A szlovák
autonomista törekvések és a
kisebbségek megoldatlan problémája
belpolitikai válsághoz vezettek
Csehszlovákiában. Beneą elnök
ugyan tárca nélküli miniszteri posztot
kínált Esterházy Jánosnak,
a szlovák származású
miniszterelnök, Milan Hodľa pedig egy nemzetiségi
statútum kidolgozására tett
ígéretet, de javaslataikkal már
elkéstek, az ország nemzetiségei
átfogóbb és radikálisabb
rendezésben reménykedtek. Az első
próbatételt a
szudétanémetek problémája
jelentette. Mivel a prágai vezetés nem
teljesítette az autonomista német
törekvéseket, Hitler
fellépését követően
nemzetközi válság alakult ki. A nyugati
hatalmak először közvetítőt
küldtek Csehszlovákiába a
vitás kérdések
elsimítására, majd
elfogadták az etnikai alapon való
határrevízió elvét. A
háborús feszültséggel teli
hetek után döntés született
arról, hogy a szudétanémet
kérdést az 1938. szeptember 19-én
Münchenben megtartott nemzetközi
négyhatalmi konferencián rendezik. A konferencia
döntése alapján Csehszlovákia
többségében németek lakta
területeit október 1-jei hatállyal
Németországhoz csatolták.
A müncheni
döntés egyik függeléke
kötelezte Csehszlovákiát, hogy
három hónapon belül rendezze a
területi vitáit Lengyelországgal
és Magyarországgal,
máskülönben újabb
nemzetközi konferenciát hívnak
össze a kérdésben. A lengyelek a
tárgyalásos utat mellőzve,
rögtön ultimátummal fordultak
Prágához, amelyben a vitás
területek azonnali átadását
követelték. Ennek a csehszlovák
kormány eleget tett, így a lengyel csapatok
már október 2-án bevonultak Teschen
vidékére. Közben
Dél-Szlovákiában is
feszültséggel teli helyzet alakult ki. A Magyar
Párt azonban továbbra is a
megegyezéses politika híve maradt. Szeptember
17-én megfogalmazott nyilatkozatában az
önrendelkezés és a
népszavazás jogát kérte a
szlovákiai magyarság
számára. A lengyel példával
ellentétben a magyar kormány szintén a
tárgyalásos rendezés
útját választotta. A két
fél már a tárgyalások
megkezdése előtt megegyezett a csehszlovákiai
magyar politikai foglyok szabadon
bocsátásáról, vegyes
polgárőrség
létrehozásáról
és a magyar nemzetiségű katonák
leszereléséről. A magyar kormány
ezenkívül azt kérte
Csehszlovákiától, hogy a jó
szándék jeleként adja át
Magyarországnak az Ipolyságot és a
sátoraljaújhelyi
vasútállomást. Miután ezt
Csehszlovákia teljesítette, megkezdődhetett az
érdemi munka. A tárgyalásokat a
közben immár
autonómiáját
kikiáltó Szlovákia kormánya
október 9-én kezdte meg a Kánya
Kálmán külügyminiszter
és Teleki Pál által vezetett magyar
küldöttséggel a szlovákiai
Komáromban. Habár a szlovákiai magyar
politikusok csalódottan vették
tudomásul, hogy a magyar kisebbség
ügyének rendezése
nélkülük történik, a
komáromiak magyar zászlókkal
és a Himnusz éneklésével
köszöntötték a
tárgyalásokat.
A
megbeszélések elején a magyar
delegáció az 1910-es
népszámlálás
idején magyar többségű
területek visszacsatolását javasolta. A
Tiso miniszterelnök által vezetett
szlovák fél nem adott azonnali
választ, hanem az időhúzás
taktikájához folyamodott.
A szlovákok
végül elfogadták a területi
követelések jogosságát, de
csak a Csallóköz, majd harmadik
javaslatukként ezen kívül
néhány kisebb-nagyobb határ menti
terület átadásáról
voltak hajlandóak tárgyalni. Ez
mindössze 350 ezer lakos
visszatérését tette volna
lehetővé, és a magyarlakta területek
jelentősebb városai is
Csehszlovákiában maradtak volna. A nagy
nézetkülönbségek miatt a
tárgyalások 5 nap után megszakadtak. A
rendezésben érdekelt német
kormány azonban igyekezett megegyezésre
bírni a feleket. A csehszlovák kormány
október 22-i javaslata már szinte teljesen azonos
volt a magyar követelésekkel, mindössze
néhány város - Kassa, Pozsony, Nyitra,
Ungvár, Munkács - hovatartozása
jelentett problémát. A
tárgyaló felek ezért a nagyhatalmak
döntőbíráskodását
kérték, így a
döntés az olasz
külügyminiszterre, Ciano grófra
és német
kollégájára, Ribentropra maradt,
akiknek valójában már csak a
vitás városok
hovatartozásáról kellett
dönteniük. A november 2-án a
bécsi Belvedere palotában lezajlott
döntésről a magyar
küldöttség elégedetten
térhetett vissza Budapestre. Magyarország 11 927
négyzetkilométernyi területet kapott
vissza több mint 1 millió lakossal. A
visszatért lakosságnak 84%-a volt magyar, a
maradék szlovák vagy rutén. A pontos
határvonalat a két ország
közös bizottságai
állapították meg, az etnikai elveket
szigorúan szem előtt tartva. A vitatott városok
közül Pozsony és Nyitra ugyan
Szlovákiában maradt, de a magyar
kultúra olyan fellegvárai kerültek
vissza, mint Galánta,
Érsekújvár, Komárom,
Léva, Losonc, Rimaszombat, Rozsnyó, Kassa,
Munkács és Ungvár.
