bibliaiskola
KÖSZÖNTELEK!
Indulás: 2004-11-23
 
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
VIDEO

Jézus élete Lukács
evangéliuma alapján
http://www.jesusfilm.org/
languages/01107/hi.html
 
Kedvencek
 
Segítség a tanítóknak
Segítség a tanítóknak : Gyermeklélektan

Gyermeklélektan

  2004.11.23. 21:59

Milyen tulajdonságok jellemzik az egyes korosztályokhoz tartozó gyermekeket és milyen tanítási módszerek ajánlhatók az őket tanítóknak?

2–3 évesek

Fizikai tulajdonságok

A második és harmadik életév között a gyermek állandó mozgásban van. Gyakran elesik. A nagyobb izmok ekkor vannak fejlődésben, a kisebb kéz/ujj izmok azonban még nem fejlettek. A két évesek sétálnak, felmásznak mindenre, firkálnak a papírra, tornyot építenek az építőelemekből, lapozgatják a könyveket, maguktól eszegetik a kekszet vagy más csemegét. A háromévesek az építőelemekből már építményeket hoznak létre, rajzaik – állításuk szerint – már valamilyen tárgyat vagy embert ábrázolnak, elkezdenek számolni, s lehet, hogy az előre vastagon meghúzott egyenes vonalak mentén ollóval vágni is kezdenek.

Tanítási tippek:

Adjunk sok lehetőséget a mozgásra! Használjunk egyszerű mutogatós verseket a lazításra, lépkedésre, ugrálásra, tapsolásra! Használjunk egyszerű kirakós játékokat, nagyobb építőelemeket, nagyobb zsírkrétákat és papírokat! Biztosítsunk számukra néhány csendben elvégzendő feladatot is!

Értelmi/érzelmi tulajdonságok

A kétévesek csak rövid ideig tudnak figyelni. Sok különálló szót és néhány mondatot is tudnak már mondani. A gyermek kezdi felismerni nevét írott formában. A két- és három éves gyermekek felfedezők; érzékszerveik segítségével tanulnak. Képesek a mondókák, énekek és mutogatós versek megtanulására.

Tanítási tippek:

Érdekes anyagú, illatú, ízű, stb. anyagokat hozzunk a gyerekeknek felfedezés céljából! Egyszerű, szósze- rint érthető, a szimbolikát kerülő történeteket használjunk! Legyünk rövidek, gyakran használjunk képeket és flannel figurákat! A feladat ismertetésekor egyszerre csak egy utasítást adjunk, mely legyen rövid! Várjunk türelmesen, míg a gyerekek reagáltak az első utasításra, mielőtt a következőt  elmondanánk!

Társas tulajdonságok

A kétéves gyermek kevéssé veszi figyelembe mások jogait. A három évesek már interakcióba kerülnek egymással a játék során, habár ez még mindig az „ÉN, ENYÉM, ENGEM” világában történik. A jószívűség és az egymás előre engedése még nehéz dolog. Konfliktushelyzetben a gyerekek jobban reagálnak a közbeszólásra, mint a logikus érvelésre.

Tanítási tippek:

A tanárnak kedvesnek és türelmesnek kell lennie. Ajánljunk fel több lehetőséget is a társaikkal való együtt játszásra! Minden egyes gyermeket különleges személyként kezeljünk, és gyakran szólítsuk őket a nevükön! Segítsünk a gyermekeknek sikerélményhez jutni azáltal, hogy képességeikhez mért feladatokat adunk nekik!

Szellemi (spirituális) tulajdonságok

A két és három éves gyermek megérti már azt, hogy mindent Isten teremtett, és hogy Istennek gondja van rá; hogy Jézus Isten drága Fia, aki kedves, szeretetteljes dolgokat tett, amikor a földön élt; hogy a Biblia

Tanítási tippek:

Az, hogy a gyermek mit tanul meg Istenről, nem csak azon múlik, hogy mit mondanak neki Istenről, hanem azon is, hogy mit mutatnak meg neki Róla. Szeretetteljes tetteink segítenek a gyermeknek megérteni Isten szeretetét. Segítsünk a gyermekeknek megtapasztalni azt, hogy Isten jelen van világunkban azáltal, hogy olyan feladatok széles választékát biztosítjuk a számukra, melyekben a látás, tapintás, szaglás, ízlelés és a hallás nagy szerepet játszanak! Beszélgessünk, és énekeljünk is Istenről!

