TENGRI
Menü
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
SZÁMLÁLÓ
Indulás: 2005-05-10
 
HIRLEVÉL
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
.

          Libikóka

 

  

 
MESÉKRŐL
MESÉKRŐL : 2.A némese mint neveléstörténeti forrás

2.A némese mint neveléstörténeti forrás

  2005.10.24. 22:34

Tancz Tünde

A NÉPMESE, MINT NEVELÉSTÖRTÉNETI FORRÁS

Annak, hogy a mesét neveléstörténeti forrásként tételezzem, erõs gyakorlati és elméleti okai vannak. A tanítás során fokozatosan vált számomra nyilvánvalóvá, hogy az iskolában a mesék hagyományos megközelítése alapvetõen téves. Tanítványaim valóságos igényeit sem a válogatás, sem a tanítási forma, sem a metodika nem szolgálta. Ezért örömmel vettem részt egy helyi kezdeményezésként indult Komplex Mûvészeti Nevelés címû programban, melynek keretében tantervet és munkáltató tankönyvet készíthettem. Lehetõségem nyílt a mese mûfajának új szemléletû tanítására. Késõbb a neveléstörténeti kurzuson hívták fel figyelmemet a nem intézményesült nevelés hatásmechanizmusaira. Új források feltárására és elemzésére bíztattak. Azt a meggyõzõdésemet erõsítették, hogy a mese e tudomány felõl is megközelíthetõ. A meseszövegek elemzése eszköz és munkahipotézis lehet ahhoz, hogy a mûfajt neveléstörténeti szempontból is értelmezzük. Az ilyen feltárás nem csak a múlt megismerését és megértését segíti, de gátat szabhat annak a folyamatnak is, mely a mesét jövõnkbõl kiselejtezi. A neveléstörténeti megközelítés a megszokottól eltérõ és újszerû, de nem elõzmények nélküli. A múlt század óta számtalan meseértelmezési kísérlet született, melyek során a kutatók különbözõ szempontokat és tudományokat vontak be a vizsgálódásba. Az, hogy ki melyik "észjárást" és módszert választja az elemzés során, érdeklõdésétõl, ismereteitõl is függ. A következõképpen fogalmazta meg ezt Szántai Lajos: "A magyar népmese tulajdonsága, hogy teljes tisztaságában tükrözi az õsi tudás áthagyományozott egyetemességét. A mesének, az egész elvébõl következõen, nincs egyetlenegy értelmezési lehetõsége. Bármilyen tetszõleges irányból megközelíthetõ..." A mese a történelmi kezdetetektõl az ember kísérõje. Permanens léte és aktualitása nem vitatható. Feltehetõen már mese szavunk is finnugor eredetû. A "beszélni" fõnévi igenévbõl alakult ki. A megnevezés a mûfaj sajátosságaira is fényt vet. A mese - miként minden beszéd - szimbólumok rendszere, mely fejlõdésében évezredes utat járt be. Hátterébe beleérezzük az emberi kultúra ezernyi emlékképét, ezért tarthatjuk a mesét, "örök" mûfajnak. A mesék elemzésekor izgalmas problémákkal és nehézségekkel szembesültem. Egyrészt a nem intézményesített nevelés kevésbé hangsúlyos, kidolgozatlan területe a neveléstörténetnek. Másrészt a mese olyan egyetemes és organikus tudást közvetít, melynek felfedéséhez, megértéséhez szinte polihisztorokra lenne szükség. Ezért az ismertetés itt és most természetesen csak vázlatos lehet. Inkább a gondolatfelvetések, mint az elemzések szintjén marad. A választott mesérõl A forráselemzésre kiválasztott mese mindenki számára közismert, hiszen általános iskolai tananyagként találkozhattunk vele. A Fehérlófia egyik legõsibb elemeket mutató tündérmesénk, melynek több lejegyzett változata ismert. A szöveget Arany László: Magyar népmesék címû kötetébõl választottam. Bár a régmúlt idõkbõl tudatosan feljegyzett népmese-változatunk nincsen - így a népmese õsi létezésérõl, mivoltáról sem lehetnek pontos és megbízható ismereteink - a gyûjtõ által rögzített, hagyományozott