A
MARILYN MANSON TÖRTÉNETE (1989-2003)
Történetünk tárgya egy öttagú formáció a Dél-Floriada-i Ft.
Lauderdale-ből, mely környék már korábban is jól csengő névnek
számított a metal élet terén. Jelentések szerint az együttes az 1989-es
év folyamán alakult meg egy nyughatatlan arc révén. Ő volt Brian
Warner, aki eléggé neheztelt az amerikai kultúrára, s mint ilyen, már
több jegyzetfüzetet töltött meg versekkel, különféle kommentárokkal.
Egyébként pedig újságíróként publikált néhány lapban zenei témájú
cikkeket. Warner egy party-n ismerkedett össze merő véletlenségből
Scott Putesky-vel, egy hasonlóan lázadó szellemű gitáros/szerzővel.
Scott addigra már öt zenekart „fogyasztott el”, és alig várta, hogy
valami különlegeset csinálhasson. Mivel egyikük sem volt igazán
elégedett korábbi tevékenységével, ráadásul elképzeléseik is illettek
egymáshoz, elhatározták, hogy egyesítik erőiket…
Az
ex-újságíró első lépésként nevét megváltoztatta . Hónapokon át nézte a
szenzációhajhász TV show-kat, aztán eldöntötte, hogy olyan nevet
választ, ami az általa képviselt dolgokat jellemzi, ily módon talált rá
a ’60-as évek két klasszikus alakjára, s ezáltal vált Marilyn Mansonná.
Scott természetszerűleg elfogadta ezt az ötletet, és hamarosan követte
társát: Daisy Berkowitz-cá nemesült, ezzel a lépéssel pedig egészen
1996-ig mintául szolgált a csapat tagjai számára, vagyis valamennyien
művészneveket aggattak magukra. Marilyn Manson & The Spooky Kidsre
keresztelték bandájukat, a félelemre építkeztek (az emberek összes
félelmét, tartózkodását kívánták megtestesíteni), fő inspirálóik a
horror filmek, a pornográfia valamint a sátánizmus voltak, s lényegében
egy reakciónak tekintették magukat a hamis, édeskés, napfényes, jókedvű
„Disneyworld Amerikára”, az ellen. „Mi vagyunk a rock’n’roll utolsó
reményei” - hirdette Manson. „Más csapatokban csak zenészek vannak, ők
nem képesek a szórakoztatásra, nem is igazi művészek.” Bezzeg
főszereplőink mindent elkövettek a megbotránkoztatás érdekében,
példának okáért nőies sminkkel díszítették arcukat, továbbá ezidőtájt
Manson kedvenc hobbijaként acidet szopogatva kóválygott Disneylandben.
A
Spooky Kids első hivatalos felállásában Manson énekelt, illetve felelt
a dalszövegekért, Berkowitz gitározott, programozta a dobgépet,
szerezte a dalokat, és ezáltal technikai varázslókölyökként tartották
számon. A basszeros posztot bizonyos Olivia Newton-Bundy kapta meg, míg
a billentyűs hangszerek mögé Zsa Zsa Specket állították. Készen állt
hát a koncepció, a dalszövegek, a folyamatos próbák során megszülettek
az első nóták, amikből azután még 1989-ben összeállították a hatszámos
Meat Beat Cleaver Beat demót. Ezen kiadványból kapott tiszteletpéldányt
a Nine Inch Nails vezetője, a bámulatra-méltó multi-instrumentalista,
Trent Reznor, későbbi mentoruk és támogatójuk. Vele Manson 1990-ben
ismerkedett össze mikor a NIN klubturnéja során éppen Floridában
koncertezett, hősünk kapva az alkalmon, készített egy interjút
Reznorral egy középiskolai újság számára. Telefonszámot cseréltek, s
ettől kezdve tartották a kapcsolatot, igen jó barátokká váltak.
1989
novemberében aztán az eredeti basszusgitáros Olivia Newton-Bundy,
továbbá Zsa Zsa Speck szintetizátoros távozásával új tagok után kellett
nézniük. Egyrészről csatlakozott hozzájuk a négyhúros hangszereken
Gidget Gein, illetőleg egy billentyűs, Madonna Wayne Gacy. A kvartett
harmadik kazettakiadványát, a ’90 nyarán megjelent The Big Black Bus-t
immár az új felállás rögzítette, viszont csak jelképesen, mivel csak
Manson és Daisy játszottak.A dalszövegekért újra a frontember felelt, a
billentyűeffekteket Bekowitz hozta létre, aki ezidőtájt a számok
szerzője, producere, a dobgép programozója, valamint a szólógitáros és
bőgős is volt egyben. Persze csak kazettán. Az 1990-es esztendő végére
beütemezett Grist-O-Line demó volt az első melyen már a zenekar teljes
felállása közreműködött. A banda az év folyamán Sara Lee Lucas dobossal
gazdagodott, első közös koncertjüket, immár kvintettként 1990 július
19-én adták, s mondhatjuk, hogy felszabadultak. 1991 januárjára
datálható négyszámos After School Special kazit az év közepén követte a
Lunchbox szalag újab négy nótával. Az érdeklődők csoportja 1992
közepétől begyüjthette a Family Jams anyagukat, majd augusztus 1-én
elhagyva a Spooky Kidset, nevüket a rövidebb Marilyn Mansonra
változtatták. A kvintett utolsó demója Refrigerator címmel 1993-ban
készült el, majd ezen év karácsonyán Gidget Gein basszeros már nem volt
a Marilyn Manson tagja, akinek a helyére az új basszusgitáros, Twiggy
Ramirez érkezett…
Immáron
Twiggyvel vágtak neki első klubturnéjuknak, a együtt osztották az igét
1994 tavaszán a NIN táraságában. A csapat folyamatosan borzolta az
emberek idegeit, ekkorra jutott el sokakhoz még egy 1992-es esemény
híre, miszerint valamelyik floridai klubkoncertjükön egy lányrajongó
felsétált a deszkákra, Manson elé térdelt, kigombolta a nadrágját, és
ikonja farkát a szájába vette. A többit elképzelhetjük… Ez azonban
semmiség volt a zenekar pólóihoz képest, az egyik elején „Kill God,
Kill Your Mom and Dad, Kill Yourself” felirat díszelgett, s hátulján
pedig Richard Ramirez fotója a kezére karcolt pentagrammal.
