INTELLIGENSEN
2005.06.25. 12:50
III. rész.
INTELLIGENSEN
A mérés haszna és korlátai --------------------------
A mérés nem mindig egyszerű feladat. Van amikor könnyen megoldható, van amikor nehezen, van amikor igazából nem is megoldható. Ebbe az utóbbi körbe tartozik, sok más mellett az intelligencia mérése is.
Tisztán kell látnunk, hogy tulajdonképp annyiféle (tudományos!) intelligencia van, ahányféle mérési eljárás, ahányféle konkrét "teszt". Ez persze nem jelenti automatikusan azt is, hogy ilyen esetekben eleve ki lenne zárva a tudományos egzaktság, csak arról van szó, hogy ilyenkor nehezebb az egzaktságot érvényesíteni. (Ez az intelligenciakutatás esetében mindezideig nem sikerült.)
Hasonló jelenséggel találkozhatunk az "egzakt" tudományokban is. A legismertebb példa a keménység. A keménység fogalma, kezelés szempontjából teljesen analóg az intelligenciáéval. Annyi féle keménység van, ahányféle keménységmérési eljárás. Közismert, hogy a gyakorlat többféle (pl. Mohs féle, Brinell féle, Rockwell féle, Wickers féle) keménységdefiníciót és -mérést használ.
A mérés haszna az eligazítás, a tájékoztatás valamilyen tulajdonságról. Ahogyan a keménységről, úgy az intelligenciáról sem kaphatunk teljesen pontos eligazítást, tájékoztatást, hiszen azt sem tudjuk pontosan megmondani, hogy mi is a a keménység, mi is az az intelligencia. A mérések által szolgáltatott pontatlan eligazítás azonban, ha figyelembe vesszük a pontatlan voltát, hasznos lehet. Így hasznosak lehetnek az intelligenciamérések is azáltal, hogy felhívják figyelmünket pl. arra, hogy miben kell fejlődnünk.
A tesztek, a mérések, segíthetnek abban, hogy megtudjuk, hogy miben van szükségünk fejlődésre, de nem mondják meg, hogy mit csináljunk e fejlődés érdekében. A következőkben ezzel a fontos kérdéssel foglalkozunk röviden.
Intelligensen, intelligensebben -------------------------------
Az intelligens embert a kevésbé intelligenstől nem is annyira az különbözteti meg, hogy mit csinál vagy mit nem, hanem inkább és főleg az, hogy mit hogyan csinál, mikor hogyan viselkedik. Mindent (a totális ostobaságot kivéve) lehet intelligensen és kevésbé intelligensen illetve nem intelligensen végezni.
Az intelligencia érvényesülése sok mindentől függ. Függ pl. attól, hogy kinek milyen az értékrendje, milyen a világképe, milyen a belső működése, miket tekint feladatának, milyen problémákkal küzd.
Akármiről is legyen azonban szó, akármit is csinálunk, mondjuk az értékrendünket, vagy az általános lelkiállapotunkat akarjuk fejleszteni, ezt valamilyen módszer szerint tesszük. És mindent lehet intelligensen, jó módszer szerint, és kevésbé intelligensen, rossz módszer szerint végezni. Mindennek van tudománya, ami semmi más, mint alapigazságok és módszerek gyűjteménye, arra vonatkozóan, hogy hogyan végezzünk valamit jól, ill. a lehető legjobban.
Nemcsak az intelligencia, hanem annak fejlesztése is a módszereken, a recepteken, az "algoritmusokon" múlik.
Saját intelligenciánk fejlesztésén is sokféleképp, sokféle módszerrel dolgozhatunk.
Feladatunknak kell tekintenünk, hogy intelligensen, tehát jó módszerekkel, jó receptek szerint dolgozzunk intelligenciánkon. Mennél több jó receptet használunk (a fontos területeken), annál intelligensebben viselkedünk. A kérdés csak az, hogy hogyan jutunk jó receptekhez.
