DEFINITELY MAYBE
006RKID (CD/LP/MC/MD) 006/EK66431
1. Rock ’n’ Roll Star
2. Shakermaker
3. Live Forever
4. Up In The Sky
5. Columbia
Sadsong /csak bakelitlemezen/
6. Supersonic
7. Bring It On Down
8. Cigarettes & Alcohol
9. Digsy’s Dinner
10. Slide Away
11. Married With Children
Whatever: USA bónuszkiadás
Megjelenés napja: |
1994. augusztus 2. |
Világszerte eladott példányszám: |
9 millió |
Elért helyezés: |
Egyesült Királyság: 1. hely
Írország: 1. hely
USA: 58. hely |
Kiadott kislemezek: |
- Supersonic - Shakermaker - Live Forever - Cigarettes & Alcohol |
A bandatagok: |
Liam Gallagher: ének
Noel Gallagher: szóló gitár, vokál
Paul Arthurs: ritmus gitár
Paul McGuigan: basszus gitár
Tony McCarroll: dob |
Zeneszerző: |
Noel Gallagher |
Producer: |
Oasis, Mark Coyle David Batchelor /Slide Away/ |
Keverés: |
Owen Morris, Mark Coyle |
Mérnök: |
Anjali Dutt, Dave Scott, Roy Spong, Mark Coyle |
Fényképek: |
Michael Spencer Jones |
Borítóterv: |
Brian Cannon |
Egyéb adatok: |
Az Egyesült Királyságban minden idők leggyorsabban fogyó bemutatkozó albuma, amelyből a mai napig 2.470.000 példány kelt el a szigetországban |
Talán? Biztos! (Definitely Maybe, 1994)
szerző: Marosi Gergely /emgergo/
Munkanélküli az ország több mint egynegyede. Jó részük az utcán vegetál. Lassan sikerül utolérni Amerikát – bűnözésben. Időtlen idők óta hatalmon vannak a toryk, a Vaslady után a szerencsétlenkedő John Major vezetésével. „Mi történt zöld és szépséges földemmel? – kérdezi a Levellers England My Home című számában, de választ nem talál senki.
Anglia rohad, és elege van. A munkanélküliségből, a kilátástalanságból, a szürkeségből – mindenből. A zenéből is. A brit zenei idolok elfáradtak (a Stonestől Paul McCartneyig, Robert Planttől Bruce Dickinsonig), a nyolcvanas évek kedvencei megszűntek (The Jam, The Smiths), a „Madchester” szcéna és a Stone Roses csak nyűglődik, a cipőbámulós gitárzenekarok meg leginkább jelentéktelenségbe süllyednek. Mi maradt még? Az Amerikából hódító grunge, de Cobain halála a műfajt is vesztőhelyre küldte. A Guns N’ Roses összeomlott saját sikerétől. Semmi izgalmas, pláne semmi, ami brit, és rajongani lehetne.
1994-ben aztán megmozdul valami. A Blur megtalálja szellemes és nagyon slágeres hangját az angol középosztály karikatúráját bemutató Parklife-on, Albarnék áprilisi lemeze után pedig augusztusban megjelenik az az album is, amely végképp lendületet ad a britpop-érának.
Akárhogy is nézzük, az Oasis kopogás helyett egyszerűen berúgta az ajtót és becsörtetett a Definitely Maybe-vel. Hangos volt, lendületes, arrogáns, agresszív és egyben szemtelenül slágeres. Ráadásul akadt karizmatikus frontembere is, egy bátyóval, akinek sikerült elkapnia a kilencvenes évek közepének életérzését – úgy, ahogy egy munkanélküli segélyből élő csóró manchesteri proli látja. „Vagy drogdíler leszek, vagy fogom ezt a gitárt, és kezdek vele valamit” – nyilatkozta Noel egyszer, és szerencséjére a második megoldás mellett döntött. Anglia pedig bekajálta a dalokat – szintén Noel (és a többiek) szerencséjére. Az Oasis balhéi ráadásul igen jól eladhatóak voltak, a zene és a botrányok pedig tulajdonképpen hetek alatt sztárrá tették a bandát: a Definitely Maybe minden idők leggyorsabban fogyó (és legnagyobb példányszámban eladott) bemutatkozó lemeze lett brit földön.
A sikerrecept? Lopj (bocsánat, kölcsönözz) dallamokat és témákat onnan, ahonnan csak tudsz; jöjj rá, hogy a „kistesó” nazális hangja elsöprő erejű; rakj a számokba annyi gitárt, amit a hatvanas évek óta nem hallottak; és készíts a részekről friss hangzású és zseniális újat. Noelnek alighanem élete végig „keresztje” marad a Beatleshez való hasonlítgatás, illetve az, hogy minden számnál kiderítik, hogy honnan ismerős, de még a legkritikusabbaknak is el kell ismerniük: a „kölcsönvett” részekből kitűnő dalok születtek. A reménytelen helyzetből, amelyen csak a cigi-kábszer-pia-csajok négyszög jelent felüdülést (Cigarettes And Alcohol), a brit felsőbb osztályok nemtörődömségéről (Up In The Sky), és mindenről, ami miatt érdemes álmodozni (Rock ’n’ Roll Star).
