A bábok felépítése
2005.10.01. 08:21
2005-09-05 15:21
Wallace és
Gromit és az elvetemült veteménylény
Minden animációs filmre igaz, hogy a figurák
alakítása annyira - vagy még inkább - múlik az animátorokon, mint az őket
megszólaltató színészeken. Ez különösen igaz a modell-animációra, ahol az
animátorok rengeteg órát töltenek azzal, hogy mozdulatról-mozdulatra életre
keltik az élettelen bábokat. „A két főszereplő adott volt, de a történetben
sokkal több városlakó szerepel - mondja Nick Park. - Nagyszerű csapat építette
fel a további negyven szereplőt, köztük Victort és Lady Tottingtont. Sok munka
volt annak a két figurának a megtervezése, főleg Lady Tottingtoné, akinek egész
ruhatár is kellett. Előfordult, hogy túlfűtött viták kerekedtek abból, melyik
jelenetben melyik ruhát kellene viselnie.”
Alapvetően minden báb ugyanúgy épül fel,
kezdve a fémváztól, amely a figura csontvázának felel meg. Természetesen
léteznek eltérések a mérettől és attól függően, hogy a figura két vagy négy
lábon áll-e, illetve, mint Gromit esetében, ahogy éppen jólesik neki. A
modellezők minden bábot egy speciális összetételű, tartós plasztilinből
formáznak meg, amelyet „Aard-mix”-nek kereszteltek el. Akik emlékeznek az
Aardman első egészestés filmjére, a Csibefutamra, észre fogják venni a
különbséget a Wallace & Gromit és az Elvetemült Veteménylény című filmben
használt bábokon. Míg a csirkebábok felülete sima volt, a modelleket ebben a
filmben úgy tervezték, hogy egyenetlen agyagra emlékeztessenek, hűen a Wallace
és Gromit rövidfilmek hagyományához - hogy „látsszon a hüvelykujjak nyoma”,
ahogy Nick Park mondta gyakran.
Miután az összes modellt befejezték, átadták
őket az animátoroknak, akik az elkövetkező pár évet azzal töltötték, hogy a
bábokat „mozgásra” bírják. Nehéz elképzelni hány órányi sziszifuszi munkát és
milyen szintű koncentrációt igényel egy Aardman-animáció elkészítése. Ha csak
számokban gondolkodunk: egyetlen másodpercnyi filmben huszonnégy képkocka pereg
le, tehát a mozgások mennyiségétől függően elképzelhető, hogy huszonnégy
különböző testtartását kell megfilmezni minden egyes figurának egy jelenet
minden másodpercéhez, figyelembe véve a törzs, fej, karok, lábak, ujjak, szemek,
fülek, száj, és a többi legapróbb mozdulatait. „Igaz, hogy egy animátornak
egy egész napja van arra, hogy egyetlen soron dogozzon, amely három másodpercet
tesz ki a filmben, de csak egy lövése van - magyarázza Lord. - Egy hosszú
jelenet eltarthat egy hétig is, és a végére már rettegsz, nehogy elrontsd, mert
akkor egész heti munkád kárba vész. Úgyhogy bár lassú munka, az adrenalin
rendesen pezseg bennük.”
|