INTELLIGENS FELNŐTTEK
2005.06.25. 12:49
II. rész
INTELLIGENS FELNŐTTEK
Rövid történelmi leleplezés ---------------------------
Érdemes röviden áttekinteni, hogyan is kezelte az intelligenciát századunk.
Az intelligencia pályafutásának három, egymástól lényegesen eltérő szakaszát különböztethetjük meg.
Az első szakasz a "berobbanás" szakasza. Az egész világon mindenki az intelligenciáról beszél, de legalábbis beszél az intelligenciáról is. Az intelligencia szó a beszédben, a sajtóban és a tudományokban is lényegesen gyakrabban fordul elő, mint annak előtte. Az intelligenciát tesztekkel is mérik. (Legalábbis sokan hiszik, hogy "az intelligenciát" mérik az ún. intelligencia-tesztekkel.) Ez a mérés azonban hamar sokak számára kellemetlenné válik. Mindenki kezd félni, különösen a vezetők, hogy megmérik az intelligenciájukat (intelligenciahányadosukat, IQ-jukat), és kiderül, hogy sokkal nagyobb az ambíciójuk, mint amekkora szerény intelligenciájuk alapján indokolt, ill. jogos lenne.
Az intelligencia századunkbeli pályafutásának második szakasza a kikopott divatcikk huzamos lappangásának a korszaka. Az intelligencia hosszú időre kiszorul a közérdeklődés homlokteréből. Csak néhány "szaktudós" foglalkozik vele, gyenge-közepes érdeklődéssel. Mivel a világpiacon már nincs keletje, már nem is akarják az "intelligenciakutatások" eredményeit közkinccsé tenni. Megelégszenek az Egyesült Államok piacával, amely tudományosan ugyan provinciális egy kissé, de piacnak azért elég nagy piac ahhoz, hogy biztosítsa az intelligencia-tudomány és intelligencia-business túlélését.
Ebben az időszakban az intelligenciával való foglalkozás belterjes jellegűvé válik, és művelői kissé ki is sajátítják azt maguknak. Már senki sem vitatja, hogy jogosak a kritikák, amik az intelligencia definícióit és mérésének módjait érik. Egyesek most is egészen mást értenek intelligencián mint mások, de ez már senkit sem zavar, emiatt senki sem bánt senkit, érvényesül az "élni és élni hagyni" elv. Közmegegyezés alakul ki, nem az intelligencia fogalmára, definíciójára, hanem arra vonatkozóan, hogy nem fontos a pontos definíció, mindenki azt ért intelligencián, amit akar, sőt már az sem követelmény, hogy ki-ki pontosan megmondja, hogy számára mit is jelent az intelligencia.
A stagnálás vagy alig-fejlődés eme szakaszában az intelligencia fogalma köré, "a szaktudomány" derék képviselői szívós munkával sűrű ködöt fejlesztettek. E tudományos ködben az intelligencia fogalma teljesen elvesztette amúgy sem túl határozott körvonalait, és mindenki által érthető, kézzelfogható kritériumokkal, vagy ha tetszik, viszonyítási alapokkal ("etalonokkal") való megítélhetőségét, megragadhatóságát.
Ennek, a befelé forduló, nagymértékben öncélú tudományos szemléletmódnak és gyakorlatnak aztán végképp az lett az eredménye, hogy az intelligencia fogalma (az Egyesült Államokat kivéve) teljesen eltűnt a mindennapi életből, hiszen a hétköznapok embere csak közérthető és kézzelfogható kritériumokkal megragadható dolgokkal tud mit kezdeni. A mindennapok világából való kiszorulás azonban némi megkönnyebbülést is hozott az intelligencia "szaktudósainak". Teljesen önállósodhattak, függetlenedhettek, mivel senki sem törődött már velük, senkihez sem kellett igazodniuk. Zavartalanul kialakíthatták, berendezhették azt a csak saját maguktól függő, nagymértékben belterjes világot, amelyben "a szaktudomány" derék képviselőinek már nem kell attól félniük, hogy valakinek is sikerülhet az ő "szaktudományos" tevékenységüket is Ä nemcsak a "kísérleti személyek" teljesítményeit Ä közérthető és kézzelfogható intelligenciakritériumokhoz, vagy ha tetszik, intelligenciaetalonokhoz viszonyítva, minősíteni. Napjainkra tehát nem maradt más az intelligenciakutatás "szaktudományának" mércéjéül, csak a saját maga által fejlesztett sűrű köd. Ez azonban nem igen elégíti ki azokat, akik magára az intelligenciára lennének kíváncsiak, nem pedig a köré sűrített misztikus ködre. De hát kíváncsi-e még valaki az intelligenciára, vagy a saját intelligenciájára? Szerencsére, igen.
Az intelligencia pályafutásának legfrissebb, harmadik szakaszában, napjainkban, újra élénkül és szélesedik az érdeklődés az intelligencia iránt. Nagy érdeklődést és parázs vitákat kiváltó könyvek jelennek meg, és még a napilapok is lehúznak egy-egy bőrt a témáról. Az biztos, hogy egységesen elfogadott, megbízhatóan mérhető intelligencia-fogalmat még mindig nem sikerült kiizzadnia a tudománynak, úgyhogy ma is mindenki azt ért intelligencián, amit akar. (E téren számottevő javulás egyhamar nem is várható.) De mára az is bizonyossá vált, hogy az intelligencia körüli ködben van valami, ami értékes és használható. Ha valahol köd van, ott persze megjelennek a szélhámosok. Ahol érték van, ott is. Ahol pedig köd is és érték is együtt van, ott nyüzsögni szoktak a szélhámosok. Az intelligencia pályafutásának legfrissebb szakaszát a köd, az értékek, a megélénkült és kiszélesedett érdeklődés és a szélhámosok hirtelen elszaporodása jellemzi.
