INTELLIGENS GYEREKEK - INTELLIGENS FELNŐTTEK
2005.06.25. 12:46
Az intelligencia, különösen saját intelligenciája, mindenkit érdekel.
INTELLIGENS GYEREKEK - INTELLIGENS FELNŐTTEK
Írta:
Pogány Csaba okl. matematikus
Bevezetés ---------
Az intelligencia, különösen saját intelligenciája, mindenkit érdekel. Rengeteget beszéltek és írtak már az intelligenciáról, amitől azonban nem sokan lettek intelligensebbek, de még okosabbak sem. A "tudománynak" még odáig sem sikerült eljutnia, hogy megnyugtatóan tisztázza, mik az azonosságok és mik a különbözőségek, aközött, hogy valaki okos, elmés, szellemes, művelt vagy intelligens, az olyan, közérdeklődésre számot tartó kérdések megoldásáról ne is beszéljünk, mint például a következők.
Az emberiség hány százaléka születik intelligensnek?
Sok intelligens kisgyerekből miért és hogyan válik szürke, cseppet sem intelligens viselkedésű felnőtt?
Mik az intelligencia kézzelfogható ismertetőjegyei?
Hogyan menthetjük meg minél több intelligens kisgyermek intelligenciáját?
Mit csináljon az a felnőtt, aki szeretné az intelligenciája érvényesülését akadályozó korlátokat felszámolni?
Hogyan állapíthatja meg ki-ki saját magáról, hogy mennyire intelligens?
Ez a munka pont ezekre, a gyakorlati szempontból fontos, és az érdeklődés középpontjában levő kérdésekre keresi a gyakorlati választ.
I. rész
INTELLIGENS GYEREKEK
Az első jelek -------------
A közepes képességek, az átlagos intelligencia megnyilatkozásai nem keltenek feltűnést. Ezekből semmi figyelemreméltó következtetést nem tudunk levonni. A legtermészetesebb, a legmegszokottabb dolog, hogy valami közepes. A kiemelkedően jó, vagy a szokatlanul rossz kelti fel az érdeklődést. Így van ez az intelligenciával is. A kisgyerekek lépegetése a fejlődés megszokott lépcsőfokain (bármennyire is csodálatos maga a jelenség) mindenki előtt természetes. Joggal kelt azonban feltűnést, ha egy-egy kisgyerek nem lépegetve halad a fejlődés lépcsőin, hanem kettesével vagy hármasával veszi a fokokat, vagy időnként nagyobbakat ugrik. Ezek, a kettesével, hármasával vett fokok, a kisebb nagyobb ugrások az átlagon felüli intelligencia első, észrevehető jelei, amik már joggal ragadják meg figyelmünket. Azok a kisgyerekek, akiknél akárcsak egy-két ilyen szokatlan felvillanás is előfordul, biztosra vehető, hogy az átlagosnál intelligensebbek, helyesebben, biztosra vehető, hogy képesek lehetnek az átlagosnál intelligensebbé válni.
Tagadhatatlan és egyben megdöbbentő az a tény, hogy azoknak a kisgyerekeknek a száma, akiknél átlagon felüli intelligenciára (biztosan) utaló jelek többször is meggyőzően mutatkoznak, sokszorosan meghaladja azoknak a felnőtteknek a számát, akiket valóban intelligenseknek kell minősítenünk.
Hová lesz közben az a sok-sok intelligens kisgyerek? Hogyan lesz belőlük szürke tömegember? És hányan is vannak valójában? Az emberiség hány százaléka születik intelligensnek? És egyáltalán, miből következtethetünk egy kisgyerek intelligens voltára?
Felvillanások -------------
Egy kisgyereket nagyanyja türelmesen tanítgat az önálló felöltözködésre.
Az unoka nagyon hamar rájön, hogy a felöltözés elkerülhetetlen része a cipőfűzés, és a cipő befűzésében és kifűzésében semmi érdekes nincs, ez bizony nagyon unalmas munka, ráadásul még az is csak többszöri kísérletre sikerül, hogy egy-egy lyukba befűzze a cipőfűzőt. Jobb tehát, ha más végzi el helyette ezeket a kellemetlen tennivalókat.