alak mégis segítségünkre lehet a neveléstörténeti elemzésben. "Bejárhatjuk" általa azt a tárgyi és pszichikus vidéket, ahol és amiben õseink éltek. Az alkotórészekre bontás csak azokat a meseelemeket, motívumokat érinti, amelyek bizonyíthatóan megvoltak a kereszténység elõtti pogány magyarság körében. Azt a gondolkodást rekonstruálja, melyet a nomád magyarság a környezõ természetrõl, a világról, a kozmikus jelenségekrõl, önmagáról lelkében táplált, amit a hiedelmekben magával hozott s amit átadásra, megõrzésre érdemesnek tartott. A mese, mint kerek egész A mese olyan kerek egész alkotás, mely szerves kultúrát feltételez. Ahol megszületett, ott értették és hagyományozták. Az õsi közösségek emberei a dolgok többrétegûségét organikus egységbe tudták foglalni. Tudásukat a következõ generációknak, a gyerekeknek - a nekik megfelelõ formában - a mesében adták tovább. A gyermek akkor vált felnõtté, ha már megértette a felnõttek "virágnyelvét", tudta, hogy mit beszélnek körülötte és miért. A népmese nem az elmondót, hanem a közösséget jellemzi, így nemzeti jelleget is ölt. Léte tehát nem annyira irodalmi, inkább lélektani kérdés. A mesének társadalmi funkciója volt az archaikus kultúrákban nem csak a gyermekek, de a felnõttek körében is. A történeteket kis változtatásokkal számtalanszor hallották a szülõktõl, nagyszülõktõl, tiszteletre méltó öregektõl. A mesei hagyomány univerzális tudásanyagot hordozott, melyben - ha elemi szinten is - minden fontos ismeret, szükséglet helyet kapott, együtt élt. A gyermekek nemzedékrõl nemzedékre ebbe az öröklõdõ tradícióba születtek bele. Az ember számára a mesék óriási segítséget jelentettek. Modellt szolgáltattak az élet eseményeihez, a világ megértéséhez, ahhoz, hogy megtalálják helyüket a világban. A mese azonban nem valóság, hanem a valóság lényegének megragadása. Ezen a hétköznapi szinten tehát modell, mely világunk értelmezését hagyta (hagyja) gyermekeinkre. A mesei történetek a közösségi és a családi élet illetve nevelés belsõ, bizalmas emlékeit is õrzik, melyekbõl több életben maradt, mint azt az elsõ látásra vélnénk. Ezen emlékképek és jelképek megfejtése nem könnyû, de nem is esetleges feladat. A mese, mint az õsi társadalom leképzése A Fehérlófia címû mese abból az õspogány típusból való, mely a honfoglalás elõtti korokból fennmaradva él folklórunkban. A finnugorság és a türk népek mesetermékeit magában foglaló nyugat-ázsiai meseterülethez tartozik. Jelképrendszere a pusztai nomád társadalom rendjét tükrözi. A történet szereplõi és a cselekményelemek szimbolikus jelentést hordoznak. A mese modellálja a társadalmi makrokörnyezetet és indirekt viszonyulásokat, véleményeket alakít ki hozzá. A fõhõs neve (lótól ellett!) is a pusztai lovas eredetre utal. Mint ahogy már Makai László is rámutatott, a szereplõk közül Fehérlófia a hódító nomád életmódot folytatókat, Fanyûvõ az erdõlakó népet, Kõmorzsoló a földtúrókat (földmûvelõket), Vasgyúró az iparral foglalkozó népeket jelképezi. Kapcsolatuk a sztyeppei népcsoportok szigorú rangsorát tükrözi. Mesebeli szerepük életmódjukat, harcmodorukat és viselkedésüket példázza. A cimborák rangsorát, a harci rendet ismerve nem csodálkozhatunk például azon, hogy Fanyûvõ elsõ szóra átadja a kását Kaponyányimonyóknak. Kõmorzsoló ugyan szembeszáll vele, de végül megfutamodik, így a törpe a hátáról eszi meg a kását. Vasgyúró a legbátrabb hármójuk közül, keményen ellenáll, szembefordul az ellenséggel, ezért a hasa bánja a kásaevést. Gyõzni azonban csak Fehérlófia