Most újból nagyban mérnek, tesztelnek valamit, amit egyesek intelligenciának mondanak, és ez a valami, amit intelligenciának mondanak, annak ellenére, hogy senki sem tudja, hogy mi is az valójában, megint mindenkit érdekel. Az intelligenciának még mindig nincs épkézláb definíciója, de ez már végképp nem fontos. A fő az, hogy itt az intelligencia reneszánsza. És a tesztek, amikkel Ä pontos definíció ide, pontos definíció oda, Ä mégiscsak jellemezni lehet valamit, kétségtelenül megdöbbentő és nagyon is elgondolkodtató dolgokat mutatnak.
Az intelligenciával foglalkozó sikerkönyvek és a körülöttük fellángolt viták biztosítják az érdeklődést. Pezseg az élet. A tömeg, az "egyszerű ember", azonban megint csak nem lát tisztán, csak a nagy kavargást tapasztalja. De hát szükségszerű-e, hogy ez így legyen? Nem lehet-e az intelligenciát a valóságos, kézzelfogható dolgok világában, közérthető módon megragadni? Úgy, hogy mindenki, "szaktudományos segédlet" nélkül, maga is (legalább hozzávetőlegesen) meg tudja állapítani magáról és gyermekeiről, hogy ki hogyan is áll intelligencia dolgában? Ez nem lehetetlen kívánság.
(Az elemi tisztesség megkövetelné, hogy itt mindjárt legalább nagy vonalakban meghatározzuk, hogy mi az intelligencia, és legalább hozzávetőleges pontossággal megmondjuk azt is, hogy azt hogyan mérjük. Ennek a kötelességünknek azonban csak később tudunk eleget tenni. Előbb körül kell járnunk a témát, különben eltévednénk az intelligenciát körülvevő tudományos ködben.)
Az intelligencia csúcsai ------------------------
Mindenkit érdekel az intelligencia, de mindenkit legjobban a saját intelligenciája érdekelne. Nagyon gyakran hallunk mások intelligenciáját minősítő megjegyzéseket, saját intelligenciánk elfogulatlan megítélésében azonban semmi segítséget nem kapunk. Pedig kíváncsiak lennénk rá, hogy mennyire vagyunk intelligensek, de még inkább arra, hogy mit tegyünk, intelligenciánk fejlesztése, kibontakoztatása érdekében. Tisztán szeretnénk látni, hogy egyáltalán van-e lehetőség arra, hogy valaki intelligensebbé váljon, vagy pedig ez reménytelen, mert az intelligencia mindenkinek veleszületett, megmásíthatatlan adottsága.
Hogy legyen követendő példánk, az emberiség szellemóriásait úton-útfélen odaállítják elénk, úgy, hogy már mozdulni sem lehet a példaképektől, és mindenkinek megfájdul a nyaka, mert állandóan fel kell néznie valamelyik szellemóriásra. Arról azonban sosem esik szó, hogy hogyan lettek a példaképül ajánlott szellemóriások szellemóriásokká. És ez nagyon gyanús. Ha ugyanis születni kell erre, akkor értelmetlen a szellemóriásokat példaképül állítani azok elé, akik nem annak születtek. Ha meg nemcsak születéssel, hanem más módon is elérhető, hogy valaki szellemóriás legyen, akkor miért a szellemóriások személyét, miért nem a szellemóriássá válás módjait és lehetőségeit állítják elénk úton-útfélen? Gyanús ez bizony, nagyon gyanús ...
Abban biztosan mindenki egyetért, hogy célszerű lenne már nemcsak a csúcsokkal, hanem a felfelé vezető utakkal is foglalkozni. Hála Istennek, vannnak ilyenek is. Mindenhonnan, minden ember pillanatnyi helyétől, és helyzetéből vezet út felfelé is.
Hány intelligens ember futkároz az utcán? -----------------------------------------
Ezt a kérdést meg kell fogalmaznia annak, aki az intelligencia témájával komolyan foglalkozik. Úgy is feltehetjük a kérdést, hogy sok vagy kevés intelligens ember van köztünk? És mi magunk, a mezőnynek mely részében vagyunk?
Ki kell jelentenünk, hogy intelligensnek született gyerekek óriási többségéből nem lesz intelligens felnőtt, mégis sokkal több intelligens ember futkároz az utcán, mint gondolnánk. (Talán mi is ezek közé tartozunk? Majd kiderül.) Az is igaz azonban, hogy azoknak, akiket a közvélemény intelligenseknek tart, legfeljebb egytizede vagy még annyi sem valóban intelligens.
Hogyan lehet, hogy sok ember, aki intelligensnek látszik, mégsem az, és sok ember, aki nem látszik intelligensnek, mégis az? A válasz egyszerű. Nagyon könnyű összetéveszteni, és nagyon gyakran össze is tévesztjük az intelligenciát a műveltséggel, és azt hisszük a művelt emberről, hogy intelligens, pedig nem mindig az. (A műveltség is nagy érték persze, de nem azonos az intelligenciával.) Sok ember pedig, aki a látszat ellenére mégis intelligens (pontosabban, képes lenne intelligens viselkedésre is), az esetek túlnyomó többségében bálványimádás áldozata. Ahelyett, hogy a saját lába elé nézne, magasan a feje fölé bámul, bámulja a példaképül eléje állított szellemóriást vagy valami más bálványt, és emiatt rendszeresen orra esik. És a rendszeresen orra esőkben valóban nehéz észrevennünk az intelligenciát, még akkor is, ha az megvan. Tény mindenesetre, hogy az élet országútján csetlő-botló, rendszeresen orra eső emberek között sokkal több képes megfelelő körülmények között intelligens viselkedésre, mint amennyi a hétköznapok szürkeségében is intelligenciát sugárzóan viselkedik.
