Hárman játsszák.
A játék szabálya:
Az osztótól balra levő vág. Utána az osztótól jobbra levő kap 7 lapot és a másik ketten 5 lapot és végül mind a hárman kapnak még 5 lapot. Ha nem vág akkor egyszerre kell kiosztani a lapokat.
A rablóulti az osztással, majd a licitálással kezdődik. Osztáskor a kezdő (Osztótól jobbra levő) 12, a többiek 10-10 lapot kapnak. Licitálás előtt a kezdő eldob két tetszőleges lapot (amikről úgy gondolja, hogy a vállalása teljesítéséhez szükségtelenek, vagy kevésbé szükségesek a többi lapnál), majd bemondja a licitjét. A következő játékos dönthet arról, hogy passzol, licitál vagy felveszi a talont, és két lap eldobása után licitál. Utóbbi két esetben azonban már kötelező többet vállalnia az előző játékosnál. Ha két játékos passzolt, akkor még dönthet arról a felvevő (aki az utolsó érvényes vállalást bemondta), hogy visszaveszi-e a talont, majd eldob-e két másik lapot és/vagy nagyobbat licitál. Ezért nevezzük a játékot önrabló ultinak. Ha a három passz elhangzott, indul a lejátszás (amennyiben senki sem vállalt semmit - 4 passz -, akkor új leosztás lesz és a kezdő játékos lesz mosz az osztó)
Akinek a vállalását játsszák, az a felvevő, a többiek a védők.
Az egyes ütéseket az a játékos viszi haza, aki a legnagyobb ütőértékű lapot, színhiány esetén pedig adut tette az ütésbe! A játékban KÖTELEZŐ mindig überelni (felülütni), színre színt, vagy színhiány esetén adut adni (ha az sincs, akkor bármit). A felülütés nem csak az első lapra vonatkozik, hanem a már lehívott lapokra is! Ha valaki véletlenül vagy szándékosan nem üti pedig tudná, akkor renonccól és akkor neki kell kifizetnie a partit.
Alapfogalmak
A kártyák ütőértéke:
- Színes játékban (amikor van adu) és színtelen durchmars: ász, 10, király, felső, alsó, 9, 8, 7.
- Betlinél (amikor nincs adu): ász, király, felső, alsó, 10, 9, 8, 7.
Elérhető pontok:
- A játékban az ász és a 10-es ér 10-10 pontot
- Az utolsó ütésért további 10 pont jár
- Ezeken kívül egyes játékokban 20-akat vagy 40-et is lehet jelenteni az első lehívás előtt, amikor a játékos következik (Azonos színű király és felső egy kézben van, 40-nél aduszínből)
Licitáláskor a következő egyszerű vállalásokat (egyszerű figurák) teheti a felvevő:
- Parti - jelentése: több pontot ér el az ütéseivel, mint a védők együttvéve - értéke: 1 forint
- 40-100 - jelentése: 40-e van, és ütéseivel 100 pontot fog elérni. Vagyis ha a két védő összesen 40 pontot ér el akkor nyerték. Ilyenkor nem számítanak a bemondások! Ha 40 nélkül mondja be az nem renonc, de rögtön bukottnak számít, hisz 40 nélkül mondta be - értéke: 4 forint
- 20-100 - jelentése: 20-a van (ha több van, akkor is csak egy számít!), és ütéseivel 100 pontot fog elérni. Itt is ugyan az érvénye, mint a 40-100-ra vagyis ha 20 nélkül mondják be, akkor rögtön bukott. Ha a védők 20 pontot érnek el összesen akkor is már bukva van - értéke: 8 forint
- Ulti - jelentése: az utolsó ütést az adu 7-essel fogja vinni (ilyenkor +1 forint érhető el azzal, ha a partit is teljesíti) - értéke: 4+1 forint
- 4 ász - jelentése: mind a 4 ászt hazaviszi az ütéseivel (ilyenkor +1 pont érhető el azzal, ha a partit is teljesíti) - értéke: 4+1 forint
- Betli - jelentése: egy ütése sem lesz - értéke: 5 forint
- Piros betli (Rebetli) - jelentése: ugyan az, mint a betli csak nagyobb összegben - értéke: 10 forint
- Terített betli - jelentése: mint a betli, csak az első kör, és a kontrák után a terített lapokkal játszanak, vagyis mindenki látja mindenki lapját. Ilyenkor szigorúan tilos megszólalni! - értéke: 20 forint
- Durchmars - jelentése: minden ütést elvisz - értéke: 6 forint
- Redurchmars - jelentése: színtelen és itt is abban különbözik a simától, hogy nagyobb az összeg. Figyelem! Van Piros Durchmars is, de az a Piros Betlivel ellentétben akkor színes játék és a piros az adu - értéke: 12 forint
- Terített durchmars - jelentése: mint a durchmars, terített lapokkal (lásd terített betli) - értéke: 24 forint
A durchmars és a terített durchmars színes és színtelen (lásd később) játékban is megjátszható, ezért a félreértések elkerülése végett ezeket a figurákat külön is választottuk.