Fizikai tulajdonságok

Ebben a korban a gyermekek gyors fizikai fejlődésen mennek keresztül. Koordinációjuk sokat fejlődött már. Ebben a korban a gyermekek még mindig egyfolytában mozgásban vannak. Gyakran a lányok gyorsabban fejlődnek, mint a fiúk. A négy- és ötévesek már tudnak görbe vonal mentén is vágni, és felismerhetően rajzolnak le emberi figurákat és tárgyakat.

Tanítási tippek:

A legjobbak a szabadkezet adó, kreatív kézügyességi feladatok. Ne várjunk el a gyerekektől tökéletességet! Az ilyen korú gyerekeknek még mindig arra van szükségük, hogy az elismerést az alkotásukba fektetett erőfeszítésükért kapják, és ne pedig a végterméket értékeljük. A nagy alakú papírok  és zsírkréták, valamint vastagon előrajzolt vágásvonalak még mindig szükségesek. A kifinomultabb játékok már helyénvalók: 10-20 darabos kirakósok, különböző építőjátékok (különböző formájú és méretű), élethű otthoni kellékek (lány és fiú ruhák, konyhai felszerelések, élelmiszer csomagok), stb.

Értelmi/ érzelmi tulajdonságok

A négy- és ötéves gyerekek kíváncsiak, és sokat kérdeznek. Hosszabb ideig is képesek már figyelni, de ennek időtartama még mindig igen rövid. Szavainkat a gyermekek még mindig szó szerint veszik. A négy-, ötévesek képesek rövidebb aranymondások megtanulására, képesek a közelmúlt helyes felidézésére és a legtöbb szó helyes kiejtésére.

Tanítási tippek:

Használjunk nagy képeket segédeszközül ahhoz, hogy az alapfogalmak jelentését elmélyítsük a gyerekekben! Reális elvárásokat támasszunk csak, és az általunk kívánatos viselkedést emeljük ki („Robi, kint, ahol sok hely van, jó dolog a rohangálás. Idebent csak sétálni szabad, hogy ne sérüljön meg senki.” „Klári, csak a saját papírodra lehet rajzolni. Van még esetleg hely a te papírodon is, amit lilára szeretnél színezni?”) Hozzunk sok olyan dolgok, amit a gyerekek megértinthetnek, megnézhetnek, megszagolhatnak és megkóstolhatnak! Segítsünk a gyerekeknek, hogy saját maguk fedezhessék fel a

Társas tulajdonságok

A négy-, ötéves gyermekek már képesek a többiekkel együtt csoportos feladatokban részt venni. A gyermek aktívan keresi a felnőtt elismerését, válaszol a barátságos viselkedésére, és vágyik a szeretetre különösen tanára részéről. Néhány gyerek negatív módon vonja magára a többiek figyelmét.

Tanítási tippek:

Teremtsünk lehetőséget a csoportos éneklésre, imádságra és beszélgetésre! Adjunk minden gyermeknek lehetőséget az előtérbe kerülésre azáltal, hogy felajánljuk pl.

Az uzsonna kiosztásának vagy egy kép feltartásának lehetőségét, stb. Figyeljünk minden gyermekre külön-külön, hogy elkerüljük a rossz viselkedést! Gyakran teremtsünk szemkontaktust a gyermekkel, hallgassuk meg őt figyelmesen, mosolyogjunk rá, és fejezzük ki, hogy különleges a számunkra!

Szellemi (spirituális) tulajdonságok

A négy-, ötéves gyermek képes Istenről alapvető ismereteket elsajátítani, pl. hogy Ő teremtette a világot; hogy gondoskodik minden emberről; hogy megbocsát neki, ha rosszat tesz. Ebben a korban a gyermek azt is megérti, hogy Jézus azért halt meg, hogy elvegye a rossz tetteinkért járó büntetést, hogy feltámadt a halálból, és él. A négy-, ötéves gyermekek megtaníthatóak arra, hogy a Biblia az Istennek való engedelmességre tanít minket, és hogy imádság által beszélhet Istennel.

Tanítási tippek:

Mivel a gyermek még mindig szó szerint vesz mindent, ezért kerüljük a szimbolikus képek használatát, mint pl. „újjászületni”, „megnyitni a szívünket”, „emberek halászai” vagy „hívd be Jézust a szívedbe”! Amikor nyelvünkön lenne egy ilyen szimbolikus kifejezés, akkor gondolkodjunk el azon, hogyan tudnánk a lehető legegyszerűbb, szószerint vehető módon azt elmagyarázni! Majd ezt az egyszerű magyarázatot mondjuk el a gyerekeknek a szimbolikus kifejezés helyett, amely csak összezavarná őt!

 

 

6-7 évesek

 

Fizikai tulajdonságok

A gyerekeknek minden órán szükségük van a mozgásra. A kis izmok koordinációja még fejlődésben van. A kislányok ebben az életkorban fejlettebbek, mint a fiúk.