A bécsi
döntés által kijelölt
területek átadására november
5-11-e között került sor. Miután
a csehszlovák hadsereg visszavonta katonai
egységeit, a magyar honvédség vonult
be a területre.
A müncheni
és a bécsi döntés
Csehszlovákia szétesésének
a kezdetét jelentette. A térségben
vezető szerepet játszó náci
Németországnak nem fűződött
érdeke egy ilyen államalakulat
fenntartásához, így
ösztönzésére a
szlovák parlament 1939. március 14-én
kikiáltatta a független Szlovák
Köztársaságot. Egy nappal
később német csapatok vonultak be a cseh
országrészekbe, s azokat a birodalomhoz
csatolták (Cseh Protektorátus). Ezzel
párhuzamosan a magyar hadsereg megszállta
Kárpátalja területét,
megteremtve ezzel a közös magyar-lengyel
határt.
Az első bécsi
döntés és
Kárpátalja megszállása
következtében az 1918-ban
Csehszlovákiába került
magyarság döntő többsége
pár évre ismét Magyarország
polgárává vált. A
viszszatérést követő
öröm után gyorsan jelentkeztek a gondok
is. Az Egyesült Magyar Párt a felvidéki
magyarok húsz év alatt elszenvedett
sérelmei gyors orvoslását
várta. Ez lett volna a feladata a Jaross Andor
vezetése alatt megszervezett Felvidéki
Minisztériumnak is. A visszacsatolt területeket
elözönlő anyaországi hivatalnokok
és a Csehszlovákiához
képest elmaradottabb gazdasági és
szociális viszonyok azonban sok keserűséget
okoztak. A kisparaszti és föld
nélküli rétegek leginkább a
csehszlovák földreform
felülvizsgálásával
és a birtokviszonyok
újrarendezésével voltak
elégedetlenek. Az igazi gondokat azonban a
magyarság feje fölött gyülekező
háborús fellegek jelentették, amelyek
a megpróbáltatások újabb
sorát hozták a felvidéki magyarok
számára.
Az 1939.
március 14-én
önállósult „Szlovák
Állam” fasiszta
diktatúraként vonult be a
történelembe.
Fennállásának hat éve alatt
a fasiszta Németország
bábállamaként nemcsak
gazdaságát, hanem katonai erejét is a
nácik szolgálatába
állította. Az ország
élén egy katolikus pap, Jozef Tiso
állt. A Szlovák
Köztársaság mintegy 2,3
millió lakosából 67 ezer fő volt a
magyar, akiknek 80%-a Pozsony környékén,
illetve a Nyitra melletti Zoboralján élt. Kisebb
számban éltek még magyarok a
jelentősebb városokban, Eperjesen, Zólyomban,
Lőcsén, Késmárkon,
Trencsénben stb. A szlovák alkotmány a
magyarokat a németekkel együtt - a csehekkel
és zsidókkal ellentétben -
„meghonosodott nemzetiségi csoportnak”
tekintette, így elvileg ugyanazon jogok illették
meg, mint a szlovákságot: jogosultak voltak
politikai és kulturális
szervezkedésre. A szlovákiai magyarság
mozgáskörét azonban
lényegesen behatárolta a szlovák
alkotmány reciprocitást, vagyis
viszonosságot kimondó elve, amely szerint:
„…a nemzetiségi csoport
alkotmányba foglalt jogai csak annyiban
érvényesek, amennyiben ugyanazokat a jogokat
élvezi az illető nemzetiségi csoport
anyaországának területén
lakó szlovák kisebbség is.”
Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a szlovákiai
magyarságot ugyanazon jogok és
bánásmód illették meg, mint
a magyarországi szlovák kisebbséget. A
reciprocitás elve, amelyet a két
ország között kötött
szerződés is rögzített a
„szlovenszkói” magyar
kisebbséget a túsz szerepébe
kényszerítette, amellyel a magyar
kormányt Pozsonyból zsarolni lehetett.
A magyar
kisebbség helyzete a nacionalizmustól
túlfűtött Szlovákiában nem
volt könnyű. Nem voltak ritkák a magyarellenes
megnyilvánulások, a magyarság
kulturális és politikai
tevékenységét
akadályozó intézkedések. A
szlovákiai magyar töredék egyetlen
politikai reprezentánsa a Magyar Párt volt,
amelyet az első bécsi döntés előtt
Szlovákiában működő Egyesült
Magyar Párt utódjának
tekinthetünk. A szlovák
hatóságok azonban csak 1941-ben
engedték hivatalosan bejegyeztetni a pártot, s a
későbbiekben is akadályokat
gördítettek politikai
tevékenysége elé. Így a
párt tevékenysége leginkább
kulturális, gazdasági és
szociális területre
korlátozódott. Fontos feladatának
tekintette a magyar családok
összefogását. Ezért a nagyobb
városokban magyar házakat alakított
ki, amelyek központi szerepet kaptak a magyar nemzeti
öntudat megőrzésében. A párt
támogatta a hátrányos helyzetű
és a sokgyermekes családokat, a
munkanélkülieket és az öregeket.