A
Portrait of an Amercan Family albumot beharangozó első klipet és
kislemezt a Get Your Gunn dalukra készítették, amely ’94 június 9-én
jött ki, s két különlegessége is akadt. Egyrészről a borítófotón
elmaszatolt rúzzsal és pisztollyal látható kissrác nem más, mint Twiggy
féltestvére Wes Brown, másrészről a nóta szövegét -a borító helyett- a
CD lemezre nyomtatták. Persze a videoklippet -„érthetetlen okokból”
kifolyólag- hanyagolták a különféle televíziós társaságok… A Portrait
of… lemez világrajöttének hivatalos dátuma 1994 július 12-e volt, a
gépezet beindult, s a kiadvány a boltok polcaira került a Nothing
disztibutora, az Interscope gondozásában.
Egy-két
májusi és júliusi klubfellépést leszámítva a gótika démonai hivatalosan
is turnéra indultak a NIN-el augusztus 29-én, és december 11-ig meg sem
álltak. A rendkívül erős zenei anyagukat intenzív és látványosan merész
színpadi show-val kombinálták, amit a korai időktől kezdve folyamatosan
fejlesztettek. Azidőtájt véres belső szerveket, továbbá ketrecbezárt
szüzeket láthattak a koncertre látogatók. A turné persze nem zajlott
zökkenőmentesen, produkált néhány olyan incidenst, amelyek bevonultak
az együttes történetébe. Az egyik legemlékezetesebb ezek közül az
október 18-i Utah-i Salt Lake City-beli koncertjük volt. Amikor a turné
elérte a várost, a szervezők kijelentették, hogy a NIN játszhat, de az
előzenekar nem, hacsak nem teljesítenek bizonyos feltételeket, azaz
megszigorították a programban elhangozható dolgokat, például kikötötték
azt, hogy a gonosz manipulátor nem szólalhatott volna meg a dalok közti
szünetekben, meg kellett volna változtatni bizonyos nóták szövegeit, és
emellett megtiltották a pólók árusítását is. A Marilyn Manson ezekkel a
feltételekkel látszólag egyetértett, de a NIN koncertje közben a
hirtelenjében felszentelt tisztelendőn Trent a színpadra szólította.
Manson vitt magával egy példányt a Mormonok könyvéből, Reznor pedig
felolvasott egy levelet azzal kapcsolatban, hogy pártfogoltjai miért is
nem léphettek fel azon az estén. Ezután megosztotta a tömeggel őszinte
véleményét, majd a pappá szentelt Manson néhány szavas kommentárt
fűzött mentora mondókájához a bűnről illetve a tömegek általános
hitéről fejtette ki szemléletét, majd darabokra tépte a Bibliát,
mialatt egy egyházi éneket adott elő a következő sorokkal: „ő szeret
engem, ő nem szeret …Baszd meg!” Ezzel a felkiáltással abbahagyta az
éneklést, s a darabokra tépett könyv maradványait bedobta a közönség
közé. Levonult az emelvényről, zárásként társaival még szétverték az
öltözőt. Ismertté vált egy másik incidens, amit a NIN tagjai agyaltak
ki, és hajtottak végre a közös turné utolsó állomásán december 11-én. A
csínytevés azzal kezdődött, hogy a buli előtt Marilynt kihívták egy
maszturbáló versenyre, s tökéletes „hereverőként” meg is állta a
helyét. Utána egy gusztustalan folyadékkal leöntötték, és babapúdert
kentek rá, majd amikor már javában zajlott a mit sem sejtő Marilyn
Manson koncertje, váratlanul férfi sztiptíztáncosok jelentek meg a
színpadon a fellépés hatásának fokozása érdekében. A lámpák kialvását
követően a tagságot ismét nyakon locsolták egy beazonosíthatatlan
állagú, krémszerű anyaggal, s ennek tetejében bilincsbe verve egy
teherautó platójára terelték őket. Kifurikáztak Philadelphia
legveszélyesebb, mellesleg igen ronda negyedébe, és a NIN-ék egy
dollárt a zsebükbe nyomva magukra hagyták a megbilincselt Manson
bandát, mondván „ha hazataláltok, megérdemlitek az életet”. Egy
majdhogynem csodálatos szerencse folytán a kétségbeesett zenészeknek
sikerült meggyőzniük egy pár kollégiumi hallgatót, hogy vigyék vissza
őket a koncert színhelyére. A karizmatikus Marilyn későbbi
visszaemlékezéseiben végül is nem haragudott Reznorékra ezért, de
szerinte kissé túlzásba estek barátai, nem ezt érdemelte volna…
1994 végén
nyerte el Manson a ’Tiszteletes’ nevet Anton Szandor LaVey-től, a Sátán
Egyházának alapítójától. Mellesleg ezidőtájt a banda a dél-Floridai
Slammie-t, amivel az év bandája címet szerezték meg.
