Diószegi Kata
„Az ébredés előtti pillanat”
Mogyorósi László: Ugyanaz a szépség
„Saját hamvaink parazsai közt” hánykolódva olvasom e sorokat, s meglepő, bármilyen magányos az ember, mégsincs egyedül.
Mogyorósi László első verseskötete fekszik előttem, impozáns, sokat sejtető tarka borítója vékonyka füzetet rejt, melyben annál érettebb létezésgondolatok, többek között Kosztolányit, József Attilát idéző verstani és nyelvi bravúrok nyernek teret. A színek kavalkádjában egy ember néz farkasszemet velünk, mint a lélek összetettségét, megfejtésre váró lenyomatát tükröző s őrző allegória. Egy kétségbeesett, ugyanakkor gondolatokra éhes, kíváncsi, mégis fájdalommal barázdált arc, mely a szerző ezerarcát, a versek gondolatvilágát festi meg: „Nézz bele. Tükör” (Mindenszentek).
Elkerülvén e bomló korban közhellyé vált aforizmákat, mint például az arctalanul, önmagunkat nélkülözve száguldunk futószalagon a megsemmisülés felé-féle megállapításokat, inkább idézem a költő idevágó gondolatát: „a kulisszák mögé nem könnyű bejutni”. Hiszen az isteni szikrával fogant lélek elsorvadásának, Kafka megelevenedett elidegenedésének béklyóját mára már egyre többen érezzük a szívünkön, s talán ezért messzebbről kell elindulnunk, hogy arra – a viaszarcokkal határolt – útra találjunk, melyen a „felvillanó, örökre eltűnő arcok / keresik önmaguk” (Vázlatok egy operához).
Ez az ígéretes kötet a harmincéves Nagykállón élő költő hat ciklusba rendezett út- és énkeresésének kísérlete, állomása, ahol a létezés ébresztette kétségek, sajgó emlékképek, a szabad akarat vágyai és érzéki ösztönei bontakoznak ki. Az út nehéz, hiszen „testemet nem védi szárny / – én nem örököltem a szavakat” (Védőszárny), mégis a versek gyógyító-építő ereje nyomán az alkotónak sikerül felülemelkednie a kezdeti félelmes, nyugtalan állapoton, hogy egy harmonikus, érett pillanatban tegye le a tollát.
A kötet nyitó Entrée a már körvonalaiban kirajzolódó én megfogalmazása („még a saját tenyeremet sem / ismerem” – Kis privát bio-fizika), aki próbálja megérteni a teremtés rugóját, de a létbizonytalanság a konvenció nyújtotta kerítés mély sebet ejt a szabadság szélét érezni vágyó tudaton. Így a kutatás kezdetben befelé fordul, hogy mindenekelőtt a lélek tartalékait, kincseit hozza felszínre, majd a költő az embert körülvevő sokaságból merít újabb impulzusokat: „Élni sem tudok, mégis / folyton az élőket bámulom, / keresem köztük a sorokat, / és látni vélem a lámpafényt” (Pörkölt). A körülöttünk ringó tömegben felsejlő arcok, tekintetek a teremtő törvényeinek lenyomatai, azokat a sorokat tükrözik vissza, amelyek mentén megfejthető a tudatunkat folyamatosan fogva tartó fausti kérdés. A lét megismerésén fáradozó elme nem éri be az ismert jelenségek világával, „utazásai üzemanyagát” inkább a rejtelmes mélységből (lélek), illetve a titokzatos fönségből (Isten) nyeri. Ám mindez az árnyékvilágon kívüli, ezért elkerülhetetlenül ketté válik a mindennapok komfortos, már ismert létezése a magányosságot vonzó, metafizikai valóságtól. A művészet, a filozófia vizsgálatait folytató én eltávolodik a közösség sarkalatos problémáitól, hogy egy távoli, korántsem megvalósíthatóbb célt tűzzön ki önmaga elé, így teremtve szorongatóbb akadályokat a már lebontott falak helyébe: „félek a fájdalomtól, / de repülni majd jó lesz” (Védőszárny).
Innen már egyenes út vezet a „piaci légy” szókimondását kívánó, az áttetsző „borostyán” kötelékéből kiszakadni vágyó poéta szárnyalásához (Ablak-szárnyak). Azonban a kétségek nem hullnak le, sőt minél előrébb haladunk önmagunk útján, annál többször cseng a fülünkben a vigasztalhatatlan kérdés, melyre csupán a hit felelhet: „Hiszem: kenyérré őrölnek / Isten malmai” (Rendeltetés). S a XXI. század nyomasztó légkörében a „hinnem kell” bizonyossága ellenére felsejlik a rettegett felismerés, hogy a tömegen való felemelkedés lehetősége kudarcba fulladhat: „Tudatmaghasadással kísérletezem. / Félek, elpusztít egy lánc, egy reakció” (Kor-reláció).