A Magyar Párt
elnöke végig az az Esterházy
János volt, aki már a 30-as években is
fontos szerepet játszott a szlovenszkói
politikában, de aki a háború
idején vált a magyar kisebbség
vezéralakjává, mindenki
által elismert vezetőjévé.
Esterházy már akkor példát
mutatott, amikor a magyar területek
visszacsatolásakor Szlovákiában
maradt. A szlovák parlament egyedüli magyar
képviselőjeként azonban nemcsak a magyar
kisebbség gondjaival foglalkozott, hanem
többször szót emelt a
magyarországi szlovák kisebbség
érdekében is. Esterházy emberi
nagysága a Szlovákiában kibontakozott
zsidóüldözés kapcsán
nyilvánult meg. A szlovák parlamentben
egyedüliként csak ő nem szavazta meg a
zsidók deportálását
lehetővé tevő 1942. évi LXVIII.
számú törvényt. Ma
már tudjuk, hogy Esterházy tevékenyen
kivette részét az
üldözött zsidókat
menekítő akciókból is.
Segített nekik elbújni, s közel ezer
zsidó megkeresztelését megszervezve,
megmentette őket az üldöztetéstől.
A felvidéki
magyarság második
világháború utáni sorsa
szempontjából perdöntőnek bizonyult,
hogy a szövetséges hatalmak már a
háború alatt elfogadták a londoni
emigrációban működő
csehszlovák kormánynak azt a tervét,
hogy Csehszlovákiát a München előtti
határai között, tehát a
felvidéki magyar területeket is visszakapva
újítsák fel.
Beneąék azonban nem elégedtek meg
ennyivel, hanem olyan nemzetállam
megteremtését tűzték ki
célul, amelyből hiányzik a nem szláv
lakosság. Így született meg a
kisebbségek kitelepítésének
a tervezete, amelyet azzal próbáltak
megindokolni, hogy döntő szerepet játszottak az
első Csehszlovák Köztársaság
megszűnésében. A nagyhatalmak azonban csak a
német kisebbség esetében
fogadták el a köztársaság
elárulásának kollektív
vádját, s az ő
eltávolításukat jogos
igényként kezelték. A londoni
emigráns kormány és a moszkvai
kommunista emigráció azonban továbbra
is kitartott a mellett, hogy a
„magyarkérdés”
végleges megoldását egyedül a
Csehszlovákiából való
eltávolításuk jelentheti. Azt
remélték, hogy a hadi események majd
segítségükre lesznek, s ha
Szlovákia területére
északkelet felől érkeznek a
felszabadító szovjet csapatok, azok
dél felé haladva, maguk előtt tolva kiűzik a
magyarokat a Felvidék déli
részéről. Ebben az oroszoknak a szovjet
földön megszervezett csehszlovák hadtest
is segített volna. Ami sikerült a
csehországi vagy lengyelországi
németek egy része esetében, az a
szlovákiai magyarság esetében kudarcot
vallott. A hadi helyzet alakulása folytán ugyanis
a front délkeleti irányból nyugat
felé haladt végig
Szlovákián, ami lehetetlenné tette a
fentebb említett tervet. Pedig néhány
politikus még konkrét terveket is
készített arra nézve, hogy mit vihet
majd magával a menekülő magyarság.
Miután a
magyarok tömeges elűzésének a terve
kudarcba fulladt, Beneąék újra a
nagyhatalmak támogatását
keresték terveikhez. Az 1945 nyarán megtartott
potsdami konferencia azonban csak a
szudétanémetek esetében adott szabad
kezet a csehszlovák kormánynak, míg a
magyarok kérdésében
Csehszlovákia és Magyarország
megegyezését javasolta.
A diplomáciai
próbálkozásokkal
párhuzamosan Szlovákiában
már 1944 közepétől kibontakozott a
magyarellenes hisztéria. Az első magyarellenes
intézkedéseket az 1944 augusztusában
kirobbant szlovák nemzeti felkelés
idején hozták. Noha a felkelés
hatósugara a magyar nyelvterületre nem terjedt ki,
a nemzeti felkelés
irányítószerveként
működő Szlovák Nemzeti Tanács
határozatot hozott a Magyar Párt és a
magyar egyesületek
feloszlatásáról, a magyar
középiskolák
felszámolásáról.