Egy reggel a nagyanya szeretettel noszogatja unokáját, hogy keljen ki az ágyból. A következő párbeszéd zajlik.
- Kelj fel kis porontyom, és öltözz fel, nagy gyerek vagy már! - Nem tudok. - Mit nem tudsz? - Felöltözni. - Miért nem tudsz? Tegnap még mindent tudtál. - Nem tudok. - Mit nem tudsz? Bújj ki az ágyból, és húzd fel a harisnyát! - Nem tudom. - Miért ne tudnád felhúzni a harisnyádat? - Nem tudom hol van. - Ott van az ágyad mellett a széken, húzd fel, te már magad is fel tudod húzni. - Nem tudom. - Dehogynem tudod. Miért ne tudnád felhúzni a harisnyádat? - Nem tudom melyik a balharisnya és melyik a jobbharisnya...
*
A ceruza és a radír használatára oktat egy kisgyereket egy felnőtt. Rajzol valamit, utána pedig kiradírozza. Magyarázat is van hozzá persze. "Most rajzolok egy pontot. Látod? Most kiradírozom. Volt pont, nincs pont." A kisgyereket azonban nem nyugtatja meg ez a varázsszöveg, és megkérdezi, hogy "Hová lett a pont? Most a radírban van?"...
*
Az "egyforma" szó jelentését és használatát már megtanulta a kisgyerek, gyakran alkalmazza is a kifejezést, hiszen az összehasonlítás nemcsak fontos, hanem érdekes művelet is, amit minden gyerek nagy kedvvel szokott gyakorolni. Olyankor azonban, amikor nem egyforma dolgok külömbözőformájúságát kell kifejeznie, ez a kisgyerek a "nem egyforma" helyett következetesen azt mondja, hogy "kétforma"...
*
Hajdanvolt falusi, osztatlan iskola elsőosztályos tanulója egyszer csak sírva fakadt. A tanító megkérdezi, hogy miért sír. A gyerek azt válaszolta, hogy értett mindent, amit a tanító mondott, de nem tudja, hogyan álljon a kör alá. A tanítónak kis gondolkodásába került, mire rájött, hogy ő, miközben a felsősöknek magyarázott, úgy kezdte egyik mondatát, hogy "kör alatt azt értjük"...
*
A felsorolt történetekhez hasonló történeteket figyelmes szülők tíz- és százezrei tudnának mesélni gyermekeikről. Intelligens kisgyerekek hatalmas tömegéről van tehát szó, akik azonban néhány év leforgása alatt majdnem mind elszürkülnek. Hányan is lehetnek? Az emberiség hány százaléka születik intelligensnek? Véleményünk szerint ez a szám legalább 30-40 százalék, de az sem zárható ki, hogy az emberiségnek több mint fele intelligensnek születik.
Az intelligenciafelvillanásokból azonban Ä ritka kivételektől eltekintve Ä nem állandó fény lesz, hanem sötétség, de legalábbis félhomály... Intelligens kisgyerekek millióiban véglegesen elakad az intelligencia kibontakozása...
Mi az oka az elakadásnak? -------------------------
Mik akasztják meg az intelligencia kibontakozását? Baktériumok? Vírusok? Zord időjárás? Egyik sem. Majdnem mindig emberek az okozói ennek a csonkulásnak, elkorcsosulásnak. A következőkben sorra vesszük a leggyakoribb intelligencia-megakasztó, intelligencia-korcsosító hatásokat.
"Csodálatos vagy." - "Hülye vagy?" ----------------------------------
A legsúlyosabb intelligencia-megakasztó, intelligencia-korcsosító hatás a szülők korlátolt, mondhatnánk "primitív" viselkedése. A primitív szülői viselkedésnek két szélsőséges fajtája van. Az egyik csak dicsér, csak jutalmaz, a másik csak szid, csak büntet. (Mindegyik szélsőség súlyos érzelmi problémákkal terheli a gyerekeket. A gyerekek szeretnék ezeket a problémákat megoldani, de nem képesek rá. Lelki energiájukat felemészti a számukra megoldhatatlan problémák megoldásán való sikertelen fáradozás. Ebben, a lelki energiákat felemésztő, kiuzsorázott állapotban aztán elakad, majd sorvadásnak indul az intelligencia kibontakozása.)