tud, még az alvilágba is követi a manót, hogy leigázza. A mese, mint elõdeink világképének tükre Ôseink mitikus, naiv világképe a tudományos gondolkodás elterjedése elõtt az ember kozmológiai ismereteinek foglalata volt. Ezt tükrözi a mese jelképekben, analógiákban megfogalmazott jelrendszere. A rendszer a maga idejében egyetemes volt ugyan, de a mai elvont fogalmakban gondolkodó elme számára érthetetlen. E tény azonban nem zárhatja ki az értelmezést, mely megkönnyítheti, hogy elõdeink bõrébe bújjunk és az õ szemükkel lássunk. (Az értelmezésben az antropológiai iskolák "primitív" népeket kutató irányzatai is segítségünkre lehetnek.) A Fehérlófia legõsibb tündérmesénk egyikeként a kozmikus világérzés, a természetközelség, egy õsibb, még ki nem kezdett világlátását õrzi. Eleink "prelogikus gondolkodásmódja" sejthetõ benne. A mágikus-animisztikus gondolkodásban benne rejlett a világ birtoklásának határtalan lehetõsége. Ez a naiv hiedelem a mesei optimizmus lényege és forrása. Ôseink a világot és önmagukat egységnek gondolva égi és földi dolgok között szoros összefüggéseket tételeztek fel. A választott mese is a kozmikus erõktõl - csillagoktól és planétáktól - való függés érzetét tükrözi, kozmoszt leképzõ jelrendszer lelhetõ fel benne. Ez a rendszer, a "szemantikai univerzum", megfelel a valóságos univerzumnak. A mesekutatások ismeretében mitikus világképét a naprendszerképzet elõfutárának tekinthetjük. A misztikus jelentésû meseszámok, valamint a mese körkörös idõfelfogása, ciklikus jellege szintén ennek az õsi világlátásnak "erméke". A mese, mint a magyar hiedelemvilág és õsvallás rendszere A mesei világot meghatározza a hiedelemvilág. Már Róheim Géza rámutatott, hogy a mesékbõl sokkal inkább rekonstruálni lehet az õsi hiedelemrendszert, a magyar õsvallást, mint az elszórtan és egymással kapcsolatban nem lévõ hiedelemcsökevényekbõl, melyeket ma már csupán a passzív hiedelemvilágból gyûjthetünk. A Fehérlófia is õrzi a magyar hiedelem és õsvallás szimbolikai rendszerét, melynek számtalan eleme fellelhetõ a történetben: így az ember és állat közös származásának hite, az õstisztelet, a fõzés és együttevés õsi mágikus jelentése, a reinkarnáció emlékezete stb. A példák szinte vég nélkül folytathatók. Az õsvallás, a hiedelemrendszer nemcsak az élet minõségét és milyenségét, de a kultúrába való belenevelõdést is erõsen meghatározta. A mese, mint a táltosbeavatás jelképrendszere A századok során több magyar népmesébe bekerült a táltosi tevékenységek szimbolikája. Rejtve õrizték ezek a népi alkotások a táltos tevékenységek pozitív emlékeit. A Fehérlófia is bemutatja a táltos szerepét: a társadalom jótevõjét, aki az emberekért küzd és sikerrel jár a földöntúli világ erõivel szemben. Különösen kidomborítja a táltos hõs emberfeletti erejét és tehetségét, melyekre a feladatok végrehajtásában nagy szüksége van. A mese szerkezete, gyönyörû rejtjelezett nyelve a révülés különbözõ szintjeit írja le. Nézzük ezeket vázlatosan: A hõs emberfeletti erõvel születik lóanyától -, tehát valójában táltos. A hõs erõs ellenfelekkel találkozik és párviadalban legyõzi õket. - Az õsi hitvilág szerint a táltosnak állatalakban többször meg kell küzdenie az ellentétes erõkkel. A hõs az elrabolt királylány kiszabadítására indul az alvilágba. - A táltos az elrabolt lelket megpróbálja visszahozni a szellemek földöntúli világából. A hõs megmenti a királylányt és legyõzi az alvilág rabló szellemszörnyét, a sárkányt. - A táltos révülése során szintén megmenti az elrabolt