Az ultinak kiemelt szerepe van a vállalások között, ugyanis a bukásáért nem csak magát az értékét (4 forint), hanem az ulti-bukási különdíjat is ki kell fizetni (újabb 4 forint)!
Összetett bemondások:
A legtöbb figura felvállalható egymással kombinálva is, az alábbi kivételekkel:
- Betli, terített betli, színtelen durchmars, színtelen terített durchmars vagy sima parti (passz) mellé semmi sem vállalható (a sima parti más, mint az ulti vagy a 4 ász melletti parti).
- Durchmars és terített durchmars (illetve a színes a színtelennel) nem mondható be együtt.
- 40-100 és 20-100 nem mondható be együtt.
Összetett bemondásnál a vállalások értéke összeadódik. Ha az ulti vagy a 4 ász mellé a felvevő mást is vállal, akkor a +1 forintot már nem számoljuk, mivel a hozzájuk bemondható többi vállalás már tartalmazza a partit is (a vállalások jellegéből adódóan).
Licitáláskor a +1 forint azonban csak részben számít, mert nem feltétlenül a felvevő teljesíti azt (pl. ha sikerül az ulti, a partit még megnyerhetik a védők). Például a betli 5 forintja ilyenkor többet ér az ulti 4+1 forintjánál. Nem veszi azonban nagyobbnak azt a vállalást, ami ugyan egyszerű, de pontértékben nem nagyobb az aktuális összetett vállalásnál. Vagyis például a 40-100 ultinál (8 forint) nem nagyobb a 20-100.
Színes/színtelen játékok, parti-lejátszás:
Ha a felvevő (egyszerű vagy összetett) vállalásának lejátszásakor van adu, akkor színes, egyébként színtelen játékról beszélünk. Adu a következő esetekben van:
- a bemondásban parti, 40-100, 20-100, ulti, 4 ász, színes durchmars vagy színes terített durchmars szerepel.
Ha színes a játék, akkor a felvevőnek az első lehívás előtt kell megmondania az adu színét. Ez alól a piros szín kivétel, mivel az ultiban kitűntetett szerepe van - minden licit értékét megkétszerezi. Ezért ezt már a licitáláskor be kell mondani.
Természetesen arra is jó, hogy nagyobb értékű licitet mondhasson a felvevő, hiszen például amíg az ulti 4+1 forintot, addig a piros ulti 8+2 forintot ér. Fontos még, hogy a piros szín betli és színtelen durchmars mellé is bemondható, de ekkor természetesen nem az adu színét jelölik, hiszen ezek színtelen játékok (viszont kétszerezi az eredeti figura értékét - piros betli 10 forint, piros színtelen durchmars 12 forint). Bemondható továbbá színes terített durchmarshoz is (ha az adu színe piros), de ekkor a piros szín nem kétszerezi az értékét!
