Williams fél, hogy kihalnak a független konstruktőrök
a5.hu 2007.02.09. 03:19
Sir Frank Williams szerint éveken belül kiveszhetnek a Forma-1-ből a független konstruktőrök, ha egyes istállók a gyári csapatoktól kapott kasztnival indulhatnak.
Bár a kasztnik szabad adásvételének ötlete elvileg a független kiscsapatokat hivatott segíteni, Frank Williams szerint oda vezethet, hogy a gyári istállókon kívül senkinek sem éri majd meg saját versenyautót építeni.
A veterán csapatfőnök a spykeres Colin Kolles mellett az élharcosa annak a mozgalomnak, amely akár jogi úton is megpróbálja eltéríteni a Super Agurit és a Toro Rossót 2007-es terveiktől.
A japán gárda a tavalyi Hondából akarja megépíteni idei autóját, a Red Bull kisebbik csapata pedig az RB3 Ferrari-motorokhoz átalakított változatát használná. A Concorde Agreementet úgy játszanák ki, hogy az autók terveit egy papíron független harmadik cégtől veszik meg.
Az FIA 2008-tól teljesen legálissá tenné a kasztnik adásvételét, Williams szerint azonban ez alapjában veszélyeztetné az övéhez hasonló csapatok létét. "A független istállók nem képesek életben maradni egyenlő feltételek és tisztességes bevételek nélkül. A kasztnik pénzügyi következmények nélküli megosztása halálra ítélné őket" - mondta.
Miként megírtuk, a mezőnyhöz jövőre csatlakozó Prodrive eleve úgy készül az F1-be, hogy egy gyári gárdától vásárol autót, ami Williams szerint igazságtalan.
"Miért kellene megengedni, hogy David (Richards) potom 20 millió fontból vígan eléldegéljen, miközben a többiek a belüket is kidolgozzák, hogy fedezzék a kiadásaikat? A Forma-1-et nélküle építettük fel. De az ő részéről miféle elkötelezettséget jelent, hogy egyszerűen megvesz egy autót? Két év múlva simán kiszállhat."
"Nem David Richards-ot támadjuk, akivel kiváló kapcsolatokat ápolunk, hiszen korábban semmilyen formában nem ártott a Williamsnek. De ha valaki konstruktőrnek nevezi magát, neki kell megépítened az autóit, ahogy az F1-ben évtizedek óta szokás. Ha csak megveszi, akkor nem konstruktőr."
Williams és szövetségesei ebből a logikából kiindulva azt javasolták a csapatfőnökök utóbbi találkozóin, hogy a Toro Rosso és a Super Aguri ne vehessenek részt a konstruktőrök pontversenyében, az érintettek azonban ezt elutasították, mivel szerintük a fent említett jogi kiskaput kihasználva konstruktőrnek mondhatják magukat.
A Williams és a Spyker így a bíróság előtt keresi majd az igazát, és az sem érdekli őket, hogy az eljárás sokáig elhúzódhat, és rossz fényt vethet az F1-re.
"Eltarthat egy évig is, és igen csúnya harc lehet. De talán Max (Mosley-nak) erélyesebbnek kellene lennie. Ő ugyan azt állítja, hogy nem érintett az ügyben, mivel az a Concorde Agreementtel kapcsolatos, de azt három fél írta alá, és ő az egyikük" - mondta Williams.
|