A New York-i és a Liberty Street-i tűzoltóság
A New York-i tűzoltóság (Fire Department City of New York - FDNY) 130 éves fennállása alatt számtalan tüzet oltott el. Ezalatt a csaknem másfél évszázad alatt számos különlegesen nehéz esettel kerültek szembe. Egészen 2001. szeptember 11-ig az 1996-ban a West 23 Street-en történt tűzeset járt a legsúlyosabb következményekkel a New York-i tűzoltók életében. Ennél az eseménynél a tűzoltók éppen a tűzfészket próbálták megtalálni egy üzletben keletkezett tűz után, amikor rájuk szakadt a mennyezet. Ez a baleset 12 halálos áldozatot követelt, ami 2001. szeptember 11-ig a legtöbb tűzoltóáldozatot követelő beavatkozás volt a New York-i tűzoltóság történetében.
A Manhattan-i World Trade Center (WTC) elleni terrortámadás mély sebeket ejtett a tűzoltóságon is. A New York-i tűzoltóságot súlyos veszteség érte, rengeteg emberük és felszerelésük tűnt el a romok alatt. Gyászos hírnévre tett szert a World Trade Center tövében létesített tűzoltóság. A tűzoltók laktanyája közvetlenül a Déli Toronnyal szemben a Liberty Street 124 szám alatt helyezkedik el . Két csoport dolgozott ezen a tűzoltóságon, az ENGINE COMPANY 10 (E 10) és a LADDER COMPANY 10 (L 10). A WTC összeomlásakor a laktanya épülete súlyosan megrongálódott, nagy része kiégett. Az eltűnt tűzoltók közül négy ebben a két csoportban dolgozott.
A két csoport megalakítása
New York városa eredetileg a mai Manhattan és Brooklyn városrészekből állt. 1865. július 31-én Metropolitan Fire Department néven megalakították a hivatásos tűzoltóságot. Ugyanez év szeptember 8-án létrejött az Engine Company 10, tagjai egy önkéntes tűzoltóság soraiból kerültek ki. Laktanyájuk először a Beaver Street-en állt. Nyolc költözködés után 1980. június 11-én találták meg végleges helyüket a Liberty Street és a Greenwich Street sarkán. Ebben az utcában egyébként már korábban is elhelyezték a tűzoltókat: 1929 és 1931. között a laktanya a Liberty Street 113. alatt állt. A Ladder Company 10 1865. október 20-án alakult meg, szintén önkéntes tűzoltókból. A csoportot 1975. november 22-én feloszlatták. Ők kilencszer költöztek, a leghosszabb ideig a Fulton Street-en működött az egység. 1968-1970. között a Liberty Street 117 alatt állt az őrség.
1984. július 1-én az újra felállított csoport a WTC-vel szemben talált végleges otthonra, a "Ten House"-ban, ahogy a csoport tagjai büszkén nevezték. Természetesen a World Trade Center is a vonulási körzetükbe tartozott, ahogy ez karjelzésükön is látható.
A Liberty Street-i tűzoltóság az 1-es (Manhattan South) Tűzoltó Parancsnokság öt alparancsnokságának egyikéhez tartozik.
Manhattan-ben 6-8 gépjárművet osztanak szét 3-6 laktanya között - ez képez egy alparancsnokságot. A New York-i tűzoltóságon Engine és Ladder csoportok vannak. A csoportok számozása alapítási dátumuknak megfelelően kronológiai sorrendben történik.
Ezért van, hogy különböző származású egységek ugyanabban a laktanyában teljesítenek szolgálatot. Csak két laktanyában működik azonos származású Engine és Ladder egység, ezek a 10-es illetve 52-es számot viselik.
Gépjárművek
Az Engine 10 egységnél helyezték el a magasházak tűzoltására alkalmas, nagynyomású szivattyúval felszerelt két darab gépjármű egyikét. A gépjárművet a Seagrawe cég gyártotta 1994-ben saját speciális alvázára. Az 500 gallonos (1893 literes) víztartályon kívül a gépjármű felszereléséhez tartozott egy 1000 gpm (3785 l/perc) teljesítményű háromfokozatú Waterous-szivattyú (34 bar nyomással). A szivattyú 48 bar kimeneti nyomásnál 1893 liter vizet szállít. Ez különösen fontos a magasházak felszálló vezetékeibe történő betáplálásnál. Az oldalsó szivattyúkezelő falon levő nyomócsonkokon kívül a gépjármű hátsó oldalán még további négy nyomócsonkot helyeztek el: két 2,5 collos, egy 3 collos csonkot, valamint egy nagynyomású 3 collos nyomócsonkot. A gépjárművet egy 300 kW-os Diesel-motor hajtja.
A Ladder 10 gépjárműve egy 30,5 m-es tolólétra, a hátsó tengelyén elhelyezett daruval. Ezt a gépjárművet is Seagrawe alvázra szerelték. A WTC tornyainak összeomlásakor mindkét gépjármű szétroncsolódott.
A "Ten House" laktanyában volt ezenkívül még egy teljesen felszerelt tartalék gépjármű (a városrészben ebből 22 volt összesen), amit akkor vetettek be, ha egy gépjármű meghibásodott. Ezeknek a gépjárműveknek az volt az előnye, hogy nem kellett átrakni rájuk a meghibásodott gépjárműről a felszereléseket. A szóban forgó tartalék-gépjármű egy 500-as szivattyús gépjárműfecskendő volt, 1985-ben készített Mack gyártmány.
A Liberty Street-i tűzoltóság bevetései
Az Engine Company 10 egység évente kb 2500-szor vonult, ebből 600 volt a téves riasztás. Évente kb 80 alkalommal riasztották épülettűzhöz. Összességében az Engine 10 nem tartozott a legtöbbet riasztott egységekhez. A legtöbbet az Engine 290 (Brooklyn, Sheffield Avenue) vonult, évente több mint 5000-szer. Egyébként vannak olyan "nyugodt" tűzoltóságok is, melyeknél alig 1000 az évenkénti riasztás.
A Ladder 10 egység se tartozott a 25 legtöbbet foglalkoztatott egység közé. A kereken 2300 riasztással és az ebből adódó 1900 bevetéssel (ebből mintegy 100 épülettűz) a középmezőnyhöz tartott.
New York tűzvédelméről általánosságban a következőket mondhatjuk el: minél rosszabb egy városrész építészeti állapota, és minél inkább "szociális gyújtópontnak" minősül egy terület, annál magasabb a bevetések száma.
Brandschutz, 2001. októberi szám Írta: Irene Kölbe, Stefan Wagner
forrás: www.langlovagok.hu |