Az első esetben a szülők mást sem mondanak a gyereknek, mint azt, hogy "Okos vagy, ügyes vagy, szép vagy, erős vagy" stb. A kisgyerek állandóan csak ezt a dicséretáradatot hallja, és hamar el is hiszi. Nem kell azonban sok idő ahhoz, hogy az élet kíméletlenül belegázoljon ebbe a hazug módon kialakított világba, és kiderüljön, hogy ő nem is okos, nem is ügyes, nem is szép, nem is erős. Az eredmény belső válság lesz; állandósult kétségek, és megszámlálhatatlan belső és külső probléma kialakulása.
A második esetben a kisgyerekeknek csak a hibás megnyilatkozásait veszik észre a szülők, és mivel ilyenek általában szép számmal előfordulnak, a kisgyerekek állandó szidás, büntetés légkörében élnek. Sok szülő érett gondolkodást vár el néhány éves gyerekeitől, és amikor ezt nem tapasztalja, dühbe gurul. Divat manapság hülyézni a kisgyerekeket. (Egy ifjú anya két villamosmegálló között 8-szor hülyézte le, egyébként nagyon is értelmes, csak egy kicsit élénk csemetéjét, egyetlen hasraesési "bűncselekmény" miatt. "Hülye vagy? Mondd, te teljesen hülye vagy? Normális vagy te egyáltalán?" Ä visította, és közben Ä tisztítási szándékkal Ä kente szét a sarat a kisgyerek nadrágja térdén.)
Nyugalomhiány -------------
A zaklatott, ideges, feszültségekkel telített légkör a gyerekeket nagymértékben terheli, szinte megbénítja. Minden egészséges fejlődéshez nyugalom kell, különösen áll ez az intelligencia kibontakozására, amelynek a belső (és külső) nyugalom az egyik legfontosabb és nélkülözhetetlen kelléke.
A tévé ------
A kisgyerekek számára a legbiztosabb tömeges intelligencia-megakasztó, intelligencia-bénító a televíziónézés. Hosszú listát (vádiratot) lehetne összeállítani a tévénézés káros hatásairól. Most csak kettőt emelünk ki ezek közül.
A tévé sorvasztja a kisgyerek vizuális aktivitását, alkotóképességét, és ezzel vizuális kultúráját (is). Olyanok lesznek a gyerekek szellemileg mint a pépekkel és vitaminokkal mesterségesen táplált nagybetegek. Nem tanulnak meg rágni, mert a pépet nem kell, és nem is lehet megrágni, az önálló táplálékszerzésről, a táplálékért való megküzdésről ne is beszéljünk. A tévéképernyőn mozgóképet, mégpedig gyorsan mozgó képet lát a gyerek. Nincs idő gondolkodni, elemezni, a kép-pépet nyelni kell. Az állóképet, amit nézegetni tanulmányozni lehet, és kell is, és ezáltal a tanulmányozás által fejleszti az elmét, a képzelőerőt, a vizuális készséget, az aktív vizuális kultúrát, a tévé kiszorította a gyerekek életéből.
Azok a szülők, akik gondoskodnak róla, hogy gyermekeiknek minél több értékes, részletgazdag, tanulságos és gondosan készített "állókép" (rajz, fénykép, festmény, metszet) álljon rendelkezésére, és teljesen kikapcsolják gyermekeik életéből a tévét, azok a szülők gyermekeik intelligenciájának kifejlődéséért többet tesznek, mintha 10 éves korukig "elit óvodába" és "elit iskolába" járatnák őket.
Számtalan hipnózistapasztalat bizonyítja, hogy a rossz emlékek lerakódnak az emberben, és életünk végéig hatnak valamilyen módon. Nem kell bizonygatni, hogy a rossz emlékek leggyakrabban rossz hatásúak. Azt is tapasztalhatja mindenki, hogy mennyi rossz hatású képet töm bele a nézőbe a tévé egy óra alatt. Azok a gyerekek, akik megmenekülnek ezektől, az életük végéig ható rossz benyomásoktól, nagy előnnyel indulnak az életharcban.
