27.füzet Kríziskommunikáció
2004.03.24. 12:27
-
27. Füzet
Kríziskommunikáció
A
kommunikáció
A
krízishelyzet
súlyosbodása részben a kommunikáció minőségétől függ. Egy
krízishelyzetben várakozás vagy reagálás lehet a döntés, bármelyik is
legyen a választás szükséges a magyarázat, a párbeszéd, a
kommunikáció, melynek további kihatása van a krízisre; enyhítheti,
vagy súlyosbíthatja azt.
Krízishelyzetben
a szereplők sokkal érzékenyebbek:
-
Egy
nem megfelelő, ügyetlen beszéd tovább nehezítheti a szituációt,
-
Egy
jól megválasztott beszéd viszont visszaadhatja a fogyasztók bizalmát.
Mind a
krízishelyzet, mind a kommunikáció indulatokat válthat ki.
Általában
a kommunikáció,
de különösen a kríziskommunikáció területén a kommunikációs eszközök
jelentősen megváltoztak. Sokáig csak a beszéd állt rendelkezésre, a
beszélő képessége nagymértékben meghatározta a kommunikáció
minőségét. Az írott szövegek alkalmazása tovább növelte az átadott
információk hitelességét, lehetőséget biztosított az információk
bizonyos szempontok szerint történő osztályozására (igaz, hamis, nem
teljes stb.)
Az
információ átadás eszközeinek fejlődésével újabb elemek léptek be a
kommunikációba, úgymint a telefon, rádió, televízió, Internet,
amelyek valós idejű, késedelem nélküli kommunikációt tesznek
lehetővé.
Azonban
ezek az eszközök a modern kommunikáció megbízhatóságát kérdőjelezik
meg. Ha kételkedünk egy újság által leírtakban, a valós képek további
bizonyítékként szolgálhatnak? A számítógépes technikák segítségével
ma már a hangok és a képek is határ nélkül módosíthatóak. A
kommunikáció összetettségének problémájával állunk szemben, intuitív
úton ma már nem vagyunk képesek dönteni.
A
kríziskezelés négy alapvető kérdést vet fel :
-
Mit
mondjunk?
-
Mikor
mondjuk?
-
Hogyan
mondjuk?
-
Kinek
mondjuk?
További
két tényezőt kell még figyelembe venni:
Fogékonyabbá
válás a kríziskommunikációra
Semmit
nem mondani vagy
semmit nem tenni már kommunikáció. A kommunikáció, mint az idő
elválaszthatatlan az eseménytől, tehát a kríziskezelés a hozzá
kapcsolódó összes elem kezelését jelenti, mely
-
az
időt és
-
a
kommunikációt jelenti.
A krízis
bizonytalan helyzetben a döntés meghozatalát teszi szükségessé, mely
magában foglalja a kommunikációt is. A kríziskommunikáció a globális
kommunikáció egy része, mely nemcsak közlési módszerek együttese,
hanem egy olyan koncepció, mely biztosítja krízishelyzet esetén egy
rendszer kommunikációjának előkészítését és alkalmazását.
A
krízis különböző fázisai
Első
fázis:
A krízis
kirobbanása egy
érzelmi sokkot vált ki, mely szinte azonnal egy intenzív információ
utáni kutatást indít meg.
A kérdés
szinte mindig ugyanaz: Mi történt ?
Második
fázis:
Az
elsőként bekövetkezett
események lehetőséget biztosítanak az esemény nagyságának elsődleges
becslésére.
A
becslés a média további
reakcióit váltja ki, mely döntéshozókat kommunikációra kényszeríti.
Harmadik
fázis:
Az
információ keresés
helyet gyorsan a magyarázatok utáni kutatás váltja fel, mely
kétségek, álhírek és viták kiinduló pontjává válik.
Negyedik
fázis:
Megjelennek
a
krízishelyzetben szereplő résztvevők : vizsgálatot végzők,
szóvivők, vezetők, megbízottak, közvetítők, hatóságok stb.
A
hivatalos hozzáállás és
közvélemény meggyőződése közötti harc, illetve az intenzív
médiahadjárat időszaka.
Ötödik
fázis:
Megszűnés
fázisa, amikor a
média már nem érdekelt többé a témában.
Hatodik
fázis:
A krízis
hivatalos
következményének fázisa.
A
kríziskezelés feladata a döntéshozás a kirobbanásának pillanatától
egészen a megszűnéséig. A kríziskommunikáció a krízishelyzet
fennállásának minden fázisában jelen van, úgymint :
-
Megelőzési
fázisban
-
Kezelés
fázisában
-
Elmúlásának
fázisában.
Kríziskommunikáció
lépései
Elsődleges
feladat a krízis
kialakulásának megakadályozása felügyeleti stratégiák kidolgozásával.
Ezt
követi
egy azonnali beavatkozás, mely a kezelési fázis kezdetét jelenti.
Végezetül
a reakcióképesség
biztosítása, mely a kezelési fázis második szakaszát jelenti.
|
Információgyűjtés
|
Információanalízis
|
Kommunikáció
|
Felügyeleti
stratégia
|
- Média követése
és felhasználása
|
|
|
Azonnali
beavatkozás
|
|
|
|
Reakció
|
|
- Információforgalom
megszervezése
|
-
Eseményt követő
-
Média
- Tényeken alapuló
|
Akció
és kommunikáció
|