Azoknak pedig, akik szeretnék tudni, hogy hol a helyük a mezőnyben, az intelligensek vagy a nem intelligensek között, mindenekelőtt meg kell tanulniuk a saját lábuk elé (is) nézni, miközben járnak, magyarán meg kell tanulniuk helyesen eligazodni, helyesen tájékozódni. Ha ez sikerült, akkor már arra a kérdésre is megtalálják a választ, hogy ők maguk vajon intelligensek-e vagy nem azok. A válasz megnyugtató lesz. Az élet dolgaiban eligazodni, helyesen tájékozódni képes ember csak intelligens lehet, mert az intelligencia az ember felsőbbrendű eligazodási, tájékozódási, lényegmegragadási képessége ill. ennek érvényesülése, megnyilvánulása. Ez a képesség mindenkiben megvan. Akiben érvényesül, azt intelligensnek nevezzük, akiben alig érvényesül, azt nem tartjuk intelligensnek.
Az egyéni intelligencia megítélésénél egymástól elég jól megkülönböztethetők a következő csoportok.
- Pszeudointelligens (álintelligens, valójában nem intelligens, de valamilyen okból első pillanatra annak látszik, pl. művelt, vagy átlagosnál lényegesen jobb a memóriája, vagy nagy gyakorlata van valamiben).
- Szemiintelligens (félintelligens, félig intelligens, akinek az intelligenciája valamilyen okból nem érvényesül teljes mértékben, minden élethelyzetben).
- Nem intelligens.
- Intelligens.
(A szemiintelligensek között van egy érdekes csoport. Ebbe azok tartoznak, akiknek intelligenciája elég fejlett ugyan, de valamilyen okból, vagy okokból "nem használják". Ezek nem vakok, de be van kötve a szemük, vagy csukott szemmel járnak, és ezt nagyon megszokták.)
Hová bújtak az intelligens emberek? -----------------------------------
A tanulásnak könnyű és hatásos módja az utánzás, a példa után való tanulás. Jó lenne keresni egy intelligens embert, és utánozni viselkedését. Nem lesz azonban könnyű dolga annak, aki az intelligens viselkedést egy intelligens embertől szeretné ellesni. Meg kell hagyni, valóban ritkán találkozhatunk intelligens emberekkel, akiket követhetnénk. Úgy tűnik, mintha az intelligens emberek elbújtak volna valahová, és hiába keressük őket. Kiábrándító hallgatni és olvasni pl. a Nobel díjasok semmitmondó nyilatkozatait, az akadémiák tagjainak üres frázisait, a tudálékos professzorokat, a mindent megmagyarázó pszichológusokat. Amit ma mondanak, holnapra majdnem mind meg lesz cáfolva. Még műveltséget sem igen tudunk ellesni tőlük, nemhogy intelligenciát. A lábunk elé nézést, az orra esések nélküli járást azonban a magunk erejéből, teljesen önállóan is megtanulhatjuk, csak fegyelmezettség kell hozzá. Nem kell mást tennünk, mint rászoktatni magunkat arra, hogy mindenből, amiből csak tudunk, vonjunk le minden hasznosítható tanulságot, és kényszerítsük magunkat a levont tanulságok hasznosítására. Még ha az intelligens emberek el is bújtak valahová (biztos megvan az okuk erre), az intelligencia, azaz a minden emberben meglevő felsőbbrendű eligazodási, tájékozódási, lényegmegragadási képesség nem bújt el, mindenkinek a keze ügyében van, csak élni kell vele (ez persze nem mindig könnyű).
Kezdjünk tehát tájékozódni! ---------------------------
Áttekintés, eligazodás, helyes tájékozódás nélkül semmiben sem vihetjük sokra, ezek birtokában azonban a maximumot érhetjük el, amit a lehetőségek egyáltalán megengednek számunkra.
Az áttekintés, eligazodás, helyes tájékozódás nélkülözhetetlen eleme a helyes megkülönböztetés, azaz, hogy az éppen fontos szempontokból különbözőket különbözőként kezeljünk, a nem különbözőket pedig nem különbözőként. Az intelligens és a nem intelligens nyilván különbözik egymástól. Mikben különbözik az intelligens viselkedés a nem intelligenstől? Hibákban, hiányokban, mulasztásokban. Ha minden hibát, hiányt, mulasztást sikerült kizárnunk, akkor viselkedésünk intelligens viselkedés lesz. Így, még ha nincsenek is intelligens emberek a körünkben, akikről le lehetne másolni az intelligens viselkedést, a mindenütt bőségesen megfigyelhető hibák, hiányok, mulasztások alkalmasak arra, hogy pontosan megállapítsuk, hogy mikben különbözik az intelligens viselkedés a nem intelligenstől.