Miután 1945
elejére Csehszlovákia keleti területei
felszabadultak, a közben Moszkvában megalakult
új kormány Kassára tette át
székhelyét. Az itt április
5-én meghirdetett kormányprogram az
újjáalakult
köztársaság
meghatározó dokumentuma. A demokratikus jogok
és a többpártrendszer
biztosítása mellett már
megtalálhatók benne azok az elemek, amelyek
Szovjetunió befolyásának
megerősödését és a
kommunisták
hatalomátvételét vonták
maguk után. A kormányprogram a csehek
és a szlovákok
egyenjogúságát hirdette meg,
miközben a németeket és a magyarokat a
kollektíve háborús
bűnösökké
nyilvánította. A kormányprogram
bevallottan a szláv nemzetállam
megteremtésének eszközeit fogalmazta
meg. V. fejezete kimondta, hogy azokba a
járásokba, községekbe, ahol a
lakosság megbízhatatlan, vagyis nem
szláv, a választott vezetők helyett
államhű biztosokat neveznek ki. A Kassai
Kormányprogram VII. fejezete kimondta, hogy csak azok a
német és magyar személyek kaphatnak
állampolgárságot, akik
aktív antifasiszta múltat tudna igazolni. A
többi német és magyar
személytől megvonják az
állampolgárságot és az
abból származó jogokat. A IX. fejezet
értelmében a magyar és
német tulajdonban lévő földek az
állam tulajdonába mennek át, a XV.
fejezet pedig a köztársaság
területén található
összes német és magyar iskola azonnali
bezárását rendelte el. A magyar
iskolák bezárása
következtében közel 100 ezer magyar
gyermeket fosztottak meg attól, hogy anyanyelvén
tanulhasson.
A Kassai
Kormányprogram csupán a nacionalista
célok megfogalmazását és
meghirdetését jelentette.
Megvalósulását a következő
időszakban kiadott elnöki rendeletek és a
Szlovák Nemzeti Tanács által
kibocsátott törvények és
rendeletek biztosították. Ezek
közül mindenképpen Beneą
elnök 1945. augusztus 2-án kiadott elnöki
dekrétuma járt a szlovákiai
magyarság számára a
legsúlyosabb következményekkel. A
rendelet automatikusan megfosztotta őket
állampolgárságuktól, ami a
nyugdíj és más állami
járulékok megvonását, az
állami alkalmazásból való
elbocsátást is maga után vonta. A
magyar nemzetiségű magánalkalmazottak
elbocsátását egy jú-niusban
kiadott rendelet írta elő. A rendeletek szinte az
élet valamennyi területén
hátrányosan érintették a
magyarokat. Betiltották a magyar nyelv
használatát a közéletben,
kizárták a magyar hallgatókat az
egyetemről, feloszlatták a magyar kulturális
egyesületeket, befagyasztották a magyarok
bankbetétjeit stb.
A hatalom
nyílt nacionalizmusának
megnyilvánulása volt a pozsonyi magyarok
kitelepítése 1945
májusában. Egy az első
köztársaságban alkotott
törvényre hivatkozva, a pozsonyi magyarok
döntő többségét
kikergették lakásából, s a
Duna jobb partján fekvő Ligetfalun kialakított
táborokba zsúfolták őket. Itt a
táborba zárva vagy közmunkára
ítélve tartották őket
hónapokon keresztül, míg
végül a táborokat 1946
augusztusában felszámolták.
Közben megindult
a magyarok közmunkára való
elhurcolása is. Ezt a
köztársasági elnök
közmunkáról szóló
rendeletei próbálták a jog
álcája mögé rejteni. A
magyarok csehországi munkára való
deportálása egyrészt az ott a
németek elűzése miatt kialakult
munkaerőhiányt próbálta
pótolni, másrészt a
deportált magyarok kényszerű
széttelepítésével az azok
helyére betelepített szlovákoknak
igyekeztek helyet teremteni. Szlovákia délnyugati
területeiről már 1945 őszén
több mint 9 ezer magyart vittek mezőgazdasági
közmunkára. Nagy részük azonban
még a karácsonyi ünnepek előtt
hazatért. Többségüket a cseh
gazdák engedték el, de sokuknak
szökniük kellett.
A
szudétanémetek teljes
kitelepítését követően, 1946
tavaszán újból megkezdődött a
„munkaerő-toborzás”. Mivel a
szlovák vidékekről sokan települtek
át önként az elnéptelenedett
cseh határszélre, a
hatóságok abban reménykedtek, hogy a
magyarok is követni fogják őket. A magyarok
között azonban csak elvétve akadtak
önként jelentkezők, így a
csehszlovák kormány ismét az
erőszakhoz folyamodott. A Szlovák
Telepítési Hivatal által kidolgozott
elképzelések szerint, Szlovákia magyar
járásaiból minden magyar
nemzetiségű személy
„átcsoportosítására”
sor kerülhetett. Kivételt a tartósan
munkaképtelenek, a többgyermekes özvegyek
kaphattak. A tömeges deportálások 1946
novemberétől 1947 februárjáig
tartottak. Ebben az időszakban 44 ezer személyt
(férfiakat, nőket, gyerekeket és
öregeket) szállítottak fűtetlen
marhavagonokban Csehországba. Az akció
végrehajtását a hadsereg
segítette. A sokszor napokig tartó
utazás után a csehországi
vasútállomásokon
valóságos emberpiacot tartottak, ahol a cseh
gazdák kiválaszthatták az
igényelt munkaerőt. Innentől kezdve már minden a
gazdák emberségén múlott. A
mai adatok szerint összesen 220 faluból vittek el
magyarokat, akik 6602 házat és majdnem 4 ezer
hektár termőföldet hagytak maguk
mögött.
