Mit is jelent valójában a tuning szó? Ez egy angol szó, amely hangolást jelent. Az autótuning területe egy elég kiterjedt témakör, amiben néha elég nehéz eligazodni. A tuning valahol ott kezdodik, hogy a tulajdonos valamilyen szinten elégedetlen jármuvével, MÁST szeretne, mint az utakon rohangáló többi autó ugyanabból a típusból. A tuning lehetoséget nyújt a tulajdonosoknak, hogy megvalósítsák önmagukat kocsijukban is.
A tuningot felfoghatjuk úgy is, mint önmegvalósítási mód és életforma, visszatükrözodik benne az autós egyénisége. A tunig egy valóságos pénznyelo, esélyünk sincs a ráköltött vagyonok megtérülésére, ezt csak és kizárólag magunkért, a vezetés és autónk élvezetéért csináljuk. A cél az, hogy jól érezzük magunkat az autónkban! A gyártósorról legördülo autónak minél több vásárlót kell megnyernie, hiszen a cél az eladott darabszám növelése. Éppen ezért szinte lehetetlen a személyes igényekhez alakítani az autókat (csak néhány méregdrága márka vásárlásánál van lehetoség végigkisérni a gyártási folyamatot, hogy igényeinkhez alakítsák az autót, de ilyenkor is általában csak a belso kialakításba lehet beleszólásunk). Ez a tény készteti a tulajt az autó gyári paramétereinek megváltoztatására.
A tuning alapvetoen 4 nagyobb területre osztható:
- futómutuning
- kipufogótuning
- motortuning
- optikaituning
Célszeru általában a futómu tuningjával kezdeni, hiszen ezzel járgányunk stabilitását tudjuk növelni, ami nem utolsó szempont a biztonságos autózásban, ugyanakkor élvezetesebbé teszi a vezetést. Talán mindenki eloször a felni és a gumi cseréjével kezd, majd ezután következhet a sportrugók és lengéscsillapítók beszerelése, késobb a toronymerevítok beszerzése. Komolyabb motortuningnál elengedhetetlen a fékek megerosítése. Ne felejtsük el, hogy a komolyabb igénybevétel miatt a futómualkatrészek élettartama csökken, ezeket is kicserélhetjük erosebb változatokra.
Ezután következhet a kipufogórendszer módosítása. Ez jelentheti a hátsódob és a középdob cseréjét, nagyobb átmároju csövek beszerelését és utolsó lépésben a sportleömlo beépítésével válik teljessé a kipufogó rendszer teljes átalakítása. Nem szabad megfeledkezni a katalizátorról sem, sport-katalizátorra cserélve szinte semmit sem vesz el autónk teljesítményébol.
A motor tuningolásánál legtöbben megelégszenek sportlégszuro és sportgyertya beszerzésével, valamint még elviszik négykerekujüket chiptuningra. Néhányunk azonban nem elégszik meg ennyivel és komolyabban belemásznak a motor lekivilágába. Erre elég sok lehetoség van (de errol majd késobb), mindennek csak a pénztárca szab határt. Fontos, hogy minden komolyabb beavatkozás kihatással van az alkatrészek élettartamára.
Utoljára, de nem utolsó sorban beszéljünk az optikai tuningról. Ezzel autónk külso és belso megjelenését tehetjük egyedivé, alakíthatjuk egyéniségünkhöz. Ehhez rengeteg spoilert és kiegészítot kínálnak az üzletek, de talán a legjobb az egyedi dolgok készítése, ez ugyan többe kerül, de megéri. A felni cseréjét ebbe a kategóriába is besorolhatjuk.
Rovatunk célja a tuning különbözo lehetoségeinek bemutatása, majd a területek alaposabb kivesézése. Addig is sok sikert a TUNINGOLÁSHOZ!
Forrás: carstyling.hu |