1960-ban a
csehszlovák parlament új alkotmányt
fogadott el, amely az ország hivatalos nevét
Csehszlovák Szocialista
Köztársaságra változtatta.
Miközben a sajtó a szocializmus sikereitől volt
hangos, a lakosság körében nőtt az
elégedetlenség. Gondok jelentkeztek a
gazdasági életben, az előirányzott
terveket nem sikerült teljesíteni, s a
lakosság életszínvonala sem emelkedett
olyan ütemben, mint a nyugati államokban. Egyre
több adat került nyilvánosságra
a párt által az 50-es években
elkövetett
törvénytelenségekről. Nyíltan
azonban még mindig nem lehetett beszélni a
sztálinizmus áldozatairól, hiszen a
bűnök elkövetői ott ültek a legfelső
vezetésben. A változások fő
akadálya az ország első
számú vezetője, a kommunista párt
főtitkára, Antonín Novotný volt.
A párt
politikájával szembeni
elégedetlenségnek először az
írók adtak hangot. Ludvík
Vaculík, Václav Havel és
mások a szocialista gyakorlathoz képest
nyíltan beszéltek a
változások
szükségességéről.
Magán a kommunista párton belül is
kezdett kialakulni egy olyan nemzedék, amely
változásokat sürgetett.
Vezéralakjuk a szlovák kommunisták
vezetője, Alexander Dubček volt. A reformkommunisták a
gazdaságpolitika
megváltoztatását, az 50-es
évek bűneinek leleplezését,
szólásszabadságot követeltek.
1968 januárjában sikerült
elérniük Novotný menesztést.
A párt új főtitkára A. Dubček lett, a
köztársasági elnöki
tisztségbe pedig a második.
világháború hőse, Ludvik Svoboda
került. Az ország vezetését
fokozatosan a reformok hívei vették
át, s megkezdődött az ún.
prágai tavasz időszaka. A lakosság
támogatta a változásokat, megszűnt a
cenzúra, szabadon lehetett külföldre
utazni, s minden kérdést szabadon meg lehetett
vitatni.
A
közélet demokratizálása
mellett a reformok a cseh-szlovák viszonyt és a
kisebbségek helyzetét is
érintették. Újból vita
kezdődött Szlovákia helyzetéről. A
szlovákok a Gottwald és Novotný alatti
időszak centralizmusa után nagyobb
önállóságot
követeltek, s vita indult a csehszlovák
állam federatív
átrendezéséről. Ezzel
párhuzamosan ismét felerősödött
a szlovák nacionalizmus, s előkerültek a
hontalanság éveit idéző nacionalista
jelszavak. A CSKP reformista vezetése azonban ragaszkodott a
kisebbségi jogok törvényi
szabályozásához, s
felkérték a kisebbségi szervezeteket,
dolgozzák ki javaslataikat. Ebben a
légkörben vált a Csemadok a
magyarság képviselőjévé.
Támogatta a változásokat, s
megfogalmazta a magyarságot érintő legfontosabb
tennivalókat. Javaslatában a federatív
állammodellből kiindulva a nemzetiségek
helyzetét az önrendelkezés
alapján kívánta megoldani. Az 1968
márciusában közzétett
memorandumában a Csemadok kollektív
kisebbségi jogok megadását, a
közigazgatásban és az
államhatalomban való arányos
részvételt, a járások
átszervezését, autonóm
magyar iskolahálózat
létrehozását, nemzetiségi
miniszteri tárca
létrehozását javasolta. A Matica
Slovenská heves tiltakozása ellenére a
csehszlovák pártvezetés kedvezően
fogadta a javaslatokat, és beépítette
azokat programjába.
A Varsói
Szerződés tagállamainak 1968. augusztus
21-én Csehszlovákiát
megszálló katonái és
tankjai azonban nemcsak a demokratizálás
eredményeit, a dubčeki reformista
pártvezetést, hanem a kisebbségi
kérdés megoldásának
lehetőségét is eltiporták. A magyar
kisebbség a cseh és szlovák
közvéleményhez hasonlóan
döbbenten és ellenségesen fogadta az
országot megszálló idegen
katonákat. Ezen még az sem
változtatott, hogy a Dél-Szlovákia
bizonyos részeire a Magyar Néphadsereg
egységei vonultak be. 1938 novemberétől
eltérően, most nem diadalkapuk fogadták a magyar
katonákat, hiszen mindenki jól tudta, hogy
ittlétük ideiglenes, és nem
szabadságot hoztak, hanem a kommunista diktatúra
eszközeiként érkeztek meg. A Csemadok
és más magyar szervezetek tiltakoztak a katonai
intervenció ellen, s nyugalomra
szólították fel a
lakosságot.