A deportáltak
otthon maradt vagyonát az állam ún.
bizalmiak számára utalta ki, akik kezdetben
csupán a vagyon kezelői lettek volna, idővel pedig annak
tulajdonosai is. A bizalmiak nagy része volt
partizánokból, az északi
járásokból
dél-szlovákiai
„kolonistáknak” jelentkezőkből
állt. Ezek sokszor már a
deportálások végrehajtása
előtt megjelentek a kiszemelt házaknál, s
végignézték azt, hogyan
hurcolják el a magyar családokat.
A magyarok
kényszerközmunkára való
elhurcolása része volt a Magyarország
ellen indított nyomásgyakorlásnak,
amelynek célja az ún.
lakosságcsere-egyezmény
végrehajtása volt. A lakosságcsere
ötlete azután vetődött fel a
Csehszlovák vezetésben, miután a
potsdami konferencia elutasította a magyarok
egyoldalú kitelepítését. A
Szovjetunió beható
támogatásával
végül sikerült
rábírni a magyar kormányt, hogy 1946.
február 27-én aláírja az
erről szóló egyezményt. A
Gyöngyösi János magyar
külügyminiszter és Vladimír
Clementis cseh-szlovák külügyi
államtitkár által szignált
egyezmény értelmében, a
csehszlovák hatóságok annyi
szlovákiai magyart voltak jogosultak
Magyarországra áttelepíteni, amennyi
magyarországi szlovák önként
jelentkezett a Szlovákiába való
áttelepülésre. Az egyezmény
megkötése után a szlovák
hatóságok nagyarányú
toborzási akcióba kezdtek a
Magyarországon élő szlovákok
körében. Érveiket elsősorban arra
alapozták, hogy a többnyire szerény
vagyonú szlovákok számára
jól működő gazdaságokat
ígértek, s
megpróbálták elhitetni, hogy a
vesztesek közé tartozó
Magyarországgal szemben
Csehszlovákiában sokkal könnyebb lesz az
életük.
A
lakosságcsere lebonyolítása azonban
késett. A magyar felet elsősorban a
kitelepítendők közé
kvótán felül besoroltak száma
riasztotta. A Magyarország számára
rendkívül hátrányos
egyezmény szerint ugyanis a magyar fél
vállalta, hogy a meghatározott
kvótán felül átveszi a
háborús bűnösöket is. Ezzel
visszaélve a csehszlovák
bíróságok tömegesen
vonták felelősségre a
háború alatt
állítólag elkövetett
bűneikért a felvidéki magyarokat, s
végül több mint 70 ezer
személyt írtak össze, akinek
háborús bűnösként kellett
volna elhagynia szülőföldjét.
Csehszlovákia végül a
deportálások
elindításával bírta
rá a magyar kormányt a lakosságcsere
lebonyolítására, amely 1947
áprilisában kezdődött a
dél-alföldi szlovákok és a
mátyusföldi magyarok
kicserélésével. A vasúti
szerelvények naponta
szállították összes
ingóságukkal együtt a kijelölt
családokat Magyarországra. A végleges
adatok szerint a Magyarországról
Szlovákiába önként
áttelepült 60 257 szlovákkal szemben, 76
616 magyar volt kénytelen a
szülőföldjét elhagyni.
Óriási különbség
mutatkozott azonban a hátrahagyott vagyonban. Mivel a
szlovák hatóságok
általában a módosabb
gazdákat jelölték ki az
áttelepülésre, a szlovákok
által Magyarországon hagyott 15 ezer kataszteri
holddal s 4400 lakóházzal szemben a
Magyarországra áttelepített magyarok
160 ezer holdat és 15 700 lakóházat
hagytak maguk mögött. Az utolsó
áttelepülők 1949 nyarán
lépték át a szlovák-magyar
határt.
A
deportálások és az
áttelepítések
következtében védtelen és
megrémült magyarságot a
reszlovakizációs akcióval
próbálták
végérvényesen megtörni. A
reszlovakizáció
„visszaszlovákosítást”
jelent, vagyis a szlovák értelmezés
szerint az előző századokban elmagyarosodott
szlovákoknak adtak lehetőséget
visszatérésükhöz az
anyanemzethez. Magát az elvet már 1918
után megfogalmazták, de tömeges
alkalmazására csak a második
világháborút követően
került sor. A reszlovakizáltaknak
lehetővé tették, hogy visszakapják
állampolgárságukat,
kihúzták őket a
deportálásra és
áttelepítésre kijelöltek
listájáról, visszaadták
elkobzott tulajdonukat. Ebből a szempontból
arcátlan zsarolás volt, amellyel a szorult
helyzetben lévő magyarokat
próbálták
rákényszeríteni
nemzetiségük feladására. A
reszlovakizáció
végrehajtása a
„reszlovakizációs
bizottságokra” hárult. Ők
végezték a propagandamunkát
és bírálták el a
beérkezett kérvényeket. Az
agitációba gyakran a fenyegetés hangja
vegyült, s a szórólapok gyakran arra
figyelmeztették a magyar lakosságot, hogy a
szlovák nemzetiség
vállalása az utolsó esély a
szabad élet biztosítására.
