Marilyn
Manson és a groteszk aranykora (2003.06.11.)
Szerző:
thinice
11.06.2003
Marilyn Manson botrányos öltözéke és szókimondó
viselkedése könnyű
célpontot nyújt az ellenlábasainak, akik egyszerűen egy 'sokk rocker'-t
látnak benne. De nagy fájdalmukra, Manson újra itt van - mégpedig
erősebb, mint valaha - a The Golden Age of Grotesque című új albummal.:
Minden eredményed ellenére sokan még mindig
elintéznek annyival, hogy egy botrányhős vagy...
Mindig is egyik célomnak tekintettem, hogy
provokatív legyek és
gondolkodásra késztessem az embereket. Számomra pusztán a botránykeltés
nem lenne valami nagy kihívás. A provokációnál tovább kell, hogy
mutasson a dolog. Fontos, hogy legyen művészet abban, amit csinálok.
Sokaknak a 'művészet' szóról valami kellemetlen dolog jut eszébe,
amivel annak idején az iskolában gyötörték. Pedig nem erről szól a
dolog. Hanem a képzeletről. Kreativitásról. Ábrázolásról. Előadásról. A
művészetem mindig is azt a célt szolgálta, hogy kifejezzem általa az
egyéniségemet, a személyiségemet, önmagamat.
Lehet, hogy amit csinálok, az néhány embernek
sokkot okoz, de én nem
tudok ez ellen tenni semmit. Nem AKAROK tenni semmit. Ahelyett, hogy
egyszerűen csak hagynák magukat felháborítani, inkább fel kellene
tenniük maguknak a kérdést, hogy miért is vannak lesokkolva? És ki
tudja, esetleg találnának egy új szemléletmódot, gazdagodnának egy
másfajta meglátással. Talán ha más szemmel nézik majd a művészetet,
jobban meg is tudják majd becsülni. Elegem van már azokból az
emberekből, akik meg vannak győződve róla, hogy a művészet csakis
valami tetsző, vagy szemet gyönyörködtető dolog lehet. A művészet lehet
gyönyörű, de ugyanakkor lehet ijesztő, groteszk és félelmetes is. Attól
még nem lesz kevésbé értékes.
Különben is, ki definiálja, hogy mi a művészet?
Hitler megpróbálta, és
törvényen kívül helyezte azokat a műveket, amelyeket elfajzottnak vagy
dekadensnek vélt. Hitler betiltotta mindazt, amit erkölcstelennek
ítélt. Nem tudom, az emberek, akik megpróbálják az én művészetemet
betiltani, észreveszik-e a párhuzamot.
És nekik szól az új album címe: The Golden Age
of Grotesque?
Épp elégszer nevezték groteszknek amit csinálok.
Úgy gondoltam, a "The
Golden Age of Grotesque" (A groteszk aranykora) a lehető legmegfelelőbb
cím. Ha megnézed a 'groteszk' szó definícióját egy értelmező szótárban,
azt találod: 'a természetestől, az elvárttól, a tipikustól határozottan
eltérő'. Számomra ez a szó egyszerűen az individualizmus szinonímája.
Te hogyan definiálnád a művészetet?
Nem minden művészet, amit alkottál. Hiába
csinálsz valamit, az még nem
lesz művészet. Nem teljes mindaddig, amíg valaki be nem fogadja.
Mindegy, hogy szeretik vagy gyűlölik, de csak akkor válik valamivé, ha
valaki meghallgatja, látja, vagy bármely úton megtapasztalja azt, amit
alkottál.
Művésznek tartod magadat, vagy előadónak?
A szórakoztatás is lehet művészet, ha megfelelően
használják. Sajnos mi
azzal a gondolattal nőttünk fel, hogy a szórakoztatás a művészet egy
csökevényesebb formája, értéktelenebb, kevésbé őszinte, kevésbé
figyelemreméltó. Én ezzel abszolút nem értek egyet. Szerintem a
művészet bármely fajtája, amely képes embereket megmozgatni, amely
érzéseket kelt abban, aki megtapasztalja, helytálló és értékes,
műfajtól függetlenül. Ez az a fajta művészet, amit szeretnék
közvetíteni az embereknek; ugyanakkor nem tekintem ezt valami hősies
missziónak. Csak azt akarom, hogy megértsék: szükségem van a
reakciójukra. A művészet nem teljesedik be, míg valaki nem válaszol rá.
Ez még egy magyarázat arra, hogy miért teszem közzé az alkotásaimat. A
múltban a művészet és a szórakoztatás két külön fogalom volt. Ezzel én
nem értek egyet. A művészet lehet szórakoztató, és a szórakoztatás
lehet művészet. De van különbség egy előadó és egy művész között - a
előadó az előadás után lehúzza a függönyt, de egy művész a művészetért
él.
Visszatérve a betiltott művekhez: a múltban
többször is megpróbálták
betiltani az előadásaidat, mondván, hogy veszélyt jelentesz a
társadalomra és így tovább...
