Bardók és más valóságok
A bardó egy tibeti szó, ami átmenetet jelent., vagy űrt az egyik állapot befejeződése és a másik kezdete között. Létezésünk négy valóságos szakaszra osztható:
1. az evilági élet természetes bardója( a születés és a halál közötti időszak)
2. a haldoklás fájdalmas bardója( haldoklás pillanatától addig az állapotig tart, amelyet belső légzésnek nevezünk, ez a tudat tiszta természetének felragyogásában éri el tetőfokát, amit Alap Ragyogásnak hívunk és a halál pillanatában keletkezik)
3. a dharmata sugárzó bardója(a tudat tiszta természetének ragyogó megjelenésétől, a halál utáni állapotban, majd a Tiszta Fény felragyogása, amely hang, szín és fényjelenségekkel jár)
4. a változás karmikus bardója(a köztes lét, a tényleges bardó, az újjászületésig tart)
A bardók mélységes bizonytalanság szakaszai. A bardók lehetőségek. Amelyek a tudat állapotától függnek.
Más valóságok
Az alvás és a bardók hasonlósága
1. Amikor elalszunk, az hasonló a haldoklás bardójához. Feloldódnak az elemek és gondolatok, s megnyílnak az Alap Ragyogás élményére.
2. Álmodni, hasonlatos a változás bardójához, élesen látod a dolgokat, a szellem test mozgékony és különféle tapasztalatokat él át. Álom közben van egy álom testünk.
3. A haldoklás bardója és a változás bardója között van egy különleges állapot, amelyet a Tiszta Fény állapotának nevezünk. Ez mindenki átéli, de kevesen veszik észre. S alig van valaki, aki teljesen átéli. Az a periódus, amikor már alszunk, de még nem álmodunk.
A bardó állapotok alatt láthatjuk, hogy nehéz megtartani az éberséget. Vajon ki figyel oda a tudat változására, miközben alszik? Vagy ki tud figyelni az elalvás pillanatára? Képzelheted milyen nehéz odafigyelni ezekre a halál pillanatában!!!
A hat létforma
A buddhizmus a létezés hat szféráját különbözteti meg.
1. Istenek
2.Félistenek
3.Emberek
4.Állatok
5.Éhes szellemek
6.Pokollakók
Valamennyi a hat negatív érzelem eredménye:
1.vágy
2Harag
3.Kapzsiság
4.Féltékenység
5.Büszkeség
6.Nem-tudás
Csakugyan rajtunk kívül lézetnek ezek a létformák? Talán igen,de ne feledjük, csak annyit látunk, amennyit karmikus látókörünk lehetővé tesz. A jelenben érzékelésünk tisztátalan és fejletlen, ezért csak ezt a világot vagyunk képesek érzékelni. Önteltek vagyunk, mert azt hisszük, csak az létezik, amit látunk. Csak azt hisszük el, amit látunk.A különböző világok különböző dimenziókban helyezkednek el. Létezhetnek párhuzamos világok, létezhet pont olyan világ is, mint a miénk. (147,oldal)
A szellemi ösvény
Más időkben csak kevés kiválasztott találhatott rá, most az emberi faj minden egyedének keresnie kell, ha megakarjuk menteni a világot a fenyegető belső és külső veszélyektől. Tibetben a tan mesterről mesterre száll, megszakítás nélküli hagyományvonalon. Tradíció szerint.
Milyen az igazi mester?
Kedves, megértő, fáradhatatlanok abban, hogy a kapott tudást megosszák, soha nem szidják nem alázzák a tanítványaikat, soha nem hagyják el a tanítványaikat. Nem a saját céljaikat szolgálják, hanem a tan nagyságát. Mindíg alázatosak maradnak. Csak abban bízhatsz, akit hosszabb ideje ismersz.
Rigpa fogalma
Amikor az elmúló gondolat megszűnik és az eljövendő gondolat még nem ébred fel, a köztük lévő szünetben, nincsen ott a jelen pillanat tudatossága, hajszálnyi előítélet nem árnyékolja, érintetlen, friss, fénylő, mezítelen éberség.
Szivárványtest
A magasabb rendű Dzogcsen-gyakorlatokat elvégzők élete győzedelmes véget érhet. Amikor meghalnak, képessé tehetik testüket, hogy visszatérjen a fénylényegbe, amely teremtette, s ennek következtében anyagi testük feloldódik a fényben és teljesen eltűnik. Ez a folyamat a szivárványtest vagy fénytest. Gyakran spontán fényjelenség, vagy szivárvány kíséri. Aki úgy érzi, hogy közeledik ahhoz, hogy elérje a szivárványtestet, megkéri, hogy hagyják egyedül, háborítatlanul egy szobában 7 napig, majd a nyolcadik napon csak a haját, körmeit a test tisztátalan részeit találják ott.
Haldoklás
Öt állomása van:
1. Visszautasítás
2. Harag
3. Alkudozás
4.Depresszió
5. Elfogadás
Tibetben a testeket 3 napig háborítatlanul hagyják, hogy a halott elkezdhesse halála utáni utazását.
Mit kell tenni egy haldoklóval
-beszélni engedni
-csak erényeiről beszélni, mi minden jót tett életében
-fontos, hogy önmagának megtudjon bocsájtani, mielőtt átmegy
-phova gyakorlat
261.oldal
A halál pillanatában két dolog van, ami számít: minden,a mit életünk során cselekedtünk, és tudatunk pillanatnyi állapota.Még ha sok negatív karmát gyűjtöttünk is össze, a halál pillanatában lényegesen megtudjuk szívünket változtatni. A halál előtti utolsó gondolatunk és érzelmünk erősen meghatározza jövőnket. Fontos, hogy megszabaduljunk a kötöttségektől. A változás bardójában tartózkodván, azt látod, hogy a rokonaid huzakodnak a tárgyaidon, pénzedet rossz célokra használják.Ez zavarni fog.
Tanács: zokogó barátok, síró rokonok ne legyenek a haldokló betegágyánál., mert zavaró érzéseket válthat ki.
A test elhagyása
Folytatás itt
|