Receptszerzési és -gyarapítási módszerek ----------------------------------------
Hogyan lehet intelligensen gazdagítani recepttárunkat? És mikre vonatkozóan igyekezzünk jó receptekhez jutni?
Nagyon fontos, hogy legyenek jó receptjeink pl. a következőkre.
- Problémameglátás és problémamegfogalmazás. - Kérdésmegfogalmazás, kérdésfeltevés. - A feladatok és a munkák "falatokra bontása". - Eszközeink (időnk, energiánk, érdeklődésünk stb.) megfelelő elosztása, beosztása. - Mások és magunk hibáinak elemzése és helyes kezelése. Stb.
A jó receptek megszerzéséhez nem csak az kell, hogy legyenek ilyenek, hanem az is, hogy meg tudjuk állapítani, hogy amikkel éppen dolgunk van, azok jók-e.
A tapasztalat azt bizonyítja, hogy kevés jó recepthez juthatunk hozzá készen, ezért arra kényszerülünk, hogy magunk szerkesszünk ilyeneket. A receptszerkesztés és kipróbálás haszna nemcsak az, hogy gyarapodnak jó receptjeink. Ez az egyedüli út arra is, hogy kifejlődjön az a képességünk, hogy meg tudjuk állapítani egy receptről, hogy az jó-e.
Aki tehát fejlődni akar, az tudatosan törekszik arra, hogy a legfontosabb területeken minél több jó receptje legyen, és alkalmazza is ezeket.
Nem kell mást tenni, egyszerűen neki kell látni recepteket szerkeszteni bármire, és kipróbálni azokat. Így rövidesen rájövünk, hogy a tudományok tudománya a receptszerkesztés, a receptkipróbálás és a receptalkalmazás receptje maga.
Általában elég rosszul állunk jó receptek dolgában. Kinek van pl. jó receptje arra, hogy
- Hogyan kell jól pihenni? - Hogyan kell hatékonyan tanulni? - Hogyan kell valamiről legkényelmesebben, leggyorsabban leszokni? - Hogyan kell intelligensen kérdezni? - Hogyan kell intelligensen vitatkozni? Stb.
Megismételjük: Mindennek van tudománya. Iménti kérdéseink, melyek sora hosszan folytatható, tulajdonképp
- a pihenéstudomány, - a tanulástudomány, - a leszokástudomány, - a kérdezéstudomány, - a vitatkozástudomány stb.
tudáskincsét firtatják. (Nem pusztán érdekesség kedvéért említjük, hogy "a régi görögöknél", sok más mellett, volt tudománya a kérdezésnek és a vitatkozásnak is. A kérdezés tudománya volt az erotematika, a vitatkozásé az erisztika.)
A jó receptek hiánya messze kihatóan érezteti hatását. Az, pl. hogy a tanulókat nem tanítják meg tanulni, rengeteg iskolai kudarcot és lelki sérülést eredményez, melyek később lelki és testi bajok tömegét okozzák. A mentálhigiénére világszerte - csekély hatékonysággal - elköltött milliárdok töredékéből meg lehetne oldani, hogy a lelki eredetű bajok háromnegyede eltűnne a Földről, csak tanítani kellene az iskolában egy kis tanulásmódszertant. De hát a "lélek mesterei" - tisztelet a kivételnek - ma inkább tudományos sintérek, mint érző szívű tudósok.
Intelligenciamegnyilatkozási területek, intelligenciakomponensek, ----------------------------------------------------------------- szakintelligenciák ------------------
Az intelligencia minden területen megnyilatkozhat, még azokon a területeken is, amelyekre intelligenciatesztjeink, vizsgálataink kiterjednek. (Más kérdés persze, hogy ezeket a megnyilatkozásokat, helyesen értelmezzük-e.) A sokféle intelligenciamérő eljárás és a köztük levő különbségek miatt hajlamosak lennénk annyiféle intelligenciáról beszélni, ahány mérési módszer van. Ez azonban végzetes tévedés lenne, mert az embernek egyetlen intelligenciája van. Egyetlen intelligenciánknak azonban nagyon sok jellemzője van, amelyekből mást-mást ragadnak meg, és különbözőképp értelmeznek az egyes vizsgálati minősítési módszerek.
