A motortuningról
2005.02.17. 16:38
2003. július 14. ::: Nizm0
A motor teljesítményének növelésére számtalan lehetőség kínálkozik. Mivel a
tuningolásnak ez a legkomplexebb területe és szorosan össze is függenek a
lehetőségek, ezért a komolyabb részletekre csak későbbi írásainkban térünk ki,
itt csak öszefoglaló jelleggel említenénk meg a lehetőségeket.
A
motortuning legegyszerűbb és legnépszerűbb módjai módjai a sportlégszűrő,
sportgyertya beszerelése és a chiptuning.
A sportlégszűrő több levegőt
szolgáltat a motor számára, a sportgyertya segítségével pedig tökéletesebbé tehető az égés. A
teljesítménynöveléshez elengedhetetlen a többletlevegő és a nagyobb energiájú
szikra. Ezekkel maximum néhány %-os teljesítménynövekedés érhető el, de a
későbbiekben mindenképp szükség van rájuk.
A chiptuning segítségével is
találhatunk plusz pacikat a motorban. Ez a motorvezérlő szoftver módosítását
takarja, ami elég sok lehetőséget rejt magában, viszont a teljesítménynövekedés
mértéke nagyban függ a motor típusától. Szívómotoroknál általában 8-12%,
turbómotoroknál akár 30-40%-os növekedés is elérhető. Az autósok többsége
általában meg is elégszik ennyivel.
Ha pedig nem, következhetnek a
komolyabb átalakítások. Nagyobb mennyiségű levegő szállítására nyújt
megoldást a szívómotorok turbóval, vagy kompresszorral való ellátása. Több
levegőhöz több benzin is adagolható, így nagy mértékben növelhető a
teljesítmény. A turbó felszerelése igen költséges mutatvány, hiszen ehhez szinte
az egész motort át kell alakítani. Az elektromos kompresszor felszerelése kicsit
egyszerűbb és olcsóbb, de még ez is elég költségigényes.
Turbós motornál
könnyebb dolgunk van, itt elég megnövelni a turbónyomást, vagy felszerelhetünk
nagyobb turbót is, de figyelni kell arra, a nagyobb turbónyomás nagyobb
hőterheléssel is jár, ami könnyen a kárunkra vállhat. Nagyobb intercooler
beszerelésével további lóerőket szabadíthatunk fel, mivel a hidegebb levegő
sűrűsége nagyobb, és jobban sűríthető is.
A szívó motorok is elég sok
lehetőséget rejtenek magukban a tunigolásra. Először talán ejtsünk szót a hengerfej
módosításáról. Felpolírozhatjuk a hengerfejet, kibővíthetjük a hengerfej
járatait, nagyobb, könnyebb (titán) szelepeket, erősebb szeleprugókat
használhatunk. Beszerezhetünk sportvezérműtengelyt, ami a szelepek nyitási
paramétereit változtatja és jótékony hatását a magasabb
fordulat-számtartományban fejti ki. Ezen kívűl felpolírozhatjuk a szívósor
járatait, vagy kicserélhetjük a szívósort is, olyanra amely hengerenkénti
pillangószelepet tartalmaz, és amelyben más a szívócsonkok hossza is. A motor
üzemanyag-ellátásának javítása céljából megnövelhetjük a benzinnyomást is
További lehetőség a mozgó alkatrészek - főtengely, hajtókarok,
lendkerék, dugattyúk -könnyítése: ehhez egyes gyártók kínálnak könnyebb, erősebb
anyagból készített alkatrészeket.
Ugyanezeket az átalakításokat
elvégezhetjük turbómotoroknál is. Fontos, hogy úgy érhetjük el a legjobb hatást,
ha mindezen módosításokhoz hozzáigazítjuk a motorvezérlő elektronikát. Azt
viszont, ne felejtsük el, hogy a komolyabb beavatkozások káros hatással vannak
az élettartamra, mérlegeljünk, mielőtt bármihez is hozzáfogunk.
http://carstyling.hu
|