HÍREK 2007 : Stratégiai információk a takarító cégvezetőknek létesítménygazdálkodási szempontból |
Stratégiai információk a takarító cégvezetőknek létesítménygazdálkodási szempontból
Ritz Tibor 2007.11.08. 05:15
Miközben a takarító szakma lázasan küzdött a saját szakmája állami elismeréséért, egy másik szakma is kezdte bontogatni szárnyait. Ez a szakma pedig nem más, mint a Létesítménygazda (Facility Manager), aki kiemelt fontossággal bír az életünkben, hiszen Ő a takarítási szolgáltatás megrendelője. Magyarul, helyzet van, fejlődnek a megrendelők is. Ebbe a munkába 2000-be kapcsolódtam be, amikor a Budapesti Műszaki Egyetemem Mérnöktovábbképző Intézetében elindult a posztgraduális létesítménygazdálkodási tanfolyam. Nekem itt természetesen a takarítási szolgáltatás menedzsmentjével kapcsolatban kellett alkotnom valamit, eleinte 4, harmadik évtől pedig már 8 órában. Természetesen voltak szakmai keretek és elvárások, mert ez a tanfolyam egy német egyetemmel együttműködésben valósult meg. Tegnap indult a nyolcadik csoport és lassan már több mint kettőszáz képzett létesítménygazda lesz a piacon. A nyolcadik csoport indulására az elmúlt 7 év tapasztalata alapján felülvizsgáltuk és az elmúlt időben gyakran felmerült kérdéseket beépítettük az idei tanfolyamba. Illetve az idén még egy új vizsgarendszer is életbe lép. Nagy kérdés, mennyire jó mindez a takarítóiparnak?
Én személyesem mindig is annak voltam a híve, hogy a takarítócég vezető számára legjobb a képzett munkatárs, és a képzett, a szakma specifikumait értő létesítménygazda. Tehát a válasz: jó ez nekünk. Persze ez annak jó, aki maga is képzett, mint takarítócég vezető. Szóval a jövőben lehet, hogy teljesen más stratégiát kell majd alkalmazni, hiszen kezd kialakulni az a kultúra, amire oly régóta várunk. Persze ez nem magától jön, nem sült galamb, komolyan kell melózni érte.
Ez tehát azt jelenti, hogy újabb kihívás előtt áll a szakma. Ma már egy bizonyos szinten van párbeszéd, a létesítménygazdálkodási szakma érdeklődik a takarítási szolgáltatások specifikumai iránt. Az FM szakma nagyon gyorsan fejlődik. Ez pedig előbb vagy utóbb oda vezet, hogy tájékozott vevőkké küzdik fel magukat. Ma már 10 létesítménygazdából 8 azt mondja, hogy azért nem hisz a takarítócég vezetőknek, mert az a tapasztalatuk, hogy olcsó vagy drága díjért kb. ugyanazt a szolgáltatási szintet kapják, és ezzel elégedetlenek. Ha a „vak vezet világtalant” szituáció megszűnik, ez a helyzet is konszolidálódik majd idővel. Tehát itt az ideje egy kis cégvezetői fejtágításnak. Az én javaslatom az, hogy az idei a létesítménygazdálkodóknak összeállított tanfolyamot megtartanám a takarítócég vezetőknek is, erre pedig december első napjaiban keríthetünk sort. A tanfolyam időtartama 8 óra, amit 4 blokkban fogalmazok meg, mindegyik blokk 90 perc, közöttük félórás szünettel. Tiszta egyetem… Egy nap!
Tematika:
1) „Homo purator” - A takarító ember
a. Rövid történeti áttekintés
b. Mi a helyzet Európában és Amerikában?
c. Szakmai szervezetek és céljaik
d. Események
e. Szaksajtó
f. Magyar takarítóipar szervezeti struktúrája és a penetráció…
2) Takarításra költeni vagy megvenni magát a tisztaságot?
a. A takarítandó terület felmérésének szakma-specifikus kérdései
b. A garantált minőségű szolgáltatás és a Best Value párhuzamai, szerződéskötési lehetőségek
c. Szolgáltatási mennyiség vagy tisztasági szint
d. A takarítási szolgáltatás minőségmérésének szabványa: MSZ EN 13549: 2004
e. A pályáztatás kézikönyve
3) „Mit rejt a vízibivaly-bőr táska?” A takarítási szolgáltatás költségvetésének titkai
a. A négyes fogat: ki, mivel, mit és mennyi ideig?
b. Humán Erőforrás Menedzsment
c. Eszköz és kezelőszer kínálat
d. Megrendelhető technológiák
e. Nemzetközi és Magyar normaidők
f. FŐTÁBLA egy hasznos a gyors áttekintést segítő segédeszköz
4) Takarítócég vezető specifikus összefoglaló
a. A piac számai – Mekkora a részesedésem?
b. A négyes fogat megoldatlan kérdései
· Bértarifa megállapodás, képzés, továbbképzés és személyi minősítés
· Beszerzési közösségek, tesztek
· Sztenderd technológiák
· Magyar normaidők
c. Átalánydíj és eredményorientált szerződések
· Műszaki tartalom
· Tisztasági szintek
· Vis major automatikus korrekciók
d. Érdekképviselet és szakmafejlesztési stratégia
· „A tisztaság háromszöge” nemzetközi szakmai minősítés
· Szakmai PR
· Érdekképviselet
És egy karácsonyi meglepetés!
Időpont:
a) 2007. december 10. vagy
b) 2007. december 12. vagy
Díj:
- December 5-ei átutalással 10. 000,- Forint + 20% ÁFA
Az EURÓPAI TAKARÍTÓ KOMPETENCIA KÖZPONT nagytermének „Perzsa Terem” befogadóképessége maximum 75 fő. Tisztán kell látni, hogy ma már megvan a párbeszéd lehetősége, de ha nincs közös nyelv, csak ülhetünk és várhatjuk a süketek párbeszédének lenyűgöző, és a mindnyájunkat gazdagító eredményét.
Megrendelés: ritz.tibor@gportal.hu Oldal tetejére |