A
koncertsorozat végeztével, a kaland túlélését követően a csapat
visszatért Floridába, azonban nem pihent túl sokat, hiszen két hét
múlva önállóan lenyomtak négy bulit december 27 és 31 között az
Államokban. Ennek egyik állomása volt Jacksonville, ahol az
erkölcsrendészet emberei 16 órára börtönbe csukatták. A vád nyilvános
meztelenkedés és a felnőtt szórakoztatás szabályainak megszegése volt.
A rendőrségi jelentés leírta, hogy a műsor során hősünk letólta
nadrágját, majd egy fekete műfasszal játszadozott, ismeretlen
folyadékot zúdított a közönségre, közben pedig a fenekét mutogatta,
valamint nem vette figyelembe a nadrágja lehúzására vonatkozó
felszólításokat. 1995 február 6-án kijött második kislemezük a
Lunchbox, rajta másik 3 nóta remixével, és egy új számmal, a Down in
the Park-kal, valamint a belső borítón csontig vetkőzött Manson
fényképpel. A maxihoz elkészítették a Lunchbox klipjét is. A frontember
és a dobos kapcsolata a turné nagy része alatt igen feszültté vált,
példának okáért Manson egy bulin vizespalackokkal bombázta Lucast, az
meg dobverők záporával viszonozta a tüzet. Március 10-én Manson kedvenc
lángszórójával felgyújtotta Sara dobfelszerelését, akinek menekülés
közben egy lángcsóva megpörkölte a haját, ezt pedig nagyon zokon vette.
Sara távozása után a dobos szerepét Ginger Fish töltötte be.
Az új
tempódiktálóval, Gingerrel megerősödve 1995 március 24-től május 14 ig
újabb turnén vettek részt, ezúttal nagy ellenfeleikkel, a Kornnal
járták be az államokat. Habár komoly ellenségeskedésekre került sor a
túra folyamán a fellépők között, Manson hálával tartozott Glenn
Danzignek, mert megmentette életét egy keleti parti koncert után, ahol
a biztonsági gorillák megtámadták a Tiszteletest, Madonnát és a
turnémenedzsert, Frankie-t (az a Frankie). Az orvtámadók jó mókának
tartották a csihi-puhit, Danzig beszállt a küzdelembe, így
horzsolásokkal megúszták az egészet. Elkezdték csinálni a Dope Hat
videoklipjét, New Orleansban. A botrányok persze nem értek véget,
például meghívást kaptak a Jon Stewart showba, hogy csináljanak valami
nem hétköznapit, erre felgyújtották a színpadot.
1995 októberében jelent meg Smells
Like Children címet viselő minialbumuk, mely nemsokra rá platinalemez
lett. A Sweet Dreams feldolgozásával nagyot növekedett népszerűségük,
az MTV és a hard rock állomások tőlük voltak hangosak. 1995 szeptember
12-től 1996. február első hetéig meg sem állt a Smells Like Children
Tour. A bandatagok a fáradtság, betegségeik, influenza és a kegyetlen
hideg, mellesleg a nagy havazások okozta akadályok miatt kénytelenek
voltak lemondani az egész januári koncertsorozatot. Ezidőtájt terjedt
el a pletyka, ami később be is bizonyosodott, miszerint Daisy nem volt
elégedett az új zenei irányvonallal, és kiválását tervezgette. 1996.
áprilisának elején jelentették be hivatalosan, melynek hatására a
rajongótábor módfeletti csalódottságának adott hangot. 1996 tavaszán
hozta ki a társaság a Smells Like Children-hez tartozó maxiját, az
Eurythmics 1984-es slágerének, a Sweet Dreams (Are Made Of This)-nek
feldolgozásával, s ez egy hibátlan csaléteknek bizonyult a Marilyn
Manson csapdájában. A kvintett egyre népszerűbb lett a hallgatóság
körében…
Ahogy
a ’96-os esztendő megkezdődött, híresztelések keltek szárnyra a
formáció második albumáról, az Antichrist Superstar-ról. A
lemezfelvételek Trent Reznor New Orleans-i otthonában zajlottak
szervezett önkínzással különlegessé téve. Az albumot október 8-én adták
ki. A sajtó tele volt pozitív kicsengésű lemezrecenziókkal, a
kritikusok általánosan egyetértettek abban, az Antichrist Superstar egy
sötét és kidolgozott alkotás, érettebb, nagyobb mélységekbe kalauzol az
előző lemezekhez képest. Viszont az sem számított titoknak, hogy az
Apokalipszis megzenésítése heves reakciókat váltott ki az USA-ban.
„Sokkolni túl könnyű, én gondolkodásra akarom késztetni az embereket.
Remélem, hogy a zeném hatással lesz a kreativitásukra, és fokozni fogja
azt!”-jegyezte meg Manson. Néhányan már gyászolták az erős, sötét
hangzás eltűnését, illetve a régi dalokat jellemző fanyar humor
elvesztését. Mások nekiálltak vadul elemezgetni a CD-t, gyakorta
felemlegetve Marilyn kijelentéseit arról, hogy a Kabbalát, a
számmisztikát és más okkult rendszereket használta az anyag
elkészítésekor. Legalább ilyen alaposan vizsgálták a misztikus,
összetett csomagolást is, akárcsak a szerzeményeket. Nagyon sok időd
szántak a belső borítón fellelhető számkódok, különféle jelek és
jelképek megfejtésére is, de hasonló figyelmet érdemelt Dean Karr
ámulatba ejtő fotósorozata is. A jelenet Mansont ábrázolta, amint
féreggyermekből diadalmas, rovarszárnyú angyallá alakult
át.