A szlovákiai magyarok ennek ellenére
több településen nyíltan
szembeszálltak az akcióval. A
városokban falragaszok jelentek meg. „Maradj
magyarnak!”, „Tarts ki, magyar, ne
félj!” - buzdítottak a feliratok. A
Verebélyi járásban a
református lakosság tömegesen
utasította vissza a reszlovakizációt,
de hasonló jelenséget máshol is
lehetett tapasztalni.
A felvidéki
magyarok jelentős része végül beadta a
derekát, hiszen felmérte, hogy az
állampolgárság
hiányával járó teljes
kiszolgáltatottság nagyobb veszélyt
jelent a jövő szempontjából. 719
településről összesen 423 264-en
kérték a szlovák nemzetiség
megadását. Ebből összesen 326 679
személyt nyilvánítottak
szlováknak. Habár mennyiségi
mutatók szempontjából a
reszlovakizáció volt a nacionalisták
legsikerültebb akciója, mégis ez okozta
a legkisebb kárt a magyar nemzetrészben. A
papíron egyik pillanatról a másikra
szlovákká váló
tömegek ugyanis érzéseikben
továbbra is magyarok voltak, és így a
szlovákiai magyarság
folytonosságának a
biztosítékai maradtak
Szlovákiában.
A
háború befejeztével a
múlttal való leszámolás
legfontosabb eszközei a háborús
bűnösöket elítélő perek voltak.
A szlovákiai magyar kisebbséget
aránytalanul sok per sújtotta, hiszen a perek
megkonstruálói így akarták
elérni, hogy a lakosságcsere-egyezmény
értelmében minél több magyart
tudjanak Magyarországra áttelepíteni.
Természetesen a perek a korabeli nacionalista propaganda
eszközei is voltak egyben, amivel a magyarság
bűnös szerepét
próbálták dokumentálni.
Ezért sorozatban fogták perbe a
háború előtti magyar közélet
jeles alakjait, akiket a köztársaság
szétverésével vádoltak meg.
A sokszor tömegessé váló
perek közül méreteiben a kassai magyar per
volt legnagyobb, amelyben közel 600 magyart
nyilvánítottak háborús
bűnössé. Szintén perek sorát
rendezték a szlovákiai magyarok
jogvédelmét felvállaló
és ellenállását megszervező
csoportok tagjai ellen. 1949. december 30-án
például a Csehszlovákiai Magyar
Demokratikus Népi Szövetség
tíz alapítója ellen hoztak
súlyos ítéletet.
Közülük a legsúlyosabb
büntetést, nyolcévi
fegyházat, Arany A. László, a neves
nyelvész kapta. Jelentőségében
kiemelkedik a többi közül
Esterházy János pere. A fasizmusra
végig nemet mondó és az
üldözött zsidókat
menekítő Esterházyt a szlovák
hatóságok tartóztatták le
röviddel a háború
befejezését követően. 1945
júniusában azonban a Magyar Párt
más vezetőivel egyetemben a szovjeteknek adták
át a magyar politikust, akit a szovjet
bíróság a „fasiszta magyar
párthoz való tartozás”
vádja miatt tízévi
kényszermunkára ítélt.
Miközben Esterházy a szovjet gulagok embertelen
viszonyai között raboskodott, Pozsonyban is per
indult ellene, és a szlovák
népbíróság
mondvacsinált vádak alapján
halálra ítélte. A fizikailag
megtört politikust 1949-ben
szállították haza a
Szovjetunióból. Közben
büntetését életfogytiglani
fegyházra változtatták, így
halálos betegsége ellenére
börtönből börtönbe
hurcolták. Esterházy János 1957-ben
hunyt el a morvaországi Mírov
börtönében.
A szlovák
nemzetállam kialakításának
egyéb eszközeitől (a
lakosságcserétől,
deportálásoktól és
reszlovakizációtól) nem lehet
különválasztani a felvidéki
magyar települések nevének
megváltoztatását. Az 1948
nyarán napvilágot látott rendelet
célja Dél-Szlovákia etnikai
képének megváltoztatása,
magyar jellegének eltüntetése volt. A
946. számú rendelettel összesen 710
település nevét
változtatták meg, amelyek nagy része a
magyar nyelvterületen volt található. A
települések nevének
megváltoztatása újdonságnak
számított a szlovák nacionalizmus
eszköztárában, hiszen az első
köztársaságban csupán a
magyar nevek hagyományos szlovák
változatát használták,
például a Rimavská Sobota
(Rimaszombat), Koąice (Kassa), Roľnava (Rozsnyó),
Bes (Bős) megnevezéseket. Az 1948-as rendelet
értelmében viszont a magyarnak tűnő
településneveket teljesen
megváltoztatták. Az új név
alapja gyakran a régi nyersfordítása
volt, így lett a magyar Nyáradból,
amely az első köztársaság
idején a Ňárad nevet viselte Topolovec vagy
Pozsonyeperjesből Jahodná. Az új
megnevezések sokszor minden logikát
nélkülöző fantázianevek voltak,
például Nagymegyerből Čalovót,
Somodiból Drieňovecet csináltak. Gyakori volt az
is, hogy a magyar településeket neves
szlovák személyiségek neveivel
nevezték el. Párkányból
©túrovo, Tornaljából
©afárikovo, Bősből pedig Gabčíkovo
lett. Ritka volt az a magyar település, amely neve
megmaradt eredeti, esetleg annak szlovák
helyesírással írt
formájában: Bátka (Bátka),
Padáň (Padány).