Mindenki szerkeszthet magának teszteket ---------------------------------------
Ha kíváncsiak vagyunk rá, hogy valami milyen nehéz, mekkora "a tömege", a kérdésre egy mérleg segítségével felelhetünk. A választ szabványosan kilogrammokban szoktuk megadni. Hasonló módon, valamilyen mérőeszköz igénybevételével szoktunk felelni az olyan kérdésekre, hogy valami milyen hosszú, mekkora az elektromos ellenállása stb. A választ ilyenkor méterben, ohmban stb. szoktuk megadni. Ha kíváncsiak vagyunk rá, hogy egy embernek mennyi a vérnyomása, akkor megmérjük ... Az efféle példákat hosszan sorolhatnánk, úgy tűnik, hogy ha valamilyen jellemzőre, valamilyen tulajdonságra kíváncsiak vagyunk, akkor nem kell mást tennünk, mint előkapni valamilyen mérőeszközt és elvégezni a mérést. Ez azonban csak látszat, mert nem mindenre van mérőeszközünk.
Egy nagyon egyszerű példa! --------------------------
Ha nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy egy embernek mennyi a vérnyomása, hanem arra, hogy "milyen erős", akkor mit mérjünk?
Megmérhetjük például
- karizmának körméretét (centiméterben), - azt, hogy mekkora távot képes futni 1 perc alatt (méterben), - azt, hogy mekkora távot képes úszni 1 perc alatt (méterben), (mindegy, hogy hogyan!?), - azt, hogy mennyi szenet tud felhordani az első emeletre 1 óra alatt (mázsában).
Adjuk össze a számokat, és az összeget nyilvánítsuk a szóban forgó személy erősségét jellemző számnak! Nem mást csináltunk ezzel, mint alkottunk egy "tesztet", amellyel el lehet dönteni, hogy ki milyen erős. Eljárásunkat persze nem mindenki fogadja majd el. Ellenfeleink a többé-kevésbé megalapozott ellenvetések tömegét fogják felhozni. Megkérdezik például, hogy miért hagytuk ki a hegynek felfelé futást, és miért nem eleven borjúkat kell a második emeletre felvinni, az ugyanis sokkal jobban mutatja valakinek az erejét, hiszen a rúgkapáló borjút cipelés közben még le is kell fogni, hogy ne rúgkapáljon.
Lássunk egy másik példát! -------------------------
Arra vagyunk kíváncsiak, hogy ki milyen jó háziasszony. Mit mérjünk?
- Azt, hogy milyen jól főz? - Azt, hogy milyen jól látja el gyermekeit? - Azt, hogy milyen jól látja el férjét? - Azt, hogy mennyire rendes? - Azt, hogy mennyire tiszta?
Hogyan mérjük ezeket? Mérés helyett pontozást is alkalmazhatunk, iskolai jegyeket is adhatunk. A legrosszabb jegy legyen 1 pont, a legjobb 5 pont!
Osztályozzuk tehát a háziasszonyt!
- főzés, - gyermekek ellátása, - férje ellátása, - rendesség, - tisztaság
"tantárgyakból"!
Adjuk össze az osztályzatokat, és mint előbb, az összeget nyilvánítsuk "a háziasszonyi alkalmasság" mérőszámának! Ezzel a számmal jellemezni lehet, hogy ki milyen jó háziasszony. Nyilvánvaló persze, hogy más tantárgyakat is választhattunk volna, és más pontozási rendszert is alkalmazhattunk volna, és ugyanaz a háziasszony más-más tantárgyrendszer és pontozási rendszer szerint megítélve egészen különböző teljesítményűnek bizonyulhat. Az is érezhető azonban, hogy ezzel a módszerrel tudunk szerkeszteni olyan mérőszámot, amellyel már elég jól jellemezni lehet, hogy ki milyen jó háziasszony.
És most jön a lényeg. Mit csináljunk, ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy ki mennyire intelligens? Mindenképpen el kell menni egy pszichológushoz, és fizetni kell érte, hogy egy "intelligenciateszttel" megállapítsa, hogy mennyire vagyunk intelligensek?
Mi magunk is (elég pontosan) meg tudjuk mondani valakiről, hogy mennyire jó háziasszony. Ő maga is elég jól el tudja végezni a saját minősítését. Nem lehetne ugyanezt megtenni az intelligenciával is? Dehogyisnem. Nincs szükség másra, mint ügyesen kiválasztani a bírálati szempontokat ("tantárgyakat"), és ügyesen megállapítani hozzájuk a pontozási módszert.
Ki intelligens? Ki nem az? Ki mennyire az vagy nem az? ------------------------------------------------------
Volt már szó róla, hogy mikben különbözik az intelligens viselkedés a nem intelligenstől. Hibákban, hiányokban, mulasztásokban. Ha minden hibát, hiányt, mulasztást sikerült kizárnunk, akkor viselkedésünk intelligens viselkedés lesz.
Mik tehát a nem intelligens viselkedés tipikus hibái? (Amiknek elkövetése jellemző a nem intelligens viselkedésre, amiket bírálati szempontokként is használhatunk az intelligens és a nem intelligens viselkedés megkülönböztetésénél?) A legjellemzőbb, leglényegesebb hibák a következők.
A nem intelligens:
- Nem helyesen veszi figyelembe a lehetőségeket (pl. lényeges lehetőségeket nem vesz figyelembe, nem létező lehetőségeket létezőként kezel). - Nem helyesen értékeli a lehetőségeket (pl. előnyösnek minősít hátrányos, vagy nem létező lehetőségeket, hátrányosnak minősít előnyös lehetőségeket). - Választásnál nem egy legértékesebb (viselkedési) lehetőséget választ. - Ha jól választott, nem valósítja meg a kiválasztott legértékesebb viselkedési lehetőséget, sőt esetleg meg sem kezdi a megvalósítását. - Nem végez ellenőrzéseket, vagy ha végez, nem minden szükséges szempontból és módon végzi.
