Stronghold Crusader
11# Játékteszt
Kategória: Stratégia
Elérkeztünk ahhoz a pillanathoz, hogy bejelenthetem: elkészült az első olyan játék tesztje, amit csak azután próbáltam ki, miután megalakult a honlap! Ez egy történelmi esemény :). A játék egy középkorban játszódó RTS, méghozzá a jobbik fajtából.
Grafika:
Kezdeném a játék hanyatlóbb részével, azaz a grafikával, de van ám rá mentség: a játék már öregecske, és ha azt nézzük, akkor viszont szép. Ha megnézzük a fegyverkészítőket, a házak teteje növényekkel van beborítva, a várfalak romja szép, az ostromgépek élethűek – tehát szép grafika, csak elavult.
Népszerű segg:
Elnézést a címbeli szójátékért, most nem a seggek népszerűségéről lesz szó, hanem a játék egyik legfontosabb eleméről, a népszerűségről. De mielőtt ezt elkezdeném, elmondanám, hogy a menü ötletes, átlátható, és még a királyságunkat is szerkeszthetjük: megadhatjuk a nevét, címerét, és kiválaszthatjuk, hogy arabok vagy keresztesek leszünk. A játék a várak és a lovagkor idején játszódik, ami egy nagyon izgalmas téma. Na de a népszerűség: ez a játék egyik legfontosabb eleme. Egy 100-as skála mozog, és ha ez az érték 50 felett van, akkor a várunkba beköltöznek az emberek, ha viszont 50 alatt van, akkor kiköltöznek a parasztok. Pedig a parasztok nagyon fontosak nekünk: mindenhova ők mennek el dolgozni, lehetnek favágók, kőfejtők, de akár katonák is, tehát tényleg nagyon fontos, hogy ne el, hanem beköltözzenek hozzánk. A népszerűségre rengeteg minden hat ki, ilyen az élelmezés: minél több és változatosabb az élelmiszer ellátás, annál boldogabbak az emberek. Fontos még a félelem tényező, amit azzal lehet jóvá tenni, ha nyújtópadok és akasztófák helyett szobrokat, májusfákat és kerteket építünk – de vigyázzunk, minél több jó dolog van kastélyunkba, annál lustábbak is a munkások. Akkor is boldog lesznek embereink, ha elég nagy a sörellátás, de akár a vallási épületekkel is növelhetjük népszerűségünket. Van még pár ilyen dolog, és ezekre nagyon oda kell figyelnünk!
Arany, arany, arany!:
A játék egyik legfontosabb épülete a piac, rengeteget fogunk idejárni. Eladhatunk a felesleges anyagokból, és így aranyat kapunk, de fordítva, akár vehetünk is – sok-sok aranyért – cuccokat. De aranyat adókkal is szerezhetünk – de ezzel vigyáznunk kell, hiszen ekkor a népszerűségünk jócskán csökkeni fog. Az aranynak egyébként nagy szerepe van, a vallási épületek felhúzásához, a zsoldosok és a sima katonák kiképzéséhez, a félelem tényezős dolgokhoz, az ostromgépekhez is szükségünk lesz rá.
A sereg:
A játék nagy hangsúlyt fektet a középkori csatákra jellemző ostromokra – és itt bizony nem csak mi fogunk ostromolni, hanem minket is megtámadnak majd. Először is, ha a seregünket nézzük, akkor figyelembe kell vennünk, hogy két nagy csoport közül miket szeretnénk inkább kiképezni. Vehetünk drága pénzért zsoldosokat, vagy felszerelhetünk saját katonákat is – de azért egy kis arany nekik is kell. Saját katonák kiképzésében az a baj, hogy nagyon sok fegyverkészítő műhelyt kell készítenünk, de ha van vas, fa és minden egyéb, no meg a műhely is áll, akkor onthatjuk a fegyvereket, utána pedig a katonákat. A zsoldosok között lehet lovasíjász, arab gránátos, szablyás, de a legérdemesebb rengeteg zsoldos íjászt kiképezni – nem túl drága, és nagyon jól végzik a dolgukat. Saját magunk által kiképzett katonáknál vannak a bivalyerős keresztes lovasok, vagy a sima keresztes katonák, számszeríjász, vagy a gyors buzogányosok, lándzsás és még mi egymás.