A tévéjáték és a számítógépes játékok -------------------------------------
A tévéjátékok és a számítógépes játékok között vannak ugyan érdekesek és fejlesztő hatásúak is, többségük azonban ostoba, primitív, és csak időpocsékolásra alkalmas. Jobb kerülni ezeket.
Mintahiány, példahiány ----------------------
A kisgyerekek egészséges fejlődéséhez nélkülözhetetlenek a jó minták, a jó példák. Köztudott, hogy a férfiaknak általában nagyobb az agytérfogata, és nagyobb a testi ereje. A nők a megértés, a türelem, a család testi és lelki életben tartása terén rendelkeznek többletadottságokkal. Mind a kisfiúknak, mind a kislányoknak nélkülözhetetlen mind a férfi és apa, mind pedig a nő és anya minta. Ezekre elsősorban közvetlen utánzás miatt van szükségük, tőlük tanulhatják a férfi és apa ill. a nő és anya szerepet. De a tanulásban gyakran nem az a minta, amit felnőtt fejjel gondolnánk. A következetesség, a szigor inkább férfi és apa tulajdonság, a gyengédség, a megértés, a szeretet inkább női és anyai. A kisgyerekek azonban gyakran az apától tanulják a gyengédséget, a megértést, a szeretetet, mert az erőt és hatalmat megtestesítő apának erre igazán nem lenne szüksége, de ha mégis csinálja, ez figyelemreméltóbb, mint a fizikailag gyengébb anya ilyen viselkedése, aki erre szinte predestinálva van. Fordítva is igaz. A kisgyerek gyakran a lágyságot, puhaságot megtestesítő anyától tanulja a következetességet és a szigort, mert ez az anyánál figyelemreméltóbb, mint a fizikailag erősebb apánál, akinél ez természetes.
A kisgyerekek számára a legfontosabb és legértékesebb minta a teljes család. A család által biztosított mintákat máshonnan és mással nemigen lehet pótolni. A kisgyerekeknek azonban, ahhoz, hogy intelligenciájuk kibontakozhasson, még rengeteg olyan jó és rossz példára is szükségük van, amelyekhez csak ritkán jutnak hozzá a családban. (A rossz példákra természetesen nem utánzás céljából, hanem tanulságok levonása miatt van szükségük.) Külön tanulmányt igényelne a fontosabb mintatípusok felsorolása, itt csak egy egyszerűbbet, és egy bonyolultabbat említünk. Az egyszerűbb egy szeg beverése, fába, kalapáccsal, a bonyolultabb a sütés-főzés mestersége. Sok-sok hibás és jó példa látásán, megtapasztalásán, a tapasztalatok hasznosításán keresztül vezet az út a szerszámok intelligens használatához és a sütés-főzés műveleteinek intelligens végzéséhez is. (Van olyan férfi aki élete végéig nem tanul meg rendesen beverni egy szöget egy darab fába, és olyan nő is akad szép számmal, aki élete végéig nem jut el odáig, hogy képes legyen egy ehető csirkepaprikást előállítani.)
Nagyon nehéz elképzelni, hogy egy kisfiú intelligenciája barkácsolás nélkül helyesen fejlődjön. A sütés-főzés pedig ugyanaz a lányoknál, mint a barkácsolás a fiúknál. A kislányoknál a játékbabákkal való "szakszerű" foglalkozás, és később a babaruhavarrás, mással nem pótolható intelligenciafejlesztő és intelligenciakibontakoztató tevékenység.
Nagyon fontos persze, hogy a fiúk is ismerjék meg a főzés és a varrás legfontosabb elemeit, a lányok pedig a barkácsolás minimumát. Nem lehet túl intelligens az a férfi, aki nem tud egy gombot felvarrni, de az a nő sem, aki képtelen sikerrel használni egy villáskulcsot, mert fogalma sincs arról, hogy van balmenetes és jobbmenetes csavar, de ha hallott is ilyesmiről, nem tudja, hogy melyiket mikor merrefelé kell forgatni.