Az 1994 elején még szinte teljesen ismeretlen Oasis megteremtette a saját legendáját. A Definitely Maybe mindenképpen a legjobb bemutatkozó albumok közé tartozik, amit valaha is csináltak. A manchesteri srácok a brit szigetek kedvencei lettek, mind a média, mind a közönség körében. Hogy innen volt-e út fölfelé? Az örök kritikus Noel szerint talán nem, de alighanem a többség azt mondja: a következő lemez beteljesítette a Definitely Maybe ígéretét.
10/10
A dalok:
1. Rock ’N’ Roll Star:
Egy hangos gitár, egy brutális dob-belépő és egy sodró lendületű albumnyitó: Noel négy percben elmond mindent, amit valaha is akart. „Nézzetek magatokra: mindannyian a kezemben vagytok” – énekli Liam, és valóban. A töködnél fogva (bocs, ha lány vagy…) ragad meg, és a következő negyven percben még néhányszor falhoz is csap, hogy megértsd: ez a banda a legjobb, amit valaha is hallhattál (legalábbis szerintük). 10/10
2. Shakermaker:
Totális nyúlása a hatvanas évekbeli Coca-Cola dalnak (’94-es koncerteken még olyan verziót is lehetett hallani, ahol Liam a reklámszöveget énekli), pszichedelikus, elnyújtott gitározgatás. Élőben szerintem erősebb, mint az albumon.
7/10
3. Live Forever:
Ha a Rock ’n’ Roll Starról azt mondtam, hogy abban minden benne van, amit Noel le akart írni; hát ebben meg minden benne van, amit dalba akart önteni. A lassú dobolás Oasis-trademark lett, a Live Forever meg sláger, és „mellesleg” alighanem a kilencvenes évek egyik legjobb dala. Szöveg, dallam és énekteljesítmény (megdöbbentő módon Liam akkor még ki tudta énekelni a magas részeket, ezt már ’95-ben se tudta újra produkálni…) – minden együtt van. Noel tizenegy éve próbálja megismételni, de a jelek alapján a tökélyt nem lehet.
10/10
4. Up In The Sky:
„Mérges dal vidám köntösben” – mondja róla Noel a DVD-n. Pattogós szám a „fönt az égben” terpeszkedő nagyfejűekről, különösebben izgalmas zenei tartalom nélkül. Az akusztikus verzió nekem sokkal jobbnak tűnik, igaz, hogy az album hangzásához meg ez illik jobban.
5/10
5. Columbia:
Nagyon húzós basszusalap, ez alighanem közelebb van a „Madchester”-hangzáshoz, mint bármi, amit az Oasis valaha kiadott. A szám címe nekem totál homály… A hangzása alapján maximum valami „kolumbiai importtermék” J ihlethette.
7/10
(Sad Song – csak vinyl illetve DVD):
Szép lassú Noel akusztikus – ebből van még vagy egy tucat, de ez az első… A szöveg jó, az énekhangja Noelnek még közel sem annyira.
6/10)
6. Supersonic:
Újra a jellegzetes dob, egy jellegzetesen oasises gitártémával. Az első kislemezdal, nem véletlenül: az egész, úgy ahogy van, trademark. A szöveg nagy része meg totál nonszensz, no de nem is a Paul Simon-féle zenébe foglalt versekért szereti az ember a manchesteri bunkókat…
9/10
7. Bring It On Down:
Ha Tony McCaroll tudott volna dobolni, ez lett volna az első kislemez. De mivel Tony sosem volt egy nagy szám (egyszerűbben mondva: meglehetősen fakézzel bánt az ütőkkel), nem lehetett időben elkészülni a dallal. Nálam a Supersonic jobb választás, mint ez a rohanós punk-rock beütésű darálás, tehát lehet, hogy a bénázás szerencsés volt. A félelmetes lendület mindenesetre magával ragadó.
7/10
8. Cigarettes & Alcohol:
Hogy Noel miként úszta meg komolyabb következmények nélkül a T. Rex-riff nyúlását, nem tudom, de csak a süketek nem érzékelik a Get It Onnal való hasonlóságot. Egy sorban benne van a kilencvenes évek Britanniája: „Érdemes-e munkáért kaparni, ha nincs semmi, ami miatt megérné dolgozni?” Marad hát a cigi, a pia, meg a kokain. „Valószínűleg minden idők első dala, ami a Top 10-be kerül, és kokainfogyasztásra utal” – kommentál Noel. Na igen.
8/10
9. Digsy’s Dinner:
Vidám kis ugráltatós, némi szöveggel, mert azt is kellett rá írni. Nagyon popos és nagyon könnyűsúlyú, de a zongoraszóló valahogy nagyon tetszik benne.
7/10
10. Slide Away:
Kevés szerelmes Oasis-dal van, de azok általában igen jók – ez sem kivétel. Liam fantasztikusan énekel a csengő gitárhangzásra, van valami tűnő érzékenység a számban, ami éppenséggel nem jellemző rá. Élőben fantasztikus ereje van, de nekem már az kicsit durva. Ez viszont remekmű.
9/10
11. Married With Children:
A sok elektromos gitár-nyüstölés után egy akusztikus: gunyoros, cinikus és szenvtelen, nagyon jól megy Liam hangjához. Nagyjából olyan, mint amikor méla undorral átnézel valakin. Érdekes választás az album lezárására.
8/10
|