*
- Nem helyesen állapítja meg, hogy életében, feladataiban miknek és mi szerepe van vagy lehet. - Nem helyesen veszi figyelembe, a fontos szerepű tényezők jellemzőit, tulajdonságait. - Nem helyesen veszi figyelembe, a viszonyokat, kapcsolatokat, összefüggéseket, vonatkozásokat. - Nem helyesen kezeli, azokat az állapotokat, helyzeteket, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet. - Nem helyesen veszi figyelembe, nem így használja, azokat a műveleteket és műveletvégzőket amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet. - Nem helyesen veszi figyelembe, nem így kezeli, azokat a folyamatokat, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet.
*
- Nem, vagy nem helyesen kíséri figyelemmel az igények és a lehetőségek alakulását, - Nem, vagy nem helyesen értékeli az igényeket és a lehetőségeket, és ezek alakulását, - Nem, vagy nem helyesen tudatosítja és fogadja el, hogy mikről kell és lehet lemondani, miknek a fejében. - Nem, a legértékesebb igénykielégítési folyamatok megvalósulása érdekében alakítja az igényeket és a lehetőségeket. - Nem, vagy nem helyesen gondoskodik az előkészítésről, a felkészülésről. - Nem, vagy nem helyesen gondoskodik a hozzávalókról (pl. a fontos dolgokra nem hagy elég időt, nem biztosít elég pénzt, energiát, figyelmet). - Nem, vagy nem helyesen gondoskodik a szükséges tartalékokról. - Nem, vagy nem helyesen kezeli a többleteket és a hiányokat,nem helyesen oldja meg az elosztási feladatokat. - Nem, vagy nem helyesen gondoskodik az okok elemzéséről, a következmények kezeléséről, a tanulságok levonásáról.
Ilyen tehát a nem intelligens viselkedésű ember. A felsorolt hibákból könnyen megfogalmazhatjuk azokat a "tantárgyakat" is, amelyekből az intelligens ember, "az élet iskolájában" általában jól vizsgázik. Ezek a következők.
- Lehetőségek figyelembevétele - Lehetőségek értékelése - Választás, döntés - Megvalósítás - Ellenőrzés - Szereplők, szerepek figyelembevétele és kezelése - Jellemzés, (tulajdonságok figyelembevétele és kezelése) - Viszonyok, kapcsolatok, összefüggések, vonatkozások figyelembevétele és kezelése - Állapotok, helyzetek figyelembevétele és kezelése - Műveletek és műveletvégzők figyelembevétele és kezelése - Folyamatok figyelembevétele és kezelése - Igények és lehetőségek alakulásának figyelemmel kísérése - Igények és lehetőségek alakulásának értékelése - Lemondás tudatosítása és elfogadása - Igény- és a lehetőségalakítás - Előkészítés, felkészülés - Hozzávalókról való gondoskodás - Szükséges tartalékokról való gondoskodás - Elosztás, többlet- és hiánykezelés - Okok elemzése, következmények kezelése, tanulságok levonása
Ezek tehát azok a tantárgyak, amelyekből az intelligens ember "az élet iskolájában" állandóan jelesre vizsgázik.
(Természetesen mint minden nézőponttól függő dolgon, ezen a felsoroláson is lehet vitatkozni. Persze inkább csak úgy, hogy valaki bővíteni akarja a "tantárgyak" listáját. Mivel azonban az esetleges indokolt bővítést senki sem gátolja, a vitának nem sok értelme lenne.)
Mik az intelligencia kézzelfogható, mindenki által világosan ------------------------------------------------------------ megállapítható ismertetőjegyei? -------------------------------
Az intelligencia kézzelfogható, mindenki által világosan megállapítható ismertetőjegyei lényegében azok, amik az "intelligenciatantárgyakból" való jeles eredményt biztosítják. Tehát az, ha valaki
- helyesen veszi figyelembe a lehetőségeket, - helyesen értékeli a lehetőségeket, - mindig egy legértékesebb viselkedési lehetőséget választ, - megvalósítja a kiválasztott legértékesebb viselkedési lehetőséget, de legalábbis megkezdi a megvalósítását, (és addig folytatja, amíg valami előre nem látott akadály meg nem hiúsítja a folytatást), - ellenőrzéseket végez, minden szükséges alkalommal, szempontból és módon, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen veszi figyelembe, így kezeli, használja, ill. alkalmazza azokat, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen veszi figyelembe, így kezeli, használja, ill. alkalmazza azoknak a jellemzőit, tulajdonságait, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, és ezek szerepeit, helyesen végzi a jellemzést, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen veszi figyelembe, így kezeli, használja, ill. alkalmazza azokat a viszonyokat, kapcsolatokat, összefüggéseket, vonatkozásokat, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen veszi figyelembe, így kezeli, használja, ill. alkalmazza azokat az állapotokat, helyzeteket, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen veszi figyelembe, így kezeli, használja, ill. alkalmazza azokat a műveleteket és műveletvégzőket, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen veszi figyelembe, így kezeli, használja, ill. alkalmazza azokat a folyamatokat, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - helyesen kíséri figyelemmel az igények és a lehetőségek alakulását, - helyesen értékeli az igényeket és a lehetőségeket és ezek alakulását, - tudatosítja és elfogadja, hogy mikről kell és lehet lemondani, miknek a fejében, - úgy alakítja az igényeket és a lehetőségeket, hogy a legértékesebb igénykielégítési folyamatok valósulhassanak meg, - helyesen gondoskodik az előkészítésről, a felkészülésről, - helyesen gondoskodik a hozzávalókról, - helyesen gondoskodik a szükséges tartalékokról, - helyesen kezeli a hiányokat és a többleteket, helyesen oldja meg az elosztási feladatokat, - helyesen gondoskodik az okok elemzéséről, a következmények kezeléséről, a tanulságok levonásáról.