A prágai
tavasz eredményei közé tartozik, hogy a
csehszlovák parlament 1968. október
28-án elfogadta a
federációról
szóló
alkotmánytörvényt és az 1968.
évi CXLIV. számú
nemzetiségi törvényt. Az 1969.
január 1-jén életbe lépett
törvények a Varsói Szerződés
tagállamainak beavatkozását
követően már nem
teljesíthették
küldetésüket. Az elfogadott
nemzetiségi törvény már nem
is volt azonos a korábban kidolgozott
változattal, hiszen abból Gustáv
Husáknak, az ország „erős
emberévé” előlépett
szlovák politikusnak köszönhetően a
nemzetiségi önigazgatást
biztosító részek kimaradtak.
1969-ben
Csehszlovákiában kezdetét vette a
husáki
„normalizáció” időszaka. Az
„ideiglenesen” az országban
tartózkodó szovjet hadsereg
árnyékában a Gustáv
Husák által irányított
pártvezetés a brezsnyevi politikát
hűségesen másolva az 50-es évek
politikai eszközeit élesztette
újjá. Az 1956-os forradalom utáni
Magyarországot idéző
kivégzések ugyan nem voltak, de a
pártban és a társadalomban
széles körű tisztogatás
kezdődött. Az 1945-48 közötti magyarellenes
politikában is vezető szerepet játszó
Gustáv Husák politikai
eszköztárából a
hetvenes-nyolcvanas években sem hiányoztak a
kisebbségellenes jegyek. A federációs
törvény értelmében 1969
januárjában megalakult a Szlovák
Szocialista Köztársaság
kormánya, amelyben a nemzetiségi
ügyekkel foglalkozó tárca
nélküli miniszteri posztot a Csemadok
elnöke, Dobos László kapta.
Létrehozták a Szlovák Nemzeti
Tanácson belül működő
Nemzetiségi Tanácsot, a Nemzeti Tanács
alelnökévé pedig Szabó Rezsőt
nevezték ki. A normalizációs politika
azonban gyorsan lecsapott a kibontakozó
kisebbségi politizálásra. 1970-ben
Szabó Rezsőt felmentették, a
nemzetiségi ügyekkel foglalkozó
miniszteri posztot pedig felszámolták. A Csemadok
sem kerülte el a sorsát. Addigi
vezetését
eltávolították, s helyükre a
párthoz hű hivatalnokokat ültettek. A Csemadokot
kizárták a politikai és
társadalmi szervezeteket
tömörítő Nemzeti Frontból,
amely mozgáskörének
szűkülését jelentette.
A husáki
normalizáció időszakában
különösen a magyar kisebbség
nyelvhasználati gyakorlatát és a
magyar iskolákat érték gyakori
támadások. Rendelet szabályozta
például a szlovákiai
településnevek
írását a magyar sajtóban.
Megtiltották a magyar nevek
használatát (Pozsony, Zsolna, Kassa), s a
hivatalos szlovák tulajdonnevek
használatát tették
kötelezővé (Bratislava, ®ilina, Koąice).
A Szlovák Tudományos Akadémia
Történettudományi Intézete
dolgozta ki a történelmi magyar
személynevek szlovák
helyesírásának alapelveit. E szerint
az olyan történelmi
személyiségek neveit, akik kapcsolatba
hozhatók a szlovák
történelemmel a szlovák
helyesírás szabályai szerint kell
írni. Így a szlovák sajtó
és a történetírás
a mai napig a Pazmaň (Pázmány), Pálfi
(Pálffy), Čáki (Csáky)
névalakokat használja. Sőt egyes
történelmi családnevek durva
fordítás áldozatai lettek,
így lett a Szentiványiból
Svätojánsky, a Fejérpatakyból
pedig Belopotocký.
A magyar nyelvű
oktatást ért támadások
egyaránt érintették az
óvodákat és az
általános és
középiskolákat. 1977-ben a magyar nyelvű
óvodák legidősebb korcsoportjában
kötelezővé tették a napi
szlovák nyelvű foglalkozást, amely
során a magyar kisgyerekeknek a szlovák nyelv
alapjait kellett elsajátítaniuk. Az iskolai
oktatásban a magyar nyelvhasználat
visszaszorítására
történtek kísérletek. Ez
elsősorban a középiskolákban hozta meg
eredményét, hiszen a szaktantárgyak
oktatását több magyar
iskolában szlovák nyelvűre
változtatták. Az 1970-es évek
második felében szlovák
kormánykörökben tervezetet dolgoztak ki a
magyar nyelvű oktatás szovjet típusú
elsorvasztására. A kiszivárgott
információk nagy
felháborodást váltottak ki magyar
értelmiségi körökben
éppúgy, mint a Csemadok berkeiben.
