Alonso egy kétgyermekes családban született Spanyolország Asztúria tartományában. Édesanyja egy áruházban dolgozott, édesapja robbantási szakértő volt egy bányában. Van egy nővére, Lorena.
Fernando Alonso édesapja, José Luis amatőr gokart versenyző volt, aki szerette volna, ha gyermekei is osztoznak szenvedélyében. Épített egy kis, Forma 1-es autót formázó gokartot akkor nyolc esztendős lányának, aki azonban nem mutatott érdeklődést a sport iránt. Fiának, az ekkor három esztendős Fernandónak azonban megtetszett a gokartozás és ez meg is határozta a jövőjét.
Innentől kezdve édesapja különböző spanyolországi gokartversenyekre nevezte be fiát, s Fernando általában sikeres is volt. Alonso nyert három spanyol gokart bajnokságot (1994, 1996, 1997), második helyezést szerzett a Gokart Európa-bajnokságon és 1996-ban megnyerte a Junior Gokart Világbajnokságot.
Alonso 1999-ben kezdett el autókkal versenyezni a Formula Nissan Open sorozatban. Ekkor találkozott az egykori spanyol Forma 1-es pilótával, Adrián Camposszal, aki a menedzsere lett. Alonso megnyerte a bajnokságot, 2000-ben pedig a Forma–3000-ben folytatta pályafutását. Ebben a sorozatban egy futamot nyert (Spa-Francorchamps) és a bajnokság negyedik helyén végzett.
A Forma 1-ben
2001
Teljesítménye nyomán felfigyelt rá a Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore és menedzseri szerződést kötött vele 2000 decemberében. Briatore rögtön be is juttatta Alonsót a Forma 1-be, így a spanyol versenyző a 2001-es szezont – mindössze 19 évesen – már mint a Minardi csapat versenyzője kezdhette meg.
A Minardi a mezőny leggyengébb autója volt, és Alonso nem tudott vele pontot szerezni. Arra azonban jó volt a debütáló éve, hogy Forma 1-es tapasztalatokra tegyen szert egy viszonylag nyomás nélküli környezetben.
2002
2002-ben menedzsere, Flavio Briatore úgy döntött, hogy a Renault-hoz viszi Alonsót, mint tesztpilótát. Alonso nem örült annak, hogy nem versenyezhet, ám Briatore úgy ítélte meg, hogy hasznos lesz a fiatal versenyző számára, ha egy évig ismerkedik a csapattal és az autóval, mielőtt versenyzői állást kapna.
2003
2003-ban a versenyzési lehetőséget meg is kapta a spanyol pilóta a Renault-nál, ahol az olasz Jarno Trulli volt a csapattársa. Alonso a Malajziai Nagydíjon megszerezte az első rajtkockát, amivel ő lett a Forma 1-es történelem eddigi legifjabb pole pozíciósa – Rubens Barrichello rekordját döntve meg. Később a szezon során, a Magyar Nagydíjon pályafutása első futamgyőzelmét is learatta – s ez szintén rekord volt: Bruce McLarentől vette át a legfiatalabb futamgyőztes címet. A szezon végén Alonso 55 pontjával hatodik volt a világbajnoki pontversenyben.
2004
A 2004-es szezonban a spanyol pilóta nem nyert versenyt – csapattársa, Jarno Trulli azonban győzött Monacóban. Általában véve is a szezon elején Trulli tette az erősebb Renault-pilóta benyomását. Az év második felében azonban Trulli eredményei egyre gyengébbek voltak, végül pedig három futammal a szezon vége előtt elbocsátották a csapattól, noha ekkor még több ponttal rendelkezett a világbajnoki pontversenyben, mint Alonso. 59 ponttal végül Alonso a világbajnokság negyedik helyét szerezte meg.
2005
2005-ben Giancarlo Fisichella lett Alonso csapattársa a Renault-nál és megnyerte a szezon első futamát Ausztráliában. Alonso a harmadik helyen végzett. Ezt követően a spanyol három futamot nyert sorozatban (Malajzia, Bahrein, San Marino), s fölényes vezetést szerzett a világbajnoki pontversenyben. A szezon során még négy versenyt nyert (Nürburgring, Magny-Cours, Hockenheim, Sanghaj) és Brazíliában bebiztosította a világbajnoki címet. Alonso 24 évesen és 59 naposan a Forma 1 eddigi történetének legfiatalabb világbajnoka lett.
A szezon során a McLaren-Mercedes versenyzője, Kimi Räikkönen került a legközelebb ahhoz, hogy veszélyeztesse Alonso elsőségét, ám a McLaren akut megbízhatósági problémái miatt sosem alakult ki igazán éles helyzet kettejük között sem a világbajnoki pontversenyben, sem pedig a versenypályán. Räikkönen két alkalommal is Alonso elől esett ki a versenyből (Nürburgring, Hockenheim) és számos alkalommal kellett motorhiba miatt a mezőny közepéről indulnia. Alonso végül 21 ponttal verte meg Räikkönent a pontversenyben (133 pont 112 pont ellenében).