Ostrom és a védelem:
Fontos, hogyha egyszer jól bevédjük várunkat, akkor már-már nyert ügyünk van, hiszen ebben az esetben csak a támadás felépítésén kell majd foglalatoskodnunk. Először még elég egy vékony kis fallal körbevenni várunkat, egy-két őrtornyot lerakni, megpakolni íjászokkal, és már vissza is vertük ellenfelünket. Azonban később már vastagabb, jobban felépített falakkal kell védekeznünk, a legerősebb őrtornyokat kell felállítanunk – nehogy az ellen ostromgépekkel ledöntse – és a tetejére nem elég íjászokat pakolni, hanem tüzes edényeket is le kell raknunk, és így tüzes íjakkal fognak katonáink lőni, esetleg kőhajító ostromgépet is felszerelhetünk, sőt, még egy kis belső csapatot is kialakíthatunk, hátha áttörik a falt. Ha ezeket megtettük, akkor nekiállhatunk a támadó csapat kiépítéséhez.. Minden egyes ellenfélhez más és más taktika kell, főleg a várat kell jól végigpásztáznunk. Választhatunk, hogy kőhajító ostromgépekkel szétlőjük az ellenséges őrtornyokat, és gyors buzogányosokkal berohanunk, felrohanunk a belső vár tetejére, és megöljük a királyt, vagy faltörő kosokat választunk, és lassú arab szablyásokkal felvánszorgunk a toronyba de akár erős keresztes lovagokkal is áttörhetjük a falat, vagy létrásokat használunk – szóval dúskálunk a lehetőségekben. De vigyázni kell, mert az ellenség csak néha viselkedik irtó bután, jól bevédik magukat, és ha még gránátosokat is használnak, akkor szegény emberkéink szét is éghetnek.
Módok:
A játékban játszhatunk teljesen egymagunk, ellenség nélkül, ahol csak az építgetés a lényeg, de akár készíthetünk saját magunk egy harcmezőt, ahol kiválaszthatjuk ellenségeinket, szövetségeseinket, mennyi pénzzel induljunk, ki hol legyen a térképen. A játék legfontosabb része azonban a keresztes hadjárat, ahol 50 különféle csatában vívhatjuk meg harcunkat, akár egyedül több ellenfél ellen, de akár szövetséges segítséggel. Ilyenkor kérhetünk különféle dolgokat szövetségesünktől, de ezt ők is megteszik. Kiadhatunk parancsot támadásra, de ezt akár vissza is utasíthatják. Tényleg klafa egy jó szövivel harcolni.
Hang:
Nagyszerű a játékkal magyar szinkronhangokkal játszani, egyszerűen eszméletlen. Ellenfelünktől gyakran kapunk megjegyzéseket, néha még be is szólogatnak. Ha mondjuk körbejárjuk várunkat, rákattintuk egy polgárokra, ők megjegyeznek dolgokat: „Szép kastély, megyek, és jó alaposan körbe is járom”, vagy csak köszönnek, esetleg megmondják, hogy most csak a jól megérdemelt pihenőjüket tartják. De a katonák szinkrona is jó, a létrahordozók hangján, hogy félnek, a lovagokén pedig hogy méltóságteljesek. A buzogányosok megjegyezhetik, hogy túl hosszú az út, a keresztesek pedig ilyenkor még azzal is érvelnek, hogy túl nehéz a páncéljuk. De ha nem az emberi hangokat nézzük, akkor is nagyon ott van a játék hangok terén: ha a tűzet nézzük, az bizony ropog, perzsel, és jó hallgatni.
Értékelés:
-
Grafika --> 15/20
-
Hangok --> 15/15
-
Csoportjában --> 14/15
-
Megunhatóság --> 10/15
-
Játékélmény --> 32/35
Összesen: 86%
Nagyon jó kis ostromlós játék, megfűszerezve egy kis taktikázással, építgetéssel. Kár, hogy ilyen korára már elavult a grafika és rá lehet unni, de a jó szinkronizálás és a fentebb leírtak miatt érdemes kipróbálnod!
berc
< Tovább a játék adatlapjára > |