1948 februárja
„új korszakot” nyitott
Csehszlovákia történetében. A
kormány egyik fő erejének és a
kormányfőt adó Csehszlovák Kommunista
Pártnak a tevékenysége
hónapok óta tartó belpolitikai
válságot időzett elő
(Csehszlovákiában az 1946-os
választásokon a kommunista párt
győzött és alakított
koalíciós kormányt.
Szlovákiában viszont vereséget
szenvedett, ott a Demokrata Párt került ki
győztesen a választásokból.
Magán a kommunista párton belül is
komoly különbségek mutatkoztak
Szlovákia jogállása
tekintetében a két
országrész között.). A
szovjetek által sugallt praktikákkal sem a
polgári pártok, sem az öregedő
köztársasági elnök,
Beneą nem tudott szembeszállni. A hatalmi harc
1948 februárjában tetőződött, amikor a
Klement Gottwald vezette kommunisták magukhoz
ragadták a hatalmat. Rövidesen
megkezdődött a sztálini
típusú egypárti diktatúra
kiépítése.
Az
osztályérdekek
érvényesítése
megálljt parancsolt a nyílt nacionalizmusnak
és a nemzeti sajátságok
kidomborításának. A szocialista
országoknak kényszerű
barátságot kellett kötniük
egymással, így Csehszlovákia
és Magyarország viszonyának
rendezését sem lehetett tovább
halasztani. Ennek viszont a szlovákiai magyar
kisebbség jogainak a visszaadása volt a
feltétele. A magyarokkal szembeni politika
megváltozása tehát nem a hatalmon
lévő politikusok szemléletének
megváltozásából fakadt,
hanem külső, nemzetközi okai voltak.
A májusban
kiadott alkotmányból ugyan még
kimaradtak a nemzetiségek, a nemzetgyűlési
választásokból pedig még
mindig ki voltak zárva a magyarok, de 1948
őszétől fokozatos javulás kezdődött a
szlovákiai magyarság helyzetében. A
fordulatot 1948. október 25-e hozta meg, amikor is
törvényt fogadtak el a szlovákiai
magyarok állampolgárságának
visszaadásáról. A
magyarságot ért hátrányos
megkülönböztetés
felszámolását azonban
számos visszás jelenség
kísérte. Habár a
lakosság-csere csupán 1949-ben
fejeződött be, a kormány már 1948.
augusztus 30-án döntést hozott a
kényszerközmunkák
megszüntetéséről, a
Csehországba deportált magyarok
hazatéréséről. A deportált
családok tömeges
hazaszállítása 1949
januárjában kezdődött, és
újabb - nem várt - bonyodalmat okozott, hiszen a
deportáltak birtokaiban ekkor már
szlovák nemzetiségű
„kolonisták” vagy
külföldről (Magyarország,
Románia) idetelepült szlovákok
éltek. A hazatérők természetesen
visszakövetelték házukat és
egyéb ingatlanukat, amit a szlovák
pártvezetés még 1949
szeptemberében is a „magyar sovinizmus”
megnyilvánulásaként
értelmezett. A helyzet megoldását a
szlovák kormánykörök egy
újabb deportálási tervben
látták. Ez az 1949 őszére
ütemezett akció a
„Dél” fedőnevet kapta, s a magyarok
áttelepítését
ezúttal osztályérdekeket
tükröző jelszavak mögé
próbálták rejteni. A hivatalos
indoklás szerint ugyanis az
osztályellenségnek
számító módosabb paraszti
réteget vitték volna Csehországba. A
több ezer elhurcolandó családdal
számoló akciót
végül az utolsó pillanatban
leállították, de a
deportálásból hazatért
magyarok vagyonjogi helyzetének rendezése
még évekig eltartott, és
máig negatív következménye
van.
Az éveken
át tartó jogfosztottság
után rendkívüli jelentőséggel
és szimbolikus jelentéssel bírt a
magyar nyelvű oktatás
újraindítása. 1948 őszén
még csak a szlovák iskolákban
nyíltak párhuzamos magyar osztályok,
de egy évvel később már az első magyar
iskolák kapui is megnyílhattak. 1948
decemberében indult a pozsonyi Új Szó
című újság is, amely hosszú
évek hallgatása után az első hivatalos
magyar sajtótermék volt
Csehszlovákiában. Az 1948 őszén
meginduló folyamat következő
állomása a Csehszlovákiai Magyar
Dolgozók Kultúregyesületének
(Csemadok) megalakulása volt 1949
márciusában.
A nacionalista politika
formális lezárását
jelentette a „Csehszlovák-magyar
barátsági,
együttműködési és
kölcsönös
segélynyújtási
egyezmény”, amelyet a két
kormány 1949. április 16-án
írt alá. Az egyezmény
szelleméből kiindulva a hatalom minden
területét
kisajátító kommunista párt
is egyre többet foglalkozott a magyar kisebbség
helyzetével. Ennek érdekében a
Szlovák Kommunista Párt Központi
Bizottsága mellett létrehozták az
ún. Magyar Bizottságot, amelynek feladata a
magyarokkal kapcsolatos pártállami
döntések végrehajtása volt.