lelket. A hõs visszaküldi a királylányt a felvilágba, de õ maga az alvilágban reked. - Itt a táltosrévülés veszélyei mutatkoznak meg, a révülés komoly lélektani veszélyekkel és baleseti lehetõségekkel járhat. A griffmadár felviszi a hõst az alvilágból a felvilágba. - A táltos segítõszelleme révén sikerrel járja meg a révülés útját. Útközben a hõs saját levágott végtagjaival eteti a madarat. - A mese itt a táltosbeavatás fontos mozzanatára utal: a jövendõ táltost a szellemek szétdarabolják és megeszik. A griffmadár a hõs végtagjait visszaforrasztja, ettõl a hõs még nagyobb erõt nyer. - A beavatandó táltost a szellemek újjáélesztik és megadják neki a táltoserõt. A hõs feleségül veszi a királylányt, s õ maga is király lesz. - A jelölt elnyerte beavatottságát és valódi táltos lett belõle. A mese, mint a módosult tudatállapot lenyomata Az "archaikus", "primitív" ember pszichéjében az álmoknak és a látomásoknak központi szerepe volt. Az egyéni élményeket a kollektív tudat kategóriáinak megfelelõen kellett értelmezni, leírni. Az elbeszélés hagyományos motívumok, toposzok ismeretében, "a kulturális környezet nyújtotta referenciakeret felhasználásával történt". Ilyen a Fehérlófia címû, vízió-elbeszélésként is felfogható mesénk. A közös, általános, emberi pszichében gyökerezõ érzékelési transztechnikák nemzedékrõl nemzedékre öröklõdnek. A nevelési modell felvázolásakor érdemes figyelmet fordítanunk a magyar kultúrában jelen volt pszichokulturális formációkra. Az átörökített transztechnikák számbavételében a mese szimbolikus jelrendszere segít. Már a sámántevékenységhez kapcsolódó magyar révülés, rejtezés elnevezés is a hétköznapi világból való kiszakadásra, a tetszhalott-szerû állapotra utal. A transzállapotba jutás számtalan eszközét ábrázolja a történet. Például mesénk is koncentrációval, meditációval, "belenézéssel" kezdõdik. A kútba való leszállás, a víztükörbe nézés önszuggesztiót elõidézõ néphagyományát õrzi. A mesében megfigyelhetõk a halál elõtti állapotok, a halálközeli élmények és látomások archetipikus motívumai. Eliade fenomenológiai archetípusaira támaszkodva felvázolható a magyar sámánizmus mesénkben megjelenõ "ideáltípusa": elõkészület, eksztázis, testen kívüliség, lélekutazás (repülés), akadályok, nehéz átkelés, egy más tér- és idõdimenziójú világ, új személyiség születése, tudatvisszatérés. A mese, mint iniciáció Egy másik aspektusból a mese beavatási mítoszok és rítusok "egyszerûbb mása"-ként funkcionál. Eliade szerint a tündérmesék hallgatói akarva akaratlanul részt vesznek egy beavatási szertartásban, mely a primitív népek rítusaira emlékeztet. Vizsgált mesénk is irodalmi megfogalmazása az emberi felnõtté válás folyamatának. Az egyéni fejlõdés és a szocializáció alapvetõ megrázó epizódját írja le. A nagykorúvá válás folyamatán belül a ritualizált serdülõkor témája hangsúlyozódik. A fejlõdés lépései, akadályai képszerûek, mégis kézenfekvõek a történetben. A mese a felnövekedés rémségeirõl és megpróbáltatásairól, a felnõtt valósághoz való alkalmazkodás lehetõségeirõl beszél. Modellje valamennyi hiteles szertartási formának. A mesében olyan "tipikus" beavatási programot rekonstruálhatunk, amely sok primitív tradícióban megtalálható. A történet ilyen szempontú elemzése a következõ rituális "forgatókönyv" szerint végezhetõ el: (A) Elkülönítés (B) Átmenet (C) Újraegyesítés és újjászületés A mese Fehérlófia születését és gyermekkorát követõ gyors szimbolikus átalakulási mozzanattal kezdõdik (7*7 éves szoptatás), majd a