-Erő és Luxus-
Kirobbanó erõ és hiánytalan luxus egy fedél alatt |
|
Ahogy az a presztízsmárkáknál megszokott, a csúcsmodell, illetve jelen esetben az abból kialakított kupé a cég mûszaki fejlettségének hírvivõje. Persze már az 1999-ben bemutatkozott CL is magában hordozta a legfejlettebb technikát, de az idén õsszel érkezõ új sorozat további fejlesztésekkel, no és persze az új márkaarculathoz igazított formatervvel büszkélkedhet. És mindenekelõtt egy teljesen új fejlesztésû V12-es, két turbóval erõsített, 550 lóerõs erõforrással is. Nem tudni pontosan, hogy mi sarkallta a Mercedes mérnökeit arra, hogy a ráncfelvarráson átesõ CL osztályba teljesen új motorokat készítsenek, de mindenesetre tény: a kocsi forgalmazásának megkezdése után egyértelmûen a stuttgarti márkáé a legerõsebb rendelhetõ erõforrás a kategóriában. Ez talán éppen elegendõ magyarázat lehet, hiszen ebben a szegmensben a legek birtoklása mindennél fontosabb. Persze a CL egyéb szempontokból is a konkurencia elé kívánkozik, hiszen az 1999-ben bemutatkozott kupé alapvetõen az S osztály mûszaki tartalmát hordozza magában. Igaz, a futómûben nem találjuk meg a Mercedes luxuslimuzinjából származó légrugózást, ám az ABC-nek nevezett rendszert igen. Az Active Body Control elnevezésû elektronikus berendezés feladata nem más, mint a lehetõ legnagyobb mértékben kiküszöbölni a haladás közben jelentkezõ karosszériamozgást. Legyen szó tehát gyorsításról, lassításról vagy éppen kanyarodásról, a CL karosszériája gyakorlatilag mozdulatlan marad. Az elektronikus vezérlésû hidraulikus munkahengerek a másodperc tört része alatt ellensúlyozzák a fizika törvényszerûségeit, s így az autó irányíthatósága és menettulajdonsága mérföldkõnek számít az autóiparban – legalábbis a Mercedes szerint. De térjünk rá azokra az újdonságokra, amelyek az idén õsszel bemutatkozó 2003-as modellt jellemzik. Mindenekelõtt meg kell említeni a márka arculatához igazított formai elemeket, illetve a külsõ visszapillantó tükrök házát, amelyek az index mellett ezúttal már egy apró lámpát is rejtenek magukban, amelyek az ajtó nyitása után, illetve a távirányítóval kikapcsolt központi zár után megvilágítják a talajt az ajtók körül – segítve ezzel a kocsi kényelmes megközelítését, illetve elhagyását. Az újnak számító CL-ben ha lehet, még tovább fokozták a biztonságot. Két további érzékelõt építettek ugyanis az autó orrába, amely még a légzsákok kinyitása elõtt képes felmérni a várható ütközés keménységét, s az elektronikus agy ennek megfelelõen nyitja a légzsákokat. Ebbõl egyébként van bõven, hiszen a két elsõ mellett oldallégzsákok is vannak, és az oldalablakok elõtt felfújódó függönylégzsák is védi az utasokat. További újdonság, hogy a rendszer a jobb elsõ ülésen utazó utas testsúlyát is figyelembe veszi a biztonsági rendszerek (légzsák, övfeszítõ) mûködtetése közben.
De térjünk rá a motorokra, hiszen ezek jelentik a Mercedes csúcskupéjának legnagyobb újdonságát. A korábbi változatban megismert, CL 500 jelzésû, V8-as elrendezésû (306 LE) aggregát gyakorlatilag változtatás nélkül kerül az új modellbe is. Nem így a V12-es (CL 600), amelynek lökettérfogata ugyan maradt 5,5 liter, ám az erõforrást két turbófeltöltõvel egészítették ki, így a teljesítmény kereken 500 lóerõ. Ez 36 százalékkal múlja felül a turbó nélküli V12-es teljesítményét. A nyomatéknövekedés még ennél is nagyobb (51 százalék), így nem csoda, hogy a CL 4,8 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót. Az új CL-bõl egy teljesen új változat is megjelenik: az AMG-vel közösen fejlesztett modellben a V8-as erõforrást tuningolták. Az eredetileg 306 lóerõs motort kompresszor segítségével erõsítették szintén 500 lóerõsre. Mivel az AMG már egy ideje a Mercedes házi tuningcégeként mûködik, így a gyári modellpalettán megtaláljuk a CL 55 AMG-t is. Ez a kivitel az új sorozat bevezetésével egy idõben, idén õsztõl lesz rendelhetõ.
Tóth Milán | |