Képtelen testek
A sorozatok első és legnyilvánvalóbb összetartó ereje, hogy a főszereplőket, nem vagy csak nagyon kis számban változtatják, ezért az öt állandó férfi szereplőt mutatnám be. Az ő diskurzusukat a film kijelöli azzal, hogy emblematikus nevekkel látja el őket. Illetve a sorozatban megtalálható az a hat kép, amely a mindennapi élet mozzanatainak művészeti megnyilvánulása. Továbbá egyes szereplőkre is jellemzőek. Ezek a képek következők: Blake: Newton, Michalangelo: Ádám teremtése, Botticelli: Vénusz születése, Caravaggio: Medusa, Caravaggio: Narcissus, Magritte: Pipa. Minden szereplő képvisel egy reprezentációs szintet.
Michael Novotny
Az ő igazi neve Michael Devore lenne, ugyanis a második sorozatból kiderül, hogy Mike apja nem egy Vietnámban elesett háborús hős, hanem Debbie volt osztánytársa, aki transzvesztita lett (Daniel Devore- művész nevén Divina).
Devour jelentése elnyel, felfal, mondhatni a nevét nyelte el, ugyanis az, amivel a filmben szerepel: nouvo- jelentése új, vagyis az anyja új nevet adott neki, nem akarta, hogy igazi apjára hasonlítson.
Ő az igazi főszereplő. Ez két dologból is tisztán látszik: ő meséli a történetet, illetve vele minden másik főszereplő is kapcsolatban áll. Brian a legjobb barátja és a hőse, Justin először az ellenfele, majd vele is összebarátkozik. Ted szerelmes belé, Emmett a lakótársa, Melanie a gyereke szülő anyja lesz. Lindsay is a barátja, illetve a gyerekét fogja nevelni. Ben az élettársa, majd a férje lesz; együtt fogadnak örökbe egy fiút az utcáról.
Azért tűnik úgy, hogy Brian a filmsorozat főszereplője, mert Mike életének bizonyos szempontból ő a középpontja, nincs olyan, amit meg ne tenne érte, nincs olyan férfi, akit el ne hagyna érte.
A hős keresésének motívuma végigkíséri az életét: egyrészt nem tud elszakadni a képregények világától, ahol a hőse Astro kapitány. Mikor befejezik a történetet, és Astro kapitány meghal, Justin segítségével saját hőst teremt magának. Megalkotják Brian Kinney képregény változatát, Rage-et. Mike mindig árnyékban marad, ő maga is bekerül a képregénybe, de csak mint másodhegedűs: ő lesz Rage segítőtársa, aki emlékezteti arra, hogy hozzá képest ő a hős. Talán Briannek is azért van szüksége rá, mert Mike-hoz képest lehet ő a megváltó, a hős.
A reprezentációs szintek közül ő a metanarratív: a család összetartója, a film elmesélője, illetve ő írja a képregény szövegét is.
A hat kép közül ő az Ádám teremtése, mivel ő teremti meg Brian isteni mivoltát, ő csinál belőle hőst.
Megismerjük a szüleit: az anyja Debbie, egy rendkívül erősakaratú asszony- ha képpel jellemezném, ő a Medusa. Bármelyik férfit képes kasztrálni, aki a közelébe kerül. Transzvesztita a bátyja, Vick; meleg a fia, Michael; és transzvesztita a fiának az apja is.
Brian Kinney:
’keen’ vonzódni, nincs olyan ember Pittsburghben, aki Briant nem találná vonzónak, erős és hideg, Brian jelmondata: I dont’t believe in love, I believe in fuck! Nincs követelés, nincs várakozás, nincs megbánás!
Brian személyisége párhuzamba állítható az Iliász szerkesztési módjával. A vezér elve a düh, képregényben, mint Rage szerepel. Megvan benne az ember és az Isten is. A sorozat folyamán többször elhangzik a mondat: „Te mindig gyönyörű leszel, Te Brian Kinney vagy!” Miután Justin eltölt vele egy éjszakát így jellemzi a férfit: „Találkoztam Istennel, a neve Brian Kinney.” Ted, őt bízza meg, hogy döntsön a kórházban, hagyják-e élni vagy sem. Az anyja papját is maga alá gyűri, vagyis a lekötelezettje lesz a pap, Isten szolgája fölé kerekedik. Isten feláldozta az emberekért a fiát: Brian is lemond a fiáról Gusról.
Ugyanakkor ember is, akit hízelgéssel le lehet venni a lábáról. Hibázik, befolyásolható, képes a szerelemre.
