10. füzet A közétkeztetés rendszere (4)
2004.03.14. 22:08
A minőség nem állandó, az idő folyamán változhat.
A közétkeztetési szolgáltatás a nyersanyagoktól kezdve épül fel, amely megszámlálhatatlan formában jelenik meg. Mindez egy standardizált végtermék összetett előállításához járul hozzá. Elkerülhetetlen és teljesen egyértelmű, hogy a minőség egy előre meghatározott küszöbérték körül ingadozik. Ennek meghatározására megbízható és mérhető jellemzőkre van szükségünk.
A
közétkeztetés rendszere (4)
A
minőség nem állandó, az idő folyamán változhat.
A
közétkeztetési szolgáltatás a nyersanyagoktól kezdve épül fel, amely
megszámlálhatatlan formában jelenik meg. Mindez egy standardizált
végtermék összetett előállításához járul hozzá. Elkerülhetetlen és
teljesen egyértelmű, hogy a minőség egy előre meghatározott
küszöbérték körül ingadozik. Ennek meghatározására megbízható és
mérhető jellemzőkre van szükségünk.
A
minőség megítéléséhez a tárgyilagos kritériumok maximumát kell
megkeresni.
A
minőség szempontjából az érzékelés szubjektivitása számtalan vita
tárgyát képezi. Ennek megfelelően egy építő jellegű párbeszédnek
mindenképpen objektív bizonyítékokon kell alapulnia. Tudván, hogy nem
létezik a "minőség", csak a "minőség kritériumai",
ez utóbbinak a hangsúlyozása nélkülözhetetlen az értékelés
felállításához.
Egészségesség/biztonság,
”higiéniai” minőség:
„Primo
non nocere” (Először nem árt): néhányunk számára a minőség első
jele az, ha a felszolgált étel elfogyasztását követően nem
tapasztalunk semmilyen megbetegedést, fertőző anyag jelenlétét. Ezzel
a felfogással leggyakrabban a szakemberek találkoznak, amikor a
termelő/tulajdonos a ”Soha nem volt megbetegedett vendég!”
címen bizonyítja ártatlanságát. Azonban más, sokkal szigorúbb
kritériumokat kell figyelembe venni:
-
Mind a nyersanyagon, mind a
végterméken végeznek elemzéseket. A mikrobiológiai elemzések a
jogszabályozásnak megfelelően történnek önellenőrzési kereteken belül.
Fizikai-kémiai elemzések ritkábban történnek, a legtöbb esetben csak
egy adott szennyeződés nyomon követése esetén, ha a fertőzés gyanúja
fennáll. Mint minden laboratóriumi vizsgálat eredményét, így a
mikrobiológiai és fizikai-kémiai analízisek eredményeit is szakember
értékeli, feltárva az adott kontextusban a jelentéseiket.
-
A közétkeztetés intézményei
rendszeres hivatalos ellenőrzéseken esnek át, amelyek eredményeit, a
jelentéseket a felelősöknek küldik el.
-
Ezek a dokumentumok
összességében tartalmazzák a megfigyeléseket, a jog-szabályokkal
alátámasztva levont következtetéseket. A jelentésben a helyiségek, az
anyagok, a személyek, a működés és a termékek is részletezve vannak. A
folyamatos megfigyelések a higiéniai állapot és fejlődés jó
indikátorai.
-
A ”minőségi” lépések
keretein belül az étkeztetés felelősei kiválaszthatnak külső
intézményeket az ellenőrzések végrehajtására, amelyeket hasonló
körülmények között végeznek, mint a hivatalos szervek. Célja rendszeres
és megelőző vizsgálatok végzése.
-
Az
élelmiszervizsgáló laboratóriumok nagy része és számos gyógyszertári
laboratórium végez ilyen vizsgálatokat. A mosószerek szállítói is
javasolják a közbelépést hasonló keretek között.
Egy
termék vagy szolgáltatás higiéniai minőségének érzékelése a fogyasztó
vagy a vendég bizalmán alapszik, azon, hogy elfogadja-e a
táplálkozási lánc során végzett ellenőrző vizsgálatokat és azok
eredményeit.
Az
élelem minősége
Egy
élelmezési terv kidolgozása nem egyik pillanatról a másikra történik.
Ez egy szakember feladata. Az élelmezési terv átalakítása étrenddé
szintén szakértelmet igényel, amely nemcsak a piaci árjegyzék
ismeretét jelenti. Egy dietetikus számára a megoldás nyilvánvaló, ez
a terv érvényesítését jelenti vagy egy étrendi bizottság vagy az
étkeztetési felelős által. Számos táplálkozástudományi szakember
végez alkalmi szerződéses munkákat ilyen jellegű feladatok
elvégzésére. A megtervezett és a ténylegesen felszolgált étrend
között néha jelentős eltérés tapasztalható, így az utólagosan végzett
étrendi ellenőrzések hasznosnak bizonyulnak. Több, különfajta
élelmiszer-vizsgálat történhet, pl. mennyiségi elemzés (felszolgált
mennyiség vagy bevitt tápérték) vagy minőségi elemzés
(kiegyensúlyozott étrend). Ez az utóbbi óvatos meg-fogalmazást
igényel abban az esetben, amikor összességében kell egy étrend
ki-egyensúlyozottságát tekinteni, hiszen az egyedi, különálló
vizsgálat pontatlanságot idézhet elő. Az étel-összetevők pontos
elemzésének, abban az esetben, ha az ételt nem vagy csak részlegesen
fogyasztották el, nincs nagy jelentősége. Ebből az okból kifolyólag
inkább a fogyasztást kell elemezni, pontosabban a hulladékot, a tálca
maradékát kell megvizsgálni. Mindaz, ami kidobásra került, segít a
vendég megelégedettségének becslésében. Az összetevők mennyiségi
vizsgálata a ténylegesen bevitt tápérték megállapításában van
segítségünkre. Az ilyen típusú vizsgálatok eredményei lehetővé teszik
a vendég elvárásainak és a számára nyújtott szolgáltatásnak az
értékelését.
Az
asztal gyönyöre
A
pszichoszociális összetevők együttese az étel elfogyasztása során,
mint örömérzet fogalmazódnak meg, azaz ez ”az asztal gyönyöre”.
A leggyakrabban alkalmazott mérési eszköz ennek a meghatározására a
megelégedettségi felmérés. Ez a fajta módszer pontos szabályoknak
felel meg, azonban a néhány vendégnek véletlenszerűen kiosztott
egyszerű kérdőívekből vagy a jól vezetett panaszkönyvekből levont
következtetések messzemenő tendenciák megállapítását nem teszik
lehetővé. Az organoleptikus minőség, az érzékelés öröme
felértékelődik a gazdag tapasztalatokkal rendelkező érzékszervi
analízis során, amely a közétkeztetésben az új receptek
kidolgozásában alkalmazható. Ebből a szempontból a kóstoló zsűrik
fontos szerepet játszanak: különféle termékeket, ételeket, recepteket
helyeznek a mintafogyasztók elé, akiknek feladata a véleményalkotás
egy értékelő táblázat segítségével. Ezekben a zsűrikben gyerekek is
részt vesznek, akik a feladatukat sokszor sokkal komolyabban hajtják
végre, mint a felnőttek.
A
szolgáltatás minősége
A
szolgáltatás minősége összetett és relatív, finom és objektív
analízisét különös óvatossággal kell elvégezni. A lehetőségekhez
mérten mennyiségi jellemzők alapján kell meghatározni, amelyek
lehetőséget biztosítanak kifejező és reprodukálható elemek
összegyűjtésére : szisztematikus felmérések, ellenőrző listák és
tesztek a leggyakrabban alkalmazott módszerek. Az étrendi bizottságok
is részt vesznek ebben a munkában.
Két
eljárás, melynek vannak előnyei. De hátrányai is...
A
szolgáltatás minőségének követése az un. minőségi tájékoztató
táblázat alapján történhet. Az első lépés az adott kontextusban
átvett fő minőségi összetevők definiálását jelenti. Minden rögzített
összetevő esetén egy vagy több kritériumot kell kiválasztani a
helytállóság, a fogadtatás kényelme és a hely sajátosságának
függvényében.
Ideális
esetben ezek a kritériumok számokban megadhatóak, mennyiségileg
jellemezhetőek, mérhetőek. A mérések előre megállapított módszerek
szerint történnek, mint például a gyakoriság, amelyet pontosan kell
megadni. E kritériumok együttese alapján állítható össze egy
tájékoztató táblázat, melynek adatai kétféleképpen értékelhetők :
-
Azonnali értékelés, amely a
kritériumokat hasonlítja össze, és eredményeiket analizálja.
-
Kinetikai értékelés, amely
az egyes kritériumok fejlődését követi. A minőség e dinamikus
látásmódja lehetővé teszi az eltérések felfedezését és kijavításukat,
mielőtt jelentőssé válnának. A mérések és/vagy mintavételek számának
szükséges megtöbbszörözése korlátozó tényező lehet.
Egy
ilyen tájékoztató táblázat folyamatos információt szolgáltat a
közétkeztetésben résztvevők számára, a különböző hivatalok, mint
például étrendi bizottság esetén megjegyzések és viták tárgyát
képezik. Mindezek átláthatósága és alkalmazása a legjobb garanciát
jelenti egy valós fejlődési szándék számára.
|