Utas ABC
Az
alábbiakban pontokba szedve fogok néhány olyan ismeretet közre adni,
amit mindennapi gyakorlatom alapján mindenképpen érdemes lesz a
buszokon utazók számára lejegyeznem.
- Megálló
A
megálló az a hely, ahol az a tábla áll, az autóbusszal. Négyszög
alakú, kék a színe. E tábla alatt minden esetben van egy kis fehér
tábla, rajta „M” betűvel. Alap esetben egy „M” betű van rajta. Ha Ön
ilyet lát, tudhatja, hogy egyszerre csak egy autóbusz nyithatja ki
az ajtóit, ebben a megállóban. Ha a másodikként beálló autóbusz
vezetője itt mégis kinyitja az ajtókat, és ezt hivatalos személy
látja, a sofőrt megbüntethetik.
- Kettős megálló
Ugyanaz a tábla jelzi, mint a fenti esetben, csak itt a kis
fehér kiegészítőn kettő „MM” betűt lát. Ebben a megállóban a
másodikként beálló autóbusz is kinyitja az ajtóit, és fel, le
illetve át lehet szállni.
Vigyázat! Ha a második kocsi ajtót nyitott az első mögött,
akkor arra ott kell felszállni! Ha Ön a megállóban várakozik, és
ilyenkor nem sétál hátra a második autóbuszhoz, és a második jármű
az ajtók bezárását követően elindul, már nem kell megállnia a
megállóban, és Ön nem tud felszállni. A sofőr szabályosan járt el,
és Ön várhat a következő buszra. Pestiesen szólva: így
járt!
- Leszállásjelzés
Ugye emlékszik? Az ajtó fölé fel van írva, hogy kéretik
időben. Mi is az időben? Hát: időben. Ha a busz éppen a megállóhoz
ért, és Ön akkor eszmél, hát ez már nincs időben. Ha ilyenkor a
sofőr nem áll meg satufékkel, és nem rántja a megálló öbölbe
hirtelen kormányzással a buszt, kérem, ne haragudjon meg rá! Hogy
aztán nem áll meg száz méterrel arrébb, hogy Önt letegye az úton
valahol, ezt azért teszi, mert, ezért is megbüntethetik. Sőt!
Történhet az Ön leszállásakor olyan rendkívüli esemény, melyért nem
áll jót a biztosító – már, ha Ön jeggyel, vagy bérlettel, vagy egyéb
utazásra jogosító okmánnyal utazott – és minden kártérítési
kötelezettség a gépkocsivezetőt terhel.
Tudom, hogy a modern autóbuszok ajtaja akkor is kinyílik, ha
a busz már a megállóban áll, és másik ajtókon le és felszállás
folyik, és Ön ekkor nyomja meg a leszállásjelzőt. Ehhez viszont
elengedhetetlen, hogy a megálló előtt – időben – az Ön egyik
utastársa jelezze leszállási szándékát.
- Külső ajtónyitás
A
modernebb járműveken, az ajtókon, vagy az ajtók mellett nyomógomb
található, mellyel az ajtók nyithatók. De vigyázat! Nem minden
esetben! A piros lámpa előtt várakozó autóbusz ajtónyitó gombjait
teljesen felesleges ostromolni! Amellett, hogy ilyenkor nem működik,
még életveszélyes mutatvány is. Ezekkel a gombokkal akkor lehet az
ajtót kinyitni, amikor a busz a megállóba beállt, és a pilóta egy,
úgynevezett engedélyező gombbal az ajtónyitást, mind belülről, mind
kívülről az utasok számára lehetővé teszi.
Mi is az értelme ennek a dolognak?
-
Télen a buszban biztosan valamivel melegebb
van, mint kint. Jó dolognak tűnik, ha csak azok az ajtók nyílnak ki,
melyeken le vagy felszállás történik. Talán így kevésbé hűl a kocsi,
és nincs indokolatlanul huzat.
-
Nyáron – ha a buszban légkondi üzemel – érdemes
csak azokon az ajtókon beengedni a rekkenőt, ahol ez az utascsere
szempontjából indokolt.
-
Végül talán nem baj, ha az ajtókat vezérlő
elektronika, illetve a mozgatásukról gondoskodó bonyolult mechanika,
csak akkor működik, kopik, használódik, amikor ez
indokolt.
- Karonülő gyermek
Előfordul, hogy szülők, nagyszülők a gyermeket, unokát
karjukban tartva szállnak fel a buszra. Ilyenkor mindenképpen
keressenek ülőhelyet maguknak. Ha nincs, kérjenek! Semmiképpen ne
kísérletezzenek azzal – még nagyon kigyúrt apukák sem – hogy a
kicsit egyik kezükben tartva, a másikkal kapaszkodva utaznak. Igen,
tudjuk, hogy nagyon erősek, de egy vészfékezés, vagy hirtelen
kormánymozdulat esetén – amit kizárni dőreség lenne – éppen elég
saját, izmos testük megtartására felhasználni erejüket. És mi
történik a saját magát nem biztosító, apjában száz százalékig
megbízó bámészkodó emberpalántával? Sajnos előfordulhat, hogy a
fizika be nem csapható törvényszerűségeinek engedelmeskedve, első
önálló repülő leckéjét kezdi meg a csemete. Beláthatatlan
következményei lehetnek egy ilyen esetnek. Arról már ne beszéljünk,
hogy természetesen ilyen esetekben a buszvezető azonnal a közharag
tárgyává válik (nem a bunkó BMW – s, aki bevágott eléje és azonnal
satufékkel megállt, mert a szöszi barátnőjét éppen ott kellett
kitenni a kocsiból…), és még úgy is járhat, mint a kislányt elütő
tanárember a közelmúltban.
(Teljesen mellékesen: természetesen nem a tisztességesen
közlekedő BMW – sekről beszélek. Valamiért ez a márka jutott
eszembe. Miért is? Az is felmerült bennem, hogy akár ezért a
mondatért járhatok úgy, mint az a szerencsétlen tanár, de gyorsan
megnyugtattam magamat: akikről beszélek, nem olvassák ezt az írást …
sem.)
- Első ajtó, kilátás
Kényes kérdés. A buszok bizonyos időszakokban ki vannak
tömve. Ilyenkor a vezetőnek nagyon nehéz a jobb oldali forgalmat
kontrollálni. Tehát, amikor egy kereszteződésből ki kell hajtania,
és ehhez meg kell arról győződnie, hogy jobbról szabad-e az útja, a
fülkeajtó és az első ajtó közt tömörülőktől ezt nehezen tudja
megtenni. Nagyon sok törzsutas segít ilyenkor, félre húzódással,
vagy akár lehajolással. Vannak viszont, akik éppen ilyenkor
menedzserek és képtelenek a fülüktől elvenni mobiljukat, a vezetőnek
háttal állva takarják a kilátást. Ezeknek szólni sem nagyon lehet,
mert a biznisz fontosabb. Pedig, ha végig gondolnák, hogy adott
esetben a miattuk észre nem vett daruskocsi gémje éppen az ő okos
fejüket törné péppé, talán másként viselkednének.
A
tanulság? „Kérjük, ne álljanak az ajtó elé, mert a vezetőt
akadályozzák a szabad kilátásban!”
Folytathatnám, de ennyit most elégnek tartok. Inkább arról
írok legközelebb a témában, amire e szösszenetem olvasása után
felkérést, utasítást kapok.
Spc777