Justinnal való kapcsolata megtévesztő. Mivel ő az idősebb, neki kellene a szeretőnek lennie, eközben viszont ő a szeretett és kívánt lény. Ez a sorozatban folyamatos átalakuláson megy keresztül, míg ő lesz a szerető, és amíg egyedül nem marad. Ez tekinthető kötelező eseménynek, a hősök a film végére egyedül maradnak, Jézus is egyedül halt meg a kereszten.
Megismerjük a szüleit. Az anya bigottan vallásos, talán innen is eredeztethetjük Brian isteni mivoltát. Az apa alkoholista. A sorozat folyamán meg is hal, ekkor az ő életébe is bepillantást nyerhetünk. Egész életében alkoholista volt. Gyűlölte a fiát, mert megszületett. Brian ugyan szereti a fiát, mégis ahogy az apja magára hagyta őt, első leckének azt szánja: Ne bízz az öregedben.
Ő a közösségi mítosz a filmben: „Brian Kinney”- egyrészt mindenki olyan szeretne lenni mint ő, másrészt pedig hősök csak a mitológiában vannak.
Ő nem csak a meleg világban, a heteroszexualitásban is látszik: gyereke születik, Lindsayvel jár nyilvánosan vásárolni: pl. autót, fehér sálat. A külvilág előtt rejtőzködik, átfesteti az autóját, miután a tinédzserek rózsaszínnel ráírják, hogy „faggot”, az édesanyjának se mondja meg, identitását, véletlenül derül ki.
A hat kép közül ő képviseli Narcisszuszt. Imádja magát, a biciklis versenyen olyan, mint Narcisszusz a folyóparton: erőszakot gyakorol magán, hogy végül legyőzze saját korlátait, utána más ember lesz. Illetve nagyon jellemző rá az a jelenet, amikor Justin képei közül megveszi azt, amelyik őt ábrázolja, és azt nézi, miközben egy férfi kielégíti őt.
Justin Taylor
Ha a keresztnevét nézzük, just jelenthet igazságot, utalhat a pillanatnyiságra. Az igazság jelentésben: a tárgyaláson nem jut neki belőle, mikor nem ítélik el a fiút, aki baseballütővel majdnem megölte, viszont miután felgyógyult ebből a sérülésből Briannel él. A sorozat végére elér mindent, amit kitűzött maga elé célként. Brian akár el is venné, kap egy jó állásajánlatot New Yorkban, sikerül kitörnie. Éppen jelentésben: most élhetsz, mert lehet, hogy nincs holnap, majdnem meghal, mikor leütik.
Justin nem csak a neve miatt, a külseje is rendkívül hasonlít Sade Márki Justine-jéhez. Szőke haj, kék szem, ártatlan arc, fiatal és gyönyörű test. Hasonlítanak abban az értelemben is, hogy nem maguk irányítják a sorsukat, hanem a sors irányítja őket. Ha döntenek, rosszul döntenek. Sade Márki Justine-je sok bajtól kímélné meg magát, ha nem akarna mindig Isten útján járni, ahogyan a filmben Justin is. Illetve azonos vonásként értelmezhetjük, hogy a Márki is a többi szereplő filozófiai gondolatainak megismertetésére használja fel a lányt, a fiú is sokszor csak tárgya a beszédnek, azért van szükség rá, hogy a gondolat szóljon valakinek.
Ha Briant iliászi jellemnek tekintettük, akkor Justin mindenképpen odüsszeuszi figura. Egyrészt, mert az ő élete állandó utazás, és a történet véget ér mielőtt ez az utazás véget érne. Az utazás több szinten zajlik: először is a „closet”-ből való előjövetel, másodszor jellemfejlődésen megy keresztül: tapasztalatlan kezdőből, kis Brian lesz, végül felnőtt, aki elindul, hogy megvalósítsa a saját életét. Brian szerepébe helyezkedik: elveszi egy fiú ártatlanságát az egyik barátnője buliján, ahogyan Brian az övét az első részben, és ugyanazokkal a szavakkal, mondatokkal szabadul meg tőle, amelyek őt nem hajtották el. Lefekszik a legjobb barátnőjével, ahogyan Brian is tette Lindsayvel gimis korukban. Állásajánlat New Yorkban, neki sikerül, túllép a briani szerepkörön. Ő is Isten lesz, mindenképpen el kell mennie, hogy meg tudja teremteni a saját világát.
Én őt ikonnak, vagyis a kép, a megjelenés szintjének tekintem. Nemcsak azért mert ő maga is képeket készít, hanem azért is mert ő a látvány, az eredeti változatban Michael anyja, Debbie „Sunshine”-nak hívja, napsütést, fényt jelent, ő világítja meg a többieket, miatta látszanak ők is.
A korábbiakból már látszik, hogy ő lesz a Blake kép, Newton aki az életét tervezi.