Akkor mondjuk, hogy a játékosok partit is játszanak, ha:
- a bemondásban parti, ulti vagy 4 ász szerepel
- 40-100, 20-100, színes durchmars és színes terített durchmars pedig nem (ezek jellegükből adódóan magukban foglalják a partit is, ezért nem játsszák külön a játékosok).
Azért érdekes, hogy a játékosok játszanak-e partit, mert csak ebben az esetben lehet 20-akat és 40-et jelenteni!
Csendes teljesítések:
Egyes be nem mondott figurák csendben is teljesíthetők. Minden figura csak akkor teljesíthető csendben, ha nem volt bemondva. Vagyis ha a felvevő ultit vállalt anélkül, hogy nála lett volna az adu 7-es, azt már egyik védő sem teljesítheti csendben! Az ilyen figurák az eredeti értékük felét érik.
A felvevő a következőket teljesítheti csendben:
- Csendes 100 - jelentése: a felvevő ütéseivel és jelentéseivel 100 pontot ért el - értéke: 2 forint
- Csendes ulti - jelentése: mint az ulti, de csak színjátékban teljesítheti - értéke: 2 forint
- Csendes durchmars - jelentése: mint a durchmars, de csak színjátékban teljesítheti, ha nem volt se Durchmars, se Terített durchmars bemondva - értéke: 3 forint
A védők a következőket teljesíthetik csendben:
- Csendes 100 - jelentése: a védők ütéseikkel és jelentéseikkel 100 pontot értek el - értéke: 2 forint
- Csendes ulti - jelentése: mint az ulti, de csak színjátékban teljesíthetik; továbbá fontos az, hogy ezt a védők nem együtt, hanem külön teljesíthetik, ilyenkor ezt a figurát úgy kell pontozni, mintha az adott védő lett volna egyedül, és a többiek együtt; további lényeges szabály, hogy az ultit csendben is el lehet bukni (mást nem lehet csendben elbukni csak az ultit), és ilyenkor is fizetni kell az ulti-bukási különdíjat - értéke: 2 forint
Kontrák, jelentések:
Feljebb már említettük, hogy 20-akat és 40-et az első lehíváskor lehet jelenteni, amikor az adott játékos következik, és csak akkor, ha partit is játszanak. Ez természetesen nem kötelező.
További jelentési lehetőség a kontrázás. Minden figurát (ami szerepel a bemondásban) külön-külön meg lehet kontrázni. Ezzel a védők azt az információt közlik a többiekkel, hogy az adott figurát meg tudják buktatni (fogni). Nem mellékes, hogy ez kétszerezi a játék értékét (az ulti-bukási különdíjra nincs hatással). A védők kontrája színes játékban együtt számít, színtelenben külön-külön.
Természetesen a felvevő is rekontrázhatja a védők konztráját, ezzel 4-szeresére emeli a játék értékét. Ezt a második kör elején, az első laphívás előtt teheti meg. További kontrázási lehetőségek is vannak (szubkontra 8x, hirskontra 16x), de mindegyiket meg kell tenni még a második kör elején, az első laphívás előtt. Kontrázni csak olyan figurát lehet, ami a korábbi jelentésekben már szerepelt, vagyis például ultinál (4+1 - ulti és parti), ha a védők csak a partit kontrázták, akkor a felvevő rekontrájára csak a partit szubkontrázhatják tovább, az ultira már nem jelenthetnek semmit.
Figyelem!
Mielőtt elkezdenénk játszani meg kell kérdezni, hogy a Színtelen durchmars-nál mi a sorrend, mert az új szabályokban már úgy van, mint a Betlinél vagyis: Ász, Király, Felső, Alsó, 10, 9, 8, 7
A másik ilyen a 4 Ász bemondás, mert ez is egy újítás.
Remélem a szabályok érthetőek, de ha nem kérdezünk meg valakit vagy nézük, hogy, hogy játszák mások és így idővel megértjük.
Jó szórakozást! |