Durmstrang Iskola
Durmstrang Iskola

7. emelet: Tetőtér

6. emelet: Klubbok, Termek

Régi épület
 
Házak Pontjai:

Charmed Ház:  0pont

Mystic Ház:     0pont

Merlin Ház:      0pont

 
Könyvtár
Könyvtár : Rúnák

Rúnák

Adriana Charwet  2004.11.02. 12:30

Érdekességek!

 

Az Észak-Európában élő germánok kb. az i. e. 1-2. század folyamán alakították ki ábcéjüket a rúnák néven ismert írásjelekből. A régi északi mítosz szerint a rúnák ismerete Odintól, az egyszemű istentől származik, aki az okkult tudományok forrása és a hősök védelmezője volt. Odin nyolclábú lovon nyargalt a levegőégen, egy holló és egy farkas kíséretében. Az embereknek szakállas, szürkeköpenyes férfi képében jelent meg, széles karimájú kalapban, hogy elrejtse átható kék szemének pillantását. A rúnák tudományát úgy sikerült megszereznie, hogy kilenc napon át éjjel-nappal egyfolytában az Yggdrasil nevű kőrisfán függött (ez egy óriásfa, amely az északi mitosz szerint a világmindenséget hordozza), nem vett magához sem ételt, sem italt, hanem a saját dárdáját régcsalta. Az északi beavatottak sokmindenre felhasználták a rúnákat. Segítségükkel megjósolták a jövendőbeli eseményeket, volt gyógyitó és védelmező erejük, befolyásolhatták az időjárást, s a foglyokat segítették megszabadulni  ellenségeiktől. Rúnákat véstek a kardokra, amivel a hősök erejét fokozták, készítettek velük szerencsét hozó amuletteket és talizmánokat stb.

Rúnakészítés

Vannak specialis üzletek, ahol lehet rúnát venni, de nagyon jól elkészíthetjük őket magunk is. Hagyományos eljárás szerint falemezkékre vésik vagy égetik a rúnajeleket (az északi rúnamesterek gyümölcsfát használtak e célra), de réz-, bronz- vagy aranylemezkékre is gravirozhatjuk őket. A lemezkéknek rendszerint csak az egyik oldalán van jel, a másik üres. Végül készíthetünk rúnakártyákat is kis fehér katonlemezekből.

Űzzünk ki a fejünkből minden zavaró gondolatot, és terítsük ki magunk elé a rúnákat, a jelekkel lefelé. Kérjük meg a kérdezőt, keverje össze őket (mint a dominot), s azután, még mindig lefordított helyzetben, rakja körformába az első 13 rúnát. Ez az elrendezés a rúnakerék, a "sog". A sorrendet, ahogyan a rúnákat körbe kell rakni, az alábbi ábra mutatja. Fordítsuk föl a rúnakerék mináit, és kezdjük meg az értelmezést. Mindegyik rúnát a két szomszédjával, a vele pontosan szemben lévővel és a kör közepén levővel összefüggésben kell értelmezni. Egyenesek azok a rúnák, melyeknek felső széle a kör közepe felé mutat, fordítottak azok, amelyeknek felső széle kifelé mutat. A rúnakerékben minden egyes pozíciónak megvan a maga, életünkkel összefüggő aspektusa.

A rúnakerék pozíciói:
1. Az  "Én", a személyiség
2. Pénz, tulajdon
3. Család
4. Az otthon
5. Kreativitás, önkifejezés
6. A külvilág és a fizikai egészség
7. Szerelem és házasság
8. Örökség, halál
9. Tanulás, utazás
10. Karrier, társadalmi pozíció
11. Barátság, élvezetek
12. Bensőnk, lelki világunk
                                                      
13. A kérdező

Egy másik módszer, a rúna jóslásnál: Egyrúnás gyors jóslás

Gyors, tömör választ ad valamilyen kérdésedre. Naponta alkalmazható meditáció végett is, vagy lefekvés elõtt a nap általános áttekintésére. Gondolj egy bizonyos kérdésre. Végy ki egy rúnát a "csomagból", és nézd meg. A válasz lehet nyilvánvaló igen vagy nem, de az is lehet, hogy feltételesebb választ kapsz. Ha úgy érzed, hogy a kiválasztott rúna nem ad érthetõ választ a kérdésedre, tégy fel másik kérdést, vagy máskor próbáld meg újra.

Háromrúnás Gyors:

Ez a módszer segíthet egy adott helyzet átfogó áttekintésében, és jövõben bekövetkezõ eseményhez adhat ötletet. Hogy mennyi információt nyersz belõlük, az attól függ, mennyi idõt töltesz az értelmezésükkel, és mennyire tudod megérteni õket. Húzz egy rúnát és fektesd magad elé, jellel fölfelé. Ez a rúna azokat a múltbéli eseményeket jelöli, melyek elõsegítették a jelenlegi helyzet kialakulását. Húzz egy másik rúnát és tedd a másik mellé. Ez a jelenlegi helyzet, ami gyakran elkerülhetetlen változáshoz vezet. Húzz egy harmadikat, tedd melléjük. Ez az, ami a legnehezebben értelmezhetõ. Egyes esetekben az egyén elkerülhetetlen végzetére, máskor viszont egész egyszerűen a mostani helyzet végeredményére utalhat, ha az nem változik addig, sõt lehet a különféle lehetõségek közül valamelyik. Csak az ösztöneidre hallgatva tudod eldönteni, éppen melyik esetrõl van szó.