Különböző csatornákon
keresztül kísérletek
történtek a tervezet
megakadályozására. A Csemadokban
és az államigazgatásban
dolgozó magyarok tiltakozása mellett
kibontakozott egy újfajta jelenség is: a
szlovákiai magyarság disszidens (demokratikus
ellenzéki) mozgalma.
A
Csehszlovákiai Magyar Kisebbség
Jogvédő Bizottsága 1978-ban alakult meg, azzal a
céllal, hogy a szlovákiai magyarságot
érő sérelmekre felhívja a
közvélemény figyelmét,
és hogy a maga módszereivel
akadályozza meg azokat. Vezető
személyisége egy fiatal pozsonyi
geológus, Duray Miklós volt. Rajta
kívül még 12-15 személy
alkotta azt a laza szerveződést, amely alkalmi
segítők százaival az egész
szlovákiai magyarságot
behálózta. A Jogvédő
Bizottság a cseh ellenzékiek, a Charta 77
mozgalmával is felvette a kapcsolatot. A Jogvédő
Bizottság első nagy akcióját a magyar
nyelvű oktatás
elszlovákosítását jelentő
rendelet életbe léptetése ellen
indította. Válaszul a Csemadoknak és a
köztársasági elnöknek
küldött tiltakozásokra 1982
júliusában Duray Miklóst
letartóztatták, és a
köztársaság
felforgatásának vádja
címén pert indítottak ellene,
és több magyar értelmiségit
kihallgatásra idéztek be. A
tiltakozások azonban meghozták
eredményüket, a tervezet
megvalósítását
elnapolták.
A nemzetközi
visszhangot kiváltó ügyben a
magyarországi közélet és a
nemzetközi írótársadalom
több neves alakja is hallatta hangját. Durayt
végül száznapi fogva tartás
után szabadon engedték.
A 80-as
években az addig mozdulatlannak tűnő szovjet birodalom
államaiban is változások kezdődtek. A
lengyelországi események, a gorbacsovi
peresztrojka és a magyarországi
gazdasági és politikai
változások hatására a
csehszlovák ellenzéki mozgalmak is
aktivizálódtak. A Charta 77 által
szervezett prágai megmozdulások mellett
Szlovákiában a vezető katolikus
értelmiségiek által szervezett
ún. gyertyás tüntetés volt az
első nagy ellenzéki megmozdulás (1987).
A
rendszerváltás ennek ellenére
váratlanul érte az ország
lakosságának döntő
többségét. A prágai
diákok 1989. november 17-ei
demonstrációja elleni brutális rendőri
fellépés azonban az egész
társadalmat talpra állította. A
pártállam szinte napok alatt
összeomlott, s a vér nélküli,
„bársonyos forradalom”
vezetőjeként a korábbi disszidenst,
Václav Havelt választották
köztársasági
elnökké. Ezzel
Csehszlovákiában is megkezdődött a
rendszerváltás folyamata.
A
csehszlovákiai magyarok az első napoktól kezdve a
változások alakítói
közé tartoztak. A párállam
összeomlását a magyar
vidékeken mindenütt nagy lelkesedéssel
fogadták, abban reménykedve, hogy a
közélet
demokratizálásával együtt
nemzetiségi jogaik is kiszélesednek. 1989.
november 18-án, Vágsellyén a
kisebbségi magyar iskolák
védelmében tevékeny részt
vállaló szerkesztő, Tóth
Károly meghívására magyar
értelmiségiek egy csoportja gyűlt össze
tanácskozásra. Az
összejövetelen megalakult a Független Magyar
Kezdeményezés (FMK), amelyet a
rendszerváltás első politikai
pártjának tekinthető. Az FMK, amely
később a Magyar Polgári Párt nevet
vette fel, felkészültségével,
liberális, európai
szellemiségével nemcsak a magyar
kisebbségnek mutatott utat, hanem nyitott volt a
hasonló gondolkodású
szlovák politikai erők előtt is. Ennek a
politikának köszönhetően a cseh
és szlovák mozgalmak és
pártok partnerként fogadták el a
magyar kisebbség politikai reprezentánsait. A
párt első elnökévé
Tóth Károlyt választották.