A CD-hez társuló fényképeken még nem jelentették meg az újdonsült
gitárvirtuózukat, a gótikus kinézető Zim Zumot. A Dead To The World
Tour a kvintett leghosszabb turnéjának számított 18 hónapjával. Zim
debütálása a ’96-os Nothing Night show keretében szeptember 5-én került
sor, ám a koncertet félbe kellett szakítani, mivel az énekes egy
mikrofonállvánnyal eltalálta dobosát Ginger Fisht, akit egy napra
azonnal a kórházba szállítottak.
1996
októberében a banda kiadta az Antichrist Superstar albumhoz tartozó
első maxi-lemezét is, a The Beautiful People debütáló dallal, és még
jópár remix társaságában. Az album rögtön az LP listán a 3. helyet
szerezte meg, és evvel egy időben elindult a napjainkig tartó
kritikaáradat Mansonról és a bandáról. Ezután nem sokkal jött a 2. maxi
is, mely többek között a Tourniquet című számot tartalmazta. A The
Beautiful People-höz és a Tourniquet-hez is készült igen sokkoló, durva
klipp, melyek a zenecsatornák éjjeli műsoraiban voltak főként
láthatóak.
A szokásos
módon 1997 is a vad extrémitás éve volt a Marilyn Manson számára.
Imádták, követelték őket, beturnézták a világot, eljutottak mindenhova…
A Dead To
The World Tour során a díszlet fő kellékét egy 15 láb magas, festett
üvegablak képezte, amelyen Jézust a törvény előtt ülve ábrázolták, az
emelvény két szélére pedig törött, gótikus boltíveket állítottak. Az
üvegablak elé egy hosszú lépcsősort helyeztek, ezen vonult be Mr.
Manson a műsor elején, viszont igénybe vette más számok közben is. A
show során a háttérdíszletet kétszer cserélték, volt, hogy az üvegablak
helyett három hosszú zászló vált láthatóvá a sokk-szimbólummal ( fekete
alapon vörös körben hasonló színű villámszerű nyílvessző, ami az
elektromos áramütésre figyelmeztető nemzetközi jelzés is egyben,
mellesleg az Antichrist Superstar album és a turné hivatalos emblémája
is volt ), továbbá ezt váltotta meghatározott időpontokban az Óriási
Anti-zászló. Vagyis az amerikai lobogó a csillagok mezejében a
sokk-szimbólummal. Egy magas pódium is fokozta a látványt az Antichrist
Superstar című szám előadásakor, illetve bevetettek hógépeket az Apple
of Sodom, illetve a Man That You Fear alatt. Kosztümjeiket a zenészek
koncertenként háromszor-négyszer cserélték, a hangszeresek katonai
egyenruhában, fénylő fémsisakokban pompáztak, Twiggy női öltözékben
(mint mindig…), míg Manson vörös és fekete színű pokoli gengszter
öltözékben jelent meg, gólyalábakat csatolt fel és régi, bőr
pilótasapkát húzott a fejére fejmikrofonnal a Kinderfeld elhangzásakor.
Ráadásul folyatta a vért, esténként egy Bibliát széttépett, Ginger
dobfelszerelését szétverte, ha olyan hangulatban volt, szabályosan
megtámadta társait, megdobálta őket kedvenc vörösborával. Szexre,
állatáldozatra, a Sátán megidézésére azonban abszolút sohasem került
sor. Egyedül az „Anti Sátán” neve hangzik el az 1996 című nótájuk
dalszövegében, ezen kívül semmi. Manson: „Nem akarom, hogy az emberek
tévesen a Sátán Egyháza szószólójának tartsanak.”…
1997
szeptemberében jelölték a bandát a Legjobb Hard Rock Videónak járó
díjért, melyet a Sweet Dreams-ért kaptak volna, valamint nyertek még
egy Év Bandájának járó Slammie-t (dél-Floridai). Novemberben Marilyn
Manson volt a fő téma az amerikai Szenátusban, amikor sokat tárgyaltak
napjaink zenéjének hatásáról az amerikai fiatalokra. Egy apa is
felszólalt, akinek 15 éves fia megöngyilkolta magát, miközben a Marilyn
Manson-t hallgatta, és arra próbált rámutatni, hogy a banda zenéjének
része volt fia öngyilkosságában. A gyereket úgy találták meg, hogy a
fülében az Antichrist Superstar szólt. Manson ere azt nyilatkozta:
„Nyilvánvalóan, feldob, hogy valaki azt gondolja rólam, hogy támogatom
az efféle viselkedési módot. Szerintem azok ostobák, akik kárt tesznek
magukban vagy másokban zene, film vagy könyv hatására. Ha pedig így
viselkednek, akkor ez ellen nem tehetsz semmit. Ez egy figyelmeztető
jel a szülőknek, hogy neveljék a gyerekeiket, úgy, hogy
intelligensebbek legyenek, annyira, hogy elég intelligensek legyenek a
művészet értelmezésére. Ha valakit meg akarsz vádolni, akár zenét vagy
egy művet, akár Shakespeare-t is megvádolhatod a Rómeó és Júliáért,
mely olyas valami, amit még gyerekként tanultam, és ez a mű két
fiatalról szól, akik megölték magukat, mert a szüleik nem értették meg
őket, és szerintem a kulcs itt is az, hogy a szülők nem szentelnek elég
figyelmet, nem értik meg gyerekeiket. Ha kicsit több időt szentelsz
annak, hogy a gyerekeiddel beszélgess, azok boldogabb életet fognak
élni.”