Van-e erdészeti intelligencia? Nincs. De vannak az intelligenciának erdészeti területen való megnyilatkozásai, és vannak emberek akik erdészeti tevékenységüket intelligensen végzik. Ezeknél azonban többet ér egy intelligens erdész.
Van-e érzelmi intelligencia ("emotional intelligence")? Nincs. De vannak az intelligenciának érzelmi vonatkozású területen való megnyilatkozásai, és vannak emberek akiknek érzelmi vonatkozású viselkedése intelligens. Azokat azonban, akik csak erre képesek (ha lennének ilyenek), semmiképp sem tekinthetjük intelligenseknek.
Szak-intelligencia, intelligenciakomponens tehát valójában nincs, az mindig egy tudományos rendszerbeli kreatúra. Nagyon is érdemes azonban az intelligencia különféle területeken való megnyilatkozásaival foglalkozni.
Mik pl. az intelligens viselkedés jelei
- a gépkocsivezetésben, - a számítástechnikában, - a gyermeknevelésben, - a lelki-testi egészséggondozásban?
Az intelligencia és a siker ---------------------------
Az intelligens viselkedés fontos sikertényező. A körülményekhez képest legnagyobb mértékű siker attól függ, hogy ki milyen módszer, milyen recept szerint működik, viselkedik.
A működés, a viselkedés lehet tudatosan irányított, és nem ilyen. A tudatosan irányított viselkedés tudatosan választott módszer szerinti működést, viselkedést jelent. Mindig mindenben. Aki tudatosan irányítja életét, működését, viselkedését, az mindig mindent így végez. A sablonosság csak akkor káros, ha valaki túl kevés és nem megfelelő sablont használ, egyébként előnyös.
Biztosan nem esünk a káros sablonosság hibájába annak az egyszerű módszernek az alkalmazásával, hogy mindig mindenben időt szánunk arra, hogy szem előtt tartsuk, hogy mik azok, amikre ha nem szánunk időt, amiket ha nem végzünk el, az biztosan, vagy majdnem mindig, hibát, kudarcot okoz; mik azok, amik nélkülözhetetlenek a sikerhez, amiknek a hiánya, nem megfelelő volta, biztosan, vagy majdnem mindig, hibát, kudarcot okoz; mik a "hozzávalók" a sikerhez, és mik a "hozzávalók" "hozzávalói"; mik a biztos kudarcokok. Más szóval, tudatosan ügyelünk arra, hogy ki ne hagyjunk valamit, ami lényeges.
A körülményekhez képest lehető legjobbat megvalósító működés, viselkedés megvalósítása belső és külső működésünktől, viselkedésünktől függ. Belső működésünk irányításában gondolkodásunknak, gondolkodási szokásainknak, gondolkodási automatizmusainknak döntő szerepe van. Akinek az a célja, hogy mindig a körülményekhez képest lehető legjobbat valósítsa meg, az gondolkodásában mindig a legjobból indul ki, annak, a legjobb, és így a jó, mint elsődleges igény, állandóan a tudatában van. (Egyébként, minden szabadon működő elméjű ember, a hite szerinti legjobbra törekszik, de kevesen vannak, akik arra is szánnak időt, hogy megvizsgálják, hogy mi is a legjobb valójában. Létezik mindenki számára olyan viselkedés, amely neki, és mindenki másnak is, a lehető legelőnyösebb, a lehető legjobb.)
Mindennek a sikere attól függ, hogy mekkora és milyen támogatásban, segítségben, kiszolgálásban részesül, és mekkora és milyen akadályok, korlátok, fékező hatások működnek ellene.
A módszertani tudás, a jó módszerek, a jó receptek, ezek helyes kiválasztani és alkalmazni tudása (és készíteni tudása is!) nagyon értékes siker-segítők.