leghosszabb szerkezeti rész következik: Fehérlófia elkülönítése az alvilágban, ahol különféle megpróbáltatásokon megy keresztül. A történet zárása hirtelen jut el a végkifejlethez (a griff véletlen megjelenése), a "jó katasztrófához", vagyis a halálból való újraéledéshez. Természetesen e gondolatmenettel nem a mese rituális eredete mellett érvelek. Nem gondolom, hogy a történet egy tényleges beavatási rítus átköltése lenne. Nincs olyan szertartás, melyet történelmileg azonosítani lehetne vele. Úgy vélem, inkább a beavatás elképzelt folyamata a lényeges. A mese, mint a "lelki készülék" mûködésének modellje A mese neveléstörténeti modelljének felvázolásakor elkerülhetetlen, hogy a pszichológia területeire kalandozzunk. A psziché és a mese "mûködése" között feltárható kapcsolat van. Már Bettelheim rámutatott, hogy a tündérmesék képekre és akciókra fordítják le az ember belsõ folyamatait. A mesei narratíva a lelki apparátus modellje; a lélek belsõ folyamatainak leképzõdése. Jól tudjuk, a mû természete kettõs: a felszínen egy pszichológiailag teljesen világos dráma zajlik, mely az emberi szenvedélyek bemutatója, míg ez alatt egy, a lélek mélyrétegeibe nyúló archetipális váz található. A károkozók például a "kollektív tudattalan" szereposztási problémáit jelenítik meg. Tetteiket nem motiválja a mese. A károkozó tehát nem karakter, hanem az emberi lélek általános "strukturális elemeinek kapcsolata", mely örökölhetõ és ekként az "objektív psziché" folyamatainak transzperszonális terméke. Szellemi gyökereinkkel való kapcsolatra utalnak a károkozók mesei ellenfelei, a segítõk is. Történetünkben a griff a szellemerõ kivetítõdése. A mese, mint pszichoanalitikus rejtjel A pszichoanalitika módszerét szem elõtt tartva új szempontok bekapcsolásával értelmezhetjük a mese kódrendszerét. Bár e hermeneutikai aktus nem lehet sémaszerû és kizárólagos, mégis segíthet megtalálni az elveszett kapcsolatot a szimbolikus tartalom és a megoldandó életproblémák között. A mesei történetet a libidinális újjászületés, a serdülés megjelenítéseként is felfoghatjuk. Így tekintve az akadályokkal kikövezett út nem más, mint a pubertás-kori szorongások útja. Az ábrázolt cselekedetek indítékai a kisgyermekkori viszonyokban gyökereznek és olyan gondolatokat is kifejeznek, melyek még soha nem érték el a tudatosság küszöbét A fantázia és a szimbolika révén a korai fejlõdés pszichés színterei, az én-védõ mechanizmusok alakulása és ezek legfontosabb artikulációs terepei, lenyomatai ábrázolódnak benne. A szorongás és az agresszió, a gyermeki szadizmus természetes reakciók ebben a helyzetben, melyet a mese története gyönyörûen ábrázol. A történet alapvetõ mintát kínált a gyermeknek a szeparációra, a távollétre, a frusztrációra adható válaszra. Segítséget nyújtott a tudattalan megmunkálásához, a tudattalan tendenciáinak felismeréséhez. Másként fogalmazva szimbólumrendszerén keresztül a tudatba "engedte" a tudattalant, energiáit megmunkálta, így annak erejét a gyermek pozitív célokra tudta fordítani. A mese, mint a félelem leküzdésére szolgáló mediátor kódrendszer Mint tudjuk, a gyermek igen komoly egzisztenciális félelmekkel küszködik. A neki szóló mesében ezért kaptak fontos szerepet a fenyegetések, melyek egyaránt irányultak fizikai és erkölcsi létre. A "lemerülés" nem veszélytelen: a hõs és - a vele való azonosuláson keresztül - a gyermek számára kérdõjeleket vet fel. Ôseink azonban paradox módon az "alámerüléssel" létezésük megszokott horizontját emelték magassággá. Az