A kudarc eljött, a megsemmisülés lángja fellobbant a szívben, ennek nyomán – a szeretett nő „közelségének” elvesztéséből – született meg A plátóiság lexikájának egysége. A szerző Kis privát bio-fizika című versében már utalt a tehetetlenségéből eredő „szociális és lokális” érzéketlenségére, most Werther tragikus sorsát vállalná magára, ha ezzel eltéríthetné szerelmét más férfiak ölelő karjaitól, mert „én belőled élek”, később Kafka szájából: „belőlem él, és én belőle”. Az újra és újra felszaggatott, könnyekkel vérző seb, mely csak halványulhat, mégsem múlhat el soha, foganta a kötet legszebb versét, melyet a Hitel 2005. októberi számából már ismerhet az olvasó: „Hogy nem vagy itt, a részletekben / kell mosolyodat észre vennem: / látom idegen ajkakon / egy morzsáját, és jóllakom” (A részletekben).
Olykor az ész teret enged logikus és rideg szavainak, ám a szenvedélyes önmarcangolás nem ismeri el a rációt: „holtabb nem is lehetnél, / s elevenebb e sebnél”. Hiába vagyunk tisztában a történések szükségszerűségével, s inkább gyűlöljük a minket sok esetben akaratlanul megsebző lényt, a hiány érzése mélyebbre ereszti gyökereit a feltörő emlékképekbe, zsongító illatokba, s az ellesett mozdulatokba kapaszkodva. „A maszkba dermedt sivárság” feléleszti az elhaló tűz utolsó s egyben legbensőségesebb lángját a Te átfestheted című műben, nyitvahagyva a kérdés: de miért nem teszed? A fájdalomittas szív kísérletei „más fény felé” vezetnek, mégsem jöhet el „ugyanaz a szépség” (ahogyan ez megfogalmazódott az Élőbeszédben ómagyar kori nyelvemléküket idézve, mely Kosztolányit és Márait is megihlette). Werther felébredt, Léda cigarettafüstjének metamorfózisa vé-get ért.
A keserves üresség érzését új szerepek eljátszásával igyekszik elfödni és megtölteni írónk, melyben a képzelet gazdag játéka a poéta virtuóz tollforgatásával karöltve szab ki egy új, helyenként játszi, másutt keserédes utat. A kötet első harmadára a – reflexiókra, a korlátok közé nem szorítható érzelmekre, gondolatokra rímelő – szabad- s prózaversek sora a jellemzőbb. Majd a feszes ritmusú, kötöttségeiben biztonságot nyújtó líra kerül túlsúlyba, néhol az ezekből fakadó túl koncentrált tartalommal. A Kafka unokája nem más, mint a kötet első két tematikus egységében testet öltő alkotások szárnyalása és a negyedik, ötödik ciklusban megjelenő formai bravúrok közötti szakadék áthidalása. Ebben az egységben olvashatunk először álarcos verseket, melyekben meg mindig nagy szerephez jut a végzetes Nő, ellenben már Kafka egyes szám első személyű kifejezésében (például Kafka utolsó levele Milenához). S a poéta arcának rezzenései, tollának mozdulatai fokozatosan egyre szilárdabb verstani képletekben bontakoznak ki.
A feszes rímek szerint haladó költő mesterien formálja meg a szerepeket, egyszerre engedve az én magányosságából és a szépasszony közelségéből táplálkozó szenvedéshullámoknak, valamint Kafkával történő invenciózus azonosulásának:
Tény, hogy sokat kotorásztam
a tudat alagsorában,
padlásokon, fészerekben.
Nők után is ténferegtem;
szívük alatt, ölükben egy
csukott törvénykönyv lüktetett.
(Kafka éjszakái, II.)
Gazdag szókincséből bátran válogató költő ragyogó képekkel eleveníti fel az író-példakép asszonyait, álmait s üzenetét a jelen számára: „s mellkasán végképp kiszúrják / az erkölcs kopott velúrját” (Kafka éjszakái, I). Ezek a szerep- és helyzetjátékok tehát az íróelőd és a Nő köré csoportosulnak, ez utóbbi esetében megjelenik a Variációk előszele Ady Lédával a bálban című versének átdolgozásában (Lenivel a bálban). A ciklus két záró lírája – Mentál-higénia, Szóval szajha – általánosságban a nők pszichológiai hatását értelmezi, a férfiak lelkének sebezhetőségét állítva a középpontba: „Mint egy kisállat-rendelésen. / Hozom a lelkemet, pórázon és szájkosár-ral. / Csitítgatom, hogy nem fog fájni.”
A következő tematikus elrendezés A dívák panoptikumában címet kapta. Mogyorósi László lírájára jellemző a viasz, az ártatlan fehérség képének szerepeltetése (például „A láng kialszik, a viasz szétlapul”) mint a puhaságában alakítható, saját képére formálható anyag-ember metaforája. A viaszbábú a már említett Pügmalion varázslatában ölt testet, s az ébredés előtti félálomban megélt pillanat továbbra is jellemzi a költő versben megjelenő egyéni érzésvilágát:
Fátylak fedik előlem a testét.
Elsuhant évtizedek redői,
árnyunk elvegyül, sajog a nemlét,
vég utáni és kezdet előtti.