Mit csináljon az a felnőtt, aki szeretné az intelligenciája ----------------------------------------------------------- érvényesülését akadályozó korlátokat felszámolni? -------------------------------------------------
Az intelligencia határozott és biztos jele, ha valaki észreveszi és tudatosítja a hibákat, amiket elkövetett és azok okait is. Aki szeretné az intelligenciája érvényesülését akadályozó korlátokat felszámolni, annak nem kell mást tennie, mint fegyelmezetten gyakorolni az "intelligenciatantárgyakat". Tehát
- mindig (helyesen) vegye figyelembe a lehetőségeket, - mindig (helyesen) értékelje a lehetőségeket, (az intelligens több lehetőséget szokott figyelembe venni, és azokat körültekintőbben szokta értékelni), - mindig egy legértékesebb viselkedési lehetőséget válasszon, - (helyesen és időben) valósítsa meg a kiválasztott legértékesebb viselkedési lehetőséget, ne legyen hebehurgya, de sült galambra se várjon, - végezzen ellenőrzéseket, minden szükséges szempontból és módon, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen vegye figyelembe, így kezelje, használja, ill. alkalmazza azokat, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, és ezek szerepeit, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen vegye figyelembe, így kezelje, használja, ill. alkalmazza azoknak a jellemzőit, tulajdonságait, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen vegye figyelembe, így kezelje, használja, ill. alkalmazza azokat a viszonyokat, kapcsolatokat, összefüggéseket, vonatkozásokat, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen vegye figyelembe, így kezelje, használja, ill. alkalmazza azokat az állapotokat, helyzeteket, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen vegye figyelembe, így kezelje, használja, ill. alkalmazza azokat a műveleteket és műveletvégzőket, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - fontosságuknak megfelelően, és helyesen vegye figyelembe, így kezelje, használja, ill. alkalmazza azokat a folyamatokat, amiknek életében, feladataiban szerepe van vagy lehet, - (helyesen) kísérje figyelemmel az igények és a lehetőségek alakulását, - (helyesen) értékelje az igényeket és a lehetőségeket és ezek alakulását, - tudatosítsa és fogadja el, hogy mikről kell és lehet lemondani, miknek a fejében, - úgy alakítsa az igényeket és a lehetőségeket, hogy a legértékesebb igénykielégítési folyamatok valósulhassanak meg, - (helyesen) gondoskodjon az előkészítésről, a felkészülésről, - (helyesen) gondoskodjon a hozzávalókról, - (helyesen) gondoskodjon a szükséges tartalékokról, - (helyesen) kezelje a hiányokat és többleteket, helyesen végezze az elosztási műveleteket, - (helyesen) gondoskodjon az okok elemzéséről, a következmények kezeléséről, a tanulságok levonásáról.
Az olvasónak biztosan feltűnt, hogy most harmadszor ismételjük el ugyanazt a listát, más megfogalmazásban. Ez nem véletlen. Nyomatékosan hangsúlyozni kell, hogy az intelligens viselkedéshez az "intelligenciatantárgyak" követelményeit állandóan szem előtt kell tartanunk. Ahhoz pedig, hogy szem előtt tartsunk valamit, azt tudnunk is kell. A tudáshoz pedig meg kell tanulnunk, amit tudni akarunk. A különböző szempontból végzett háromszori felsorolással a megtanulást is elő akartuk segíteni. Ha tehettük volna, még többször is elismételtük volna a követelményeket. Például Ä a lélektani okokból nagyon hasznos Ä egyes szám első személyben fogalmazva, a következő módon.
- Mindig helyesen veszem figyelembe a lehetőségeket. - Mindig helyesen értékelem a lehetőségeket. - Mindig egy legértékesebb viselkedési lehetőséget választok.
Az olvasóra hagyjuk a folytatást, azzal a feladattal megtoldva, hogy vegye számba és írjon egy kis dolgozatot arról, hogy mi haszon származhat ugyanannak a dolognak különböző szempontokból való ismételt szemügyrevételéből.
Mi kell még az intelligenciánk érvényesüléséhez? ------------------------------------------------
Láttuk, hogy mindenki saját maga is megállapíthatja magáról, vagy másokról, hogy mennyire intelligens. Nem kell mást tennie mint sorra vennie a "Lehetőségfigyelembevétel", a "Lehetőségértékelés", a "Választás", a "Megvalósítás", az "Ellenőrzés", és a többi "intelligenciatantárgyat", és ezek szerint osztályozni, pontozni saját magát, vagy azt a személyt, akinek intelligenciáját meg akarja becsülni.
Az is nyilvánvaló, hogy magunk és gyermekeink intelligenciájának fejlesztéséhez nélkülözhetetlen, hogy az "intelligenciatantárgyakat" gyakoroljuk, ill. gyakoroltassuk. Természetes azonban felvetni azt a kérdést is, hogy ez elég-e az intelligenciakibontakozás elősegítéséhez.