A Remix & Repent és még e
hónapban jelent meg, a The Horrible People ütemes, indusztriális
remixével, a Tourniquet Prosthetic Dance Mix-szel, mely egy lassú,
szenvedő, drogok hatása alatt lévő mazochizmus megtestesítője, majd
találhatunk két darab kitűnő élő felvételt; a Dried Up, Tied and Dead
to the World Uticá-ban felvett élő verzióját (No#1) valamint az
Antichrist Superstar Hartford-i felvételét, mely szintén kifogástalan,
kemény minőségű. Hallhattunk tőlük több betétdalt is; A Long Hard Road
Out Of Hell-t, mely a Spawn-nak volt a betétdala, az Apple of Sodom-ot,
mely a Lost Highway filmzenéje és a The Suck for Your Solution-t, mely
a Private Parts filmzenealbumon szerepelt.
Mansonék
elkötelezett hívei az 1998-as év első felében begyüjthették a Dead To
The World műsoros videot is, Long Hard Road Out Of Hell címmel Manson
autobiográfiáját, de igazából egy új album után epedtek, s ezt nem is
nagyon titkolták. Némileg megkönnyebbülve lélegeztek fel, mikor
tudomásukra jutott, hogy kedvenceik nekiálltak az Antichrist Superstar
folytatásának. Ám ezt nem akárhogyan tették: Trent Reznor segédlete
nélkül, új producerrel, új városban, mellesleg olyan hangzással
kísérleteztek, amilyennel még azelőtt soha. Az anyagot Manson házában
vették fel, ahol állandóan történt valami emlékezetes. Egyszer fekete
háttérénekesnőket, meg két pornósztárt hívtak vokálozni. Azután a
stúdiómunka nélkülözhetetlen kellékének számítottak a különböző
kábítószerek is, ezt már megszokhattuk, de a srácok mégiscsak
visszafogták magukat ebből a szempontból. „A droghasználat ennek az
albumnak a készítése közben sokkal vidámabb, mulatságosabb volt, mint a
legutóbbi anyag felvételeikor. Az Antichrist Superstar rögzítésekor az
egész jóval fájdalmasabbnak hatott. Mindenki a drogok hatása alatt
állt, s ez vicces dolog. Ezúttal inkább pozitív volt minden, ennek
ellenére aktuális számaink szövegileg sötétebbek.”- állapította meg a
basszeros. Manson szerint: „Ez inkább egy rock album, nem igazán
terveztük poposra, de a dalok inkább íródtak a rock ’n’ roll
tradíciójában. Olyan Beatles, Rolling Stones, David Bowie stílusban.
Egy csomó különféle érzelmet reprezentál, így a hangzása is eléggé
változatos lett.” Az anyagot befejezvén Marilyn Manson folytatta a
munkát. A Dead Man On Campus filmzenealbumon két szám is szerepelt
tőlük, a Golden Years és az I Only Want To Be With You, amit Twiggy
énekelt az eredeti Twiggyvel. Szeptember 10-én egy váratlan meglepetés
sokkolta a Spookysokat, nevezetesen felléptek az 1998-as MTV Music
Awardson, a Backstreet Boys-szal, Madonnával egy szímpadon ( no
comment…). Öt nappal később a rajongók beszerezhették a társaság
harmadik albumát, a Mechanical Animalst, melyen Manson az Omega
szerepét vállalta magára. „Az Omega név, utalás a végső fejezetre ebben
a történetben, ami az Antikrisztussal kezdődött. Ez utalás tehát a
végre, de nem feltétlenül a karrierem végére.”
Marilyn
Manson a Mechanical Animals hatására gótikus horror sztárból glam rock
Isten lett. Egy hét alatt negyedmillió példány talált gazdára belőle, a
fogadtatása azonban mégsem volt elragadtató, mivel rengetegen negatívan
álltak a zenei téren bekövetkezett lágyuláshoz. „ A legutóbbi lemezünk
sokkal keményebb volt, de nem csinálhatjuk újra és újra ugyanazt.
Eljött az idő, hogy kitaláljunk valami újat.”-tette hozzá Twiggy. Ennek
az újításnak az első lépése az volt, hogy hivatalosan július közepén
bejelentették: lecserélik gitárosukat, Zim Zumot. Zim posztját a John 5
művésznévre hallgató John Lowery töltötte be. A Mechanical Animals-en
ugyan még nem szerepelt, de a koncerteken már ő is a könyörtelen
kritikusok célpontjává vált társai révén.
1998.
október 12-én bemutatták a The Dope Show című dalukra készült
videoklipet. Közben a zenekarvezető gondoskodott arról, hogy a
pletykalapok is folyamatosan foglalkozzanak vele. Egy alkalommal
szétrombolt egy hotelt, meg egy koncerttermet. A csapat indításképpen
felgyújtotta az öltöző szőnyegét, a fürdőt pedig összemocskolták
hajfestékkel. „Senkitől sem kaptam drogot, ez dühített így fel. Az
emberek tanulhatnak az esetből, vagyis, ha kábítószert kérek, jobb, ha
adnak, különben ez fog történni…”. A bandát 1998 novemberében jelölték
az Europian Music Awards-on a Legjobb Rock Videó díjáért, és nyert két
díjat legjobb videóklippért, valamint egy ’Maximum Version Award’-ot a
The Dope Show-ért.