Kilenc rúna vetése:

Ez a módszer részletesebb áttekintést ad az egyén helyzetéről, megmutatja, hol állsz éppen spirituális utadon, rávilágít a választható és lehetséges körülményekre. Végy ki a rúnák közül kilenc rúnát. Tartsd a kezedben egy rövid ideig, és koncentrálj a kérdésedre (ha van). Aztán szórd szét rúnákat. Elõször azokat olvasd el, amik jellel fölfelé esnek le. Ezek a mostani helyzeteddel függnek össze meg az ehhez vezetõ körülményekkel. Igencsak szubjektív, ki hogyan olvas rúnát, de általában a középre esõ rúnák számítanak leginkább, a szélekre esõk pedig kevésbé jelentõsek, vagy pedig általánosabb hatásokat mutatnak. Az egymáshoz közel esõ, esetleg érintkezõ rúnák gyakran kedvezõen erõsítik egymás hatását, sõt utalhatnak valami egészen egyedülálló dologra is, a fonákjukra esõ rúnák viszont ellentétes hatásokat jelenthetnek. Elõfordulhat, hogy valamelyik rúna kívül esik a "josoló felületen" pl. asztal, vagy leesik az asztalról. Egyesek szerint ezek a rúnák különös jelentõségûek, mások szerint teljesen figyelmen kívül hagyhatók. Miután megnézted a jellel fölfelé esett rúnákat (és meg is jegyezted, melyek voltak), fordítsd felfelé a többit, anélkül, hogy elmozdítanád õket eredeti helyükrõl. Ezek külsõ vagy jövõben bekövetkezõ hatásokra utalnak, és jelzik a lehetséges következményeket. Tõled függ, hogyan értelmezed a különbözõ elhelyezkedéseket és mintákat, de ha már felállítottál magadnak néhány általános szabályt, lehetõleg tartsd is be õket. Fontos a következetesség. Ezzel együtt, a rúnaolvasás természeténél fogva igen képlékeny, szubjektív dolog. Lehetõleg ne nagyon bonyolítsd túl az értelmezéseidet, nem kell minden egyes háromszögnek, négyszögnek és tetraédernek jelentést tulajdonítani. A rúnák olyanok, mint az emberek, sosem tudhatod, hogyan fognak viszonyulni egymáshoz, akiket bemutatsz egymásnak. Egyszerûen csak figyelj a minden egyes olvasatban feltûnõ mintákra és kapcsolatokra, és vedd észre, milyen értelmezéseket sugallnak. Ezért olyan fontos a jóslásnál a megérzés. Most nézzük meg a rúnák értelmét, és képeit.

 

 

          Rúnák értelmezése           

 

Nauthiz - Finom, gyöngéd figyelmeztetés, hogy semmi sem úgy történik, ahogy kéne. Az élet mintegy kizökken, és úgy tûnik, semmi sem sikerül. Nem számít, mennyid van, úgysem elég sosem, mindig valami több, valami jobb után vágyódunk. Pozitív oldalról nézve, ez a kielégítetlenség az, ami kizökkenthet minket wunjo relatív biztonságából, és a változás felé ösztökél. A vágyak és a vagyontárgyak közti egyensúlytalanságot is jelképezi. Hatással lesz utazásodra, ahogyan megoldod ezt a helyzetet, de az egyensúlytalanság tudatosítása önmagában véve is megvilágosító erejû lehet. Arra késztet, hogy alaposabban megvizsgáld és esetleg átfogalmazd értékrendedet és prioritásaidat, valamint visszakényszerít boldogulásod útjára. Ínség, nehézség, felelõsség, elégedetlenség, akadály, frusztráció.

Fehu - Fehu a mindennapi életünk valósága és katalizátor is egyben, mely felhívja a figyelmünket arra, ami a hétköznapi világon túl található. Fehu az otthonunk, ahová hosszú vándorlás után jólesik megérkezni és átadni magunkat az otthon, a család és a kellemes munka egyszerû örömének. Fehu arra emlékeztet minket, hogy biztonságos anyagi helyzetet kell teremteni magunknak, mielõtt bármilyen spirituális útra vállalkozunk. Elõször mindannyiunknak életünk földi valóságával kell szembenéznünk, igaz, sokan nem is lépnek túl ezen soha. Sokféle módja volt annak, hogy olyan domesztikáltak lettünk, mint a szarvasmarha, úgy éltünk, hogy nem gondolkoztunk körülményeinken, nem érdekelt semmi, ami a hétköznapjainkon túl lehet. Az elsõ lépés ebbõl a helyzetbõl kitörni, ha egy pillanatra meglátjuk, ami lehetséges, anélkül, hogy firtatni kezdenénk, milyen biztonságot veszíthetünk el, ha belevágunk. Gazdagság, pénz, vagyon, anyagi és pénzügyi szükségletek, eredmények, elõremenetel, önbecsülés, ego, karma.

Laguz - A legtöbb ember igen kellemes fogalmakat társít a vízhez: - békesség, szeretet, könyörület, intuíció és általában az érzelmek. Ne felelejtsük el azonban, hogy az északi népek számára a víz elsõsorban a tengert jelentette, a tenger pedig rettenetes, kiszámíthatatlan hely, Midgard kígyó otthona és hajósok ezreinek hullámsírja. Laguz tehát a víz elem világosabb és sötétebb oldalát is jelenti egyben. A sötétségtõl, hidegtõl és a bensõnk mélyén tudattalanul rejtezõ összes ijesztõ dologtól való elemi félelmünkre utal.Arra sarkallja az utazót, hogy bátran nézzen szembe halandóságával, laguz megvizsgáltatja velünk önmagunk és viselkedésünk rejtett gyökereit, és lehetõvé teszi számunkra, hogy változtassunk azokon az aspektusokon, amik spirituális fejlõdésünk útjában állnak. Eihwaz tapasztalása és bölcsessége valamint az azt követõ rúnák felkészítették az utazót arra, hogy képes legyen szembenézni a sötét oldallal, és hogy elfogadja azt, mint önmagába integrált részt. Laguz arra is felkészíti az egyént, hogy az önvizsgálati folyamat során képessé váljon arra, hogy másokat is hasonlóképpen segítsen, jobban együtt tudjon velük érezni, megossza velük saját tapasztalatait. Egyebek között ez is hozzájárul ahhoz, hogy e rúna spirituális tanácsadónk legyen. Érzelmek, félelmek, tudattalan, rejtett dolgok, kinyilatkoztatás, intuíció, tanácskozás.

Ansuz - Ansuz kiegyensúlyozott rúna. Akárcsak a fehunál, az útnak ezen a pontján is sokan megállnak és nem lépnek tovább. Világi és mágikus hatalmat is jelent egyben, és ez a hatalom egészen csábító lehet. Odin megtanulta az elsõ h´rom rúna leckéjét, ezáltal elnyerte a bölcs kormányzás tudományát, de ez valójában csak egy új kezdet. Csak ideiglenes hatalomhoz jutott, és még csak kevés eszköz van a birtokában ahhoz, hogy spirituális tökéletesedését elérje. Bizonyos mértékig hiányzik ebbõl a rúnából a megértés és a rálátás. Odin magasan a világ fölött ül, lefelé néz és döntéseket hoz, de még nincs meg benne az a képesség, hogy érdeklõdjön az emberiség iránt és megértse õket vagy saját magát. Ahhoz, hogy valóban nagy vezetõ legyen belõle, még érzelmi kapcsolatra is szüksége van. Vezetõ, testi-lelki egyensúly, igazság, sámán, tisztánlátó.

Teiwaz - A teiwaz önkéntes áldozatot jelent, olyasvalakiét, aki pontosan tisztában van azzal, mirõl mond le és miért. Az összes, az istenhez kapcsolódó tulajdonságot képviseli: erõt, heroizmust, kötelességet és felelõsséget. Ugyanakkor mélyebb misztériumot is rejt - a sebesült istenét. Akárcsak þurisaz, úgy teiwaz szenvedése is összpontosítja a figyelmet és erõsíti a fegyelmet. Ebben a esetben azonban tudatosabb a hatás és nagyobb jelentõségû a sebesülés. Uruz konfrontálódott és szövetséget kötött, teiwaz és hagalaz tanítása beteljesült. Ez a harcos útja. Kötelesség, fegyelem, felelõsség, önfeláldozás, konfliktus, erõ, sebesülés, testiség, hadi út.

Kenaz - A thurisaz által elnyert bölcsességgel ellentétben kenaz csak azt teszi lehetõvé számunkra, hogy a tudás morzsáit és darabkáit összeszedhessük, épp csak annyit, amennyire szükségünk van, általában amennyit az istenség jónak lát. Ez a tudás többnyire váratlan sugallat formájában jön el hozzánk és egyszercsak rátalálunk az addig rejtett válaszra. A bölcsességnek ez a formája leginkább az agy jobb féltekéjével áll kapcsolatban, mert nem tudatos erõfeszítés eredménye (ami a bal agyféltekéhez tartozik), hanem inkább passzív nyitottságunkon keresztül áramlik hozzánk. Így ez a nõiesebb elem is hozzáadódik az utazó tapasztalatához. Fényt hozni a sötétségbe, ez is kreatív tevékenység. Gondoljunk csak megint a fáklyahordozó ember képére, aki a tûz és a levegõ férfi-elemeit képviseli, aki belép a föld és a víz nõi birodalmába, és átjárja azt. A férfias és nõies elemek összekapcsolódása új ideákat teremt. Ide tartozik az a tevékenység is, amikor a tüzet azzal a céllal alkalmazzák, hogy segítségével meglágyuljon, formázható legyen az anyag, vagyis a kovácsmesterség. Bölcsesség, éleselméjûség, problémamegoldás, kreativitás, inspiráció, megvilágosodás.

Algiz - Utazásunk során már átjutottunk halálon és újjászületésen, most pedig, mielõtt visszatérünk saját világunkba, szembe kell néznünk a Kapu Õrével. Õ az, aki arra figyelmeztet minket, hogy bölcsen éljünk újonnan megszerzett hatalmunkkal. Többé nem érhetjük be saját személyes fejlõdésünkkel, hanem tudatában kell lennünk, hogy másokra is hatással vagyunk. Válságos fordulópont, ahol döntenünk kell: az etikai normák elfogadását választjuk-e, vagy nem törõdünk azzal, hogy másokra is hatunk, csak saját boldogulásunkkal foglalkozunk. Kard van tehát a kezünkben, és el kell dönteni, támadásra vagy védekezésre fogjuk-e felhasználni. Védelem, közremûködés, védelem, figyelmeztetés, támogatás, mentor, etikai dilemma.

Othala - Ez a rúna a hetedik kardinális ponthoz juttat el minket: a középponthoz. Itt fut össze Midgard és Asgard, ez önmagunk és isteneink közös pontja. Az a tengely, ami körül életünk forog. A föld vagy birtok ideája csak egy szimbólum - mindannyiunknak meg kell találnunk saját "középpontunkat" (vagy ahogy Joseph Campbell fogalmazta, "üdvösségünket"), hogy értelmet adjunk életünknek, és a rúnautazásnak is tulajdonképpen ez az igazi értelme. Minden utazásunk és kalandunk végén hazaérünk. Ez persze nem jelenti azt, hogy az utazások és kalandok hiábavalók lennének. Ellenkezõleg: az útközben átélt tapasztalatok szerzése az egyetlen módja annak, hogy "otthonunk" vagy spirituális központunk igazi értelmet nyerjen elõttünk. A "Mindenütt jó, de legjobb otthon" közmondás üresen cseng mindaddig, míg valóban meg nem értjük, mi az igazi otthonunk és hol találjuk meg. És megfordítva: az út során átélt leckék tanulsága értelmetlen marad mindaddig, míg nem integráljuk azokat aktívan "evilági" életünkbe, és nem találjuk meg a középpontot, ahová kapcsolhatjuk õket. Oþila nemcsak a harmadik ciklust zárja le, hanem visszajuttat minket az egész fuþark kezdetéhez. Most egy magasabb szinten újra elkezdhetjük a rúnautazás nagy ciklusát. Birtok, föld, örökség, otthon, állandóság, hagyaték, szintézis, valahová tartozás érzése.

Inguz - A földmûvelés az emberiség egyik elsõ kísérlete arra, hogy környezetét ellenõrzése alá vonja. Ezért a pogány agrárközösségekben a gabona, az állatok és az emberek termékenysége mindig is elsõdleges jelentõségû volt és vallási szempontból központi helyen állt. A legkorábbi sumér utalások és a mai brit népszokások egyaránt azt mutatják, hogy a történelem során mindig mindent megtettek az emberek a jó termés biztosításáért. A nyugati társadalmak legnagyobb többsége minden kapcsolatát elvesztette a földdel és a dolgok növekedésének folyamatával. Ez az elszakadás katasztrofális spirtituális következményekkel járt, mert az emberek többnyire nehezen tudnak kapcsolatot teremteni az istenséggel pusztán emberalkotta környezetben. A rúna alakja szántóföldhöz hasonlítható, ám igazi jelentõsége egyensúlyában rejlik, önmagunk és a négy fõ elem / irány közti harmonikus kapcsolatot reprezentálja. Inguz az istenek és a föld közti õsi kapcsolatra emlékeztet bennünket, és újra összeköt (a "religio" szó eredeti értelmében) spirituális természetünkkel az anyagi valóságon túl. A szó legszorosabb értelmében alap-rúna, újra megismerteti velünk a földet és újra összekapcsolja testünket, lelkünket, szellemünket. Munka, termelékenység, adomány, alaposság, egyensúly, kapcsolat a földdel.

Sowulo - A világ minden vallásában szentnek tartották a Napot. Fénye és melege az életet és növekedést jelenti, mindent, ami jó. Az északi kozmológia úgy írja le a napot, hogy kocsival megy körbe az égen, amit egy nagy farkas húz, ezt Ragnarok elnyeli. Az indoeurópai pogányok körében a napot lóval társították, gyakran úgy jelenítették meg, hogy lovasszekéren járja körbe az eget. Mindkettõ élet- és termékenység-szimbólum, férfias jellegûek, ámbár egy skandináv mítosz szerint egy leány vezeti a szekeret. A swastika vagy napkerék a neolit-kor óta ismert állandóan visszatérõ motívum, Európa- és Ázsiaszerte elõfordul sziklarajzokon. A nap rúnája maga is e jelkép variációja, mozgást és energiát sugároz. Sowulo a második nemzetség végét jelzi, és akárcsak wunjo, ez is sikert és dicsõséget reprezentál. Ám a Valhalla nyugalmával és ellazulásával szemben a nap igencsak aktív szimbólum. Sikeresen eljutottunk a nemzetség végéig, pozitív eredménnyel zártuk le, de ezesetben teljesen tisztában vagyunk az univerzum változékony és mulandó természetével. Láthatjuk a farkas nyomát, és tudjuk, hogy folytatnunk kell utunkat. Most nem kell kizökkennünk biztonságos helyzetünkbõl, hanem magunktól kell az indulást választanunk, hogy folytathassuk utunkat. Siker, pozitív energia, növekedés, hatalom, aktivitás, termékenység, egészség.

Thurisaz - Thurisaz "kedvezõtlen" rúna. Ez nem feltétlenül valami pusztító dolgot jelent , hanem utunk során erõsödnünk és tanulnunk kell. Tudod, a mesehõsöknek is szükségük van sárkányra vagy óriásra, akivel megküzdhetnek! A rúna leckéje: "tanulj meg tûrni", ez nemcsak szószerint értendõ, hanem a szó bibliai értelmében "engedni", engedni a végzet beteljesülését ha kell, elfogadni az élet által ránkmért tapasztalásokat. Ami elsõ pillantásra rossz, pusztító történésnek tûnhet, fontos tanítást hordozhat magában. Az óriás talán démoni és pusztító, de változást hoz és esetleg kijelöl egy új korszakhoz vezetõ utat. Nehézség, fájdalmas esemény, tanulság, tudás, betekintés, koncentrálás.

Wunjo - Egy ciklus végét és a következõ kezdetét is jelenti egyben. Igen pozitív, stabil rúna, és ez is olyan hely, ahol sokan elakadnak útjuk során. A keresztény költõk szerint ez a mennyország, de valójában sokkal inkább megfelel a pogány Valhallának, mert ez a különös éden nem állandó. Wunjo dicsõsége is illúzió, akárcsak fehu gazdagsága. Csak egy szintet fejezünk be sikeresen, és még igen sok leckét kell megtanulnunk. Most azonban méltán ülhetünk le megpihenni, újratölteni elemeinket, felkészülni az utazás folytatására. Perspektívát is nyújt nekünk ez az állomás, visszanézhetünk az eddig megtett útra és elõretekinthetünk további utunkra. Wunjo bepillantást enged a lehetséges birodalmába, de ha túl korán akarjuk elérni és megkaparintani, eltûnik ujjaink között, mint a Grál. Siker, teljesítmény elismerése, díjazás, öröm, áldás, eredményesség, elégedettség.

Raido - Az ember életútját jelenti, és azt, hogyan kapcsolódnak össze és hatnak egymásra a többiek útjaival. A skandináv mitológiában ezeket az utakat a sors fonalaként látják, a Nornák irányítása alatt. A nornák három nõvér, akik az Yggdrasil gyökerének közelében élnek, és a Wyrd forrásának vizével locsolják azt. Õk fonják az istenek és emberek sorsának fonalát is, ezt fontos tudnunk a rúnikus jóslás és mágia mechanizmusának megértéséhez. A kapcsolatoknak ezekbõl a sorsfonalakból szõtt teljes hálózatát szövetként, hálóként képzelték el. Minden lehetséges találkozás egy új kapcsolódást hoz létre a szövetben, és ha meghúzol egy szálat, azzal az egész rendszert megváltoztatod. Az emberek általában ennek egyáltalán nincsenek tudatában, de ha te tudatosan megfigyeled a téged körülvevõ szövetmintákat, fel tudod ismerni és követni tudod a katalitikus eseményeket, amik látszólag véletlenül visszavezethetõk fehura. Ilymódon könnyebben rátalálhatunk saját utunkra vándorlásunk közben, segítségével tisztán levonhatjuk e lecke tanulságait. Máskülönben megzavarodhatunk és utunk félbeszakad, halál vár ránk. Raiðo arra emlékeztet minket, hogy bár látszólag célhoz értünk ansuzban, az élet folytatódik, változásokat hoz, és folytatnunk kell utunkat. Lehet, hogy odajutunk, ahonnan indultunk, de egy magasabb szinten és jobb rálátással. Az utazás valójában sohasem ér véget. Utazás, vándorlás, változás, végzet, keresés, fejlõdés, elõrehaladás, életleckék.

Berkana - Az angliai Cheshire-ben a legények kedvesük ajtajára szegezték a nyírfagallyakat a majális ünnepen, istállókba, házakba helyezték el, hogy elõsegítse a termékenységet. Európában ugyanilyen céllal megvesszõzték a legényeket, leányokat és a nyájat. A boszorkányokról azt tartották, hogy nyírfaseprûjükön lovagolnak, ennek az elképzelésnek valószínûleg egy termékenységi rítus az alapja, ahol a táncosok seprûvel "lovagoltak" a földeken, és ugrásuk magassága határozta meg, mekkorára fog nõni a következõ évi gabonatermés. Ha teiwaz alapvetõen férfimisztérium, akkor berkana mindenképpen a nõket illeti, mert az anya, a gyógyító asszony és a bába útját jelenti, akik új életet varázsolnak elõ a halál után, ahogyan a nyírfa is kihajtja elsõ leveleit a tél után. Tyr a halállal való szembenézés miatt sebesül meg, Berkana sebe viszont a menstruációs vér, megpróbáltatása pedig a gyermekszülés. A nyírfa bõséget hoz és mindent ígér, táplálással, tisztítással és együttérzéssel pedig gyógyítani is tud. Termékenység, egészség, új kezdet, növekedés, fogantatás, bõség, megtisztulás.

Uruz - Uruz a szent vadászat istenének és sámánjának a rúnája. Ahogy az ember élte hétköznapi életét, napról napra, a fehu szerint, elsõ felismerése a természetben jelenvaló istenségre vonatkozott, és elsõ kísérlete az istenség megragadására a szimpatikus mágia segítségével történt. Haláltudatot és halandóságunk tudatát is jelenti, és ez valóban megkülönbözteti az emberiséget az állatoktól. Eme rúna energiája nyers, hatalmas és határozottan férfias, olyan értelemben, mint az eredeti tiszta, elementáris tûz. Az a fiú, aki megölt egy mammutot, férfivá érett, és így beavatást nyert a misztériumok elsõ szintjébe, megszerezte annak tudását, hogy az élet forrása a halál. Szenvedély, életerõ, ösztön, zabolátlanság, szexualitás, termékenység, tudattalan, õsi elme, irracionalitás, sámánisztikus tapasztalat, beavatási rítus.

Gebo - Gebo a kapcsolatteremtés rúnája, elsõsorban az emberek közti kapcsolatoké. Egészen idáig magányos utazók voltunk. Ez a rúna azokat a helyeket jelenti, ahol a mi utunk keresztezõdik másokéval, és lehetõvé teszi számunkra, hogy tudatos kapcsolatokat kezdjünk kialakítani. Az így kialakított kapcsolatokat ajándékváltás erõsíti meg és szentesíti. Az esküt vagy szövetséget jelképezõ ajándékváltás alkalmazása õsi szokás. Amikor egy uraság biztos akart lenni valamelyik alattvalója hûségében, megajándékozta õt, ezáltal lekötelezettjévé vált. A szerelmesek is ajándékot váltanak, leginkább gyûrût, ami szintén kettejük szövetségét szimbolizálja. Eredetileg csak a férfi adott gyûrût a házasságban, ennek ugyanaz volt az oka, mint hogy az uraság megajándékozta vazallusát, de manapság általában egyenrangúbb az egyezség. Az isteneknek adott áldozatok és felajánlások többnyire ugyanezt a jelentést hordozzák, az áldozattevõ hûségét fejezik ki istenei iránt. Az ajándékadásban jelen van a tartozás tényének elfogadása is, de annak tudatában, hogy azt sosem fogják visszafizetni. Ez az egyensúlytalanság alakítja ki a szövetséget. Ajándék, felajánlás, kapcsolat, szeretet, szerelem, házasság, partnerkapcsolat, nagylelkûség, váratlan jó szerencse.

Hagalaz - A régi dolgok pusztulása nélkülözhetetlen az új fejlõdéséhez, ezt tartalmazza Ragnarök õsi skandináv mítosza is. Mindezt figyelembe kell vennünk, ha meg akarjuk érteni ezt a rúnát. Érdekes, hogy hagalaz sowulo (a tûz) és isa (a jég) között helyezkedik el. Akárcsak a Tarot-ban a Torony, hagalaz is csak abban az esetben negatív rúna, ha annak vesszük, és ha figyelmen kívül hagyjuk tanítását. A második nemzetség kezdõrúnája, kezdetet és véget egyaránt jelképez, felráz minket wunjo biztonságából és elégedett nyugalmából. Amikor úgy érzed, hogy túl jól mennek a dolgaid, biztos lehetsz abban, hogy hamarosan egy egészséges, jó nagy puffanást várhatsz a Sorstól, csak figyelj erõsen. Az efféle, istenektõl eredõ "ébresztõk" végigkísérik egész életünket, ám gyakran félreértjük ezeket, mintha valami képzelt bûnünkre adott isteni büntetés lenne, holott valójában csak arra szolgál, hogy újra ráirányítsa figyelmünket életünk folytonosan ismétlõdõ rossz beidegzõdéseire. Sajnos ezek az esettípusok egyre súlyosabb és súlyosabb formában ismétlõdnek mindaddig, amíg meg nem tanuljuk a leckét, és meg nem törik a rossz beidegzõdési minta. Pl. ha valaki nem tudja megtörni egy bizonyos embertípus iránti függõségét, mindig olyan kapcsolatokban fogja találni magát, ahol újra meg újra, egyre katasztrofálisabb végkifejletbe sodródik társával együtt, egészen addig, míg fel nem ismeri a beidegzõdött rossz mintát, amibõl az egész helyzet ered, és akaratával meg nem töri. Váratlan veszteség, megpróbáltatás, pusztulás, betegség, megtisztulás, próbatétel, karmikus lecke, drasztikus változás.

Dagaz - Ez a rúna szinte már a harmadik nemzetség végét jelzi, utána már csak oþilával zárul a ciklus. Akárcsak a két elõzõ nemzetség záró rúnái, ðagaz is fénnyel és reménységgel fejezi be a harmadikat. De míg wunjo földi értelemben jelenti a dicsõséget és a napot, égi értelemben kapcsolja össze a két birodalmat, sowulo elvontabb fényét és erejét hozza le a földre, s ezt alkalmazhatjuk hétköznapi életünk során. A rúna már alakjával is utal erre a fajta kapcsolatra. Gebóra emlékeztet, a maszkulin és feminin egyensúlyára, a négy elemre, ðagaz azonban további kapcsolatokat is hoz létre az ég és a természet birodalma között. Ez is a környezetünk és köztünk létrejövõ harmóniát jelképezi, akárcsak inguz, de egy lépéssel továbblép: spirituális környezetünkkel is megteremti a harmonikus kapcsolatot. Összerendezi mind a hat kardinális pontot, a négy égtájat, a mennyei birodalmat fölöttünk, ahol az istenek lakhatnak; és az alattunk levõ birodalmat, ahol a természet és a föld szellemei laknak. Mindezeket ðagaz egyensúlyba hozza, integrálja és mindennapi életünk részévé teszi. Boldogság, siker, aktivitás, elégedettség.

Ehwaz - A ló szinte minden kultúrában és minden korban az erõ, a hatalom szimbóluma. Gyakori az az elképzelés, hogy ló húzza a Napot az égen. Erõs, gyors és megbízható, ember és ló közt különleges kapcsolat áll fönn. A ló teszi lehetõvé, hogy olyan feladatokat is el tudjunk végezni, amik amúgy meghaladnák erõnket, és hogy olyan távolságokra eljussunk, ahová nélkülük nem tudnánk. A kanca termékenységet jelképez, a csõdör pedig a férfiasság és a nyers erõ szimbóluma. A ló olyan állat, aki sohasem veszítette el hatalmát, a háziasítás során sem. Ehwaz is energiát és mozgást jelent, akárcsak párja, a Nap. Ezesetben azonban figyelembe kell venni az erõforrást is. Ez nemcsak egy személytelen energiaforrás, hanem élõ, lélegzõ dolog, aminek szükségletei és vágyai is vannak, melyek nem hagyhatók figyelmen kívül, és nem tehetjük rabszolgánkká. Ezt az erõt algiznál adta meg az istenség, és e rúna arra az eskünkre emlékeztet minket, hogy ezt a hatalmat csakis segítésre használhatjuk, sohasem ártó szándékkal. Akárcsak a kétélû kard, a ló is hatalmas erejû "eszköz" és óvatos bánásmódot igényel, nehogy nekünk vagy másoknak bajt okozzon. Nagy a kísértés, hogy meggondolatlanul vágtassunk rajta nyílegyenesen, de megvan a kockázata, hogy örökre elveszítjük ezt a hatalmat. Ez az az egyensúly, amit meg kell valósítanunk a tiszta mágia útján. Szállítás, mozdulat, részvétel, energia, erõ, kommunikáció, akarat, nyugtalanság.

Mannaz - Nagyon tág értelemben mannaz az egész emberiséget képviseli, így tehát Midgard teljes birodalmát is. Gyakorlatiasabb megközelítésben azokra vonatkozik, akikkel személyes kapcsolatban állunk, legszûkebb családi körünktõl kezdve barátainkat és szélesebb környezetünket jelenti, arra emlékeztet minket, hogy társadalmi lények vagyunk. Az istenekkel (Ymirrel) és a természettel (a két fával) való kapcsolatunkat is jelenti. Benne van ehwaz nyers energiája, amit társadalmi tudatunk irányít és emlékeztet minket mindarra, amit cselekedeteink mágikus és világi értelemben egyaránt befolyásolnak. A rúna önmagában gyfuhoz hasonlít, ahogyan összekapcsolódnak bennük a maszkulin és feminin elemek, de annál sokkal teljesebb. Ez az emberi kapcsolatok egész hálózatát jelenti, önmagunkkal a középpontban, a raiðo során megtapasztalt sorshálót tükrözve. Mközben azonban raiðo hálója többé-kevésbé állandó volt, ez változékony és eleven. Mút és jelen, férfi és nõ, önmagunk és mások - mindezek az ellentétek itt egymáshoz kapcsolódnak és egészet képeznek. Mannaz az otthonunk, és mindazok érdekében szól, akiknek az életére hatással vagyunk, amikor a rúnáktól kapott adományokkal élünk. Önmagunk, család, közösség, kapcsolatok, társadalmi hovatartozás.

Eihwaz - A tiszafa idõtlen idõk óta elválaszthatatlan a rúnáktól, mágiától és a haláltól, Észak- és Nyugat-Európában egyaránt. Számos oka van ennek az õsi kapcsolatnak, de alapvetõen abból ered, hogy a tiszafa örökzöld növény, ami a téli halál idején is megtartja zöld színét, és mert piros bogyói az élet vérét jelképezik. A tiszafa különösen hosszú életû, ezáltal szinte "halhatatlan". Már a kelták kora elõtt is nagy tisztelet övezte, és ez a keresztény korban is folytatódott. Eihwaz a fuþark tizenharmadik rúnája, és az ábécé közepét jelzi. (Érdekes, hogy a Tarot-ban a Halál kártyája is a tizenharmadik lap). Ez a rúna fordulópontot jelöl a rúnikus utazás során, és a beavatási folyamat átalakulását mutatja. Az átmenet minden rítusában, különösen azokban, melyek a felnõttéváláshoz kötõdnek, jelen van a halál szimbolizmusa - az az elgondolás, hogy az egyénnek formálisan "meg kell halnia" és egy új personának kell születnie. Eihwaz az átjáró, amin keresztül be kell lépnünk Hel birodalmába, hogy elnyerjük a halandóságunkról szóló tudást és ennek elfogadását, valamint azokat a misztériumokat, amiket csak a Halál Sötét Asszonyától tanulhatunk meg. A folyamat valóban ijesztõ, de keresztül kell mennünk rajta, hogy szembesüljünk legmélyebb félelmeinkkel, majd egyfajta bölcsességgel fogunk belõle kiemelkedni, amit megtanítanak nekünk, ám meg is kell tapasztalnunk. Eihwaz a bölcsességhez vezetõ kapu, élet (jera) és újjászületés (perþ) közt helyezkedik el. Változás, beavatás, szembesülés félelmeinkkel, fordulópont, halál, átalakulás.

Isa - A tûz, jóllehet, meleg és kellemes, azonban ellensúlyozni kell a tél hidegével, ahogyan a születést ellensúlyozza a halál. Lám, még az alvás során történõ kis meghalás is nélkülözhetetlen szellemi és testi jólétünkhöz. Isa magában foglalja mindezeket az elgondolásokat, de elsõsorban az aktivitást megelõzõ nyugalmi periódust jelenti, és önmagában formálja azt az anyagot, melybõl az élet keletkezik. Isa olyan anyag, mely önmagában élettelen, de energiával egyesülve csillagok anyagává változott. Isa a mozdulatlan forma, ami hatással volt az ellenállhatatlan erõre. A skandinávok sokféleképp elõrejelezték Einstein elméletét a világ keletkezésérõl, felismerték, hogy a világon mindenben benne van a tûz és a jég (energia és anyag) egyaránt, és hogy kettejük kapcsolata határozza meg az életfolyamatokat. Tétlenség, blokkolt állapot, stagnálás, lehetõség, türelem, elmélkedés, visszavonulás, nyugalom.

Perth - Perþ aktuális értelmezése mindig is ellentétes véleményeket szült a rúnakutatók körében. A problémát az okozza, hogy a szó elsõ hangja, a "P" az ógermán nyelvben másutt nem fordul elõ, ez vezetett ahhoz a feltételezéshez, hogy a szó más nyelvbõl átvett jövevényszó. Az óangol rúnaversbõl arra lehet következtetni, hogy mindenképp valami játék tartozékát jelentette, a sakk gyalogfigurája vagy kockavetõ pohár lehetett. A kockavetõ pohár jelentés különösen érdekes, mert nemcsak a rúna alakjához illik, hanem azt is sugallja, hogy eredetileg a rúnákat is ilyenben tarthatták. A perþ másik értelmezése a szláv "pizda" szóból ered, ami vulvát jelent. Ez a jelentés (bár homályos és valószínûtlen) beleiilik a rúnafejlõdés menetébe, amennyiben a halált követõ újjászületést szimbolizálja. Mint az Istennõ méhének jelképe, ugyanazt a titokzatos és rejtett értelmet hordozza, mint a "kockavetõ pohár", szószerinti "vulva"-értelemben azonban olyan erõs, nõies, szexuális többletet ad uruzhoz, ami egyébként hiányzik a fuþarkból. Akárhogy is értelmezzük perþet (és ismétlem: valójában senki nem tudja biztosan a jelentését), mindenképpen egy olyan edényt szimbolizál alapvetõen, ami táplál és "szül", mélyében olyan misztériumok titkait tartja elrejtve, melyek csak a halál beavatása után kerülhetnek napvilágra. A rúna szorosan kapcsolódik a sorsfelfogáshoz, vagyis már születésünk pillanatában eldõl, milyen lesz az út, amelyen járunk, függetlenül attól, hogy miket teszünk utunk során. Ha megszülettünk, döntenünk kell: vakon követjük az okok és következmények, hatás és ellenhatás láncolatát végig az utunk során, vagy megpróbáljuk megérteni a számunkra fontos leckék tanítását a rúnák vagy más segédeszközök segítségével. Perþ ennek a folyamatnak a kezdete és beteljesítésének eszköze. Újjászületés, misztérium, mágia, jóslás, termékenység, szexualitás, új kezdet, prófécia.

Jera - Az évszakok változásai nemcsak az idõjárást befolyásolták, hanem a napi aktivitásra és az emberek étrendjére is hatással voltak. Az állandó változás volt a normális, és a kérdés nem az volt, hogy harcolni kell-e ez ellen, hanem hogy hogyan lehet ráhangolódni. Az ókori (esetleg némelyik mai) földmûveseknek nem kellett naptárba nézni ahhoz, hogy tudják, mikor kell vetni, nem kellett meteorológiai elõrejelzést hallgatniuk ahhoz, hogy tudják, mikor várható havazás. Az évszakok változásai a vérükbe, csontjaikba ivódtak, és egész létük attól függött, mennyire képesek elfogadni a változásokat. Jera úgy következik Isa után, mint ahogy tél után tavasz jön. A jég fagyos állandóságát az évkerék fordulása töri meg, és minden újra mozgásba lendül, az örök törvény szerint. Most kitörhetünk a "negatív" rúnák egész rendszerébõl, amikkel a második nemzetség kezdõdött. Ezt sem a jég elleni harccal vagy elmeneküléssel , sem pedig a sors méltánytalansága fölötti siránkozással nem vihetjük véghez, csakis azzal, ha tanulunk azok tapasztalataiból, majd egyszerûen kivárjuk az elkerülhetetlen olvadást. Jera az áldozati bor - az életet hozó ellentétekhez való kapcsolódás terméke. Viharok jöhetnek és mehetnek, de a nap mindig a helyén marad és az élet általában véve egészen jó. Élvezd, amíg élvezheted. Változás, fordulat, jutalom, mozgás, termelékenység, elkerülhetetlen fejlõdés.

 

 

 
Mi a Neved?
 
tanév végi összegzés/eredmények
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?