Különös gondja legyen a szülőknek arra, hogy a gyerekeik kezébe csak jóminőségű szerszámok, munkaeszközök kerüljenek, és oktassák is őket ezek biztonságos kezelésére.
Csak minden szempontból ízléses, "szép" játékbabát vegyünk a kislányoknak! A torz vagy csúnya játékbaba a kislányok kezében biztos jele a szülők alacsony szinten megrekedt intelligenciájának. Különbséget kell azonban tenni a torz és csúnya és az egyszerű játékok között. A torz és a csúnya mindenképp kerülendő, mert káros hatású. Számos példa bizonyítja azonban, hogy a gyerekek gyakran jobban kedvelik egyik-másik egyszerű és olcsó játékukat, mint a drágábbakat. Áll ez természetesen a kislányok babáira is. Nem ritka, hogy egy egészen egyszerű "rongybaba" a kislány kedvence, megelőzve más, drága babákat.
Unatkozás ---------
Az unatkozás rossz tanácsadó, ez köztudott. Emellett még nagyon rossz, kiszárító, sorvasztó hatású lelkiállapot is. Ha hosszabb ideig tart, akkor fásulttá, közönyössé szürkítheti vagy ingerültté teheti a gyerekeket.
Az unatkozástól minden szülőnek elemi kötelessége mentesíteni gyerekeit. Kevesen tudják azonban, hogy az unatkozás ellen a legrosszabb módszer, ha szórakoztató vagy élvezetes dolgokról gondoskodunk a gyerekeknek. Értékes elfoglaltságról kell gondoskodni, olyanról, amely fejlesztő és a gyerekek érdeklődését is megragadja. Nem szabad a kisgyereket rászoktatni arra, hogy mindig élvezetes és szórakoztató dolgokról gondoskodnak a számára. Az élvezetes és szórakoztató dolgok tárháza hamar kimerül, és az utána következő unalom szenvedését még a kiábrándultság és a csalódottság is fokozza.
Azt is kevesen tudják, hogy a legtöbb gyereket, még a legintelligensebbeket is, előbb meg kell tanítani arra, hogy megkeresse, hogy miben mi az érdekes. Vannak szülők, akik éberen figyelik, hogy mi érdekli csemetéiket, pedig azok még azt sem tudják, hogy mik azok amik iránt érdemes érdeklődniük.
Feladathiány, bírálathiány --------------------------
Az intelligencia kibontakozását, érvényesülését a jó feladatok, a megoldásukkal való egészséges birkózás, a helyesen kritikus környezet segíti legjobban.
Kérlelhetetlenül szigorú intelligenciavizsga nekünk felnőtteknek, hogy
- tudunk-e gyermekeinknek és magunknak jó feladatokról gondoskodni, - tudjuk-e gyermekeinknek és magunknak, a mindenképp elvégzendő kényszerű feladatokat olyanokkal vegyíteni, hogy e vegyülék a lehetőségekhez képest a lehető legfejlesztőbb legyen, - tudjuk-e biztosítani a helyes megítélést, elbírálást.
A hibák helytelen kezelése -------------------------- (A hibák javításának, a tanulságok levonásának elmaradása) ----------------------------------------------------------
Minden ember követ el hibákat. Az intelligens is. Az intelligens embert a kevésbé intelligenstől az elkövetett hibák alapján is meg lehet különböztetni, de sokkal megbízhatóbb ítéletet alkothatunk, ha embereknek a hibákhoz való viszonyát vizsgáljuk. Hogyan viszonyul az intelligens ember a már elkövetett hibákhoz? Hogyan dolgozza fel az eseményt? Hogyan tervezi meg, és hajtja végre a javítást (ha ennek van értelme)? Hogyan és milyen tanulságokat von le a hibákból? A gyerekek intelligenciájának kibontakozása hamar megakad, vagy lefékeződik, ha a szülők nem tanítják meg őket a saját és a mások hibáihoz való helyes viszonyulásra, arra, hogy hogyan kerüljék a hibákat, hogyan tervezzék meg, és hogyan hajtsák végre a javítást, hogyan és milyen tanulságokat vonjanak le a hibákból. A hibák életünk főszereplői. A helyes kezelésükön rengeteg múlik. A helyes kezelés viszont azon múlik, hogy ki hogyan vonja le a tanulságokat a hibákból. A gyerekeket erre is meg kell tanítani. A gyerekekkel közösen végzett hibaelemzés és tanulságlevonás olyan szülői tevékenység, amelyet semmi mással pótolni nem lehet, nemcsak nevelési, hanem intelligenciakibontakoztatási szempontból sem.