alámerülés valamiféle felemelkedéssé vált, melyet a mesében a griff repülése szimbolizál. A mese mediátor kódrendszerével segítséget adott az egyénnek a félelem leküzdésére, bevezetve õt az erre vonatkozó tudásba. Felszabadította, hisz önmagából kivetítve s reflektáltan szemlélhette fölnevelt szörnyeit. Feloldási és megoldási módokat kínált. Megtanított a félelemre, mégsem adott egészen át neki. A múlandóság tudatával ajándékozta meg hallgatóit. Szembesített az alapvetõ emberi létfeltételekkel. A létezés ideiglenességét, a betelõ idõt húzta alá. Ugyanakkor bátorított, hisz aki nem ismerhette a félelmet, annak a bátorságról sem lehetett fogalma. (Milyen kár, hogy a mai mesék ezen funkcióknak kevéssé tudnak megfelelni!) A mese, mint mentálhigiénés technika A mese tudattalant megérintõ szimbólumrendszerével a psziché torzulásait és hiányosságait kompenzálta. A történet hallgatása közben a gyermek magába szívhatta az õt foglalkoztató problémákra adható válaszokat. Újabb problémák felmerülésekor újabb mesékhez fordult. A mese az "emberi öntudat önobjektivációjaként" nemcsak a negatív ösztönök elfojtását, szublimálását, hanem elsõsorban a pozitív ösztönök átvitelét, generalizálását jelentette. Végsõ soron védett a negatív tendenciákkal szemben. A boldogság középpontba állítása volt a legsúlyosabb érv e küzdelemben. Az optimista fantáziák - álmainkhoz hasonlóan - gyógyító hatást fejtettek ki az egyén számára a társadalmi létezés szintjén. Keleti hagyományaiknak megfelelõen õseink a meséket a lelki konfliktusok "spontán pszichoterápiája"-ként alkalmazták. A mesemondó legtöbbször éppen a gyógyító sámán volt. A mese a különféle funkciókon keresztül - tükör, modellközvetítõ, raktárhatás, hagyományközvetítõ, transzkulturális, regresszív, ellenminta, álláspont változtató - érvényesítette medicinális, biblioterápiás hatását. Didaxis és nevelési eszközökkel való terheltség nélkül kínált fogódzókat. Leszámolt a konfliktusok, problémák el- és megkerülésével. Elfogadtatta az élet problematikusságát, modellt kínált a nehézségek legyõzésére. Az egyén életvezetésének sikerét leginkább elõmozdító magatartás- és tevékenységformákat õrzött és mutatott fel. A küzdelem az emberi élet elválaszthatatlan részeként értékelõdött benne. Azt a hitet erõsítette, hogy segítségével az ember még az igazságtalan megpróbáltatásokból is gyõztesen kerülhet ki. Polcz Aline gondolatait idézve: "a szépség szuggesztióján keresztül egy magasabb rendû lelki harmónia, egy teljesebb ön- és világismeret lehetõségét" csillantotta meg hallgatója számára. A mese, mint a sikeres énfejlõdés, az identitás megtalálásának kulcsa A mesei történet az identitás megtalálását, énünk felfedezésének kockázatos, de eredményt ígérõ útját is mutatja. Az énfejlõdés és a realitáshoz való viszony kialakulásában döntõ fontosságú, hogy az egyén miként tudja eltûrni a szorongáskeltõ helyzeteket, ezekre pedig a mese bõven kínál példát. A gyermek minden tárgyban saját szervezetét és annak mûködését fedezi fel. Szimbolikus azonosulásai során válnak e dolgok cselekvése és érdeklõdése libidinális forrásává. Jövõre orientáltságával a mese - tudata és tudattalanja számára egyaránt érthetõ nyelven - vezette rá a gyermeket arra, hogy lemondjon infantilis függõségi vágyairól. Ösztönözte, hogy önálló, független életet alakítson ki, lerövidítve a "moratórium" idõszakát. A történet ekként a gyermeki attitûd változásának rajzaként is értelmezhetõ. Az azonosság megélése, a "mi tudat" kialakulása, a valakikhez tartozás