|
|
Max Mosley | |
| Hétfőtől immár hivatalosan is tagjai az F1 döntéshozó struktúrájának a sportágban érdekelt autógyárak, az FIA Motorsport Világtanácsa ugyanis áldását adta a "Forma-1-es Autógyárak Tanácsadó Bizottsága" nevű testület megalakítására.
Az angolul "Formula One Manufacturers' Advisory Commission" névre keresztelt grémiumba a BMW, a DaimlerChrysler, a Ferrari, a Honda, a Renault és a Toyota egy-egy tagot delegál, az elnöki posztot pedig a BMW korábbi igazgatósági tagja, Burkhard Göschel fogja betölteni.
Göschel professzor volt az, aki novemberben az autógyárakat tömörítő GPMA elnökeként megállapodott az F1 jövőjéről Max Mosley-val, aki az FIA képviseletében szintén az új bizottság tagja lesz.
A szövetséget rajta kívül az FIA Technikai Szakosztályát vezető Charlie Whiting, valamint Tony Purnell és Peter Wright tanácsadók reprezentálják. Papíron ugyan gépkocsik gyártásával foglalkozik a Midlandet felvásárló Spyker is, a piciny holland műhely azonban évente száznál is kevesebb egyedi sportautót épít, így nem kap helyet a testületben.
Az FIA-val való kiegyezéssel és a bizottság megalakulásával okafogyottá vált GPMA jövője kérdéses, annyi azonban biztos, hogy az új testületben az érdekvédelmi szövetségből néhány hónapja kilépő Toyota, valamint a "különutas" Ferrarit is tagja lehet.
Mosley még novemberben egyértelművé tette: az elmúlt évek politikai viharainak elkerülése érdekében a jövőben az autógyáraknak szánja a főszerepet a szabályalkotásban. "Teljesen megváltoztattuk a döntési mechanizmust. Ez az első lépés költségcsökkentés és a modern technológiák felé" - fogalmazott akkor.
"Ha az autógyárakkal tárgyalunk, akkor könnyen félre tudjuk tenni az olyan részletkérdéseket, hogy 2.4 vagy három literes legyen a motor, és a lényegre koncentrálhatunk, hogy miként tehetjük még gazdaságosabbá a motorsportot úgy, hogy ebből az autóiparnak is haszna származzon."
Mindez természetesen nem jelenti a független istállók teljes kizárását, hiszen a konkrét szabályokat előkészítő Technikai Munkacsoportban, valamint a végső döntést meghozó F1 Commissionban továbbra is jelen lennének, a fő irányvonalak kijelölése azonban minden bizonnyal az új testületre hárulna.
Mosley igyekezett nyomatékosítani: "Eddig is mindig védtük a független csapatok érdekeit, és egyetértünk az autógyártókkal abban, hogy szükségünk van rájuk. A szabályokat pedig úgy kell kidolgozni, hogy a Forma-1-ben maradhassanak." |