Ha azt tapasztaljuk, hogy valami nem megy, annak oka van. Ésszerűbb dolog megkeresni az okokat és kiküszöbölni azokat, mint tovább erőlködni. Rengetegszer tapasztaljuk, hogy intelligenciánk valamilyen ok miatt mintha megbénult volna. Utána meg újból jól működik. Mik lehetnek ennek a jelenségnek az okai?
Az egyik ok testi. Közönséges fáradtság, vagy táplálkozáshiány, esetleg betegség. A másik ok lelki. Lelki feszültségek, zavarok teljesen megbéníthatják intelligenciánk működését. Az is igaz, hogy ha valaki lelkileg rendben van, annak intelligenciája "olajozottan" szokott működni. Aki sikert akar, annak az "intelligenciatantárgyakat" ki kell még egészítenie két tantárggyal. Ezek a
- testi karbantartás és a - lelki karbantartás
nélkülözhetetlenül fontos tantárgyai.
A testi és a lelki karbantartás -------------------------------
Régen iskolai tantárgy volt az "egészségtan". Ma nem az. Ezért nem mindenki tudja, hogy testi egészsége rendbentartásával, hogyan kell foglalkozni, pedig erre is szükség van intelligenciánk fejlesztése és érvényesítése érdekében.
A lelki egészség karbantartásával sem nagyon törődünk manapság. Pedig ez egyszerűbb, mint a testi egészség karbantartása (de nem mindig könnyű dolog). Nem kell mást tenni, mint jótulajdonságokat gyakorolni, a rosszakról meg leszokni.
Lássunk példákat! Jó például, ha valaki
- áldozatkész, - bátor (de nem felelőtlenül vakmerő), - becsületes, - belátó, - békés, - boldog, - bölcs, - derűs, - egyenes, - egységes, - elégedett, - elfogulatlan, - előrelátó, - erkölcsös, - erőshitű, - éber, - értelmesen élő, - "észre tért" (levonta kudarcaiból a helyes következtetéseket, és teljes odaadással, elszántsággal éli a helyes életet), - fejlődő, - felelősségtudó, - felszabadult, - figyelmes, - gondos, - gondolkodó, - hálásszívű, - haza- és közösségszerető, - helyét, hivatását megtalált, - helyes tudatú, - helyén levő (fizikailag és lelkileg mindig ott van ahol helyes, nem kujtorog, kóvályog ide-oda), - hősies, - hűséges, - igaz, - irgalmas, - jó, - jóindulatú, - jó kedélyű, - jóra elszánt, - készséges, - kitartó, - komoly, - lelkiismeretes, - lendületes, - lényeglátó, - magára talált, - megbocsátó, - megfontolt, - mély érzésű, - munkaszerető, - nagyvonalú, - nyugodt, - okos, - önfegyelmező, - örömteli, - összeszedett, - pontos, - rendezett, - rendszerető, - segítőkész, - serény, - szerény (de nem szolgalelkű), - szeretetteljes, - szorgalmas, - takarékos, - tanuló beállítottságú (nem tekinti magát befejezettnek, állandóan gyakorol, fejleszti magát), - tiszta, - transzcendens értékeket tisztelő, szerető, - türelmes, stb.
Mik ártanak az intelligencia érvényesülésének? ----------------------------------------------
A helyes életvezetésben mindig egyidejűleg kell figyelni azokra is, amiket el akarunk érni, de azokra is, amiket el akarunk kerülni. Intelligenciánk érvényesülését gátló olyan állapotokat, mint például a következők, kerülnünk kell.
- aggodalom, - álnokság, - bosszú(vágy), - dicsekvés, - gőg, - gyűlölet, - elégedetlenkedés, - elkeseredettség, - fegyelmezetlenség, - felelőtlenség, - felületesség, - feszültség, - fékevesztettség, - félelem, - féltékenység, - fukarság, - gyávaság, - harag, - ingerültség, - irigység, - kapkodás, - kábaság, - keserűség, - kettőslelkűség, - kicsinyesség, - kiszolgáltatottság, - lehangoltság, kedvetlenség - léhaság, - megosztottság, - nyugtalankodás, - önállótlanság, - önimádat, - önmarcangolás, - önsajnálat, - önzés, - pazarlás, - piszkosság, - rendetlenség, - restség, - rosszkedv, - sóvárgás, - szeretetlenség, - szertelenség, - szétszórtság, - szomorúság, - szorongás, - tehetetlenkedés, - tohonyaság, - türelmetlenség.
Nagyon hasznos szem előtt tartanunk az intelligencia és a jókedély közti összefüggést. A jókedély nagyrészt intelligencia kérdése. Az intelligencia hat a kedélyre. A jókedély hat az intelligencia érvényesülésére. (A jókedélyt sose tévesszük össze a jó hangulattal, se a léha vihogással, se a felelőtlen szórakozással!)
Gyakorlati, technikai kérdések ------------------------------
Az intelligenciát különféle kérdőívek kitöltésével és feladványok megoldásával szokták vizsgálni és mérni. Az a személy aki tudni szeretné, hogy mennyire intelligens elmegy egy pszichológushoz, kifizeti a vizsgálat árát, a pszichológus pedig közli vele, hogy mennyire intelligens.