A Mechanical
Animals Tour októberben indult, időnként szakításokkal. 1999 január
31-én a szokásosnál is hevesebb indulatokat váltottak ki. Ugyanis a
közönség egy része nem csak sértő bekiabálásokkal adott hangot
nemtetszésének, hanem műanyag flakonok, petárdák dobálásával is
kifejezte véleményét. Manson nem tűrte sokáig a durva kritikát,
elküldte a kurva annyukba a rajongókat, majd elmenekült a színpadról. A
helyzet erre elmérgesedett, verekedés tört ki, amelynek 400 sérültje
lett. Piacra dobták az albumukhoz tartozó második kislemezt is, az I
Don’t Like The Drugs (but the drugs like me)-t, és az ahhoz forgatott
videoklipet. Nemsokára a koncertsorozat a Rock Is Dead Tour elnevezést
kapta. Los Angelesben Mansont baleset érte, amikor az emelvény bal
oldalán két láb magasból lezuhant és elvesztette az eszméletét.
1999
áprilisában történt a híres Columine Főiskolai mészárlás, melynek 12
tanuló, több tanár és maga a két gyilkos is áldozatul esett. Manson-t
innentől kezdve még hevesebben támadták, meggyanúsították, hogy az ő
zenéje hatásának is köszönhető, hogy ilyen esetek történnek. Manson a
következőt nyilatkozta: „Ez tragikus, és elképesztő, amikor fiatal
életek lesznek az értelmetlen erőszak áldozatai. Őszinte részvétem a
tanulóknak és a családtagoknak.” Ezt Manson később bővebben is
kifejtette. Manson májusban 5 koncertet visszamondott, és írt egy
cikket a Rolling Stone magazinnak a Colummbine-i vérengzésről. Fontos
megjegyezni, hogy Harris és Klebold, a két neofasiszta elkövető - akik
miután végeztek az áldozatokkal magukkal is végeztek – egyáltalán nem
szerette Marilyn Manson zenéjét, tehát amivel Manson-t megvádolták,
teljességgel alaptalan. A két elkövető a „Viharkabát Maffia” elnevezésű
újfasiszta csoport tagjai voltak, főként feketékkel és jó sportolókkal
végeztek. Egy részlet a cikkből: „…Sokan elfelejtik és nem ébrednek a
tudatára annak, hogy a kétségbeesés illetve a hipokrízis kritikájaként
indítottam a zenekaromat. A Marilyn Manson név sohasem népszerűsítette
azt a szomorú tényt, hogy Amerika a Time magazin címlapjára tette a
gyilkosokat, és olyan hírhedtte változtassa őket, mint a kedvenc
filmcsillagjainkat. Jesse James-től Charles Mansonig a média a
bűnözőket nemzeti hősökké nemesítette. Ezt tették, kreáltak két újabb
ilyen ’hőst’ abból a szaros Dylan Kleboldból meg Eric Harrisből, amikor
a fényképeiket az összes újság elejére benyomták. Ne lepődjön meg
senki, ha a hányatott sorsú fiatalok őket nevezik ki majd két új
bálványuknak…”. Manson nemsokra rá egy portrét is festett a két
gyilkosról…
Március 30-án került a boltokba a
The Matrix filmzenealbuma, a banda Rock is Dead dalával, majd
elkészítették a Coma White klipjét is, mely felevenítette a Kennedy
gyilkosságot, és a klip megjelenésének időpontja megegyezik John
Kennedy, Jr. Halálának dátumával. A The Dope Show klipjét az MTV Video
Music Awards-on a legjobb filmkészítésért járó díjra is jelölték.
Októberben Mansont az MTV Europe Music Awards Legjobb Rock Előadó
díjára jelölték. Novemberben megjelent a banda első koncertalbuma, a
The Last Tour On Earth és a God Is In The TV videokazetta is. 2000-ben
jelent meg az Astonishing Panorama of the Endtimes klipje…
A Rock Is
Dead Tour befejeztével, és pár betétdalt követően a banda újult erővel
látott hozzá a Holy Wood (in the shadow of the valley of death) című,
az Antichrist Superstar-ral elkezdett, és a Mechanical Animals-szal
folytatódott album-trilógia befejező lemezének elkészítéséhez. Manson
még tavasszal azt nyilatkozta, hogy szerinte ez az eddigi
legerõszakosabb, egyszersmint a legszebb albumnak igérkezik. "Ez lesz
valószinûleg a legsötétebb, legdurvább zene, amit valaha is
játszottunk. Felhasználtuk a legutóbbi album melodikus rock elemeit és
ezt konbináltuk az Antichrist Superstar lemez nihilistább
megközelítésével. Több mint 35 nóta közül válogattuk ki a lemezre
kerülõket. Egy olyan világ kísérõzenéje lesz, amit eladtunk a
srácoknak, akik aztán azt szépen le is rombolták. De pontosan ezt
érdemli ez a világ."
Marilyn Manson pillanatok alatt Eminem legjobb haverjává vált. "Eminem
lemeze fontos szerepet játszik a szólásszabadságért vívott harcban, ez
a srác nem fél attól, hogy bárkinek azt mondja: fuck off!" -
nyilatkozta. Manson akkor szerelmesedett bele a rapperbe, amikor az a
"The Way I Am" címû számban és annak klipjében megemlékezett a
halálmadárról: "When a dude's getting bullied and shots up his school
/They blame it on Marilyn, on Marilyn and the heroin". Az első kislemez
október végén jött ki, és a Disposable Teens című nótát tartalmazta pár
feldolgozással társulva. Még októberben készült el a Blair Witch 2:
Book of Shadows című filmhez készített átdolgoza, a Suicide is
Painless. A várva várt album november 14-én került a boltokba, és
rögtön sok helyen be is szűntették az árusítását a lemezborítón látható
illusztráció miatt. Az eredeti lemezborítón ugyanis Marilyn
polgárpukkasztó modorához hûen egy feszületen lóg, s állkapcsa sincs
egészen sértetlen állapotban. Bizonyos helyeken úgy döntöttek, hogy így
nem jelenhet meg az album, ezért valahogy letakarták Manson arcát.