A Független
Magyar Kezdeményezés 1990
januárjában a parlament
átalakításában (parlamenti
kooptálások) jelentős szerepet
játszott, 5 képviselőt juttatott a
Szövetségi Gyűlésbe (többek
között Duray Miklóst) és 5
képviselőt a Szlovák Nemzeti Tanácsba.
Az FMK mellett hamarosan
más magyar pártok és mozgalmak is
megjelentek. Másodikként, 1990
februárjában a Duray Miklós vezette
Együttélés Politikai Mozgalom
kapcsolódott be a magyar szavazókért
folytatott harcba, majd 1990 márciusában a Magyar
Kereszténydemokrata Mozgalom (MKDM) is megalakult. Az első
szabad választásokra készülve
főként a liberális elveket valló FMK
és a nemzeti politikai képviseletre
törekvő Együttélés
között alakult ki törésvonal.
Így, míg a nemzeti
összefogást hirdető MKDM és
Együttélés együtt indultak a
választásokon, addig az FMK a hasonló
politikai elveket deklaráló és a
szlovákiai rendszerváltásban
meghatározó szerepet játszó
szlovák Nyilvánosság az Erőszak Ellen
(VPN) mozgalommal indult koalícióban. Az 1990
júniusában megtartott
választásokon a VPN-FMK
koalíció győzött a szlovák
kereszténydemokratákat megelőzve, így
a szlovákiai magyar kisebbség egyik
reprezentánsa, a szlovákiai magyarság
történetében először,
kormánypozícióból
próbálhatott kisebbségi magyar
politikát folytatni. Zászlós
Gábor miniszterelnök-helyettes, A. Nagy
László pedig a Szlovák Nemzeti
Tanács alelnöke lett. Miközben az FMK a
kormánypozícióból, a
két másik magyar párt
konstruktív ellenzéki helyzetből
politizált szövetségi és
köztársasági szinten egyaránt.
A
rendszerváltást követő euforikus időszak
kedvező társadalmi légkört teremtett a
magyar kisebbség számára. Ezt a
Magyarország és a Csehszlovákia
között a visegrádi
kezdeményezés keretén belül
megélénkülő kapcsolatok is
elősegítették. A
véleménynyilvánítás
szabadsága azonban hamar felszínre hozta a
korábban mesterségesen elfojtott nemzeti
érzéseket is. A magyar ügy és
az ezzel kapcsolatban feléledő szlovák
nacionalizmus a nyelvtörvény 1990 őszén
lezajlott vitájában lángolt fel
először. Habár a szlovák parlament a
Matica Slovenská által feltüzelt
tömeg nyomása ellenére a
kormánykoalíció javaslatát
hagyta jóvá, az mégis jelentős
visszalépést jelentett a magyarság
nyelvhasználati jogaiban.
A nemzeti
törekvésekhez való
viszonyulás a hatalmon lévő VPN mozgalomban is
szakadást idézett elő. A demagóg
és nemzeti jelszavakat hangoztató volt
kormányfő, Vladimír Mečiar a mozgalom
tagságának nagy részét maga
mögé állítva új
pártot alakított. A Demokratikus
Szlovákiáért Mozgalom (HZDS) az
1992-es választásokon már
Szlovákia legerősebb politikai
tömörülésének
bizonyult. A magyar politikai reprezentáció
továbbra is megosztott volt, sőt a
választások előtt negyedikként
megjelent a Popély Gyula vezette Magyar
Néppárt is. A szavazók
döntése alapján az
Együttélés-MKDM
koalíció 14 mandátumot szerzett a
Szlovák Nemzeti Tanácsban, míg az
ezúttal egyedül induló Magyar
Polgári Pártnak nem sikerült bejutnia a
parlamentbe. A választások azonban nemcsak a
képviselői helyek
elosztásáról
döntöttek, hanem Csehszlovákia
további sorsáról is. Az 1990-től
fokozatosan elmérgesedő cseh-szlovák viszony
végül a közös ország
felbomlásához vezetett.