Van aki ennyivel meg is elégszik. Mit csináljanak azonban azok az emberek, akik igényesebbek, és az intelligenciavizsgálat eredményétől függően, vagy attól függetlenül, szeretnének évről-évre intelligensebbek lenni, szeretnék, ha intelligenciájuk évről-évre egyre jobban kibontakozna. Oldjanak meg talán minél több olyan feladványt, amilyenekkel az intelligencia tesztekben találkoztak, hogy amikor legközelebb elmennek intelligenciájukat megméretni, akkor intelligensebbeknek bizonyuljanak? Ugye ezt senki sem tartaná komoly dolognak? Pedig a "tudomány" ma csak ezt az egyetlen komolytalan lehetőséget kínálja azoknak, akik szeretnének úgy munkálkodni intelligenciájuk kibontakoztatásán, hogy intelligenciájuk fejlettségét időről-időre számszerűen jellemezve is ellenőrizni kívánják.
Nyilvánvaló, hogy gyakorlati szempontból csak az lehet jó intelligenciamérési módszer, amellyel egy személy intelligenciáját saját maga, vagy őt jól ismerő más személyek is megbízhatóan megítélhetik, mégpedig korlátlan gyakorisággal.
Egy ilyen egyszerű és könnyen használható intelligenciamérési módszert ajánlunk a következőkben, amely úgy alkot számszerű értékítéletet, hogy megbecsüli az intelligens viselkedés minden lényeges alkotóelemének érvényesülését, és ezt közvetlenül teszi, nem pedig a feladványmegoldó készség olyan közvetett és vitatható eredményeire támaszkodva, melyekben már az is bizonytalan, hogy az intelligens viselkedés minden lényeges alkotóeleme szerephez jut-e egyáltalán.
Saját intelligenciánk számszerű megbecsléséhez vegyük sorra a "Mik az intelligencia kézzelfogható, mindenki által világosan megállapítható ismertetőjegyei?" című rész listájának megállapításait a testi és lelki karbantartási követelményekkel kiegészítve. Osztályozzuk magunkat e 22 szempont szerint, az iskolában szokásos módon!
Ha valakinek a jegyei között egyetlen elégtelen (1) is előfordul, akkor intelligenciája elégtelen (1). Ha a jegyek között előfordul az elégséges (2), de elégtelen jegy nincs, akkor az intelligencia elégséges (2). Ha sem elégtelen sem elégséges jegy nem fordul elő, akkor
66...76 összpontszámnál az intelligencia közepes (3), 77...87 összpontszámnál az intelligencia jó (4), 88...98 összpontszámnál az intelligencia kiváló (5), 99...110 összpontszámnál a szóban forgó személy zseniális ("hiperintelligens").
Mi van a lexikonokban? ----------------------
Az intelligencia fogalmával és mérésével kapcsolatos legfontosabb gyakorlati problémák megtárgyalásának végére érve, nem lenne illő tovább halogatni azt a kérdést, aminek tisztázásával kellett volna kezdeni munkálkodásunkat, hogy t.i. mi is az intelligencia tulajdonképp.
A lexikonokban az intelligencia címszónál általában olyasféléket találunk, mint
- értelem, ész, felfogóképesség, értelmesség, - műveltség, egyéni kultúra, - értelmiség (mint társadalmi réteg).
Az intelligens pedig azt jelentheti, hogy valaki
- értelmes, eszes, - művelt, - megértő, belátó.
Lexikonokban általában hiába keresünk egyértelmű meghatározást az intelligenciára.
A lélektan tudományához is hiába fordulunk világos és gyakorlatban is használható intelligenciadefiníció igényével. A lélektan tudománya művelőinek (bevallottan) nem fő törekvése, hogy pontos definícióról gondoskodjanak. Úgy kerülik meg a kérdést, hogy "az intelligencia az, amit intelligenciatesztekkel mérünk". (Úgy hangzik ez, mintha azt mondanánk, hogy hőmérséklet az, amit hőmérővel mérünk.) Ez ugyan több a semminél, de csak szükségmegoldás, amely kielégítetlenül hagyja a gondolkodó embert.
Az igazi gondolkodás nem szükségmegoldások összeeszkábálását, sőt még csak nem is szigorúan logikus lépések egymásutánját jelenti, amit valahány lépés után valamilyen okból abba szoktak hagyni, hanem az igazi gondolkodás a teljes igazság elérésére való törekvés, amit a teljes igazság elérése előtt nem szabad abbahagyni.
Az intelligenciára vonatkozó legfontosabb igazság az lenne, hogy mi is tulajdonképp az intelligencia. Ennek az igazságnak még nem vagyunk minden részletre vonatkozóan teljesen a birtokában, de nyugodtan leszögezhetjük, hogy az intelligencia egy képesség, az élet dolgaiban való eligazodás, helyesen tájékozódás képessége. Az intelligencia az ember felsőbbrendű eligazodási, tájékozódási, lényeg- és problémamegragadási valamint problémamegoldási képessége ill. ennek érvényesülése, megnyilvánulása. Ez a képesség Ä mint már hangoztattuk Ä mindenkiben megvan. Akiben érvényesül, azt intelligensnek nevezzük, akiben alig érvényesül, azt nem tartjuk intelligensnek.
Az élet feladatmegoldások, problémamegoldások folyamata. Mindenki érzékeli a problémák szorítását, mindenki érzékeli és szenvedi a problémák meglétéből eredő kellemetlenségeket. Van aki csak érzékeli és csak szenvedi, vannak azonban olyanok is, akik nemcsak érzékelik és szenvedik a problémák meglétéből eredő kellemetlenségeket, hanem magukat a problémákat is képesek meglátni, megragadni és meg is oldani. Ezek az intelligens emberek.
|