Így remélhetőleg a hétvégi Magyar Nagydíjon is balesetmentesen versengenek majd a pilóták. Az Allianz Hungária szakértője pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy tesztelni néha bizony a közúti autókat sem árt.
A ’80-as években független szakértői tesztcsapatokat alkalmaztak az istállók, mert csak így tudtak megbirkózni az előttük tornyosuló tesztelnivalóval. Akkor a vizsgálat legfőbb szempontja nem egyszerűen a technológia, sokkal inkább a versenyautók biztonsága volt. Azóta a számítógépes technológia óriási fejlődésen ment keresztül. A mérnökök a szélcsatornákban nagy teljesítményű szimulátorprogramok segítségével tesztelhetik az autó aerodinamikáját, de a versenypályán, azaz a valós körülmények között végzett tesztek mennyisége ezzel együtt sem csökkent. Ennek az az oka, hogy még a legfejlettebb számítógépek sem képesek szimulálni az autó teljesítményéért felelős két olyan fontos tényezőt, mint amilyen az abroncsok és a pilóta.
Az emberi intelligencia változatlanul nem pótolható: a pilóták olyan váratlan döntéseket hozhatnak a helyzet vagy a köridő megmentésére, amire egy számítógép sosem "gondolna", így az autóból sem képesek kihozni a maximumot. Az abroncsok teljesítményét pedig egyszerűen túl sok tényező befolyásolja ahhoz, hogy ezeket mesterségesen "állíthassák elő". Nem is csoda, hogy a legtöbb időt éppen gumik tesztelésére szentelik a csapatok.
A tesztek azonban nem csak az abroncsok fejlesztését szolgálják, hanem egyrészt a teljesítmény és az autó beállításainak ellenőrzését, másrészt pedig a megbízhatóságot, a biztonságot is. A feladat tehát nem kevés és nem is egyszerű, ezért a nagy csapatok igyekeznek olyan tesztpilótát szerződtetni, aki tapasztalat és gyorsaság szempontjából felér egy versenyzővel. E képességek jelentik ugyanis a biztosítékot arra, hogy a tesztet tényleg a valódi versenykörülményekhez hasonló feltételek közepette végzik.
Talán furcsán hangzik, de bizony a hétköznapi autósnak is érdemes néha tesztelnie, még ha egy kicsit másképp is, mint ahogy azt a Forma-1-ben szokták. Az új vagy javított alkatrészek, beállítások alapos kipróbálása, a megváltozott menettulajdonságok tesztelése a személygépkocsik esetében fontos biztonsági kérdés, emlékeztet az Allianz Hungária szakértője.
Különösen a fékeket, a futóművet és a kormányszerkezetet érintő javítások vagy cserék változtathatják meg alapvetően a gépkocsi korábbi futásjellemzőit. Elegendő a fékbetétek cseréje, a fékek máris másképp és máshol fognak, nem szólva esetleg a féktárcsa felszabályozásáról. Kritikus momentum a futásjellemzők szempontjából a kuplung bármilyen szintű javítása vagy szabályozása, az addig megszokottakhoz képest teljesen megváltozhat a gyorsulás és a megállás, ha máshol fog a kuplung. A futómű-beállítás után is jobb, ha "újra tanuljuk" a kocsit vezetni. A lengéscsillapítók javítása, az abroncsok esetleges cseréje - például egy defekt után - mind-mind olyan változtatás, amelyet követően ismételten ellenőrizni kell a gépjármű irányíthatóságát és menetjellemzőit. Érdemes, teszi hozzá az Allianz Hungária szakértője, hiszen az autóval nem csak menni kell, hanem az úton maradni és megállni is alapfeltétel.
A Forma 1 belülről című sorozatunkban a WilliamsF1 csapat szponzora, az Allianz által rendelkezésünkre bocsátott anyagok segítségével kívánjuk bemutatni a Forma 1 technikai oldalát. Megtudhatják, hogyan kommunikálnak a versenyzõk, kiderül, hogy mi a különbség a személyautók és az F1-es versenygépek fékei között, olvashatnak a Forma 1-es autók beállításainak rejtelmeirõl. Ilyen és ehhez hasonló írásokkal találkozhatnak olvasóink, ha ellátogatnak magazinunkba.)
Tank you: f1hirek |