Mindennek (minden tevékenységnek, működésnek, viselkedésnek) van tudománya, van módszertana, és mindenre vannak jó és rossz receptek. A siker szempontjából is hasznos, sőt döntő tehát a módszerekkel való foglalkozás, a receptválasztásban és a receptkészítésben való jártasság. Hasznos megismerni a receptkészítés módszereit, mert a körülményekhez képest legnagyobb mértékű siker attól függ, hogy ki milyen módszereket, milyen recepteket használ.
A legegyszerűbb recept, a "hozzávalók listája", amely tulajdonképp nem is teljes recept, hanem csak egy egyszerű emlékeztető. A "hozzávalók listája" egy ("ki ne maradjon valami lényeges" elv alapján készül) egyszerű, vagy valahogyan rendezett Ä nem szükségképp egymástól független elemekből álló Ä felsorolás, amely bármikor bővíthető, ha kiderül, hogy van még valami lényeges, ami a listában nem szerepel.
Receptek szerkesztésénél a leglényegesebb annak a megállapítása, hogy mikor, mik azok, amik elősegítő, hátráltató, biztosító, ill. meghiúsító hatást fejtenek ki a sikerre, vagy a siker szempontjából döntő tényezőkre.
Indító ötletek két fontos területről ------------------------------------
Gyakorlásul és további feldolgozásra ajánlunk az Olvasónak receptelemeket két fontos területre vonatkozóan.
Mik a belső, lelki sikertényezők? Aki valamit sikeresen végez, arról általában megállapíthatjuk, hogy
- kedve van hozzá, - érdekli, - látja értelmét, - örül neki, - komolyan veszi, - arra figyel, - nem siet, - van ideje (szán rá időt) minden fontos lelki "hozzávalóra", - nyugodt, - helyén van, - éber, - összeszedett (lélekjelenlét), - helyesen irányítja hitét, szeretetét, lemondását, elhatározását, akaratát, megelégedettségét, tudatát, képzeletét.
A listát természetesen ki-ki szabadon folytathatja, alakíthatja legjobb belátása szerint.
Mik jellemzik azt, aki sikeresen megtanult valamilyen ismeretanyagot? A következők biztosan.
- Alaposan ismeri a tudnivalókban szereplő, és a tudnivalókkal kapcsolatos jelenségeket, fogalmakat, - tudja a magyarázatokat, minden indokolt a számára, - tud példákat, ellenpéldákat, minden lényeges helyzetben, - minden lényeges kérdést meg tud fogalmazni a tudnivalókkal kapcsolatban, - tudja az összes lényeges igényt, követelményt a tudnivalókkal kapcsolatban, - tudja, hogy miknek van lényeges szerepe a tudnivalókban, és ezeket alaposan ismeri, - tudja, hogy a tudnivalóknak mikben van lényeges szerepe, és ezeket alaposan ismeri, - tudja, hogy mik a tudnivalókban szereplő, és a tudnivalókkal kapcsolatos fontosabb műveletek, - tudja, hogy mik a tudnivalókban szereplő, és a tudnivalókkal kapcsolatos fontosabb viszonyok, - tudja a tudnivalók hasznosítási, alkalmassági, megfelelőségi viszonyait, tudja e tudást hasznosítani, - tudja, hogy mik a fontosabb feladatok, - gyakorolja a megszerzett tudást, annak hasznosítását.
(Természetesen ennek a listának a továbbfejlesztése, gyarapítása sem tilos.)
Minden tevékenység gazdálkodás a rendelkezésre álló eszközökkel, irányítása azoknak a folyamatoknak, amelyekre befolyásunk lehet. Így gazdálkodás a tanulás is.