Az 1993.
január 1-jén megalakult független
Szlovák Köztársaságot a
szlovák alkotmány a szlovákok
államaként határozta meg. Ennek
jegyében az 1993-tól az 1998-as
választásokig tartó időszakot az egyre
erősödő többségi nacionalizmus, s a magyar
kisebbség pozícióinak
gyengülése jellemezte. Ennek a politikai
irányvonalnak az ország „erős
embere”, Vladimír Mečiar volt a
meghatározó alakja. A tárgyalt
időszakban csupán Mečiar 1994-es fél
évig tartó bukása hozott
pozitív eredményeket a magyar
kisebbség számára. Az ekkor elfogadott
„táblatörvény” a
magyar helységnevek
feltüntetését, az anyakönyvi
törvény pedig a magyar nők nevének
-ová végződés
nélküli használatát tette
lehetővé. Az európai csatlakozás
szempontjából fontos eredmények
azonban rövid életűek voltak.
Az 1994-es előrehozott
választásokon ismét a Mečiar vezette
autoratív tömörülés
győzött. A szlovák kormányfő ugyan 1995
márciusában jószomszédi
és baráti
együttműködési szerződést
írt alá Horn Gyula magyar
miniszterelnökkel, de ennek betartására
kísérletet sem tett. A két
ország közötti viszonyt a
nemzetiségi kérdésen
kívül elsősorban a bős-nagymarosi
vízlépcső körül kialakult vita
terhelte meg. A Szlovákiát egyre
inkább a nemzetközi elszigeteltségbe
vezető hatalom kifejezetten ellenségesen viszonyult a magyar
kisebbséghez. Radikálisan
csökkentették a kisebbségi
kultúrára szánt állami
támogatást, a magyar nemzetiségűeket
elbocsátották az
államigazgatásból, s
meg-megújuló támadásokat
intéztek a magyar iskolák ellen. Az
alternatív oktatást meghirdető tervezet
valójában a magyar nyelvű oktatás
fokozatos felszámolását
célozta meg. Ennek tudatában országos
méretű tiltakozás indult ellene, amely
végül eredményre vezetett. A
nacionalista Nemzeti Párt által
irányított oktatási tárca
azonban mindent megtett a magyar pedagógusok
megfélemlítésére. A
tiltakozó tantestületektől megvonták a
jutalmakat, a bátran kiálló
iskolaigazgatókat pedig elbocsátották
állásukból. A magyar
oktatásügy
felszámolását szolgálta az
1995-ben elfogadott államnyelvtörvény
is. A törvény a szlovákot mint
államnyelvet olyan kivételezett
pozícióba juttatta, amely gyakorlatilag
lehetetlenné tette a magyar nyelv
használatát a közéletben, a
hivatalos érintkezésben és a
közigazgatásban. Az
államnyelvtörvény nacionalista
szemlélete magyarellenes hangulat
kialakulásához vezetett
Szlovákiában.
Szintén
hátrányosan érintette a
szlovákiai magyarságot a
közigazgatás 1996-os
átszervezése. A Magyar
Koalíció javaslata ellenére az
új területi egységek határait
a történelmi hagyományok és a
magyar kisebbség jogos igényeit figyelmen
kívül hagyva határozták meg.
A járások határait is úgy
alakították át, hogy azok a magyar
kisebbség arányának
csökkenésével járjanak.
Így például a Rimaszombati
járástól az újonnan
kialakított Nagyrőcei járáshoz
csatolták a többségében
magyarok lakta tornaljai körzetet.
Az 1994-es
választásokon az ezúttal
hármas koalíciót (a Magyar
Polgári Párt is tagja lett) alkotó
magyar pártok a szavazatok 10,2%-át
szerezték meg. A hatalmon lévő nacionalista
kormány azonban teljesen figyelmen kívül
hagyta az ellenzék akaratát, így a
magyar pártok is elsősorban az
önkormányzati politikában
könyvelhettek el sikereket. A
kormánykoalíció
részéről tapasztalt
támadások és az új
választási törvény
újból előtérbe helyezték a
magyar pártok egységének
ügyét. A három magyar párt
(Magyar Kereszténydemokrata Mozgalom,
Együttélés, Magyar Polgári
Párt) között hónapokon
keresztül folyó tárgyalások
eredményeként 1998 tavaszán
létrejött a Magyar Koalíció
Pártja (MKP).
Az MKP 1998
őszén a választásokon
hagyományaihoz híven szerepelt. A
választások után a Mečiar ellen
szövetkezett erők alakíthattak kormányt.
A Bugár Béla vezette Magyar
Koalíció Pártja belépett a
kormánykoalícióba, így
esély nyílott arra, hogy Szlovákia a
magyar kisebbség tevékeny
közreműködésével kezdje meg az
Európai Unióhoz való
csatlakozási tárgyalásokat.
|