Az autógyártók tervezomérnökeinek különbözo követelményeknek kell egyszerre eleget tenniük a kipufogó rendszerek tervezésénél: károsanyag kibocsájtás, zajszint, eloállítási költség, üzemanyagfogyasztás, motorteljesítmény, élettartam. Az elso négy szempont jelentosen korlátozza a mérnökök lehetoségeit, mivel a tervezésnél igen nagy súllyal szerepelnek. A kipufogótuning lényege, hogy a sportrendszer tervezése csak a teljesítményre van kihegyezve, lényege, hogy a hengerekbol a kipufogógáz minél gyorsabban távozzon, ugyanakkor biztosítsa a megfelelo folytást a motornak.
Elso lépés a gyári hátsódob cseréje lehet, ezzél kis mértékü teljesítmény növekedés érheto el, és autónk hangja ércesebbé válik. Ezután a középdob cseréjével növelhetjük a lovak számát. Ezekkel a megoldásokkal gyorsabban távoznak a gázok a hengerekbol, és sportos hangzást biztosítunk a kocsinak.
Ne feledkezzünk meg a katalizátorról sem (ha van), ezt semmiképp se vágjuk ki a rendszerbol, mert a zöldkártza megszerzésekor komoly akadályokba ütközhetünk, inkább cseréljük ki egy sportkatalizátorra, amely kisebb folytást biztosít, mint a gyári társa.
Ezeknél komolyabb hatást érhetünk el az egész rendszer cseréjével, beleértve a más átméroju csövek, és sportleömlo beszerelését. A gyári leömlo a hengerekbol kiáramló gázokat vezeti el és szükíti le egy csovezetékre. A sportleömlo belso fala polírozott, így nem lassítja a gázáramlást, valamint külön választja a hengereket, így az ellenütemben dolgozó hengerek külön csovezetékbe pufoghatják gázaikat. A maximális hatás elérése érdekében a kétcsöves rendszer használata a nyero: ebben az esetben két katalizátorra, középdobra és hátsódobra van szükségünk, vagy ezek ikerkamrás változataira. V-motoroknál, valamint turbómotoroknál konstrukciójukból adódóan nincs lehetoségünk az ellen ütemben dolgozó hengerek szétválasztására. A V-motorokál az elrendezésbol adódóan van lehetoségünk kétcsöves rendszer kialakítására, itt viszont csak a két hengersor pufoghat egy-egy csobe.
Ha a kipufogórendszer cseréjére adjuk fejünket nagyon körültekintoen tájékozódjunk arról, hogy kire bízzuk, mert egy rosszul tervezett és kivitelezett rendszer többet árt mint használ. Sajnos tervezés és kivitelezés szempontjából is láttunk már nagyon rossz rendszerekre példát, amik inkább elvettek a teljesítménybol, mint hozzáadtak. Vigyázni kell a nagyobb átméroju csövekkel is, mert oly mértékben csökkentheti a folytást, hogy a hengerekbol átjut üzemanyag a kipufogóba, ami ott ég el, ez pedig csökkenti a teljesítményt és a kipufogórendszer élettartamát.
Forrás: carstyling.hu |