Az értelmes beszélgetés hiánya ------------------------------
Az intelligenciakibontakozást súlyosan hátráltatja, sőt véglegesen meg is akaszthatja, ha a gyerekek megszokják a felelőtlen fecsegést. (Ez a veszély elég nagy, hiszen manapság ugyancsak sokan vannak, akiktől megtanulhatják az ilyesmit.) Az is káros lehet azonban, ha nem akad a gyerekeknek értelmes beszélgetőtárs. Az értelmes beszéd elsajátítása szinte nélkülözhetetlen követelmény ahhoz, hogy valaki a logikus gondolkodást is elsajátítsa. Sajnos manapság a pontos, értelmes beszéd ugyanolyan ritka, mint a logikus gondolkodás. Egyiknek sincs becsülete, hiszen naponta tapasztaljuk, hogy milyen sok az olyan sikeres ember, aki sem a pontos, értelmes beszédben, sem a logikus gondolkodásban nem jeleskedik.
Okos beszélgetőtárs nélkül a gyerekek nehezen vagy sehogy sem tudnak megbirkózni a beszélt nyelv olyan Ä logikai szempontból nagyon jelentős Ä buktatóival, csapdáival, mint pl. amikor a modoros felnőtt a "valamennyi" szót használja a "minden" helyett. (A logikus gondolkodás egyik alapművelete annak a megállapítása, hogy egy összességnek hány eleméről van, ill. lehet szó. Aki a "valamennyi" és a "minden" szó között nem tesz különbséget, az képtelen a legfontosabb logikai műveletek helyes elvégzésére. Emiatt azonban manapság senkit sem szorítanak háttérbe akár naponta szerepelhet az ország nyilvánossága előtt.)
Intelligens beszélgetőtárs segítsége nélkül a gyerekeknek csak nehezen vagy sehogy sem sikerül tudatosítaniuk azt a rendkívül fontos igazságot, hogy a nyelv nem mindennek a kifejezésére képes. Nem mindennek van neve. A világ fontos dolgainak csak egy részét tudjuk nyelvi eszközökkel megragadni. Aki ezt nem tudja, menthetetlenül beleragad a szavak világába, menthetetlenül szavakban, nyelvi eszközökkel fog gondolkodni, tehát az intelligenciája egysíkú, nyelvileg korlátozott intelligencia marad. Az intelligens ember a teljes valóságban (nemcsak annak nyelvileg kifejezhető részében, "modelljében") él, összeszedetten, figyelve. A csend nem jelenti számára az élettelenséget. Nincs a szavak világába bezárva, nem kell állandóan kifelé fordulva beszédre vagy beszédlehetőségre lesnie, ha "be akar kapcsolódni az életbe."
A rossz mesék -------------
A rossz meséknek rendkívül nagy szerepe van abban, hogy rengeteg gyerek intelligenciájának kibontakozása megfeneklik, különösen manapság, amikor már a rádión és a tévén keresztül is zúdul a rossz mese felnőttekre, gyerekekre egyaránt. A "mese" téma olyan fontos, hogy könyvet kellene róla írni. Itt csak a rossz mesék rendkívül káros voltára hívhatjuk fel a figyelmet.
A kitalált, nem valóságos meséknél sokkal érdekesebbek és értékesebbek azok a "mesék" amiket a valóság kínál. Olyanok mint például, a következők. Hogyan és miért süllyedt el a Titanic? Hogyan folyik a munka egy bányában, egy kohászati üzemben, egy pályaudvaron, egy iskolában? Mi zajlik egy méhkasban, egy hangyabolyban? Hogyan él egy ideális család? stb.
