Fordítások : A nagy Tokio Hotel interjú by VIVA Part 1 |
A nagy Tokio Hotel interjú by VIVA Part 1
Betty 2007.06.06. 16:02
-
A
Nagy Tokio Hotel interjú by VIVA
Miért pont Zimmer
483 az album címe? Mi a története?
BILL: Tavaly nyáron beiktattunk egy
dalszövegíró nyaralást, amit ugyan összekötöttünk egy kis kikapcsolódással is,
de a cél végül is az volt, hogy új dalokat alkossunk és kreáljunk. Először egy
frankó kis kényelmes helyre gondoltunk, mondjuk egy takaros házikóra, de aztán a
végén, egy szétesés határán lévő 483-as számon futó bungalóban landoltunk, ami
maga volt a horror. Használhatatlan bútorok és berendezések fogadtak minket. Ezt
a helyzetet úgy oldottuk meg, hogy kipakoltunk mindent a házikóból, kiürítettük
teljesen, átalakítottuk az egészet, otthonosabbá tettük és itt írtuk meg az
album legeslegelső számát a „Wir sterben niemals aus” címmel. Ennek a nótának
pont olyan lett a hangulata, mint amilyen hangulat végig kísért minket az ez
egész vakáció alatt. Egy sötét szobában voltunk bezárva teljesen magunkra
maradva. Minden olyan szűk és nyomasztó volt. Ez a dal eltalálta azt az érzést,
ami akkor bennünk lakozott, és úgy véltük, hogy ez egy fajta jel volt számunkra.
Minden ideális volt ahhoz, hogy neki vágjunk egy albumnak,… hogy elkészítsünk
egy albumot.
Mit kell tudni a
Zimmer 483 című
dalról?
TOM: A Zimmer 483 című szám úgy éreztük
igazán jól sikerül. Azt adja vissza amilyenek akkor mi, ott voltunk azon a
nyáron. Mind a hely, mind a dal egy fajta szimbolikus értelmet kapott és így
sokat jelent nekünk.
Kissé szokatlannak
tűnik, a hely ahol
ihletet kaptatok és dolgoztatok. Ti hogy gondoljátok?
BILL: Igen egy kicsit fura, mert
eredetileg mi is úgy terveztük, hogy elmegyünk nyaralni, kiveszünk egy hotel
szobát. De egyszer csak ott ültünk egy bungalóban, ami kicsit olyan érzést
keltett mintha otthon lettünk volna, a megszokott környezetünkben. És akkor úgy
éreztük, hogy ennek jelentenie kell valamit.
TOM: És még ehhez jön az is, hogy itt
írtuk meg az első közös nótáinkat.
Nem
türelmetlenkedtek a rajongók, hogy megszülessen végre a második album? Nem
éreztétek magatokat kényszerítve, hogy ismét előrukkoljatok egy
lemezzel?
BILL: Végül is igen, volt egy fajta
külső kényszer. Mindenki azt hajtogatta, hogy a többi első albumos csapat is
mindig bizonyít, hogy igenis jók és sikeresek. Tehát ebből kifolyólag nekünk is
meg kell mutatni, hogy milyen szuperek vagyunk. De mivel a görcsölés nem a mi
stílusunk, ezért megpróbáltunk mindent ugyanúgy csinálni, mint korábban. Lazán
és teljesen objektíven viselkedtünk. Totál abban a rendszerben és olyan
módszerrel dolgoztunk, mint azelőtt. Mi nem akartunk stresszelni, kerültük a
veszekedéseket és az idegeskedést. Azon voltunk, hogy abszolút
kiegyensúlyozottak maradjunk, … és ez bevált.
TOM:
Nekünk nem volt semmilyen konkrét dátum, hogy meddig és mikorra kell
összehozni az új lemezt. Úgyhogy azt mondtuk, hogy fityisz mindenkinek. (igazi
Tomos duma J) Nem határidőre dolgoztunk. Úgyis álltunk hozzá, hogy
kész leszünk, amikor kész leszünk. És csak miután befejeztük a lemezt lőttünk be
egy dátumot a megjelentetésre. A folyamatos turnézás során rengeteg új élményt
szereztünk, amiket aztán fel tudtunk használni a második albumnál és szerintem
csak így lehet valami igazán nagyon ütőset összehozni. Úgy gondolom, ha az ember
kényszerből ír dalokat, az soha nem lehet olyan frankó, mint amikor a szabadság
és a kötetlenség tudatában alkot. Így jobb, ütősebb nótákat lehet
írni.
Az új album már
mélyebb hangzással bír az előzőhöz képest. Minek
tudható be ez a változás?
BILL: Azonnal érzékelhető, hogy sokkal
tartalmasabb, mélyebb lett. Így tényleg másabb lett kicsit a hangvétel, de azért
így is egyértelműen felismerhetőek vagyunk. Az első hang leütése utána azonnal
tudják az emberek, hogy ez a banda, a Tokio Hotel. Szerintem teljesen
természetes, hogy fejlődünk és haladunk előre, az lenne a rossz, hogyha ez nem
így történne. De mindenképpen hozzá fűzném, hogy ez nem egy tudatos fejlődés
volt, ez egyszerűen így alakult, így jött össze és ez így jó. Teljesen normális
folyamat, amin szerintem minden csapat keresztül megy, és mindenki folyamatosan
hozzárakja a dolgokhoz azt a pluszt, amit a tapasztalatok, által
szerez.
Milyen téren
fejlődtetek
leginkább?
TOM: Természetesen mind zeneileg, mind
technikailag sokat fejlődtünk, hisz rengeteget játszottunk. Sok új információt
szerezünk. Kipróbáltunk új effekteket, új hangosítási technikákat (közben bőszen
mutogat J). Ezek voltak, amikor igényesebbre sikerültek, de az is
előfordult, hogy nem. Az egésznek az a lényege, hogy ugye, hogy állandóan úton
voltunk, sok mindent megéltünk és kipróbáltunk. Így rengeteget javultunk az
előzőekhez képest, és ezeket mind hasznosítani tudjuk majd a stúdióban. Ez
nálunk kénytelen kelletlen, úgy alakul, hogy mindent útközben csinálunk. Billnél
mindig ott a szövegkönyv, nálam az akusztikus gitár, és aztán a végén mikor
bevonulunk a stúdióba, összeáll a teljes kép.
Mi motiválta a
bandát az új album elkészítésénél?
BILL: Azok a dolgok, amik a múlt évben
történtek velünk, hallhatóak az egész albumon. És nagyon sok mindent meséltünk
el azokról a dalokon keresztül, amiket mi valóban megéltünk, vagy olyan
dolgokról, amik hosszú időn keresztül foglalkoztattak bennünket. Gyakran
előszedünk olyan témákat, amik igazán megmozgatják, érdeklik és érintik a
csapatot. Fontos számunkra, hogy olyasmiket közvetítsenek a dalok, amiről
elmondhatjuk, igen ez tutira motivál minket, és erről mindenképpen akarunk
beszélni. Tavaly annyi ilyen élmény érte a bandát, hogy tudtuk ezekkel biztosan
meg lehet tölteni egy teljes albumot. Az egész lemezt a velünk történt események
sorozata teszi ki, és ezt úgy érzem hallani is a lemezen. Ez így van
jól.
Miért olyan
lehangoló a számok többsége, mint például az Übers Ende der Welt című dal
is?
TOM: Igen, a dal egy kicsit
lehangolónak tűnhet amiatt, hogy a világ végéről szól. Nagyon sokszor jönnek,
oda hozzánk emberek és felteszik a kérdést, hogy mégis mért énekeltek ilyen
letargikus, világ vége dolgokról, amikor tök frankó életetek van. Mért vagytok
ilyen szomorúak és melankolikusak, honnan szeditek ilyen fiatalon ezeket, az
érzéseket. Pedig igazából ez a dal pozitív tartalommal bír, és csak első
hangzásra tűnik lankasztónak, valójában nem egy nyomasztó dologról van szó.
Arról szól, hogy együtt akarunk elmenni a világ végéig. Közösen akarjuk áthágni
a határokat, és hogy ezt együttes erővel meg is tudjuk csinálni. Törjetek ki a
mindennapok fogságából, ha éppen ehhez van kedvetek. Tehát ez tényleg egy
pozitív töltetű alkotás, de akik először hallgatják, azoknak nyomasztónak tűnik.
Több ilyen számunk van ezen az albumon, ami elsőre szomorú hatást kelt. Például,
ott van a „Wo sind eure Hände”, ami egy fajta köszönő dal a rajongók számára, az
eddigi illetve a jövőbeni koncertekért. Ezt a dalt azért írtuk, mert szeretünk,
és még sokáig szeretnénk játszani nekik a turnékon, őrült nagy csarnokokban. Ez
a dal egyszerűen csak jött. El akartuk mondani, hogy hogyan legyetek lazák, hogy
hogyan szórakozzatok és nem világrengető gondolatokat akartunk felvonultatni
benne. Tehát nem minden dalunk negatív. J
Az Übers Ende der
Welt dalban hogyan próbáljátok buzdítani a rajongókat arra, hogy tegyenek saját
világuk és akaratuk érvényesítésére?
BILL: A szám részben egy valódi
történetet mesél rólunk. Feladtuk a régi életünket és valami egészen újat,
kezdtünk el, ami egy óriási változás volt számunkra. Az embert baromi sok dolog
stresszeli és idegesíti, és úgy gondolom, néha ki kell lépni a hétköznapokból és
csak az igazán fontos dolgokra, kell koncentrálni. Azt csinálni, ami neked jól
esik, és amivel fel tudod az energiáidat tölteni, fel tudod magad pörgetni.
Kell, hogy legyen egy tiszta kép magad előtt és nem szabad félni új útvonalat
keresni, más utakon járni és új dolgokat kipróbálni. Optimistának kell maradni,
illetve törekedni kell rá. Az a lényeg, hogy senki se féljen.
TOM: Igen, szóval ez valahogy arra
ösztönöz, és arra buzdít, hogy merjünk bátrak lenni, mert a hétköznapokból ez a
bátorság hiányzik. Tulajdonképpen ez egyfajta lelkesítő dal.
Mit lehet elmondani
a Totgeliebt című
számról?
BILL: Erről a számról tudni kell, hogy
ez volt az a dal, ami a stúdióban egyszerűen csak jött belőlünk. Elkezdtem
énekelni és már az első másodperctől benne volt az a totális energia, az igazi
érzés. Ez az alkotás azon kevesek egyike, ami nagyon gyorsan megszületett és
iszonyú gyorsan fel is vettük. Igazából ez a kedvenc dalaim egyike. Vannak olyan
pillanatok, amikor az ember azt érzi, hogy egyszerűen beragadt a kapcsolata,
amiben él. Már semmi sem a régi. Minden nap látja a másikat, ám egy pillanatban
mégis ráébred, hogy minden, ami eddig összekötötte őket, egyszer csak megszakad,
meghalt a szerelem. És ez ellen gyakorlatilag semmit sem tudsz tenni. Ezt az
egészet látod közeledni, már nincs sok mondanivalótok egymás számára, és minden,
ami eddig összefűzte ezt a két embert, semmissé válik. Mint mondtam ez az egyik
kedvenc dalom, és imádom a zenéjét is.
Végig az egész album alatt figyeltünk arra, hogy
szépen hangzó dallamokat írjunk. Nekem tényleg nagyon lényeges volt ez. Azt
akartam, hogy dögösen szóljon a gitár, klassz ütemmel, frankó ritmust szerettem
volna belecsempészni. Szóval egyszerűen csak erőteljes dalokat akartunk
összehozni, ami úgy érzem, hogy sikerült is. Mindez baromi fontos volt számomra
, sőt mindannyiunk számára.
TOM: Ennek a dalnak a kapcsán többször
kifejtettem Billne, hogy ez a szerelem halála jelenség sokszor előfordul, főleg
a hosszú kapcsolatoknál. Ez egy tök jó példa arra, hogy mért nem kellene az
embereknek hosszú távú kapcsolatokba bonyolódnia.
BILL: Ez pont nem jó példa, mert a
legtöbb esetben azért nem így van.
TOM: Mindegy, ezt én valahogy nem
bírom, és nem is akarok ezekről, a halott szerelmekről
énekelni.
BILL: Ez ugyanúgy a barátokkal is
megtörténhet. Képzeld el, hogy hosszú idő után összefutsz azzal az emberrel,
akivel régen nagyon jó barátságba voltatok és egyszer csak ott álltok egymással
szemben és nem tudod, hogy miről is kellene beszélgetni. Szerintem ez nem csak a
hosszú távú kapcsolatokkal fordulhat elő.
Mely számok a
legkedvesebbek nektek az albumról?
TOM: Előre tisztázzuk, hogy az én
kedvenc dalomról nem óhajtok nyilatkozni. (hatalmas Tomos vigyorJ)
Mi inspirált
titeket a Spring nicht című dal
megírásánál?
BILL: Úgy gondolom, hogy a dalokhoz az
inspiráció a tudatalattiból jön. Mindannyian más típusú zenét hallgatunk,
mindannyian teljesen más karakterek vagyunk, és ezt hagyjuk is belefolyni a
dalokba. Ez automatikusan jön.
Ennek a számnak van egy fajta súlya és mélysége,
ami úgy gondolom a dallamán is érzékelhető. Ez tényleg egy szomorú melódia, és
ezt a szomorúságot a zenébe is átültettük.
Arról szól, hogy a legrosszabb dolog az, amikor az
ember feladja és mikor nem, hisz magában. És amikor a környezetüknek, azoknak,
akik szeretik őket végig, kell nézniük miközben semmit, nem tudnak ellene tenni.
Hááát…
TOM: Igen, ebben a dalban azt
fogalmaztuk meg, hogy sok ember életében eljön az a pont, amikor már nem képes
kitartani és egyszerűen csak összeomlik. Elérkezik az életében az a pillanat,
amikor felteszi a kérdést magának, mi a fenét keresek én még itt. Mi azt akarjuk
elmondani, hogy erre nem az a megoldás, hogy elveted az életed és hátra hagysz
mindent és mindenkit.
BILL: Az embernek mindig eszébe kell,
hogy jussanak a szép pillanatok, még akkor is hogyha ez nehezére
esik.
TOM: De ha az ember esetleg nem
emlékszik ilyen dolgokra, akkor se szabad feladni. Ez a dal
mondanivalója.
Borzalmas lehet az
öngyilkosságba menekülés folyamatának tehetetlen részese és szemtanúja lenni.
Volt már benne részetek?
BILL: Igen szörnyű lehet végignézni,
hogy valaki lassacskán eltávolodik tőled. Egyszer csak összedől az addigi
felépített világa, aztán ott vergődik a csapdába, élete romjai között. Nem tud
magán segíteni és szenvedései közepette azon gondolkodik, hogy öngyilkosságot
követ el. Ezt iszonyú lehet átélni. Nagyon boldog vagyok, hogy eddig ez engem
elkerült és szerencsére azok közül sem gondolt ilyenre senki aki nagyon közel
áll a szívemhez. Aki nem találkozott még ilyen esettel annak nehéz is egy ilyen
szituba beleélni magát és elképzelni, hogy hogyan viselkedne akkor. Szerintem az
egyetlen dolog , amit az ember tehet: beszélni erről a témáról … és mi pont ezt
tesszük.