Minden gazdálkodás, irányítás egyben működés, viselkedés is, és minden működés, viselkedés egyben gazdálkodás, irányítás is. Minden gazdálkodás térbeli és időbeli mozgatási, elhelyezési, elosztási, alakítási folyamat. A folyamat, előbbi és utóbbi események, részfolyamatok (egymástól nem független) rendszere. Ésszerűtlen dolog reménykedni valaminek a sikerében, ha nincs biztosítva minden nélkülözhetetlen "hozzávaló". A folyamatokban mindennek megvannak az okai, és következményei is. Az gazdálkodik, irányít helyesen, aki nemcsak gondosan elemzi az okokat és az előzményeket, hanem felkészül minden következmény biztonságos kezelésére is. A gyakran használt, fontos recepteket hasznos kívülről is megtanulni. Erre a célra nagyon előnyös a lényeg megragadását elősegítő fogalmak, szavak kiválasztása és ismétlése (ez is egy jó módszer!).
Intelligencia és tanulás ------------------------
Az emberi élet egyik nélkülözhetetlenül fontos jelensége és tevékenysége a tanulás. Tanuláson természetesen nemcsak tudatos iskolai lecketanulást kell érteni. Iskolán kívül is, és nem tudatosan is tanulunk. A tanulás tudománya, ha a tanulás fontosságát nézzük, a legfontosabb tudomány. Mégsem tanítják sehol; még az iskolai lecketanulás tudománya sem kötelező tantárgy iskoláinkban. Pedig nemcsak a lecketanulást kellene oktatni, hanem a lecketanulás mellett általában a helyes és hatékony tanulást is, bármire vonatkozóan. Vitatkozhatunk azon, hogy lehet-e az intelligenciát tanulni. (A tanultságot, a műveltséget nem szabad összekeverni az intelligenciával.) Tagadhatatlan tény azonban, hogy a tanulási tevékenység különösen hatékonyan fejleszti az intelligenciát. (A tanulás is, az intelligenciafejlődés is belső alakulási, változási jelenség!) De az is általános tapasztalat, hogy az intelligens emberek mind tanulással, mind pedig gondolkodással igyekeznek minél több tudást szerezni, de élesen megkülönböztetnek tudást tudástól, értékesség szempontjából. (Az intelligens embert másban is a fejlett és helyes megkülönböztetések szokták jellemezni.)
Az intelligens tanulásról ezen kívül nem sokat tudunk. Úgy látszik, hogy az intelligens tanulás kutatása sem a pedagógia sem a lélektan tudománya számára nem fontos. Ebbe bele kell nyugodnunk. Mivel azonban a tanulás az egyik leghatékonyabb intelligenciafejlesztő, abba nem nyugodhatunk bele, hogy ne foglalkozzunk a tanulás hatékonyságával.
Általános tapasztalat, hogy a tanulásra fordított erőfeszítéseink nagyon kis hatásfokúak. Még azok a nyilvánvalóan intelligens emberek is panaszkodnak, hogy nehezen és lassan tanulnak, akik a sok és hasznos tanulásmódszertani recept többségét ismerik és használják. Lehet-e ezen az állapoton segíteni? Van-e egyáltalán lehetőség a tanulás sebességének lényeges növelésére és a tanulási munka lényegesen könnyebbé tételére?
Véleményünk szerint mindkettőre van lehetőség, sőt a számítástechnika olyan eszközöket kínál, melyekkel forradalmi módon javítható a tanulás hatékonysága.
Hibaelemzésekkel és kudarcelemzésekkel bizonyítható, hogy a sikeres tanulást, lelki okok mellett, a legtöbb esetben a következő két primitív akadály hiúsítja meg.
- Az ismeretanyag tagolatlansága, vagy nem megfelelő tagoltsága. - Az áttekinthetetlenség, vagy nem megfelelő mértékű, módú áttekinthetőség.
A tanulás hatékonysága tehát a legnagyobb mértékben a következő két tényezőtől függ.
- Sikerül-e az ismeretanyagot alkalmasan kis (megrágható, lenyelhető, emészthető) részekre bontva tálalni, és - sikerül-e a megfelelő széleskörű és mélységű áttekintést biztosítani?