Azok, akik úgy gondolják, hogy veszélyt jelentek
a gyerekeikre vagy a
vallásukra, erkölcsükre - nos, nekik meg kellene vizsgálni közelebbről
az erkölcseiket és a neveltetésüket. Ha ezek olyan ingatag talajon
állnak, hogy egyetlen ember ekkora veszélyt jelenthet rájuk, akkor
valóban ennyire meghatározóak lennének? Ha komolyan hinnének a
tanaikban, akkor nem nagyon tudnám őket megingatni...
Meglep, hogy a legtöbb ember, aki félti tőlem az
erkölcsi normákat, nem
talál semmi kivetnivalót a profi birkózásban. Mert ugyan hol látni az
erőszak ilyen mértékű felmagasztalását: idióta ruhákba öltözött hősök,
férfiak testhez tapadó nadrágban akik a nyilvánosság előtt romlott és
antiszociális tevékenységet végeznek?
Ellenlábasaid többségben nagyon vallásos,
mondhatni vallási
fanatikus emberek. Gondolod, hogy túl nagy hangsúlyt fektetnek a
vallásra?
Az embereknek akik legszívesebben keresztre
feszítenének az erőszakos
nézeteimért azt ajánlom, hogy üljenek le és olvassák el a bibliát.
Vizsgálják csak meg a különböző csodálatos, betegségekről,
gyilkosságokról, házasságtörésekről, öngyilkosságokról és
gyermekáldozatokról szóló 'keresztény' történetek erényeit. Ha az
Ószövetséghez vannak szokva, akkor csodálom, hogy az én dalszövegeimet
nem találják messze túl szolidnak és unalmasnak!
Most együtt dolgozol Gottfried Helnwein-nel,
aki napjaink egyik legérdekesebb képzőművésze. Ez hogy jött össze?
Találkoztam Cyril Helnwein-nel (Gottfried fiával)
a Resident Evil (A
kaptár) premierjén. Meghívtak engem és Tim Skold-ot. Úgy róttam le
tiszteletemet a bécsi akcionista művészeti mozgalom előtt - amelynek
Gottfried Helnwein és Günter Brus is követői -, hogy teljesen feketére
festettem magam, Tim-et pedig teljesen fehérre, és egy olyan ruhába
öltöztettem, amelyet egyszer Brus hordott, és amelyért le is
tartóztatták. Egy fiatal srác odajött hozzám, és azt mondta: "Édesapám
szeretne találkozni veled", és átnyújtott nekem egy könyvet. Az első
oldalon volt egy fénykép Brus-ról, aki pont úgy nézett ki, mint Tim
abban a ruhában! Azonnal tudtam, hogy találkoznom kell Helnwein-nel és
amint ez megtörtént, el is kezdtük a közös munkát.
Milyen reakció érkezett a közös munkátokra?
Egyik-másik fotó elég felkavaró...
Vicces volt; kiadtunk néhány fotót anélkül, hogy
bármit hozzáfűztünk
volna, hogy mit akarnak mondani vagy milyen célból készültek - hogy az
új album borítójára szántuk őket, vagy sem. Még a kiadónk sem tudta,
hogy mit akarunk velük. Azt gondolták, hogy a borítóhoz készültek, és
kellően fel is húzták magukat. 'Mi a francot kezdünk egy ilyen
borítóval?!?!' Mondtam nekik, hogy ne izguljanak miattuk, nem arra
kellenek - és megmutattam nekik a Mickey Egér-füleset. Attól még inkább
frászt kaptak. De hát így kell bánni az olyanokkal, akik azt hiszik,
hogy ők a tekintély mintaképei.
Hát nem úgy nézel ki, mint aki hagyja, hogy
bármilyen hatóság vagy lemezcéges nagykutya zsarnokoskodjon felette...
Amikor az új anyagról faggattak, felvettem, ahogy
fél órán keresztül a
macskámhoz beszéltem, és azt mondtam nekik, ez lesz az új kislemez.
Ettől aztán beparáztak és megpróbáltak 'helyretenni'. Fogadok azon
törték a fejüket, hogyan húzhatnák ki magukat a szerződés alól az
elmeállapotomra hivatkozva...
A felállásotok minden albummal változni
látszik. Legutóbb a barátod, Twiggy lépett ki...
Twiggy maga mondta meg nekem, hogy már nem érzi
jól magát a zenekarban.
Úgy érezte, megfáradt, és eltűnt a lelkesedése. Világossá vált, hogy
zeneileg el kell válnunk. Twiggy nem pusztán a basszusgitáros volt,
hanem a barátom is, és noha természetesen meggyőzhettem volna, hogy
maradjon, nem lett volna sok értelme. Mindig nagyon fontos, hogy
szeresd, amit csinálsz. Én akárhogy viselkedem, bármit teszek, azért
teszem, mert a szívem ezt diktálja. Azért csinálom, mert szeretem,
élvezem és szükségét érzem, hogy olyan legyek, amilyen vagyok.
