A tuning lehetoségek egyik legáltalánosabb fajtája a gyári rugók cseréje. Eloször is azt kell tisztáznunk, hogy milyen szerepük van ezeknek az alkatrészeknek: ami kézenfekvo, hogy elsosorban az autó terhelhetoségében játszanak nagy szerepet. Másodszor, ami talán a legfontosabb, a megfelelo úttartásért, stabilitásért és a kényelmes illetve kényelmetlen utazásért felelosek.
A rugókat többféleképpen csoportosíthatjuk.
Használat szempontjából két nagyobb csoportra oszthatjuk oket, az ülteto rugókra és itthoni szóhasználattal élve az ún. sport rugókra. A legnagyobb különbség a két fajta között egyszeruen összefoglalható: az ülteto rugó elsodlegesen arra készült, hogy az autót minél drasztikusabban leültethessük, míg a sport rugók legfobb funkciója az autó úttartásának, stabilitásának és komfortjának optimalizálása. Természetesen az ülteto rugóknak is ugyanígy megvannak a menettulajdonságok szempontjából elonyös paraméterei, viszont lényeges különbség, hogy ezek felszerelésével már a komfort rovására cselekszünk leginkább a külcsín javára.
Ahhoz, hogy valaki el tudja dönteni, melyik az ideális választás számára, tudnia kell, hogy mire szeretné használni az autóját. Például, ha valaki a maximumot szeretné kihozni belole kanyarokban, vagy gyorsulásokra jár, annak ideális megoldás egy ülteto rugó szett. Azonban aki mondjuk amator szinten rallyzik is gépével, vagy fontos számára a komfort is a jó menettulajdonságok mellett (foleg a hazai úthálózaton) az mindenképpen sport rugókat vegyen az autójába.
A rugókat más paraméterük szerint is osztályozhatjuk, ezek közül a legkézenfekvobb az összenyomódási értékük. Minél nagyobb ez az érték, annál nehezebb a rugót összepréselni. Ezt általában g/mm-ben szokták megadni, és azt jelenti, hogy mekkora súly szükséges ahhoz, hogy 1mm-t összenyomódjon a rugó. Vegyünk például két különbözo összenyomódási értéku rugót. Az egyik 360 g/mm a másik pedig 470 g/mm. Mindkettot terheljük 360g-al, ami hatására az elso összenyomódik, de a másik nem. Ebbol következik, hogy a második rugó keményebb. Az úgy nevezett progresszív rugóknál (lásd késobb) ez nem ilyen egyszeru. Ezeknél már két értéket szoktak megadni: vegyünk pl. egy 300-500g-os rugót. Ez azt jelenti, hogy az elso inch összenyomódásához milliméterenként 300g terhelés kell, a következohöz már 330 és így tovább fokozatosan egészen 500g-ig, a rugó teljes összenyomódásáig.
Azt, hogy egy rugónak milyen az összenyomódási értéke 3 dolog határozza meg:
1. A spirálok vastagsága. Minél vastagabbak annál keményebb a rugó. 2. A rugó átméroje. Minél nagyobb az átméro annál puhább a rugó. 3. A spirálok száma. Minél kevesebb van annál keményebb a rugó.
A rugókat kialakításuk alapján is 3 fajtába sorolhatjuk:
1. Normál rugók: a normál rugóknál a spirálok egyforma távolságra helyezkednek egymástól. Vegyünk például egy 10 spirálos rugót, ahol a spirálok 2cm-re vannak egymástól. Terheljük meg úgy, hogy az egész 2cm-t nyomódjon össze. A normál rugóknál minden spirál egyenlo mértékben megy össze így mindegyik között 1,8 cm hely lesz.
2. Kétlépcsos összenyomódású rugók: ennél a fajtánál annyi a változás hogy ezeknél 2 különbözo rugó távolság van: Itt a spirálok egyik felénél kisebb távolságokat hagynak közöttük. Elso lépésben, ahogy a rugó összenyomódik a spirálok közelebb kerülnek, és egy bizonyos ponton a kisebb távolságban lévo spirálok összeérnek. Ezáltal már csak a spirálok fele tud összenyomódni és így sokkal keményebb lesz, mint az alap állapotú rugó. Így a legapróbb buckákat nem fogjuk megérezni, viszont amikor szükség van rá (pl. erosebb kanyarodás közben), nem lesz hiányunk keménységben :)
3. Progresszív, fokozatos rugók: a spirálok közötti távolságok fokozatosan csökkenek, és így teljesen más összenyomódási értékkel rendelkeznek. Az elso centiméterekig könnyu összenyomni a rugót, de ahogy egyre jobban terheljük, annál keményebbek lesznek. Így a progresszív rugók szinte minden útviszonyra tökéletesek.
Mindegyik rugó fajtának meg van a saját piaca. A progresszív rugók mindent az egyben megoldást kínálnak, így számos neves tuning cég is árulja oket, mint például az Eibach. Kiválóan használhatók mindennapi autózáshoz, és emellett a sportos vezetéshez is. A normál rugókat inkább a drag versenyeken, utcai versenyeken és a pályaversenyeken használják, ahol az állandó rugó összenyomódási érték fontos. A másik nagy elonye ennek a típusnak, hogy olcsóbbak, és sokkal jobban megültethetjük velük autónkat.
Forrás: carstyling.hu |