AZ ADÓ- ÉS TB-SZÁM (National Insurance Number)
Az egyesült királyságbeli munkavállalók adózása és társadalombiztosítási jogosultsága szempontjából fontos elem az ún. "National Insurance” (NI) szám beszerzése. A munkát kereső, elkezdő, adót fizető, illetve juttatásokat igénylő magyar állampolgárnak szüksége van NI-számra.
Ezt az adóhivatal adja ki egy ún. azonosító (feltérképező) interjú alapján, amelyben felmérik a kérelmező szociális hátterét. Az interjúra a helyi társadalombiztosítási irodákban (Social Security Office) kerül sor, előzetes időpont-egyeztetés alapján. E hivatalok hálózatáról a www.jobcentreplus.gov.uk honlapon kaphatunk képet. A bemutatandó okmányok mennyisége attól függ, hogy ki milyen célból igényli a NI számot. Az interjú négyszemközt zajlik, szükség esetén tolmácsot is biztosítanak. Csak hiteles fordítással ellátott eredeti okmányokat fogadnak el, amelyekből néhányat elismervény ellenében egy időre benntarthatnak. Ezek: útlevél, személyi igazolvány, születési anyakönyvi kivonat, házassági anyakönyvi kivonat, valamint
a) alkalmazotti munka esetén: fizetési kimutatás, munkaadói levél, munkaszerződés, az esetleges munkaközvetítő iroda elérhetőségei;
b) egyéni vállalkozó esetében: számlák, a könyvelőtől és az ügyfelektől származó levelek, a Schedule D adóbevallási formanyomtatvány.
Más, a személyazonosságot megerősítő okmányt is célszerű elvinni az interjúra, amelyen még akkor is érdeke megjelenni a kérelmezőnek, ha esetleg nem minden okmányt sikerült beszereznie. Kedvező elbírálás esetén a NI számot utólag postázzák. |