Marilyn Manson a következõ képpen nyilatkozott a döntéssel
kapcsolatban: "Az az egész iróniája, hogy a fotó direkt
azért készült ilyen meg-közelítéssel, hogy megmutassa, Krisztus
megfeszítése tényleg egy erõszakos tett volt. Így a kép sem
lehet más. A hiányzó állkapocs pedig pontosan a cenzúra
erõszakos jelképe. Nem zavar ez az egész ügy, sõt kifejezetten
szórakoztat, mert akik megtámadtak, azok pontosan bizonyították
az állításomat." Az új albummal új turné is kezdődött Guns, God and
Government World Tour névvel, a lemezkiadással egy időben. Az új
turnéval jöttek az új botrányok is, például a St. Louise-i koncert
alkalmából a választási napon, Mansont majdnem bekasznizták. a
hatóságok szerint lázító szövegeket mondott, majd felgyújtotta az USA
zászlaját. A Disposable Teens klipjét követően újévkor már a Fight Song
klipje is készülődött.
Manson és
Rose McGowan Már több mint 3 éve jártak és 2 éve jegyesek voltak,
amikor végül is szakítottak, Rose annyit nyilatkozott, hogy "Nagy a
szerelem, de mégnagyobb a távolság, az életformánk egyszerûen nem illik
össze"...
Manson-t
lecsukták Rómában. Manson beszámolt egy levélben arról, hogy Rómában
van, körülnézett, megnézte a Vatikánt, a Colosseumot stb, stb, és hogy
mindez nagyon tetszett neki (a képeken látható, hogy jó turista módjára
jól le is égett) Sõt, arról is beszámolt, hogy koncertjegyet is küldött
a Pápának. Nos ezt lehet, hogy nem kellett volna, mert este a koncert
után lecsukták (nem a pápa miatt) hanem mint már annyiszor: megsértette
a felnõtt szórakoztatás törvényeit. A probléma ezúttal a ruhájával
volt, ugyanis az olasz törvények szerint ez már túl sokat mutatott.
(egy kicsit el volt szakadva csípõtájékon, de semmi "lényeges" nem
lógott ki...) A zsaruk a koncert után kapcsolták le, az éjszakát a
fogdában töltötte, másnap már koncertezett.
A Guns, God
and Government World Tour március 21-én Japánban, Nagoyában véget
ért. Manson szerint ez volt a legjobb turné amit valaha is
végigcsináltak. A közönség nagyon jó volt, és nem voltak olyan nagy
zűrök sem. Bizony, bizony, ez volt a valaha látott legcsendesebb
Marilyn Manson turné. 2000. október 27-én indítottak Minneapolis-ban.
69 állomás volt, ebbõl 41 az USA-ban, amiből 2 elmaradt, tehát 39
koncertet adtak az Államokban, 21-et Európában, 7-et pedig Japánban. A
fellépések között átlagban 2-3 naponta volt egy 1 napos szünet. És
voltak nagyobb szünetek, az elsõ karácsonykor volt 2 hét, a második az
amerikai és az európai turné között, 1 hét, a harmadik pedig az európai
ázsiai dátumok között- 2 hét. Érdekességnek számított a moszkvai
koncert, amit a banda nagyon-nagyon várt, és marhára élvezett, valamint
az, hogy a problémák, tiltakozások Európában voltak, nem pedig az
USA-ban. A 3 olaszországi koncert miatt mentek a tiltakozások, sőt
Mansonnak még egy éjszakát is a börtönben kellett töltenie a "felnőtt
szórakoztatás szabályainak megszegése" miatt (letólta a nadrágját- amit
egyébként minden koncerten eljátszik). A másik probléma
Lengyelországban volt, ahol Varsó polgármestere személyesen szólalt fel
a néphez, hogy ne engedjék el gyermekeiket a koncertre. Mindezektől
függetlenül, mindenütt teltházas koncertek voltak, a jegyek elkeltek,
átlagosan 9000 ember volt 1 koncerten. Baleset is csak egy történt, New
York-ban sikerült eltörni Ginger Fish kezét, de mindez nem akadályozta
meg a "szuperdobost" hogy a következõ koncerteken részt vegyen.
(Érdemes azt tudni, hogy Manson-t az előző turnéja alatt összesen
3-szor kellett kórházba szállítani... egyszer leesett a plátós
cipõjérõl és kificamította a bokáját, egyszer leesett a színpadról és
elájult, egyszer pedig csak úgy spontánul vesztette el az eszméletét
kábitószer és alkohol miatt) Tehát Manson ezúttal megúszott minden
bajt... Nem voltak oltári verekedések (amik eddig gyakran
előfordultak), a koncerteken nem volt haláleset, nem folyt vér (Mansoné
sem), minden tiszta volt és zökkenõmentes. Manson szíve még össze is
tört, hiszen elhagyta a menyasszonya közvetlenül az európai turné
kezdete elõtt, de mindez nem volt érezhető, sőt, mintha Manson még
zizisebb is lett volna. A pódium maradt, ezúttal a Love Song-ot
üvöltötte az emelvényrõl. A ruhák az idõ alatt változtak, volt az a
lófarok a vállán, volt cowboy kalap, volt vastag- hosszú bunda, volt
fekete nadrág- szegecses kesztyű, volt SS tiszti sapka, a fûzõ
természetesen, ami minden koncerten rajta volt, és az utóbbi idõben egy
agyonszaggatott harisnyaszerű valami volt rajta, amiből kilógott a fél
segge. Mindezeket együtt véve, a turné sikeresnek mondható, attól
függetlenül, hogy nem vert túl nagy port...