Tudatosítsuk, hogy e két fontos sikertényezőről csak nagyon nehezen vagy sehogy sem szoktunk tudni gondoskodni. Ez a helyzet gyökeresen megváltozott a számítástechnika kínálta lehetőségek révén, ugyanis
- rendkívül könnyen megvalósíthatóvá vált az ismeretanyag alkalmas részekre bontása, tálalása és ismétlése, és
- könnyen megvalósíthatóvá vált a megfelelő széles körű és mélységű áttekintés biztosítása is.
Technikai receptek és eszközök ------------------------------
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy már ezen a lemezmellékleten is adhatunk ízelítőt azokból a számítástechnikai lehetőségekből, amelyekkel a tanulás hatékonyságát lényegesen növelni lehet. Akiket ez érdekel, azoknak szólnak a következő technikai jellegű sorok.
A "listor" típusú módszerek illetve eljárások központi eleme egy listázó operátor. Ha a listázás, amit végeztetünk, nem csak egyszerűen technikai művelet, hanem "intelligenciát" is tartalmaz, akkor az ilyen módszereket illetve eljárásokat "intelistor" vagy rövidebben "intelitor" névvel különböztetjük meg. Ezek rendkívül egyszerű és hatékony módszerek illetve eljárások. Kényelmesen és gyorsan megoldható velük az elemekre bontás, kis egységenként, elemenként, elemrendszerenként való listázás, "leltározás", felsorolás, a megfelelően igazított, rendezetten, alkalmas elrendezésekben, "intelligensen" végzett megjelenítés, és ezek révén számos oktatási, tanítási feladat.
A sikeres tanulás másik feltételének, a megfelelően széles körű és mélységű áttekintésnek a biztosítását is lényegesen könnyebbé tette a számítástechnika. Ennek egyik hatékony eszköze, érdekes módon ugyanaz a listázás, felsorolás, leltározás, mint amivel az imént foglalkoztunk. Másik eszközként ajánljuk a táblázatkészítést. Ma már sok nagyon fejlett táblázatkezelő nyelvet kínál a piac. Érdemes elgondolkodni azon, hogy az oktatás miért nem használja ki a táblázatkezelő rendszerek tálcán kínált pedagógiai előnyeit.
A listor programok adatállományait érdemes úgy szerkeszteni, hogy azok (esetleg megfelelő átalakítással) táblázatkezelő és adatbáziskezelő rendszerekbe oda-vissza vihetők legyenek.
Intelligencia és számítástechnika ---------------------------------
A számítástechnika eszközöket kínál. Az intelligens viselkedés minden eszközt intelligensen használ. A számítástechnika használata mindezideig nem mindenben a legintelligensebben folyt. Ennek eredményeként mára gyakorlatilag kicsúszott az emberiség kezéből a jövő informatikára alapozódó társadalomalakító folyamatainak irányítása. Mi az intelligens viselkedés az ilyen helyzetben? Legalább gondolkodjunk rajta!
A jövő generáció már az iskolában tanulja a számítástechnikát. Ez helyes. Nem helyes, azonban, hogy ez szinte kizárólag programozási nyelvek oktatását jelenti, nem is igazán programozás tanulását. Az azonban már megbocsáthatatlan ostobaság, sőt népellenes bűn, ha valaki a programozás tanítását mellőzni javasolja, mesterségesen szembeállítva azt a fejlett felhasználói programok használatával. ("Magas szintű, hivatalos" koncepciókban és "stratégiákban" is olvashatók ilyen felelőtlen javaslatok!)
A programozás semmi mással nem pótolható intelligenciafejlesztő. Sőt erkölcsfejlesztő. Aki ez ellen szót emel, annak nemcsak a számítástechnika lényegéről nincs fogalma, hanem megfosztja a jövő generációt egy könnyű és kézenfekvő fejlődési lehetőségtől, és attól a lehetőségtől is, hogy "belelásson" a gépekbe, programokba, tehát bamba gombnyomogató rabszolgasorsra ítéli.