Alonso jellemzője a szezon során a megbízható, egyenletes, ugyanakkor a kockázatot kerülő versenyzés volt – amit talán a legjobban az a jelenet példáz, amikor a Brazil Nagydíjon védekezés nélkül hagyta maga mellett elmenni Juan Pablo Montoyát. Alonso végig a világbajnoki címet szem előtt tartva versenyzett, és ezért sokszor nem törekedett a futamgyőzelemre, hanem inkább a biztos célba érkezésre és pontszerzésre koncentrált, hiszen a szezon elején megszerzett előnye (amikor a McLaren még gyengélkedett) és a McLaren későbbi műszaki hibái nem tették szükségessé, hogy támadjon.
A szezon utolsó két versenyén, amikor már bebiztosította világbajnoki címét és nem volt komoly kockázata a manővereknek, Alonso agresszívebbé vált, s ennek köszönhetően a Japán Nagydíjon a 16. helyről indulva a harmadik helyen végzett – emlékezetes módon megelőzve az egyre romló gumikkal küzdő Michael Schumachert az R130-kanyarban.
A Kínai Nagydíjon a Renault a csapatvilágbajnoki címet is bebiztosította Alonso futamgyőzelmével és Fisichella „hátvédmunkájával” (az olasz sokáig feltartotta a két McLarent ezzel téve lehetővé Alonso számára, hogy előnyre tegyen szert).
A 2005-ös szezont követően Alonso számos kitüntetésben részesült, különösen hazájában, ahol egy külön kifejezést is alkottak az ifjú Forma 1-es pilótát körülvevő rajongásra: Alonsomania. A versenyző 2005 végén megkapta az „Asztúria Hercege-díjat”.
2005. december 19-én Alonso váratlanul bejelentette, hogy 2007-től a McLaren-Mercedesnél folytatja Forma 1-es pályafutását.
2006
Alonso tehát egy évig még Briatore kezei közt versenyzett nyert hét futamot(Sakhir, Melbourne, Catalunya, Silverstone, Monaco, Suzuka) hét második helyet(Sepang, Imola, Nürnburgring, Magny-Cours, Istanbul, Shanghaj, Interlagos), nem volt harmadik, negyedik, de kétszer volt ötödik (Indianapolis, Hockenheim.)
Érdekes futama volt az imolai, mert az egész versenyen 2 másodperces hátrányon belül autózott Michael Schumacher mögött, de előzni nem tudott. A Török Nagydíjon is ez történt, de ott megelőzte a Ferrari pilótáját, és a Japán Nagydíjon gyakorlatilag el is dőlt a vb, hiszen Alonso úgy lett első, hogy ellenfele előle motorhiba miatt kiesett. Schumacher ekkor már csak úgy lehetett világbajnok, ha Brazíliában megnyeri a versenyt, Alonso pedig nem szerez pontot. Végül Alonso második lett, Schumacher pedig élete legjnagyobb futamán az utolsó helyről felzárkózva a 4. helyet érte el, többek között Raikkönent, Fisichellát, Barrichellót, és Heidfeldet is megelőzte.
Alonso igy kétszeres világbajnok lett 134 pontot gyűjtve. Schumacher 121 pontot szerzett, 13 ponttal kevesebbet, mint Alonso. A Brazil Nagydíj után érzékenyen megköszönte a csapatnak a lehetőségeket és a nagyszerű munkát.
2007
Alonso a brit McLaren-Mercedes istállónál folytatta pályafutását. A szezon során kétszer indult pole-pozícióbol és négy verseny nyert (Sepang, Monaco, Nürbürgring, Monza).
Alonsonak számos konfliktusa akadt csapatával és újonc csapattársával, Lewis Hamiltonnal. Ellenségeskedésüket jól példázza a Magyar Nagydíj időmérő edzése, ahol Alonso feltartotta a boxban Hamiltont, miután az nem teljesítette a csapatutasítást. Bár Alonso a kvalifikáció utolsó pillanataiban megfutotta a győztes időt, manőveréért 5 helyes rajtrácsbüntetést kapott, míg Hamiltont nem büntették meg, így övé lett a pole pozíció. A versenyt Hamilton nyerte, Alonso végül a 4. helyre kapaszkodott fel, nagyot csatázva Nick Heidfelddel, akit azonban nem tudott megelőzni. A szezonzáró Brazi Nagydíj előtt, a két McLarenes pilótán kívül még a Ferraris rivális Kimi Raikkönenek is volt esélye a vb címre, ám a 7 pontos hátránya volt. Végül, köszönhetően Hamilton verseny eleji hibáinak és a ferraris csapattárs, Felipe Massa segítségének, Raikkönen megcsípte a címet, mindössze egy összetettbeli ponttal megelőzve a két McLarenest.
Fernando Alonso 109 pontot szerzett az idény során, ugyanannyit, mint csapattársa, de mivel Hamilton többször végzett második helyen, ezért ő szerezte meg a Vb 2. helyét, Alonso bronzérmes lett.
2007. december 10-én bejelentették, hogy Alonso 1+1 éves szerződést írt alá a Renault csapattal, miután kiderült, hogy a kémkedéssel vádolt csapat nem kap büntetést a következő évre. 2008-ban korábbi sikereinek színhelyén az újonc Nelson Piquet J. lesz a csapattársa.
2008
Az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon kaotikus körülmények közt a 4. helyen végzett a Renault volánjánál ülve, a 11. helyről rajtolva.Malajziában a 8.lett,1 pontot szerezve.
Thx:wikipedia |