Az ő szüleivel is találkozunk: az anyja próbálja megakadályozni a kapcsolatát Briannel, de amikor látja, hogy nem tehet semmit, hagyja, hogy a dolgok menjenek a maguk útján. Nem szól bele a fia életébe. Az apja, agresszívan reagál, összetöri Brian kocsiját, és a férfit is megveri, elhagyja a családot, anyagilag sem támogatja a fiút. Alátámasztja a „Ne bízz az öregedben” mondást.
Theodore Schmidt
A smit régies alakú szó jelentése, ütés, csapás. Nézhetjük úgy is, hogy Ted élete tele van csapásokkal, öregszik, a fiatalok már nem tartják vonzónak, egyik munkából menekül a másikba.
A theodore jelentése Isten ajándéka, ez talán a tehetségére utal, amelynek segítségével még a legnehezebb helyzetekből is sikerül kikeverednie. Azért is kaphatta ezt a nevet, mert az első sorozatban kiderül Briant hatalmazta fel arra, hogy döntsön, ha kórházba kerül a lélegeztető gép kikapcsolásáról. Az előbb már meghatároztuk, hogy Briant tekinthetjük a sorozatban Istennek is, így mikor ő meglátogatja a kómában fekvő Tedet, az felébred az életét „istentől” kapja ajándékba.
Ő valójában nem is látszik abban a világban, amelyben szerepel, nem tud betörni a többi szereplő közé, csak mikor átveszi Mike helyét Brian mellett. Ha megszólít valakit a Babilonban olyan, mintha láthatatlan lenne, még elutasításra sem méltatják. Hogy részt vesz az esti partikon az a barátai miatt van, az ő ott léte a rendező ajándéka számára. Ha mégis látszik azt Brian bölcs tanácsának, vagy rossz kedvének köszönheti.
Platóni figura: a valóság és az árnyékok között van valahol fél úton. Mikor drogozni kezd, konkrétan átlép egy valóság fölöttibe, ahol minden aranyból van, itt önmagát is csodálatosnak érzi. Mike így jellemzi a férfit: „azokra a barlangba leláncolt rabokra hasonlít, akik nem látnak mást a falon csak árnyakat, és azt kezdték hinni, hogy az a valóság, Ted hosszú ideje már csak a netről letöltött pasikkal szexelt, és már teljesen elfelejtette, hogy azok a tökéletes testek és arcok nem valódiak, igazából nincsenek ott, csak árnyak.”. A nézők először itt szembesülnek azzal, hogy a férfi szerelmes Mike-ba, ugyanis, amíg ő beszél, Ted a félmeztelen képét nézi.
Én őt a képek közül a pipával jelölöm meg, illetve a pipa helyett a sörrel, ha megjelenik a képernyőn, általában egy üveg sör van a kezében, egyszer megpróbál a felső tízezer közé betörni, ott koktélt iszik, de mikor tükörbe néz, nem érzi jól magát és visszatér a sörhöz.
Ted a transzfer: árny/valóság keskeny határán mozog.
Emmett Honeycut
Az emetic jelentése hánytató, míg a honey méz, vagy édes, szabad fordításban ő a keserédes, az émely. Tehát ő az a szereplő, aki már annyira aranyos, hogy a néző rosszul lesz tőle. Ugyanakkor, mivel ő a keserédes, a humor forrása is lehet egyben, megjelenésével, mondataival együtt.
Emmett az egyetlen szereplő, aki a többségi társadalomban úgymond nem látszik, ő az, akit igyekeznek eltakarni. Egy alkalommal megpróbál áttörni egy ex-gay mozgalom segítségével, de hamar felismeri, hogy ez hazugság. Nemcsak azért nem látszik a társadalomban, mert ő kívül is meleg, hanem azért sem, mert neki társadalmilag elfogadott foglalkozása sincs. Mike-kal él albérletben, Ted ad neki kölcsön, pucér takarítást, felszolgálást vállal, alkalmi munkából él. Végül rendezvényszervező lesz.
A képek közül ő is a Narcissus lenne, egyrészt, mert többször meghasad a személyisége, másrészt pedig, mert vágyai tárgya önmaga, erre példa, hogy olyan szeretne lenni, mint a chaten használt énje, pitts23/6, aki nem csak külsőre tökéletes, hanem mindenben Emmett ellentéte is.
Emmett megjelenése a reprezentációs szinteken kettős én őt elhelyezem az organikus és a hermeneutika szintjén is. Az előbbi szinten ő a FÉRFI, ugyanis autó szerel, ért a focihoz, az eredeti sorozatban neki van a legmélyebb hangja, és még Briant is meg tudja győzni. Míg az utóbbin ő a másik szöveg nyilvános megjelenése.
by marcy ( a dolgozat 5 oldala - egri konferencián elhangzott előadás) |