A Heilig dallal mi
volt a célotok, mit szeretettek volna közvetíteni?
BILL: Egyszerű a dolog, mi szimplán csak azt
szerettük volna megtudni, hogy mit jelent a szerelem. Arra akartunk
rávilágítani, ezzel a dallal, hogy van egy olyan érzés, amit tényleg nem lehet
megfogalmazni. Ami sokkal több, mint a szerelem és az ehhez kapcsolódó összes
érzés együtt véve. És öhm…
TOM: Igen, és ez a szentség, amit már nem tudsz
fokozni, ez volt az a kifejezés, amit kerestünk. Mi egy szó után kutattunk, ami
már fokozhatatlan, ami mindenek fölött áll.
BILL: Sokáig kerestünk egy szót, hogy vajon melyik
lehet az, amiben minden benne van, és ez a szentség, szentnek lenni. Mi lehet
nagyobb dolog annál, ha azt mondod valakinek, hogy szent vagy számomra és mindig
is az leszel. Mindegy, hogy mi lesz, kettőnkkel a jövőben vagy esetleg mi
történik a többiekkel, te mindig is a legkülönlegesebb helyen leszel az
életemben. És ezt nem tudom máshogy kifejezni, minthogy szent vagy számomra és
ez soha nem múlik el.
A Szent kifejezést
elég ritkán használjátok ebben a szituációban. Nem
gondoljátok?
TOM: Az igaz, hogy ritkán mondja az ember a
másiknak, hogy szent vagy de, pont ezért gondoljuk úgy, hogy ez
idepasszol.
BILL: Mindenesetre tök sokan nem is gondolják,
mikor a szám címét meglátják, hogy ez ilyen komoly érzelmekről szól. Pont azért,
hogy ugye nem nagyon használják a hétköznapi beszédben, de ha jobban
belegondolsz, akkor rájön, hogy nagyon találó ez a
szó.
A Wo sind eure
Hände című szám igazán
közönségkedvenc. Ez is volt a célotok ezzel a nótával?
TOM: Igen, a Wo sind eure Hände dalról már az
előbbiekben beszéltünk, ami ugye egy tipikus köszönőnóta a rajongóinknak. Az
utolsó koncertünkre, illetve a még eztán következő koncertekre akartunk egy dalt
írni, amiben megköszönjük a rajongóknak a szeretetüket és kifejezzük azt a
dolgot, amiért tulajdonképpen ez az egész működik, és amiről ez az egész szól.
Nem az a sztori, hogy csak futkorászunk össze-vissza, emberekkel találkozunk,
tesszük a dolgunkat és haladunk előre, mert ennek vajmi kevés köze van a
zenéhez. Azon van a hangsúly, hogy mi mit szeretnénk konkrétan. A lényeg, hogy
sok élőkoncertet adunk, ahol a rajongóinkkal együtt lehetünk, egy teremben és
nyomjuk tökig a gázt. Ezek azok a pillanatok, amik a bandát igazán éltetik és
megmozgatják. Erről szól az egész. Ezt
szeretnénk.
BILL: Igen, ezt
szeretjük…
TOM: Igen, azaz a pont, ahová mi el akartunk
jutni.
Tehát számotokra az
a legfontosabb, hogy színpadon legyetek és énekelhessetek a rajongótábornak?
BILL: Pontosan, más dolgok teljesen mellékesek.
Minden más lényegtelen. Az a pillanat, amikor ott fent állunk, egy az egyben.
Körülvéve azokkal az emberekkel, akik a zenénket szeretik, akik azért vannak
ott. Ez a legtutibb érzés, amit egy banda megélhet. Ezzel a dallal azt akartuk
érzékeltetni, hogy ez az, ami igazán örömet okoz nekünk, és mindegy, hogy mi
történik odakinn és mit gondolnak egyes emberek. A legfontosabb, hogy azok a
rajongók, akik ott vannak, fogják egymás kezét és összetartoznak.
|