trabantos
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Rádió állomások

Online rádióhallgatás:

 
Szerelés
 
Tuning
 
találkozó
Lezárt szavazások
 
Trabis Linkek
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Hirek
Hirek : A Wankel motoros Trabi

A Wankel motoros Trabi

totalcar  2006.09.06. 09:45

A hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utóda, a fantáziadúsan 603-ra keresztelt autó, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta elődje előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtást és a duroplaszt karosszériát, de a formavilág és a hajtáslánc ezerrel korszerűsödött.

A teljesen átrajzolt, „csapott hátú” karosszéria merész formai játéknak tűnhetett akkoriban, és a motor is átugrott egy fejlődési stációt: a kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök. Ottó bácsi a Tűzoltó utcából már akkor a Trabant-bizniszben dolgozott, amikor még nemhogy „bácsi” nem volt, de egyenesen ő hordhatta a Mesternek, azaz saját édes apukájának a parizert és a zsemlét a sarki közértből. Amikor aztán önállósodott, napi négy-öt kelet-német autót javított meg naponta egyedül: a szétszerelt Trabi sebváltókat például úgy rakta össze, hogy közben a focimeccset nézte a Junosztyon.

Ottó bácsinak könnyű dolga volt: 1964 és 1990 között a Trabi átesett ugyan néhány ráncfelvarráson, ahogy ma mondanánk, de az autó alapvetően ugyanaz maradt. Ottó bácsinak nem kellett évente kicserélni a Zwickauból kéz alatt beszerzett speciális szerszámait.

Pedig a német mérnökök majdnem kitoltak Ottó bácsival: a hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utóda, a fantáziadúsan 603-ra keresztelt autó, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta előde kifejezetten előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtását és a műgyanta és gyapothulladékból komposztált duroplaszt karosszériát, de a formavilág és a hajtáslánc ezerrel korszerűsödött. A teljesen átrajzolt, „csapotthátú” karosszéria merész formai játéknak tűnhetett akkoriban, és a motor is átugrott egy fejlődési stációt: a kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök.

Már minden le volt vajazva a Wankel-motor európai úttörői, az NSU és a Trabant között, amikor nehézségek léptek fel. Az 500 köbcentiméter (számított) térfogatú és 55 lóerőre specifikált forgódugattyús motor kisebbik hibája, hogy nem volt elég tartós, és a károsanyag-kibocsátása is többszöröse volt az akkori motoroknak.

Mire a konstrukció valóban szériaérett lett és megjelent az 1967-es Év Autójában, az NSU RO 80-ban http://www.cotc.com/election/nominee_080.html, addigra a tartósságon sokat javítottak, a környezetszennyezés pedig… a környezetszennyezés pedig még nem volt akkora ügy akkoriban. A motor nagyobbik hibája viszont az volt, hogy a nyugatnémet NSU-gyár egyszerűen visszavonta a liszenszjogot trabantéktól. Kétpólusú világrend, ugyebár.

„Van mááásik,” kiáltottak fel a hír hallatán Zwickauban, hiszen az autót úgy tervezték, hogy a Skoda 1000MB akkoriban modernnek számító motorja is belecuppanjon. A motorral nem is volt gond, hiszen annak módosított változata a mai napig is a Skoda Fabia alapmotorjaként bizonyít, ellenben a politika újra közbeszólt: 1968-ban Csehszlovákiában éppen mással voltak elfoglalva, és a keletnémet testvérek iránt érzett elvtársi szeretet is némiképp alacsonyabb hőfokon lobogott.

Az eisenachi Wartburg-gyár megmenthette volna a 603-as prodzsektet, hiszen a Wartburgok 3 hengeres, kétütemű motorja még mindig kéznél volt, de a termelési kapacitás bővítése súlyos márkamilliókat igényelt volna. Az új típus gyártásához ráadásul új szerszámok és új gyáregységek kellettek volna Zwickauban is – bár a Trabant mérnökei nagyon körültekintően úgy jártak el, hogy a 601-es gyártásához használatos szerszámgépek jó részét a 603-ashoz is használni lehessen.

1968 szilvesztere előtt szomorú leiratot kézbesítettek Zwickauba: a Politbüro nyakkendősei úgy döntöttek, csak a baj van ezzel a fránya 603-assal, úgyhogy nem adtak engedélyt (és főleg pénzt) a gyártósor felállítására. Egyrészt az NDK gépipari kapacitásának jó részét lekötötték az elsőbbséget élvező agrárfejlesztés igényei, és főleg az elsőbbséget élvező szovjet megrendelések; másrészt a Trabant a meglevő változatában is olyannyira sikeres autó volt, hogy a keletnémetek éveket (később évtizedeket) is hajlandóak voltak várni rá.

Bár már szériaérett volt az autó, mégsem készült a 603-asból egyetlen darab sem. A képeken látható mintadarab az autó fából készült modellje. Azt rebesgetik, a Trabant 603 nem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül.

Ez a modell Volkswagen Golfként lett ismert.

 
 
A pontos idő:
 
Bölcsességek
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szavazás
Milyen autod van?

Trabant601
Trabant1.1
Warburg
Egyébb
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Más oldalak
 
Ennyien jártak itt
Indulás: 2005-11-06
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal