12.füzet Az élelmiszerek egészségügyi biztonsága (2)
2004.03.20. 22:44
Mikor beszélhetünk valójában "élelmiszer-válságról"?
-
12. Füzet
Élelmiszerek
egészségügyi
biztonsága (2)
Mikor
beszélhetünk valójában "élelmiszer-válságról"?
A válság
dinamizmusa három
elem alapján jellemezhető :
-
Nehézségek áradata, amely
túllépi a kapacitásokat.
-
Az alkalmazott rendszerek
szervezeti funkciózavara.
-
A
megoldások kiválasztásának divergenciája.
E
három elem összejátszása járul hozzá egy rendszerrel kapcsolatos
válság kialakulásához, megerősödéséhez és fennmaradásához.
A
leggyakrabban egy válság három kiváltó tényező eredményeként alakul
ki :
-
Egy probléma létezése :
bizonytalanság egy valós vagy feltételezett veszélyhelyzettel szemben;
a tudományos tudatlanság táplálja az aggodalmat (pl. BSE)
-
Egy súlyosbító tényező :
eltérés a vélemények, valamint a krízis helyén élő résztvevők
nézőpontja között (pl. fogyasztók és döntéshozók). A média, amely
nélkülözhetetlen egy történés megindításához és fenntartásához,
jelentősen felerősíteti ezt az eltérést.
-
Egy területi tényező :
az élelmiszerhez kapcsolható összefüggések, jellemzőik,
különlegességeik és gyengeségeik.
Néhány
év óta ezzel a három tényezővel többször is szembe találkoztunk, a
krízishelyzetek száma egyre nő. Az élelmiszer krízishelyzet helyett
inkább az élelmiszerekkel valamint az ehhez kapcsolódó ágazatokkal
szembeni bizalom kríziséről kellene beszélnünk.
A
vészhelyzetek objektív (analízisek eredményei, egészségügyi riasztás,
egy termék visszavonása, megbetegedés és halálozás stb.) vagy
szubjektív módon (pletykák, média megjelent információk) is
megnyilvánulhatnak. Mindenesetre ezek a megnyilvánulások nem idéznek
elő krízishelyzetet: egész egyszerűen csak egy krízis kockázatáról
beszélhetünk. Ellentétben egy vészhelyzet megnyilvánulásának
kockázatával, amely akár valószínűsíthető is, a krízis kockázata egy
mennyiségileg nem jellemezhető intuitív logikából fakad. Inkább az
érzékelés területén értelmezhető kockázat minőségi jellemzéséről van
szó. A viszonyítási alap inkább kulturális és szimbolikus jellegű,
semmint tudományos. Az államigazgatási szervek által irányított
kockázatanalízis objektivitása helyet ad a szubjektív érzékelésnek
is.
A
veszélyek eseményt, a résztvevők pedig krízist teremtenek : a
krízis kockázata közvetlenül a veszély fellépéséhez kapcsolódik,
amelyet a táplálkozási lánc különböző résztvevői, különösen a
fogyasztók, illetve az információ mint kulcselem birtokában levők
vagy azt befolyásolni képesek idéznek elő. Egy veszéllyel szemben a
krízis kockázata mindinkább az érzékeléshez, semmint a
kockázatbecsléséhez kapcsolódik.
A
fogyasztók számára az élelmiszer krízishelyzetek elfogadhatatlanok
A
kockázat érzékelése egy különös logikának engedelmeskedik. A
fogyasztó számára nincsenek fokozatok : a kockázat létezik vagy
sem. A kockázat valószínű, de egy, a valószínűségi okfejtésben
tudományosan nem jártas nyilvánosság számára ez nehezen értelmezhető
és alkalmazható. Hasonló módon, egyetlen ellenpélda, amely egy
magánszemély felépüléséhez kapcsolódik, a legmeggyőzőbb
statisztikákban azonnal megjelenik. Nagyon sok összetevő befolyásolja
a kockázatérzékelést. A szociológusok által végzett tanulmányok
lehetőséget biztosítanak a felháborodás tényezőinek megfejtésében és
értelmezésében, amelyek felgyülemlése a kockázat elfogadhatatlan
jellemzőjének kialakulásában vesz részt. E faktorok megadása egy
populáció adott problémával szembeni felháborodási képességének
meghatározására, valamint a kockázatok összehasonlító skálájának
felállítására szolgál. Megelőzés szempontjából alkalmazásuk teljesen
egyértelmű.
A
felháborodási faktorok értelmezése elősegíti egy meghatározott
kockázat kezeléséhez kapcsolódó döntések minél jobb meghozatalát.
Az
evés
nem egy ártalmatlan cselekvés
A
kockázat egyértelmű jellemzőin túl léteznek az egyénhez, illetve a
táplálkozás különleges területeihez együttesen kapcsolódó tényezők
is. Az ételhez kapcsolódó összefüggések egy speciális dimenziót
nyitnak meg a kockázatértékelésben: ez a visszautasítás és az
aggodalom, amelyek az evéshez kapcsolódó hiedelmek kialakulásával
magyarázhatóak.
Kockázattól
a krízisig
A
vészjelek és riasztások nem egy krízishelyzet kialakulását jelentik.
Mindinkább annak előfutárai, az aggodalmak leleplezői, az eltérések
súlyosbodásának jelei :
-
A
probléma érzékelésében mutatkozó eltérés a különböző érintett részek
között
-
A
résztvevők beszéde és a tények közötti eltérés
-
Egy szektor tevékenysége és
szomszédságában a reakció teljes hiánya közötti eltérés (egyik
országban botrány, míg a szomszédos országban látszólagos nyugalom). A
vészjeleket és az eltéréseket gyakran szociális (vagy kulturális) erők
helyettesítik és azokat a média felerősíti.
A
külső reakciók intenzitása meghatározza egy krízishelyzet
kialakulását. Abban az esetben, ha nem válik valóssá, nincs miről
beszélnünk. A krízis azonban nyilvánvalóvá válik, ha az aggodalmak
tetté válnak: a vásárlás beszüntetése, visszavonás, figyelmeztetés,
bojkott, negatív reklám, bírósági eljárás, államigazgatási szervek
közbelépése stb.
A
krízishelyzet ilyen jellegű megnyilvánulásai igen változatosak
lehetnek, lehetőséget biztosítanak a következményeken alapuló
tipológia felállításában, amely lehet gazdasági, szociális, politikai
és/vagy jogi jellegű. A BSE-krízis kiváló példa a lehetséges
következmények szerteágazódására (gazdasági, szociális, jogszabályi,
politikai, jogi stb.). Jelenleg a kergemarha-kór ”problémájáról”
beszélünk, amely esetben a krízishelyzet már elmúlt.
Krízistől
a problémákig
Az
átmenet a krízistől a problémákig két tényező jelenlétét feltételezi:
a krízishelyzet kialakulásáért felelős feltételezett és azonosítható
egyén vagy vállalat, vagy az abból profitáló létezésének bizonyítása,
valamint a krízis áldozatainak nyilvánosságra hozása, illetve azon
személyek, akik képesek bírósági eljárás megindítására.
A
szituáció kezelése
A
biztonság határainak kialakítása
A
kockázat értékelési szintjének meghatározását jelenti. A legkedvezőbb
esetekben meghatározása egyszerű, mivel a már azonosítható ok-okozati
viszony sémákban alkalmazott tudományos kritériumoknak megfelel.
Sajnos a valóságban a szituáció sokkal kedvezőtlenebb, különösen, ha
a közös nevező a bizonytalanság.
Az
ok bizonytalansága a meghatározás nehézségeihez, a járványügyi
tanulmányok vagy epidemiológiai akadályok értelmezéséhez köthető.
Hogyan tudjuk becsülni a kockázatot, az expozíció bizonytalanságát,
illetve kimutathatatlanságát egy nem bizonyított vagy akár ismeretlen
vészhelyzettel szemben?
A
tudományos közösségekben megfigyelhető irányzatok lehetővé tették a
biztonság határainak kialakítását. Hatástalannak bizonyultak azonban
a meggyőzésben, egy vészhelyzet attribútumainak bizonytalansága
(vészhelyzet attribútumai a természete, gyakorisága,
megnyilvánulásának jellemzői) sokkal inkább aggodalmat keltenek,
mint a kapcsolódó kockázat nagysága. A nyilvánosság által érzékelt
vészhelyzet egy ”elfogadható kockázat” fogalmához vezet.
”Zéró
kockázat nem létezik”. A fogyasztók sokkal inkább elfogadják
ezt az állítást, ha közvetlenül nem érinti őket. Ha millió esetből
egy becsült halálos kockázatként, akkor az nem okoz aggodalmat. (Az
aggodalom pszichológiai határértéke 10 millióból egy eset.)
Ha
azonban az adott személyt vagy közvetlen környezetét érinti a
veszély, akkor csak a zéró kockázat elfogadható számára!
Tehát
szükséges a megegyezés, azaz a ”tolerálható kockázati szint”
kutatása, konszenzus az érintettek és kezelésért felelős személyek
között. A tudományos becsléstől teljesen elkülönülő kockázatkezelés
ezen alapvető fontosságú lépése a politikai és közigazgatási
döntéshozók hatáskörébe tartozik.
A
krízis tehát elkerülhetetlen?
Egy
krízishelyzet veszélyt és ugyanakkor a rendszer destabilizációja
révén alkalmat jelent a változtatások végrehajtására és a
jó/megfelelő döntések meghozatalára. Habár a krízis néha kezelhető
is, mégis ritkán kívánatos esemény. Az óvintézkedések és megelőzések
stratégiája nem más, mint a krízis kirobbanási valószínűségének a
minimálisra való csökkentése.
|