2004. október 27.
Tom Hanks szorosan a testéhez tapadó, kék műanyag ruhában ácsorog
Culver City egyik stúdiójában, az arcán és testén többszáz tűfejnagyságú
érzékelő. Filmet forgatnak, a stáb első látásra mégis kisebb, mint az egy
hollywoodi produkciótól elvárható lenne. Első látásra.
Nem messze a kameráktól, színészektől, egy vágószobában áll össze a
kép: a számítógép monitorán jelenik meg Hanks festett alakja és a festett
háttér. A felvételt a következő néhány hétben elemzik, finomítják, hogy aztán
megalkossák az Oscar-díjas színész és az Oscar-díjas rendező, Robert Zemeckis
legújabb vállalkozását, a
Polár Expresszt .
|
Tekintse meg
képeinket! |
Hanks és Zemeckis nem
először dolgoznak együtt: a
Forrest Gump, és a
Számkivetett után most valami
egészen mással próbálkoztak. Chris Van Allsburg nagysikerű,
Caldecott-díjas mesekönyvét, a Polár Expresszt,
Zemeckis évek óta meg akarta filmesíteni. Tom Hankset is magával ragadta a könyv
különleges hangulata és öt évvel ezelőtt megvásárolta a megfilmesítési jogokat.
A pillanat most jött el, a filmesek egy különleges technika segítségével vitték
vászonra Van Allsburg meséjét.
Digitális expressz
A történet egy kisfiúról szól, aki karácsony előestéjén az ágyában forgolódva
azon tűnődik, vajon létezik-e a Mikulás, vagy csak mese az egész. A Fiú
lélegzetvisszafojtva várja a rénszarvasok patkójának dobogását, a szán
csilingelését. A következő pillanatban egészen más zaj veri fel az éjszaka
csendjét: a ház előtt nagy pöfögéssel egy különleges vonat fékez. Utasai
pizsamás gyerekek, az úticél pedig az Északi sark. A Fiú úgy dönt, felszáll ő is
a varázslatos Polár Expresszre. Kezdődik a kalandos utazás.
Hanks egy személyben játssza a Fiút, a Kalauzt, a Fiú apját, egy hobót,
Dickens Karácsonyi énekéből Scrooge-ot és magát a Mikulást is.
"Ha ezt a filmet a szokványos módon készítettük volna el, azaz igazi
díszletekkel, effektekkel, körülbelül hat évünkbe és egymilliárd dollárunkba
került volna" - magyarázza Zemeckis. "Az egész történet éjszaka játszódik,
mindent be kellett volna világítani. Képzeljenek el egy kissrácot, ahogy egy
robogó vonat tetején egyensúlyoz az Északi sarkon. Lehetetlen lett volna
megcsinálni a hagyományos módszerekkel."
A filmesek három technikát is kipróbáltak a forgatás megkezdése előtt.
"Az egyik az lett volna, hogy a 2D-s digitális anyagot a színészekkel élőben,
igazi díszletek között vesszük fel és a díszleteket később kifestjük. A második
lehetőséget is kipróbáltuk: a színészek élőben, de zöld háttér előtt játszanak,
amire később rávetíthetjük a díszleteket. Aztán jött a harmadik megoldás, a 3D-s
felvételek. Annyira jól sikerültek, hogy végül egyáltalán nem tértünk vissza a
2D-hez" - emlékezik vissza Zemeckis.
Rajzfilm forradalmi technikával
|
klikk a
képre! |
A Polár Expressz filmtörténelmet ír: ez az első egész estés mozi, ami teljes
egészében egy vadonatúj technikával, az úgynevezett Performance
Capture-rel készült. Az eljárás lényege, hogy a színészek arcára és testére
"referencia pontokat", azaz többszáz apró üveggyöngyöt ragasztanak, amelyeket
olyan anyaggal vonnak be, ami visszaveri az infravörös fényt. A visszavert fényt
nagy felbontású digitális kamerákkal rögzítik minden szögből és így jön létre a
3D-s mozgókép.
Zemeckis a lehető legnagyobb precizitással akarta megalkotni az emberi arc
mozgását, hogy ábrázolni tudja a színész játékát is, ne csak az arcvonásait.
Ezért azt javasolta, hogy az összes főszereplőt ezzel az aprólékos technikával
vegyék fel.
"Emlékszem arra a rémisztő pillanatra, amikor Bob elmondta, mit akar.
Rámnézett és azt kérdezte, "Na, meg tudjuk csinálni?" - meséli a film producere,
Steve Starkey. "Én meg azt feleltem, amit mindig. "Persze".
A Polár Expresszt november tizedikén mutatják be Amerikában. Magyarországon
az InterCom forgalmazásában december 9-én kerül a mozikba.