A gyorsulási versenyek résztvevoi már jóval a verseny elott készülodnek a megmérettetésre és mindent elkövetnek, hogy gyorsabbá tegyék gépeiket. Ilyenkor nagyon sok teendonk akad, hogy az autónkból kihozzuk a leheto legjobb teljesítményt. A lehetoségek végtelenek a motortuningtól az apróbb teljesítménynövelo fogásokig, csak gyozzük idovel, türelemmel, na és persze pénzzel.
A motortuning mellett sok egyéb dologgal is javíthatjuk autónk teljesítményét, ezek közül az egyik az úgynevezett soványítás. Minél könnyebb az autó annál gyorsabb lesz. Hogyan érhetjük ezt el? Íme a fogyókúra receptje: szabaduljunk meg minden plusz súlytól, ami nélkül még jól muködik az autó. A legegyszerubb megoldás a fogyasztásra a pótkerék kivétele, amivel kb 15-20 kg-t is nyerhetünk. Természetesen érdemes az utastérbol és a csomagtérbol is minden nem létfontosságú dolgot kipakolni pl: mélyládát, üléseket, Lipton kocsikutyát és minden egyéb felesleges kacatot, ami csak a helyet foglalja. Lehetoleg egyedül is legyünk az utastérben arra a pár röpke másodpercre, amíg gyorsulunk.
A benzintank ürességét mutató kis lámpát senki se szereti, most mégis jó barát, hiszen azt jelzi, már csak alig van pár liter üzemanyagunk. Ez miért jó? Vegyük egy átlagos autó tankját, ami kb 50 literes. Ha csak 10 liter benzint hagyunk benne, rögtön nyertünk 35-40 kg-t. A vérbeli gyorsulók szinte csak annyi benzint hagynak a kocsiban, hogy éppen elég legyen egy-egy futamra. Persze ez a kevéske benzin nem árt, ha legalább 99+ oktánszámú de maximalisták még növelhetik ezt valamilyen adalékkal is, pl proboost, nitro (adalék), spuri. Azért a kevés üzemanyagnak is van hátulütoje, hiszen volt már példa arra, hogy egy versenyzonek a táv vége elott kifogyott a benzine. Gondoljunk bele, ha ez éppen a döntoben történik az egy kicsit azért bosszantó.
A gyorsulási versenyeken számos egyéb könnyítéssel is találkozhatunk, van aki megválik a motorháztetotol, ajtóktól és egyéb karosszéria elemektol a siker érdekében. Ezekkel azonban nem árt óvatosan bánni, mert a tapasztalatok alapján az ajtók levétele már okozhat némi közutálatot, pár kilóért pedig nem érdemes anyukánknak hosszas csuklási rohamot okozni :)
Ezekkel az egyszeru dolgokkal kb 50-60 kg-tól is megszabadulhattunk, ami egy alapból 1000 kg-os 100LE-s autónál annyit jelent, mintha hirtelen 5-6 loerovel izmosodott volna. Azért ez nem mindegy! A könnyítésnek már egy kicsit drágább módja a kaszni egyes elemeinek üvegszálból való elkészítése, amivel ugyancsak számos kilótól szabadulhat meg autónk. Összességében így akár 100 kg-ot is nyerhetünk, ami már igencsak sokat jelent, viszont ez már egy másik történet.
A könnyu autó és a nagy teljesítmény azonban önmagában még nem elég. Ahhoz, hogy jó idot mehessünk fontos a jó tapadás és a teljesítmény összhangba hozása. Mind a nagy teljesítmény, mind a jó tapadás elengedhetetlen, hiába van bivaly eros autónk, ha nincs hozzá megfelelo tapadás, egyszeruen nem bírjuk majd a nagy teljesítményt az aszfaltra juttatni. Mint ahogy ez egy gumigyártó cégnek is a szlogenje. Mit ér az ero, ha nem uralod (Pirelli). Ez egy nagy igazság, ezért bizonyos fokig a jó tapadás többet jelent, mint néhány plusz loero: e nélkül lehetetlen jól rajtolni, egy jó rajt pedig már fél gyozelem. A legegyszerubb megoldás a négykerék meghajtás, ám ez csak keveseknek adatik meg, így hát az egyszeru embernek a gumiválasztásra kell nagyon odafigyelnie. Kisebb teljesítményu autóknál elég egy garnitúra puha utcai abroncs (Michelin, Pirelli, Yokohama stb) vagy valami kopottabb, peresebb téli gumi használata. A téli gumi azért jó választás, mivel az anyaga úgy van kalibrálva, hogy hideg idoben (7 fok alatt) legyen a legoptimálisabb a keménysége. Nyáron viszont ez az anyag pont veszít keménységébol, puhább lesz, jobban szétterül az aszfalton, így jobban is tapad. Ha pedig kopott is a gumi, még a barázdák sem akadályozzák meg a minél nagyobb felületen történo érintkezést a talajjal. Persze nem muszáj rögtön a bontóba rohanni leszázalékolt gumikért: sok esetben az is elegendo, ha az autót meghajtó futómuvön lévo gumikból engedünk valamennyit. Ha rajtnál kipörög a kerék, ezt mindenképpen érdemes megpróbálni.
Nagyobb teljesítménynél már nem elég az utcai gumik által nyújtott tapadás, ilyenkor mélyebben a pénztárcába kell nyúlnunk egy verseny gumi szett érdekében. Ezekkel a gumikkal már kiváló rajtokat lehet produkálni, akár egy nyikkanás nélkül :) A legutolsó lépcso a slick gumik használata, ezeken már egy gramm barázda sincs, így effektíve 100%-os tapadást nyújtanak.
A megfelelo gumiválasztáshoz a jó méret megválasztása is hozzá tartozik, hiszen gondoljuk bele, ha egy gyengébb autóra szélesebb, peresebb abroncsot szerelünk, az valószínuleg nehézkesen fog tudni elindulni, ráadásul lassabb is lesz, hiszen a tengelynek jóval nagyobb erot kell kifejtenie, hogy mozgásra bírja a kereket. A jó választás a legtöbb esetben a kisebb átméroju felni, nagyobb oldalfalú gumival.
Így a lecsupaszított autóval, a megfelelo gumikkal és benzin-adalékkal nyugodt szívvel indulhatunk gyorsulni. Az sem árt ha leadunk pár kilót verseny elott. Ne feledjük, minden deka számít! ;)
Forrás: carstyling.hu |