Halak minden mennyiségben
2005.09.18. 11:19
2003-10-09 19:51
Némó nyomában
A Pixar animátorai a múltban már végeztek
olyan bonyolult feladatokat, mint játékok, bogarak és szörnyek életre keltése,
de a mostani minden eddiginél nehezebbnek bizonyult. Sokféle előkészület és a
tengeri élet tanulmányozása előzte meg a tényleges munka kezdetét. Akváriumokat
kerestek fel, merüléseket végeztek Monterey és Hawaii közelében, megfigyelték a
Pixarral szembeni hatalmas akvárium lakóinak életét, és leckéket vettek egy
szakembertől, aki segített nekik elmélyedni a témában. Az animátorok megnéztek
jó néhány Disney-klasszikust is, melyekben víz alatti jelenetek is láthatók,
ilyenek például a Pinokkió vagy A kis hableány, a legnagyobb hatást azonban a
Bambi gyakorolta az alkotókra, hiszen e filmben sikerült a legjobban az állati
élet természethű ábrázolása. „Folyton a Bambihoz tértünk vissza - mondja
Andrew Stanton forgatókönyvíró-rendező -, mert készítői ragaszkodtak ahhoz, hogy
természetes módon adják vissza az állatok mozgását. Ez szolgált alapul a
sokfajta kifejezés és cselekvés ábrázolásához. Azt akartuk, hogy a mi
szereplőink hasonló módon működjenek.”
„Minden filmnek megvannak a maga
speciális kihívásai, és mi mindig azzal kezdjük, hogy ezekre próbálunk rájönni
és megoldani őket - magyarázza Dylan Brown vezető animátor. - A Némó esetében az
volt a probléma, hogy a legtöbb szereplő hal, és mivel nincsenek végtagjaik, egy
csomó új trükköt kellett kitalálni. Elkezdtünk töprengeni, mi lehet rokonszenves
a halak esetében. Sok munkát fektettünk a mimika vizsgálatába, hiszen ezeknek
összhangban kellett lenniük a teljes testbeszéddel. Például mikor egy ember
egyszerűen elfordítja a fejét, a hal feje csak kicsit mozdul odébb, de az egész
test vele mozdul. Másik fontos tényező az időzítés - folytatja. - Az olyan
szereplők, mint Buzz vagy Woody megszokott földi gravitációnál mozognak. A halak
azonban egy villanásnyi idő alatt eltűnnek a szem elől. Kíváncsiak voltunk,
hogyan csinálják ezt, ezért tanulmányoztuk a mozgásukat videón. A lassított
felvételeknél minden nagyon jól látszott. Mikor megtanultuk, hogyan juthatnak el
a mi halszereplőink egyik helyről a másikra egy vagy két képkocka alatt, az
időzítésünk nagyon pontos lett. A halak természetes mozgását mindig próbáltuk a
’színészi játék’ részévé tenni.”
Az animátorok munkájához nagy segítséget
jelentettek Adam Summers, a University of California elismert professzorának
előadásai. „Biomechanikus, vagy másként fogalmazva funkcionális morfológus
vagyok - mondja Summers. - Megkértek, hogy beszéljek a halak alakjáról és
színéről, de a vége az lett, hogy lényegében egy alapszintű halbiológiai kurzust
tartottam a Pixar stábjának. Legalább tizenkét előadásra került sor, és nagyon
hálás dolog volt, mert ezek az emberek pont annyira szeretik a munkájukat, mint
én a sajátomat. Végtelenül kíváncsiak voltak, ők voltak a legjobb diákjaim,
akiket valaha tanítottam. Minden előadás végén elő tudtak állni olyan
kérdésekkel, melyekre nem tudtam válaszolni.”
|