érzése nemcsak a törzs, a nemzet fennmaradása, de az egyén mentálhigiénés érzése szempontjából is rendkívül fontos volt. Mindenkinek egy családhoz, közösséghez, nemzetséghez, végsõ soron pedig egy nemzethez kellett tartoznia. A mese a nemzeti identitás kialakításának mással nem pótolható eszközeként funkcionált eleink életében. A mese, mint a szocializáció eszköze Régen a mesélõk, sámánok nem csak a tanítás, a segítség érdekében meséltek, hanem a közös örömélmény átélése miatt. (Mindez a népmese mûalkotás mivoltából következett.) A verbalitás együttes élményével kialakíthattak egy jó interperszonális kapcsolatrendszert. A mese sikeres interpretációja maga is interperszonális cselekvést jelentett. A szöveg transzformálásával megragadhatóvá vált a benne megjelenített világról és a benne lévõ személyközi viszonyokról való tapasztalat. A gyermek szélsõséges jellemekkel találkozott a történetben, melyek leegyszerûsített formájukban segítségére voltak az eligazodásban, a viszonyulások kialakításában. A mese a fantázia segítségével utánzási, szereptanulási és identifikációs alkalmat jelentett hallgatója számára. A gyermek, aki a mese által képessé vált saját érzéseinek megértésére és feldolgozására, a másik ember érzelmi közléseit is könnyebben és pontosabban érzékelte, és késztetést érezhetett a változtatásra. A mese "másik anyanyelv"-ként segítette a belenevelõdést a közösség kultúrájába, normarendszerébe, ekként a szocializációnak is hatékony eszközévé vált. A mese, mint az önmegvalósítás útja Meséink jelentõsebb és õsibb része a transzcendens Én felébresztését célozza, és mély bölcsessége révén szoros párhuzamba állítható az archaikus tradíciók nagy tanításaival. Fehérlófiának alvilági utazása - mint minden utazás - egy fontosabb, lényegibb, belül megtett útnak külsõ megjelenése. Minden vallás, minden kultúra tud errõl az igazi belsõ útról. A mesében az errõl szóló megfigyelés és tudás egy meditációs jelképrendszer segítségével hagyományozódik. A sárkánnyal vívott küzdelemben a hõs a planetáris, kozmikus influenciákat gyõzi le, miután leszáll egy kútba. A próbákat teljesítve mágikus processzusokat bonyolít le a lélek rejtett világában. A szörnyek fejét lemetszve magához ragadja a mélyebb tudatosságot. Kiszabadítja a királykisasszony által megszemélyesített magasabb megismerés fényét, a szûz Sophiát. A mesehõs életét felfoghatjuk úgy is, mint tudatos törekvést nem a földi javak, hanem a szellemi emelkedettség felé. Útja példázata lehet annak, hogy a szellemi út lehetõségét választva, a tudást megszerezve, beavatottként az emberek kiválasztottak lehetnek. A mese ebbõl a megközelítésbõl egy "spirituális felfedezõ út" térképét adta õseink kezébe. A mese, mint erkölcsi példa Az õsi közösségek gyermekei - a tudásanyag és világlátás mellett - erkölcsi erényeket is elsajátítottak a mesékbõl. Példaadó viselkedésmódokkal, erkölcsjobbító történetekkel ismerkedtek meg általuk. A szövegek kellõ és jól idõzített megerõsítéssel kondicionálták a megfelelõnek tartott viselkedést, így segítették a szokássá válást. A mesei emlékezet magatartásformáló szelektív hatásrendszerével "megerõsítõ" és "leépítõ" szerepet vállalt, a közösség, a nemzet értékítéletét tükrözte. Az általa megfogalmazott és megõrzött nevelési értékek közösségre orientált morális normákat erõsítettek. A primitív közösségek életében az összetartozást kifejezõ erények, a közösség érdekében végrehajtott tettek álltak mindenek fölött. A mesei történet is a legfontosabbnak tartott