(A díva mosolya)
Az ösztönén hedonista, vulgáris szókimondása most sokkal inkább túlsúlyba kerül, mint a kötet első felében, ennek ellensúlyozására komolyzenei élmények, különös szóképek alakítják ki a poéta fennköltségét. Ennek egyik legszebb példája a Vázlatok egy operához, melyből kicseng a szerző figyelemre éhes vágya: „Hatalmukat vesztett, csupasz szavaimat / zene öltöztesse, dúcolja alá. / Csak legyen hallhatóvá”, majd ugyanez a gondolat a Pályamódosítás versében: „A katarzis a lélek orgazmusa, / de semmi sem pótolhatja a rivaldafényt”. A cél a belcanto elérése, azaz a tökéletes szépségű emberi hang kiművelése, mely a költészet magas fokon történő művelését vetíti elénk. A leoninusok időmértékes, kötött belső- és sorvégi rímeiben fogalmazódik meg a vágyott pótlék, mely kezdetben az utánzásban jelenik meg. Az imitáció mégsem szolgalelkű, csupán a tartalommal szemben megjelenő szokatlan megoldások és rímek játéka válik hangsúlyossá (pl. bónusz ebéd – lótusz – eléd; pentiumom – fentit – unom; lealázzad – le a lázad).
A Variációkban felelevenített költőpéldaképek (Petri György, Petőfi Sándor, Goethe, Kosztolányi Dezső, József Attila) lírai mímelései nem minden esetben hozzák azt a tartalmi-formai virtuozitást, mint a szintén elsőkötetes Szépség koldusa esetében. A játékosság, a zárt kompozíciók, tökéletességig csiszolt rímképek sokkal inkább rányomják bélyegüket az alkotásokra, mint a lírikus(ok) belső világát megjeleníteni vágyó mondanivaló. Persze érthető ez az eltávolodás, hiszen időben jóval messzebb levő mestereket választott Mogyorósi, mint annak idején József Attila. A ciklus tagadhatatlanul a költői tudatosságról, a mesterség valóban kiművelt hozzáértéséről tanúskodik. Érthetővé válik az a hiány, mely helyenként felsikít, ugyanis a kötött kéz felülemelkedik a szabadon áramlani vágyó gondolatokon is. A gyönyörű haikuk, gúnyos-komikus limerikek, cinikus-ironikus szonettek és a merev leoninusok után az elégiák ismét fellebbentik a költő belső, szorongó-szomorú hangjáról a personák álarcát:
Viaszhengerre énekelve
népdal, áriák. Véges elme
számára lesz így tapintható
gyermekkorból ringó hintaló,
ahogy kezdetté lesz a végítélet,
közrefognak újra régi képek.
(Az emlékező elégiája)
Az emlékező elégiája nyolc gyönyörű merengése méltó lezárása a tarka, minden határt bejárni igyekvő kötetnek. Ebben ciklusban nyernek teret a kezdeti állapotot messze túlhaladó filozofikus, boldogságot és nyugalmat áhító költőén pesszimista, elmúlás ízű költeményei. Újra találkozunk az egykor könnyedén felszínre törő költői képekkel, melyek most már magasabb fokon olvadnak bele az egységes gondolat-ritmusba.
Az elégia műfaji követelményei mellett a borongó hangulatú tartalmi elemekhez is hű marad a poéta: „Sírásod hulló gyöngyeit / az árnyak összetördelik” (Éjféli sírás). Azonban a magasztosság helyébe modern filozófiai gondolatok lépnek: a bennünket körülölelő világ, mindaz, amit belső szemeinkkel látunk, egymásba tolongó emlékképek sora, melyek visszapattannak a falakról, s megrajzolják a világ illúzióját. Ez alól csak a téridő nélküli létezés, a halál szabadíthatja meg a bolygó hollandi lelket (Illúziók). Effi Briest című lírájában a költő már az egykor hűtlen szerelmét is felmagasztalja ambivalens kötöttségéből (lásd még a Palinódia című művet), s öszszegzi az önmagát és útját követő én pillanatnyiságát a teremtés univerzumában:
Elmosódott háttér a történet,
emberöltőnyi pillanat felvétel
az örökkévalóság celluloidján,
csak az arcok rajzolódnak ki élesen,
cselekményből a jellemek,
életekből a személyiség,
személyiségből az én:
izzó gázgömb
hússzínű luftballon-maszk
kontúrjaiba szorítva.
(Effi Briest)
A „szavak szatócsának” belső feszültsége feloldódik a tökéletességre törekvő szerkezetekben. A fájdalom, a szenvedély fellobbanó vágya olykor megtörik a végletekig csiszolt rímekben, szívdobbanásként lüktető szótagszámokban, akár a duzzadó folyam a szorgos kezek nyomán emelt gátakon. A szétmorzsolódó vízcseppek ott vibrálnak az alkotások egy mélyebb kontextusában, a sima felszín alá merülő lét kuszaságában. Helyenként egyértelműen áttetszik a poéta üzenete, máskor azonban – s ez a gyakoribb – a barlangok kanyargós járataiban elrejtve csillan meg a kincs, hogy az ébredés előtti pillanatban tudatossá válva kerüljön a felszínre.
|