A rossz játékok ---------------
A rossz játékok, a rossz mesékhez hasonlóan, károsan befolyásolják az intelligencia kibontakozását. A játékok szerepét nem lehet túlbecsülni. Ha a játékok jók, akkor, a gyerekek intelligenciája gyorsan fejlődik, de ha rosszak, akkor biztosan károsodik, lassul vagy megakad intelligenciájuk kibontakozása. A jó és rossz játékokról, a játszás jó és rossz módjairól, a jó és rossz játékszerekről köteteket lehetne írni.
A gyerekek intelligenciáját fejlesztő játékokról gondoskodni elsősorban nem pénz kérdése, hanem szülői intelligenciáé és szereteté. A jó játékok hiánya elsősorban nem a környezet pénzügyi szegénységéről, hanem a környezet gondolatszegénységéről árulkodik. Szép számmal találhatunk unatkozó kisgyerekeket drága játékok tömege között is. Ezekkel a játékokkal azonban, magas áruk ellenére mégsem lehet igazán jól játszani, mert a gyártók a módos szülők pénztárcáját célozták meg, a gyerekek igazi (fejlődési) igényeinek szolgálata helyett.
Eligazításhiány, tájékozatlanság --------------------------------
A gyerekeknek el kell igazodniuk a világban. Ebben az eligazodásban segítségre van szükségük. Az eligazodáshoz a legszükségesebbeket időben meg kell kapniuk, ellenkező esetben károsodik, de legalábbis aránytalanul késhet intelligenciájuk kibontakozása. Az élet legfontosabb területeire vonatkozóan világosan és egyértelműen tudniuk kell a gyerekeknek, hogy miből, hogyan, mi lesz. Tudniuk kell a megkülönböztetés, az összehasonlítás, a megítélés szempontjait és módszereit. Tudniuk kell, hogy mik az értékek, mik a jók, és mik a kerülendők, a rosszak.
Pszichológiai kártételek ------------------------
Jaj annak a tehetséges kisgyereknek, akinek intelligenciája kibontakoztatását "hozzáértő szakemberek" kezeire bízták szüleik. Lesz ott minden, önidentitás, önmegvalósítás, kreativitás, csak egészséges fejlődés nem.
Gyengekezűség, túlszigor, ridegség ----------------------------------
A gyengekezű, a tehetetlenül lágy és a túl szigorú, és rideg szülő egyformán kárt okoz gyermekeinek. Sem a szétfolyó fegyelmezetlen élet, sem a túl sok tilalomfával teletűzdelt világ nem kedvez az intelligencia kibontakozásának. A helyes nevelés persze nem az, hogy egyforma arányban vegyítjük a gyengekezűséget a túlszigorral, hanem az, hogy egyformán kerüljük mindkét káros végletet. (A "Csodálatos vagy." - "Hülye vagy?" primitív egyoldalúsága rokon téma, de nem azonos a gyengekezűség ill. a túlszigor kérdéskörével.)
Szeretethiány -------------
Akár hívő valaki, akár nem, érdemes elgondolkodnia egy közel kétezeréves meghökkentő vallási megállapításon: "Szeretet az Isten", vagy ahogyan még fordítják, "Az Isten szeretet". Tehát a legnagyobb, a legjobb, a legtökéletesebb, a leghatalmasabb a szeretet, vagy, a szeretet a legnagyobb, a legjobb, a legtökéletesebb, a leghatalmasabb. Ahogyan Istent sokan félremagyarázzák, hamis dolgokról hiszik, hogy Isten, éppúgy a szeretetet is sokan félremagyarázzák, és olyanokról hiszik, hogy szeretet, amiknek semmi köze a szeretethez. Az ilyen kisiklásoknak pedig a gyerekek nevelésében, és a gyerekek intelligenciája kibontakoztatásában végzetes és jóvátehetetlen hatásai vannak.
Ha egy szülő valóban sikeres akar lenni gyermekei intelligenciájának kibontakoztatásában, sose tévessze szem elől, hogy a legtöbb a helyes szereteten múlik. Tehát első dolga kell, hogy legyen minden gyerekekkel foglalkozó felnőttnek, hogy tételesen összegyűjti, megtanulja és állandóan szem előtt tartja, hogy mi számít helyes szeretetnek, és mi nem az.