De a számítástechnika eszköz, és használni kell megtanulni, alkalmazni kell problémáink megoldására. Ehhez pedig sok mindenre szükség van. Modellekre például. A modellek megalkotásához pedig nélkülözhetetlen a világ ismerete és a helyes célmegválasztás. És ezek egyike sem független az erkölcstől, mint ahogyan az intelligencia sem független.
Ha nem akarunk gépek rabszolgái és hitvány emberek gépen keresztüli hatalomgyakorlásának kiszolgáltatott bábúk lenni, akkor az intelligens számítástechnikusnak, ha még nem késő, az informatika etikájával is foglalkoznia kell.
A számítástechnika hatalmas kínálattal szolgálja az emberiséget. Hacsak azokat a tanuláskönnyítő eszközöket produkálta volna amelyeket említettünk, már megérte "kitalálni" a számítástechnikát, de nemcsak egy területen, hanem az életben mindenhol hasznosítható ez a tudomány és eszköz. És éppen ez magyarázza rendkívül veszélyes voltát is.
A rengeteg ostoba és időrabló játék, a szemét és a szenny világában szabadjára engedett fantázia, az alantas indulatok és a bűn már terabájtokat foglalnak el gépeinkben, és szabadon hullámzanak hálózatainkon. Csak az nem veszi észre, aki nem akarja, hogy mindez az emberi intelligenciát támadja, és ha sikerül letepernie, akkor vége annak az embernek, aki gondolkodik is, nemcsak szerszámot készít.
Jótanácsok ----------
Hogyan lehetünk intelligensebbek? Hogyan csinálhatunk minden hasznos dolgot intelligensen, intelligensebben? Úgy, hogy tudatosan törekszünk erre. És jó receptek szerint. Ezért válassza ki azokat, amik életében a legfontosabbak! Gyűjtse össze a legfontosabbakat, amik ezekkel kapcsolatosak, és részben vagy egészben Öntől függenek! Szerkesszen recepteket azoknak a feladatoknak, problémáknak a megoldására, amelyek sikere fontos Önnek! Gyakorolja a receptválasztást és a receptkészítést, minden fontos és minden gyakori feladat megoldására! Szoktassa rá magát, hogy hagy időt magának jó receptek kiválasztására, illetve jó receptek kidolgozására! Szerezzen minél több személyes tapasztalatot jó megoldásokkal és jó módszerekkel, ezek fontosságát átélve, tudatosítva, hogy helyes fogalma alakuljon ki arról, hogy mi a "jó módszer", és, hogy tisztában legyen a módszerek szerepének fontosságával! Lássa "módszer szemüvegen át" az életet! Nincs más erény mint a lehető legjobb módszer választása, és nincs más hiba és bűn, mint ennek elmulasztása. Keresse az adott célra, adott szempontokból legjobb módszereket, és építse be azokat viselkedésébe, de ne ragaszkodjon hozzájuk, ha jobbat talál! Legyen fenntartott hely a tudatában és fenntartott idő a viselkedésében a módszereknek és a módszerválasztásnak! A módszer sikeres alkalmazása az alkalmazótól is függ. Van akinek az egyik módszer "jobban kezére áll" mint egy másik. Keresse a jó receptszerkesztési, receptalkalmazási és receptmegjelenítési módszereket (recepteket)! Egy feladatra több jó módszer (recept) is létezhet. Ugyanazt gyakran többféle (egyenértékű) módon is meg lehet ragadni, le lehet írni; példa erre a működés, a viselkedés illetve a gazdálkodás, az irányítás. Tartsa szem előtt, hogy a "hozzávalóknak" is vannak "hozzávalói", és egy receptben mindent csak ritkán lehet felsorolni, megnevezni! Gyakorolja receptek kifejtését, részletezését! Bonyolultabb műveletek leírására már nem elég az egyszerű "hozzávalólista". Nincs károsabb mint a gondolkodás nélküli receptalkalmazás. Az értelmes tevékenység nem receptek előre megszabott ideig (és módon) való alkalmazása, hanem olyan törekvés, amit a feladat sikeres megoldásáig nem hagyunk abba. Nincs jobb recept a következetesen, mindenben legjobbra törekvő gondolkodásnál, amelynek nélkülözhetetlen hozzávalója a jó elemzés, (melynek célja a jellemzés, aminek célja a tanácstalanság kiküszöbölése és a megragadás) amelyre biztosítani kell a megfelelő mennyiségű időt, energiát, eszközt (egyszóval hozzávalót) minden értelmi tevékenységben, akár van erre külön figyelmeztetés a receptekben, akár nincs.