és legáltalánosabban elismert közösségi magatartás- és tevékenységformákat közvetítette. Az összetartozás érzése magas rendû etikai potenciával rendelkezett. A varázserejû, másokért bolyongó, másokat szabadító hõs legfõbb erénye éppen ezért az együttérzés, a szolidaritás, a humanitás, a karitativitás és az ehhez való bátorság. A mese a hõs emberi szenvedésein keresztül a rendkívülinek - a hõsiességnek, a hõsinek - szolgáltat igazságot. Fehérlófia kiválasztottként erejét mindig jóra fordítja: rendet tesz, visszaállítja a világ egyensúlyát. Mindezt kötelességének érzi, mintegy "Világügyelõ" szerepet vállal. A társakért, a társadalomért, sõt a világ egészének rendjéért lép fel. Olyannyira a világ rendje a tét, hogy ez a rend kozmikus összefüggésben részletesen és hitelesen kifejthetõ a mesébõl! A történet tehát a kozmikus együvé tartozás õstapasztalását is hagyományozta. Mesénk - akár más tündérmese - keletkezésekor sorskérdéseket feszegetett. Megfogalmazta az emberek lehetetlent nem ismerõ, az istenig feltolakodó vágyát, korlátlan szabadságának és uralmának álmát. A benne ábrázolt küzdelem az emberiség próbája, mely a félelem és halál leküzdésével az ember csodálatos lehetõségeinek történetévé vált. Azt sugallta, hogy az ember reménykedhet a boldogság elérésében, a teljesség megragadásában, ha hallgat saját szellemére és az istenek megnyilatkozásaira. A mese maradványa egy valaha létezett archaikus nyelvnek, melynek segítségével egykor sokat lehetett mondani. A szövegben megjelenõ és az általa közvetített szemlélet, tudás, világkép, viszonyrendszer elfeledettségében is vonz minket. Jelentést tulajdonítunk neki, megfejtésére törekszünk, miközben talán éppen az elemezgetéssel temetjük el komplexitását végleg. A forráselemzés végsõ tanulsága az lehet, hogy a mesék számos szinten üzennek. Az olvasásukkor keletkezõ asszociációkat azonban megszabja az ember általános szellemi horizontja és sajátos érdeklõdése. Éppen ezért a mese az értelmezések enciklopédiáját nyújtja. Minél több értelmezési megközelítést, vizsgálódási aspektust használunk, annál inkább beláthatjuk ennek igazságát. A mesék jelentésének - így vizsgált mesénknek is - túlságosan sok szintje van ahhoz, hogy teljes mértékben feltárhassuk, értelmezhessük A történetek - a szimbólumok sokaságán keresztül - az erkölcsieken túl pszichológiai, társadalmi, hiedelmi, vallási tartalmakat is közvetítenek. A bennük kirajzolódó nevelési modell lényegérõl csak egy megközelítõleg komplex szemlélettel - a morfológia, az antropológia, az irodalomtudomány, a pedagógia, a szociálpszichológia, a lélektan illetve a mesék történeti hátterét kutató irányzatok együttes eredményeinek felhasználásával - mondhatunk valamit. A mesék által megõrzött nyelvi és néphagyományi emlékekben csodálatraméltó régiségek lappanganak. Ezek fokozatos feltárása és egykori jelentésük kihüvelyezése neveléstörténeti szempontból érdekes és tanulságos lehet. A felvázolt elemzõ munka természetesen tovább bõvíthetõ illetve más mesékre transzformálható. A szövegek - a történet, motívumok, elemek - lépésrõl lépésre való végigkövetése, mélyreható elemzése eszköz és munkahipotézis lehet ahhoz, hogy a mesét neveléstörténeti forrásként értelmezzük.

 
.

 

  

                          

       

      

           

         

 Öszesen: 657.cikk.    

   

 
.

                       

 

    

 ArdviSura Anahita          

             

                     

 

       

 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?