A test helytelen kezelése -------------------------
Sokan túlértékelik a testet. Az embert testi ereje, előnyös külső megjelenése szerint ítélik meg. Mások elhanyagolják testüket, mintha nem is hozzájuk tartozna. Mindkét véglet káros mind az intelligencia fejlődésére mind pedig érvényesülésére.
A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, táplálkozás, testmozgás és a megfelelő öltözködés biztosítása a szülők feladata. A szülőknek arról is gondoskodniuk kell, hogy a gyerekek értékrendjében ezek a javak a helyükre kerüljenek.
Miket kerüljünk? ----------------
Röviden áttekintettük, hogy intelligens kisgyerekek tömegeiből mitől lesz néhány év leforgása alatt elkorcsosult intelligenciájú tömegember.
Foglaljuk össze, hogy mik a legkárosabbak a gyerekek intelligenciájának kibontakozására! Ezek a következők:
- Agyondicsérés vagy agyonszidás ("Csodálatos vagy." - "Hülye vagy?") - Gyengekezűség, túlszigor, ridegség - Nyugalomhiány - Szeretethiány - A képernyő előtt elpocsékolt idő - Mintahiány, példahiány - Unatkozás - Feladathiány, bírálathiány - A hibák helytelen kezelése (a hibák javításának, a tanulságok levonásának elmaradása) - Az értelmes beszélgetés hiánya - Rossz mesék - Rossz játékok - Eligazításhiány, tájékozatlanság - Pszichológiai kártételek - A test helytelen kezelése, a testi egészség elhanyagolása, gondozatlansága (nem a gyerekek saját igényeinek megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, táplálkozás, öltözék, testmozgás)
E lista alapján a szülők könnyen megállapíthatják, hogy gyermekeik intelligenciafejlődését veszélyezteti-e valami, és ha igen, mennyire és mi veszélyezteti.
Hogyan menthetjük meg minél több kisgyermek intelligenciáját? -------------------------------------------------------------
Az előbbi intelligenciafejlődés-fenyegetettségi, és -veszélyeztetettségi listából az is kiolvasható, hogy gyermekeink intelligenciáját a következő követelmények teljesítésével menthetjük meg.
- A valóságnak megfelelő értékeléssel (Csak indokoltan dicsérjünk és szidjunk! A legkevesebb legyen a szidás, ennél több a dicséret, mindkettőnél több az együttérző bátorítás, biztatás.) - Meleg, derűs, de következetes és fegyelmezett légkörrel, - A belső és külső nyugalom, feszültségmentesség biztosításával, - Okos, előrelátó szeretettel, - A tévé hang és kép kikapcsolásával, - Hasznos, értékes, fejlesztő minták, példák biztosításával, - Az unatkozás kiküszöbölésével, - Jó feladatok biztosításával és ezek megoldásának fejlesztő elbírálásával, - A hibák helyes kezelésével (a hibák javításának, a tanulságok levonásának gyakorlásával), - Értelmes beszélgetéssel, - A rossz mesék kerülésével, - Jó játszási lehetőségek, jó játékok biztosításával, - Okos, érhető eligazítással, életkornak megfelelő tájékoztatással, - Pszichológiai kártételek megakadályozásával, - A test helyes kezelésével, a testi egészség gondozásával (a gyerekek saját igényeinek megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, táplálkozás, öltözék, testmozgás biztosításával)
Jó, ha a szülők elbírálják és osztályozzák magukat, az iskolában szokásos módon aszerint, hogy a felsorolt 15 követelményt milyen mértékben sikerül teljesíteniük.
Ha a jegyek között előfordul az elégtelen (1), akkor a szülők intelligenciavédelemből elégtelenre vizsgáztak. Ha a legrosszabb jegy elégséges (2), akkor az intelligenciavédelem elégséges. Ha sem elégtelen sem elégséges jegy nem fordul elő, akkor:
45...54 összpontszámnál az intelligenciavédelem közepes (3). 55...64 összpontszámnál az intelligenciavédelem jó (4). 65...75 összpontszámnál önmagukat túlértékelve végezték az osztályzást.
Intelligenciavédelemből senkinek nem lehet jelese a Föld hátán!
|