Befejezés ---------
Az élet problémahelyzetek és Ä intelligens emberek számára Ä feladatmegoldások, problémamegoldások folyamata. A problémákat kérdések formájában is megfogalmazhatjuk. A problémák értelmes megoldásához nélkülözhetetlen, hogy a megválaszolandó kérdések meg legyenek fogalmazva, jól legyenek megfogalmazva és felvetve. Vannak általános kérdések, amelyek minden problémamegoldásnál hasznosak. Sokan, akik különben képesek lennének problémáik megoldására, csak azért nem sikeresek, mert sajnálják az időt a kérdések gondos megfogalmazásától, megválaszolásától és ezek ellenőrzésétől.
Mindegyikünk problémája, hogy hogyan fejlesszük, érvényesítsük intelligenciánkat. Az intelligencia fogalmával és mérésével kapcsolatos kérdéseket világosan megfogalmaztuk. A válaszok is világosak és egyértelműek. Már csak a tennivalók vannak hátra. Amelyek közül biztosan nagyon fontos, hogy szánjunk időt gyermekeink és magunk intelligenciájának fejlesztésére is.
Reméljük, az Olvasó ennek a munkának elolvasása után megbizonyosodott róla, hogy az emberiség intelligensebb részéhez tartozik, és nem kell tovább cipelnie a tudatos vagy nem tudatos csökkentértékűség terheit, amik nem valóságosak, csak belénk szuggerálták azok az áltudósok, akiknek az intelligencia semmi több, mint üzlet.
Kívánjuk, hogy az Olvasó ezentúl felszabadultan, derűsen, lendületesen és sikeresen dolgozzon azon, hogy intelligenciája ne csak meglegyen, hanem valóban érvényesüljön is, és mindenben hozzásegítse a lényeg megragadásához, és a legértékesebb sikerek eléréséhez.
----------------------------------------------------------------------
A fenti tanulmány anyagához kapcsolódnak az előző havi (1996/áprilisi) lemezmellékleten közreadott programegyüttesnek a merevlemez ALOKTAT könyvtárába kicsomagolt demó jellegű állományai:
INTGEOGR.EXE Földrajztanulási segédlet
INTHIST.EXE Történelemtanulási segédlet
INTCHEM.EXE Kémiatanulási segédlet
INTFIZ.EXE Fizikatanulási segédlet
INTNYELV.EXE Szótártanulási változatok és program-építőelemek
INTTIP1.EXE Példák megjelenítéstípusokra, oktatóprogramok szerkesztéséhez
INTTIP2.EXE Példák megjelenítéstípusokra, oktatóprogramok szerkesztéséhez (automatikus továbbléptető változatok)
INTVED.EXE Mennyire van biztosítva a gyermekek intelligenciájának védelme? Minősítő, értékelő eljárás.
INTBECS.EXE Ki mennyire intelligens? Intelligenciabecslő eljárás.
INTMEMO.EXE Az "Intelligens gyerekek - intelligens felnőttek" c. könyv néhány fontosabb fogalmának kigyűjtését és megtanulást segítő felsorolását végző eljárás.
LISTOR1D.EXE Listor rendszerű megjelenítő, tálaló, exponáló program.
"Töltény állományok" a LISTOR1D programhoz:
INTETO.ABC Egyetemes Tizedes Osztályozás INTKOCSI.ABC Technikatörténet INTGAZD.ABC Országok és pénzeik
|