Friss hírek : Hatvan évnek köszönheti Massa az életét
Hatvan évnek köszönheti Massa az életét
2009.08.02. 09:45
Felipe Massa múlt szombati kis híján tragikus balesete is jelzi, hogy bár az elmúlt években tovább fokozták a biztonságot a Forma-1-ben, a sportág továbbra is életveszélyes. Pedig hatvan év alatt rengeteget fejlődtek a pilótákat óvó rendszerek.
"Most megszólalt az ébresztőóra mindenki számára. Az emberi agy olyan ostoba, hogy időről időre elfelejti, milyen veszélyes is ez a sportág"- nyilatkozta a Magyar Nagydíjat követő napokban Niki Lauda, aki maga is kis híján halálos balesetet szenvedett 1976-ban, amikor egy ütközést követően lángba borult Ferrarija.
A ma használatos F1-es versenyautók persze már sokkal biztonságosabbak - ahogyan azt többször bizonyították is. Ennek egyik leglátványosabb prezentációja 2007-ben történt, amikor Robert Kubica ripityára törte BMW Sauberét Kanadában, és percekig az életéért aggódott mindenki, de a lengyel sofőr egy kis bokazúzódással megúszta, és három héttel később már újra versenyezhetett.
Kubica Horrisztikus Bukása
Felipe Massa a Magyar Nagydíj időmérő edzésén nem volt ennyire szerencsés. A Ferrarit vezető brazil nem bukott nagyot, mégis az intenzív osztályon kötött ki, ugyanis sisakja bal oldalát szemből eltalálta egy 80 dekagramm körüli acélrugó, amely akkora ütést mért a nagy tempóval közlekedő brazil fejére, hogy rögtön elvesztette eszméletét. Később kiderült, a sisakja is szétroncsolódott, és Massa koponyaboltozati törést szenvedett. Az Állami Egészségügyi Központ specialistái megoperálták, és azóta egyre jobb hírek érkeznek állapota felől, az eset mégis elgondolkodtató.
Rávilágított ugyanis arra, hogy bár számolatlanul tömik a pénzt a biztonsági fejlesztésekbe, mégis bármikor bekövetkezhet a tragédia. Massa élete is legfeljebb tíz centiméteren múlott, hiszen ha a Rubens Barrichello hátsó felfüggesztéséből származó rugó csak ennyivel beljebb érkezik, és közvetlenül a sisak plexijével találkozik, akkor... De hál' istennek nem oda érkezett, így a sisak tompított annyit, hogy viselője megúszta koponyasérüléssel, és az orvosok véleménye szerint nemcsak hogy teljesen felépülhet, de a pályára is visszatérhet.
Massa hungaroringi balesetének animációja
Massa balesete előtt alig egy héttel azonban Henry Surtees sokkal rosszabbul járt. A 18 éves angol tehetséget egy baleset következtében elszabaduló kerék talált fejen a Forma-2 Brands Hatch-i fordulójában - az 1964-es F1-es világbajnok, Henry Surtees fia a kórházban belehalt sérüléseibe.
Ez a tragédia nem csak a gyászoló világbajnok apa révén kapcsolódik a Forma-1-hez, hanem azért is, mert a hosszú szünet után idén újra elindított Forma-2-ben is ugyanazok a biztonsági előírások vonatkoznak az autókra, mint az F1-ben.
A két eset arra sarkallja a biztonságért felelős szakembereket, hogy további lépéseket tegyenek, de mivel a formaautókból már csak a pilóta feje búbja látszik ki, ezért mozgásterük meglehetősen beszűkült.
Alábbi összeállításunkban körüljárjuk, hogy a Forma-1 biztonsága hogyan jutott el a jelenlegi szintre, bemutatjuk a pilóta épségét óvó rendszereket.