A turné
végeztével elkészítették az album harmadik, és egyben utolsó
videoklipjét, a The Nobodies-t. Egy kis pihenő után folytatódott is a
munka, ugyanis Manson 2001-ben részt vett az Ozzfesten, melyen 1997 óta
az őt ért kellemetlenségek miatt nem vett részt. Itt történt meg, hogy
egy augusztusi koncerten egy, a színpad mellett álló biztonsági őr
fejéhez dörzsölte a nemi szervét, amiért az be is perelte őt. A
végeredmény pár ezer dollár „kártérítés” lett.
Az év vége fele jött ki a Not
Another Teen Movie című film, és vele a filmzene, melyen megtalálható a
Tainted Love című Soft Cell átdolgozás. A számot külön kislemezként is
kiadták 2002 elején. Manson a Tainted Love-hoz klippet is csinált,
melyben mint hip-hop-os, divat-gótikus csillag díszeleg. Érthető is,
hogy sokunknak miért nem tetszett. A Resident Evil-ben Manson is
érdekelt volt, ugyanis 4 száma is felkerült a betétdalok közé. A Queen
of the Damned filmhez is készített egy számot Jonathan Davis-szel.
2002 május
végén jelentette be Marilyn Manson, hogy régi gitárosa, Twiggy Ramirez
nem tagja többé a csapatnak, és a készülő The Golden Age of Grotesque
album munkálatait nélküle folytatják tovább. Hivatalos weboldalán az
énekes a következőképp kommentálta az eseményt: „Nyolc hónapot
töltöttem azzal, hogy a zenekart és az új dalokat összerázzam, és
sajnos Twiggy képtelen volt kivenni a részét belőle. Úgy érzem, a
Marilyn Manson egy életstílus, és ez nem áll közel az ő szívéhez, úgy
döntöttem hát, hogy elengedem őt, járja a saját útját, máskülönben nem
lett volna fair magunkkal, a zenénkkel és legfőképpen a rajongóinkkal
szemben. Bár sohasem lehet pótolni egy olyan jó barátot, mint Twiggy,
ez az album és az új felállás újra fogja fogalmaztatni a Marilyn
Mansonról alkotott képet. Remélem, a döntésem mindannyiunknak a
legjobbat fogja hozni. Ebben a szituációban nincs rossz és jó fickó.
Twiggy, hiányozni fogsz, és őszintén remélem, meg fogod találni azt,
ami igazán boldoggá tesz. Mindig itt leszek, ha szükséged van rám, és
ezt komolyan gondolom!" A hírt a Marilyn Manson rajongótábor nagy
megdöbbenéssel fogadta, sokunknak nagy csalódást okozott a banda egyik
ékességének távozása. Twiggy helyét a KMFDM frontembere, Tim Skold
tölti be, mellesleg az új album társproducere is egyben.
Az új
albumot Manson még 2002 elején kezdte el írni, és hosszas várakozások
után is csak felületes utalásokat tett a készülődő anyagra: „Ez a
leglényegretörőbb anyag, amit valaha összeállítottunk, így nem lett
olyan terjedelmű, mint az ezt megelőzőek. Ez nem azt jelenti, hogy
kevesebb tartalommal bír, hanem szerintem néha a kevesebb is
kifejezheti azt, amit egy komplex darab, nagyobb terjedelmű alkotás.”
Sokat említette, hogy a lemez fő inspirálója a 30-as évek Berlinje, a
burleszk és a kabaré világa, a művészetek, és ezek dekadenciája, és a
groteszk légkör, ami ezt az időszakot jellemezte. Elmodta azt is, hogy
nagyrészt barátnője, Dita Von Teese inspirálta; ő hozta elő benne ezt
az oldalát, mely már régóta ott lakozott. Zeneileg összefoglalva:
„Egészen különleges lesz. Zeneileg súlyos cucc várható, punkosan
kemény, vad ütemekkel, de egy csomó elektronikával. A múltkor valakinek
megmutattunk pár dalt, és azt mondta, hogy tök olyan, mint egy 2002-es
Sex Pistols, de tele dobgépekkel, elektronikával, bizarr ritmusokkal.
Ugyanakkor tök rock lesz az egész, szakítóan rockos! Meg arrogáns,
pimasz és dühös…”
Manson első
festménykiállítása 2002 szeptember 19-én és 20-án került megrendezésre,
melyen kb. 50 darab 1997 és 2002 között készült vízfestményét
állították ki. Ez volt az első alkalom, hogy a sokarcú Mr Manson ezen
művészi oldalát is megismerhettük.
Október
29-én jelent meg a banda első DVD-je, a Guns, God and Government World
Tour-ról készült koncertösszefoglaló. Az anyag tartalmaz rengeteg élő
felvételt a 2001-2002-es turné majdnem összes helyszínéről, valamint
egy kisfilmet, mely bekukkant a kulisszák mögé, mellesleg a ’Death
Parade’ címet viseli.
A 2003-as évet rögtön egy
feldolgozással kezdték, mégpedig elkészítették a The KKK Took My Baby
Away című Ramones szám átiratát, mely a We’re A Happy Family című
tribute-albumra került fel.
|