Tippek a tanításhoz:

Vágási és egyszerű írási feladatokat adjunk a gyerekeknek! Adjunk alternatív feladatot azoknak a gyerekeknek, akik nem tudnak még jól írni (pl. rajzolást)! Legyen lehetőség a mozgásra, hogy a gyerekek megváltoztathassák helyüket az óra alatt; több típusú feladatot biztosítsunk!

 

Érzelmi tulajdonságok

A gyerekek új és gyakran elég intenzív érzelmeket élnek át, ahogy egyre függetlenebbé válnak. Néha nehéz számukra, hogy uralkodjanak magatartásukon. Még mindig erős a vágy bennük a felnőttek elismerése után, és egyre növekvő vágy társaik elismerése után.

Tippek a tanításhoz:

Keressük a lehetőséget arra, hogy minden gyermekkel megértessük és éreztessük a szeretetünket. Fejezzük ki minden gyermeknek az iránta valamint tetteik és teljesítményeik iránti őszinte érdeklődésünket. Tanuljuk meg a gyerekek nevét, és gyakran használjuk nevüket dicséretekben.

 

Társas tulajdonságok

A gyerekek szeretnék elnyerni tanáraik tetszését. Minden gyermek azért küzd, hogy elfogadható legyen a társai számára. Az aranyszabály ebben a korban nehéz. Nagyon fontos, hogy elsők legyenek és hogy nyerjenek. Egymás előre engedése nehéz. Ennek képessége a második osztály végén kezd el kifejlődni. A gyermek társas fejlődése fokozatosan tolódik el az „én"-től  a „te" és a „mi" felé.

Tippek a tanításhoz:

Adjunk lehetőséget a gyerekeknek, hogy felváltva vehessenek részt valamiben. Segítsünk nekik mások véleményét és kívánságait elfogadni, hogy az egész csoport érdekét is figyelembe vegyék a maguké mellett. Hívjuk fel a figyelmet arra, amikor a csoport sikeresen együttműködött!

 

Értelmi tulajdonságok

Nagy érdeklődéssel vetik bele magukat a tanulásba, így az ilyen korú gyermekek sok kérdést tesznek fel. Szeretik megismételni a történeteket és feladatokat. Az idő érzékelése még korlátozott. Még mindig az itt és most fogalmában gondolkoznak, mintsem múltban és jövőben. A figyelem és beszéd készsége gyorsan fejlődik; a lányok fejlettebbek a fiúknál. A gyermekek úgy gondolják, hogy a többiek mindent úgy látnak, ahogy ők. Inkább a részeket látják, mintsem azt, hogy a részekből hogyan áll össze az egész, mindent szó szerint értenek.

Tippek a tanításhoz:

Amikor feladatokkal készülünk, vegyük figyelembe a gyerekek készségeinek és képességeinek fejlettségi szintjét. Például, vannak olyanok, akiknek jól mennek az olvasási és írási feladatok, mások pedig ügyesebbek a zene és rajz terén. Használjunk képeket, hogy megértsék, milyenek a bibliai idők és emberek. Kerüljük a szimbólumokat!

 

Szellemi (spirituális) tulajdonságok

A gyerekek képesek érzékelni Isten nagyságát, csodálatos és szerető voltát, amikor vizuális és konkrét példákat látnak maguk előtt. Isten szellemi természete nehezen érthető számukra, de általában el tudják fogadni, hogy Isten jelen van az élet minden területén, amikor a szülők és tanárok tetteikkel és hozzáállásukkal ezt kommunikálják feléjük. A gyerekek Jézusra tudnak barátjukként gondolni, de konkrét példákra van szükségük arról, Jézus hogyan fejezi ki szeretetét és törődését valaki felé. Ennek megértése vezet el sok gyermeket arra, hogy Jézust személyes megváltójának fogadja el. Megértik azt, hogy Istennel bárhol, bármikor beszélgethetnek saját szavaikkal. Szükségük van arra, hogy rendszeresen legyen lehetőségük imádkozni. Azt is meg tudják érteni, hogy az Ószövetség arról szól, mi történt Jézus születése előtt, az Újszövetség pedig Jézus születéséről, földön végzett munkájáról, mennybe való visszatéréséről és az utána történtekről szól.

Tippek a tanításhoz:

Az evangélium akkor kel életre a gyermekek számára, ha érzik a felnőttek szeretetét. Azok a tanárok, akik hitükről következetes, szerető módon tesznek bizonyságot olyan példák, melyeken keresztül Isten szerető természete nyilvánvalóvá válik a gyermekek számára.