Ennek tagjai - Major István, Lőrincz Gyula, Kugler
János, Fábry István - a
szlovákiai magyar kommunista mozgalom élharcosai
voltak, akik annak ellenére, hogy elsősorban a
pártérdekeket képviselték,
tevékenyen kivették részüket
a Csemadok vagy éppen a magyar iskolák
elindításából.
A felvidéki
magyar kisebbség jogi és politikai
rehabilitációja lassan haladt, hiszen a
legfelsőbb párt- és állami posztokon
ugyanazok ültek, akik a jogfosztás
gyakorlatát irányították.
Különösen a
„reszlovakizáltak” voltak
hátrányos helyzetben, hiszen ők nem
kapcsolódhattak be a meginduló magyar politikai
és kulturális életbe. A
rájuk vonatkozó tiltásoknak csak egy
1954-es párthatározat vetett véget,
amikor is kimondták, hogy mindenki szabadon
választhatja meg nemzetiségét. A
Magyar Bizottság egyik feladata a magyarok
bekapcsolása volt a párt és a
közigazgatás munkájába. Egy
1952-es határozat előírta, hogy a vegyesen lakott
járásokban a nemzeti
bizottságok, a
különböző tömegszervezetek vezető
helyeit részben magyarokkal kell betölteni.
Szintén párthatározat írta
elő a vegyesen lakott területek
kétnyelvűségének a
megteremtését. A döntés
értelmében a
közintézmények és szervezetek
megnevezését, a közérdekű
információkat, a települések
és utcák neveit magyarul is fel kellett
tüntetni. Hasonlóan
szabályozták a törvények
és rendeletek magyar nyelvű kiadását
is. A kedvező folyamatok betetőzését jelentette
az 1960-as ún. szocialista alkotmány, amelynek
20. cikkelye kimondta a magyar nyelvű csehszlovák
állampolgárok
egyenjogúságát, a 25. cikkely pedig az
anyanyelvi oktatás és a kulturális
fejlődés jogát rögzítette.
A magyarsággal
szembeni politikát ennek ellenére
felemásként lehet
értékelni, hiszen a határozatok
végrehajtása sok helyütt
akadályba ütközött, s a
kétnyelvűség csupán
néhány régióban
valósult meg teljes mértékben. A
nacionalista gyakorlat
továbbélését
bizonyította az 1960-as közigazgatási
reform. A területi átszervezés
során a magyar jellegű járásokat
szlovák többségűekkel vonták
össze, s így a korábbi hét
helyett mindössze kettőben, a Komáromiban
és a Dunaszerdahelyiben maradt a magyarság
többségben. A magyarok
számára viszont kedvező volt a prágai
centralizmus erősödése és a
szlovák politikai intézmények
fokozatos térvesztése. A korábban
magyarellenes politikát folytató
szlovák pártelit háttérbe
szorulását eredményezték a
párton belüli koncepciós perek is.
Gustáv Husákot, Daniel Okálit
és másokat, akik személyesen
vezették a magyarok
üldözését, 1954-ben
burzsoá nacionalizmussal vádoltak meg,
és börtönbüntetésre
ítélték.
A magyarság
egyenjogúsítását
eredményező politikai szándék egyik
oka a magyar parasztság megnyerése volt. Az ekkor
kibontakozó kollektivizáció
során ugyanis szükség volt az
ország
éléskamrájának
számító
csallóközi, bodrogközi
magyarság támogatására.
Így a korábban a magyar szövetkezetek
és állami gazdaságok
élére odaküldött
funkcionáriusok helyett fokozatosan a helybéli
magyar szakemberek vették át a vezető szerepet. A
magyar kisebbség társadalmi és
szociális helyzetére jelentős hatást
gyakorolt a magyar vidék gazdasági
elmaradottsága. Az 50-es évek nagy
iparosítási hulláma a magyar
régiót szinte alig érintette. A
jogfosztottság és a
kollektivizáció alatt földjeit elvesztő
magyarok egy része így máshol keresett
megélhetést. Ezreket vonzottak el a
nagyvárosokban - Pozsony, Brünn, Kassa,
Prága - folyó
építkezések, az ostravai
szénmedence, a Vág-völgyi
iparvidék. Sokan ingáztak, mások
azonban munkahelyük környezetében
telepedtek le.
Ma még
kevéssé feldolgozottak az 1956-os forradalom
szlovákiai magyar vonatkozásai. Az mindenesetre
biztos, hogy a felvidéki magyarság
feszült figyelemmel és
szimpátiával figyelte a forradalom
győzelmét, majd szomorúan vette
tudomásul annak eltiprását.
Elszigetelt egyéni fellépéseken
kívül azonban a forradalommal kapcsolatos
akciókról nem tudni. A csehszlovák
vezetés mindenesetre tartott a szlovákiai
magyarok reakciójától, s
ezért 1956 őszén magyar tartalékosokat
nem mertek a hadseregbe behívni.
|