Ha valaha is oda jutok, hogy azért csinálok
valamit, mert az emberek
azt várják Marilyn Mansontól, akkor nekem annyi. Akkor vége. Twiggy
ugyanígy érzett. Én ezt elfogadom, és a legjobbakat kívánom neki,
bármihez is kezdjen, és kívánom, hogy boldog legyen. Ugyanúgy barátok
vagyunk, de a zenében elváltak az útjaink. Mindig azt gondoltuk, hogy
minden egyes albummal tovább visszük a csapatot egy lépéssel, és még
mindig ezt gondolom - de néha ez nagyon nagy erőfeszítést igényel, és
nagyon súlyos áldozatot. De egyáltalán nincs harag.
Már nem használja a Twiggy nevet sem - ez
eléggé meglepetésként ért...
Tényleg nem gondoltam volna, hogy ez is meg fog
történni, de úgy
látszik, megpróbál egy új személyazonosságot találni magának, és a
saját útját járni a zenében. Végülis a Twiggy Ramirez név nagyon erősen
kötődik a Marilyn Mansonhoz, talán ez lehet az oka. Soha nem volt
kétséges, hogy ő önmagában egy nagyon tehetséges zenész, de talán így a
közönség is könnyebben felismeri ezt.
Tim Skold volt a produceretek, azután ő lett a
basszusgitáros...
Tim producerként ugyanazt az energiát és
lelkesedést tudta beleadni a
munkába, amit én is beleadok. Személy szerint azt gondolom, ő egyike a
legjobb producereknek, akikkel valaha szerencsém volt együtt dolgozni.
Régebben hajlamosak voltunk túl sok anyaggal megpakolni egy albumot.
Majhogynem túlterheltük őket. A The Golden Age of Grotesque-et jobban
kidolgoztuk: minden dal pontosan azt fejezi ki, amit akarunk, nem
többet, nem kevesebbet. Néha könnyebb összpontosítani valamire, ha
nincs mellette túl sok dolog. Mint egy festmény esetében: ha túl sok
minden van a képen, a figyelmed is könnyebben elkalandozik a részletek
között, és elsiklasz afölött, amit a kép valójában ki akar fejezni.
Úgy tűnik, nagyon jó passzban vagy, ez itt a
te időd...
Most nagyon kreatív időszakban vagyunk. Rengeteg
minden van a zenében
és a művészetekben, amit még nem hallott és nem látott a közönség, és
szeretnék olyan dolgokkal foglalkozni, amiket elhanyagoltam a múltban.
Új éneklési technikákkal kísérleteztem, új képességeket fedeztem fel
magamban, és az albumon is sok helyen olyasmit csináltam, amit azelőtt
soha: minden próba nélkül, a címadó dalt például aznap már fel is
vettem, amikor megírtam.
Tehát a spontán megközelítést próbálgatod?
Időnként a túlságosan kidolgozott dolgokból
egyszerűen elvész az
energia. Tehát egy bizonyos fokú nyerseség sokkal inspirálóbb lehet,
mint a túlkomplikált intellektuális gondolatok. A legnagyszerűbb dolgok
között vannak néha a legegyszerűbbek is.
Sokszor hangsúlyozod, hogy te az Egyesült
Államok terméke vagy, de
ugyanakkor az üzeneted az egész világnak szól. Ez hogy működik?
Az embereknek mindig lesz képzeletük és
fantáziájuk. Ez minden
kultúrára és minden nyelvre igaz. Én azt akarom, hogy az emberek
kreatívak legyenek és ne cenzúrázzák magukat. Az öncenzúra a cenzúra
legrosszabb formája. Ha bárki más próbál meg felülvizsgálni, az nem
olyan drasztikus, mintha önmagaddal teszed ezt, mert akkor a
gondolataid még megmaradnak, és azokat senki sem irányíthatja. De ha
visszafogod önmagadat, mert 'normális' szeretnél lenni, és be akarsz
illeszkedni, akkor még bizonyos gondolatokat sem engedsz meg magadnak.
Gyűlölöm a gondolatát is, hogy a gyerekeknek egy
olyan félelemmel kell
felnőniük, amely lehetetlenné teszi a szabad gondolkodást. Egy embernek
soha nem lenne szabad félnie egyetlen gondolattól sem. Természetesen
vannak törvények, erkölcsök, és szabályok, mivel mindannyian egy
társadalomban élünk, de szerintem a művészetnek tágítania kell a
határokat, lazítania kell kicsit a szabályokon. Végtére is erről szól a
civilizáció. A művészet formája mellékes - zene, irodalom, építészet,
lehet az bármi.
Szóval a te feladatod a határok tágítása?
Nem vagyok annyira arrogáns, hogy azt képzeljem,
nem lenne meg nélkülem
a világ; de számomra ezek a dolgok fontosak, és ki tudja, talán
valakire ösztönző hatással vagyok. Nem csak egy számodra szimpatikus
ember inspirálhat. Valaki akinek ihletet adtam talán alkot valami
jelentőset, pusztán azáltal, hogy szeretett vagy gyűlölt valamit, amit
én csináltam.
Forrás: www.nyrock.com
|