8-9 évesek

 

Fizikai tulajdonságok

Ebben az életkorban már fejlett a nagyobb és kisebb izmok koordinációja. A lányok még mindig érettebbek, mint a fiúk. Képesek hosszabb ideig szorgalmasan dolgozni, de türelmetlenné válhatnak az akadályok vagy saját tökéletlenségeik miatt.

Tippek tanításhoz:

 Adjunk világos, konkrét utasításokat, és amennyire csak lehet önállóságot biztosító feladatokkal készüljünk! A rendrakással bízzuk meg a gyerekeket!

 

Érzelmi tulajdonságok

Ebben a korban a gyermek a haragját cukkolás, csúfolás, kritika és fejlett verbális képességek használata által vezeti le. Nyolc éves korára a gyermekben kifejlődött az igazságos játék fogalma, a helyes és rossz értékrendje. Kilenc éves korban identitásukat a családon kívül is keresik.

Tippek a tanításhoz:

Nagyszerű lehetőség lehet ennél a korosztálynál az, ha a tanár saját életével mutathatja be, mit jelent kereszténynek lenni, mert a gyerekek sóvárogva keresik a követendő példákat. Biztosítsunk olyan  tapasztalati lehetőségeket, melyek bátorítják a gyermek kreativitását és énképét! Szavaink és tetteink által tudassuk minden gyermekkel, hogy szeretjük, és nem engedjük, hogy a többiek bántsák őt, vagy hogy ő bántson másokat! Tegyük osztályunkat biztonságos hellyé!

 

Társas tulajdonságok

A gyermekek egyre jobban vágynak a státusz szerepre korcsoportjukon belül. A legtöbb gyermek idegenek között szégyenlős marad, és legszívesebben csak néhány közeli barátjával van. A legtöbb gyermek még mindig nem rendelkezik a barátság kialakításához és megtartásához szükséges társas készségekkel. 

Tippek a tanításhoz:

Ennél a korosztálynál használhatunk a páros és kiscsoportos feladatokat, ahol a gyerekek együtt dolgozhatnak. Adjunk lehetőséget minden gyermeknek, hogy egyre nagyobb felelősséggel rendelkezzen!

 

Értelmi tulajdonságok

A gyermekek kezdik felfedezni, hogy léteznek valós vélemények az övékén kívül is. Kezdenek képessé válni arra, hogy mérlegeljék az alternatívákat, és már kevésbé hajlamosak ragaszkodni ahhoz, hogy csak egy nézet létezhet. Elkezdenek az „egész"-ben gondolkozni. Egyre inkább fogalmakban gondolkoznak, és kreativitásuk is egyre fejlődik. Ebben a korban azonban sok gyermek félénkké válik kreatív képességei terén, mivel értelmi fejlődése meghaladja néhány más területen lévő képességének a  fejlődését.

Tippek a tanításhoz:

Bátorítsuk a gyermekeket arra, hogy nézzenek utána önállóan egy-két információnak, és keressék meg saját válaszukat egy-egy problémára! Adjunk kézügyességi, zenei és színjátszó feladatokat a bibliai tények és fogalmak megértése érdekében! Bátorítsuk őket, hogy olvassák saját Bibliájukat, azáltal hogy mi kerestetjük ki és olvastatjuk el velük igerészeket! A bibliai játékok is alkalmasak ebben a korban, és az igevers tanulásra is megfelelő ez az időszak. Segítsünk a gyerekeknek megérteni a megtanulandó igeversek jelentését és értelmét!

 

Szellemi (spirituális) tulajdonságok

A gyerekek nyitottak arra, hogy megérezzék, szükségük van Isten folyamatos segítségére és vezetésére. Képesek rájönni, hogy szükségük van a Megváltóra. Lehet, hogy vágynak arra, hogy Isten családjához tartozzanak. Azoknak a gyerekeknek, akiken látszik, hogy tudatában vannak bűnösségüknek és gondolkoznak azon, hogy elfogadják Jézust megváltójuknak, erőltetés nélküli, gondos útmutatásra van szükségük.

Tippek a tanításhoz:

Adjunk lehetőséget a gyerekeknek, hogy az imádságon keresztül Istennel kommunikáljanak! Segítsünk nekik megérteni Isten megbocsátó természetét! Beszélgessünk el személyesen azzal a gyermekkel, akinél úgy látjuk, hogy a Szentlélek Jézus felé vezeti! Egyszerű kérdéseken keresztül próbáljuk megtudni, mennyit értett meg a gyermek!

 

 

 
FIATALOK KÉRDEZTÉK
 
Írj nekem!

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal