NEM VAGY EGYEDÜL - Mentálhigiénés honlap -
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
SEGÍTŐ HELYEK
 
Menü
 
Richard Bach
 
Olvasmányfeldolgozások
 
Angyalok
 
Nézelődők száma
Indulás: 2006-01-15
 
Lazulj el....
 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
John Bradshaw: Vissza önmagunkhoz 1.
 

John Bradshaw: Vissza önmagunkhoz – A bennünk élő gyermek felfedezése-

 

A könyv egy olyan kidolgozott csoportterápiás módszerről szól, amelyben a csoportmunka arra összpontosít, hogy segítsen az embereknek feldolgozni feloldatlan gyermekkori bánataikat, amelyek elhagyatottságból, valamilyen visszaélésből erednek, abból, hogy a gyermeki fejlődés függőségi igényeit semmibe veszik, és a gyermek belebonyolódik a család működési zavaraiba.

Ez a módszer minden fejlődési szakasz sérüléseinek gyógyítására összpontosít. A gyermekkorban természetes igénye van a gyermekeknek a függésre, és ha ezek a függőségek nem nyertek kielégítést, akkor hajlamossá válunk arra, hogy megsebzett belső gyermekkel nőjünk bele a felnőttkorba. Ha gyermekkori igényeinket kielégítették volna, nem válunk felnőtt gyerekekké.

Minden fejlődési szakasznak megvannak a maga igényei, amelyeket a terapeuta körvonalaz a résztvevők csoportokra oszlanak és felváltva vállalják a főszerepet, a többi csoporttag meghallgatja, ahogy a többiek elmondják azokat az állításokat, amelyeket hallania kellett volna csecsemő, kisded, ill. óvodás korában, és a többi fejlődési szakaszban. Az aktuális főszereplő személyt zártságától függően a csoport tagjai simogatják, dédelgetik, és felajánlják, hogy gyermekkori fájdalmát hitelessé teszik. A következmény általában az lesz, hogy amint meghalja azt a sajátos állítást, amire neki lett volna szüksége, de gyermekkorában megfosztották, többnyire sírni kezd, gyengén vagy erőteljesen, és a régi befagyott bánatok közül néhány olvadni kezd. A csoportmunka végére mindenki túljut legalább valamelyest a gyászmunkán. Ennek mértéke attól függ, hogy hol tart a gyógyulási folyamatban. Néhányan már dolgoztak ezen, mielőtt erre a tanfolyamra jelentkeztek, mások semmit. A terápia végén van egy meditáció, amelyben a saját belső gyermeki énjüket ölelik át. Ekkor sokan erős érzelemkiáramlást éreznek. A tanfolyam végeztével a terapeuta arra bíztatja a résztvevőket, hogy minden nap szánjanak valamennyi időt a belső gyermekükkel való beszélgetésre. Amikor ezek az emberek meggyógyították és felnevelték megsebzett belső gyermeküket, csodálatos, természetes gyermekük teremtő energiái kezdenek felszínre kerülni Carl Gustav Jung ezt a természetes gyermeket nevezte „csodagyereknek”, ami tulajdonképpen a velünk született képességünk a felfedezésre, csodálatra, alkotó létezésre. Ez a tanfolyam tartós átalakulási folyamatot indít meg, és a belső gyermekkel folytatott munka a leggyorsabb és leghatásosabb út, hogy gyógyító hatást lehessen elérni. A résztvevők közül sokan, évek múlva arról számolnak be, hogy ez a terápia megváltoztatta az életüket. A szerző gondolataira, nagymértékben hatott Eric Berne munkája, a gyermeki én állapotról szóló tranzakció analízis. A gyermek alkalmazkodik a korai családi élet nyomasztó hatásaihoz és feszültségeihez. A természetes v. csodagyermek megjelenik pl. akkor, ha találkozol egy régi baráttal az utcán, ha mélyről felnevetsz, ha spontán alkotsz, vagy ha megtisztelnek egy csodáló pillantással. Ezzel szemben az alkalmazkodó vagy megsebzett gyermek akkor jelenik meg, ha pl. ha nem vagy hajlandó átmenni a piros lámpán, akkor sem ha nyilvánvalóan elakadt a forgalom, de akkor is ez az gyermeki én működik benned, ha átszaladsz a piroson, mert senki sincs körülötted és úgy hiszed, megúszod.

A megsebzett gyermek viselkedéséhez hozzátartozik a dühroham, a túlzott udvariasság és engedelmesség, a gyermekes hangon való beszéd, a manipulálás és a duzzogás.

A szerző sok éven át alkalmazta a tranzakció analízist fő terápiás módszerként, viszont felfedezte, hogy ebben a módszerben sosem összpontosított és nem tulajdonított jelentőséget a különböző fejlődési szakaszokra, amelyeken a belső gyermek átmegy és közben túlélése érdekében alkalmazkodik. A belső gyermek bármelyik részének korai fejlődése elakadhat, ekkor tapasztalhatunk, olyat, hogy felnőttként bizonyos helyzetekben infantilisan, kisded módjára viselkedik valaki. Ez a könyv arról szól, hogy ezt a megsebzett, elakadt gyermeket, a fejlődés minden szakaszában hozzásegítse a gyógyuláshoz.

Ismétlésként annak aki épp nem tudná:

A kommunikáció során felmerülő problémák jobb megértését segíti elő a tranzakció analízis. A megértés az interperszonális kapcsolatok és a kommunikáció hasznos modellje. Olyan elemzési módszer, amely segítséget ad ahhoz, hogy meghatározzuk azt a pozíciót, amelyből egy másik egyén kommunikál vagy kapcsolódók a kommunikációhoz, és így legyen módunkban eldönteni, hogyan reagáljunk.

 

a belső gyermekkel való munka igényét először Freud fedezte fel, és ő mondta ki, hogy neurózisaink és jellemhibáink a megoldatlan gyermekkori konfliktusokból fakadnak, amelyek egész életünk során ismétlődnek. Freud úgy próbálta meggyógyítani a megsebzett gyermeket, hogy biztonságos környezetet alakított ki számára, amely megengedi, hogy a megsebzett belső gyermek a felszínre kerüljön, és kielégítetlen vágyait átadja a terapeuta számára. A terapeuta azután –saját elképzelései szerint- adoptálja a megsebzett belső gyermeket, így az bevégezheti félbehagyott ügyeit és meggyógyul. Viszont ez a módszer rendkívül idő és pénzigényes és gyakran eredményezi a beteg nem egészséges függőségét a terapeutához.

A könyv írójának volt egy ilyen kliense, aki a közös munka, a tanfolyam ideje alatt is többször felhívta a saját analitikusát, hogy tanácsot kérjen a legközönségesebb kérdésekben is. Az analitikus tulajdonképpen a kliens belső gyermekének jó szülője lett, de valójában nem nevelte őt fel. Az igazi nevelés ezt a klienst hozzásegítette volna, hogy meggyógyítsa, és arra használja saját felnőtt erőit, hogy belső gyermekét felnevelje.

 

Először rémítő lehet, hogy egy kisgyerek tovább élhet egy felnőtt testében. Ha elakad a belső gyermek fejlődése a testében, akkor hajlamos lesz elfojtani az érzéseit, különösképpen a haragot és a sértettséget, és olyan felnőtté válik, akiben egy megsértett dühös gyermek lakik. Pl. büntetheti a családját az ilyen ember, amikor szabadságon van: visszahúzódik és dühöng, közben pedig úgy érzi magát, mint egy magányos szégyen verte kisfiú. És ez az ember közben, amikor nincsenek szabadságon, nagyon kedves és a legjobb apuka a világon. Nála erről szólt, hogy valahol megsebződött a belső gyermeke, és ez okozta a zavart az életében.

Addig, amíg a belső gyermek nincsen meggyógyítva, és megvédelmezve, addig hasonló helyzetekben ki fogja élni magát, és összezavarja a belső életünket.

A könyv írója sorrendbe szedte, azokat a fontos módszereket, amelyekkel a megsebzett belső gyermek szabotálja a felnőtt énünket.

Ezek a következőek:

-          ko-dependencia, vagyis mástól függés

-          offenzió, vagyis támadó viselkedés

-          nárcizmus, vagyis önimádat

-          túlellenőrzés

-          acting out és acting in, vagyis akció, kiélés: kifelé és befelé

-          mágikus hiedelmek

-          intimitás zavar

-          nem fegyelmezett viselkedés

-          addikció vagyis szenvedélybetegség és kényszeres viselkedés

-          logikátlan gondolkodás

-          üresség, vagyis tartalomnélküliség, közöny, vagy/és depresszió

 

A ko-dependencia olyan kóros állapot, amelyet az identitás, az önazonosság érzés elvesztése jellemez. Ko-dependensnek lenni annyit tesz, hogy érzéseink, szükségleteink, vágyaink érintési körén kívül vagyunk. Pl. Pervilia meghallgatja a fiúját, aki a munkával kapcsolatos problémáiról beszél neki és a lány azon az éjszakán nem tud aludni, mert a barátja problémái emésztik, tehát a barátja érzéseit érzi, mint a magáéit.

Vagy egy másik példa: Maximilian  öngyilkos akar lenni, amikor barátnője 6 hónap után szakít vele, mert azt hiszi, hogy a saját belső értéke attól függ, hogy szereti-e a lány. Ennek a srácnak nincsen belülről fakadó saját „én” értéke, csak más emberektől függő „más” értéke van.

A ko-dependencia egészségtelen családrendszerben fejlődik ki. Pl. egy alkoholista családjában mindenki ko-dependens lesz. A családtagok úgy alkalmazkodnak, hogy mindenki túl éber lesz. Viszont a stresszhez való alkalmazkodást a természet átmeneti és nem krónikus állapotnak szánta, így aki az alkoholista viselkedés kínjait krónikusan tapasztalja, elveszíti kapcsolatát saját belső utasításaival, saját érzéseivel, szükségleteivel, vágyaival. Ha a családi környezet erőszakkal van tele, a gyereknek muszáj csak kifelé figyelnie, így egy idő után elveszíti a képességét, hogy belülről alakítsa ki önbecsülését. Egészséges belső élet nélkül az ember külső dolgokban keresi beteljesülését. Ezért így nem fogja tudni, ki is ő valójában.

 

A támadó viselkedés, az offenzió a valóságban a megsebzett belső gyermek a világ sok erőszakosságáért felelős, ám hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy minden ember, akinek belső gyermeke megsebesült, kedves, csendes és türelmes. Ez nem így van.

Pl. Dawson kidobó ember egy éjszakai mulatóban, elmesélte, hogy eltörte egy ember álkapcsát, majd szenvedélyesen magyarázta, hogy miként provokálta ki ezt az az ember. A támadók nem vállalnak felelősséget viselkedésükért. Dawson gyakran félt. Emlékeiben felidézte apját, aki erőszakos volt és fizikailag bántalmazta. A hajdani kisfiú ebben az esetben ugyanúgy elvesztette biztonságát és megrettent, mint régen, és azonosította magát az apjával, gyakorlatilag saját apjává lett. Ha olyasmi történt, ami hasonlított gyermekkora erőszakos jeleneteire, a félelem és erőtlenség régi érzései ébredtek fel benne, és ugyanúgy reagál mindenre mint az apja. A támadó viselkedés az emberi pusztítás fő forrása, a gyermeken elkövetett erőszak, valamint e visszaélés okozta szenvedés és feloldatlan bánat eredménye. Ezekből a gyerekekből támadó felnőtt lesz. Különösen igaz ez a fizikai, szexuális visszaélés és a súlyos érzelmi károsítás eseteiben.

Gyakorlatilag azonosulnak a támadóval.

Néhány támadót viszont a szülei elnézéssel és kiszolgálással rontottak el. Azt az érzést tanulták meg, hogy ők különbek a többieknél. Az ilyen gyerekek azt hiszik, hogy ők nem követhetnek el rosszat, és elveszítik minden felelősség érzésüket, és úgy gondolják, minden problémájuk valaki más hibájából ered.

 

A nárcizmus problémája

Minden gyereknek szüksége van arra, hogy feltétel nélkül szeressék, legalábbis kezdetben. Egy feltétel nélkül szerető felnőtt tükrözi vissza a gyermeknek, hogy kicsoda ő. Szükséges tudnunk, hogy komolyan vesznek minket, hogy tudjuk, fontosak vagyunk, minden részünk szerethető és elfogadható. Ezek az egészséges nárcisztikus igényeink. Ezektől az igényektől megfosztott belső gyermek kielégíthetetlen szeretet, figyelem és érzelemvággyal fertőzi meg a felnőttet. A megsebzett belső gyermeke tönkreteszi a felnőtt emberi kapcsolatait, mert mindegy mennyi szeretet érkezik, az sohasem elég. Csak a kielégítetlenség meggyászolása fog gyógyuláshoz vezetni.

Jellemzői az ilyen felnőttnek:

-          minden kapcsolatukban csalódnak

-          mindig a tökéletes szeretőt keresik, aki az összes szükségletüket kielégíti

-          szenvedélybetegek lesznek, főként szex és szerelmi szenvedélyek

-          pénzt és anyagiakat hajszolnak, hogy az adja meg számukra az értékesség érzését

-          teljesítenek, mert szükségük van közönségük folyamatos imádatára és bámulatára pl. lehet belőlük színész vagy sportoló

-          saját gyermekeiket arra használják, hogy narcisztikus igényeiket kielégítsék. Az ő képzeletükben gyermekeik sosem fogják őket elhagyni, mindig szeretni és tisztelni fogják őket, és különleges csodálatot kapnak majd, amit ők nem kaptak meg a saját szüleiktől

 

A túlellenőrzés, vagyis a bizalmatlanság problémája

Ha a gondozók nem megbízhatóak, akkor a gyermekben mély bizalmatlanság érzés fejlődik ki és a világ veszélyes, kiszámíthatatlan helynek tűnik. Ez a gyermek úgy hiszi, hogyha mindent ellenőriz, akkor senki nem érheti elővigyázatlanságon, és nem is bánthatják. Szenvedéllyé válik a kontroll.

Az ellenőrzési őrület komoly problémákat okoz a kapcsolatokban. A bizalmasság megköveteli, hogy mindkét fél elfogadja a másikat olyannak, amilyen.

A bizalom zavara azt is eredményezi, hogy korlátlanul megbízunk valaki másban. Ha valaki feladja minden ellenőrzését, akkor becsapható, naív módon bízik, kapaszkodik valaki másba és túl sok megbecsüléssel illet másokat. Vagy elkülönültségbe, vagy magányba húzódik vissza és falakat épít, amelyeken senkit sem enged belépni. Az az ember, aki sosem tanult meg bízni, összekeveri az intenzitást a bizalmassággal, a rögeszmét a gondoskodással, az ellenőrzést a biztonsággal.

A bizalom alapvető érzése nagyon mély érzés. Ha tudunk bízni a világban, akkor megtanulhatunk magunkban is bízni, ennek feltétele, hogy a minket nevelő felnőttek viselkedése legyen egyértelmű és kiszámítható.

 

Acting out és acting in

 

Életünkben az érzelem az elsődleges ösztönző erő. A szomorúság pl. könnyekre fakaszt. Szomorúságunkkal meggyászoljuk veszteségeinket és felszabadítjuk energiáinkat. Ha képtelenek vagyunk gyászolni, akkor nem tudjuk lezárni a múltat. Így a sebesülésünkkel kapcsolatos érzelmi energiáink lefagynak. Ha egészséges gyászban nem lehet kifejezni, akkor abnormális viselkedést produkálunk. Ezt nevezzük kiélésnek. Pl. Maggie gyermekkorában látta az apját, aki dühöngő, erőszakos alkoholista volt és az ő szeme láttára bántalmazta szóban és tettben az anyját. Anyja gyakran bújt utána őhozzá reszketve.

Maggie-nek gyermekkorában arra lett volna szüksége, hogy kifejezhesse rémületét és kifejezhesse szomorúságát, de senkihez nem mehetett a szükséges gyámolításért, így amikor felnőtt olyan szakmát választott, amiben kiélhette magát, lelki gondozó lett, az erőszakot szenvedett asszonyok segítésére specializálta magát.

A múltból származó feloldatlan érzelmi energia az egyetlen lehetséges módon fejeződött ki. Maggie megsebzett belső gyermeke arra törekedett, hogy mindent megadjon apukájának, aki cserébe majd kimutatja, hogy fontos neki és szereti. Ez a gyerek mágikus és nem a felnőtt racionális gondolkodása. Ha egyszer felfogjuk, értelmet nyer számunkra.

A kiélés viselkedésmódjának egyéb példái:

- erőszakot követünk el másokon

- olyasmit teszünk vagy mondunk gyermekeinknek, amiről azt állítottuk, hogy sohasem tennénk meg

-   Visszacsúszunk korábbi életkorunkba, dühkitörések        duzzogások.

-          nem helyénvaló módon lázadunk

-          idealizált szülői szabályokat viszünk tovább

 

Kiélés befelé -acting in

Befelé, önmagunk felé való kiélésnek nevezzük, ha saját magunkon vezetjük le a múltban elszenvedett visszaélést. Magunkat büntetjük úgy, ahogy minket büntettek gyermekkorunkban. Pl. Joe-nak gyermekkorában soha nem engedték meg, hogy mérgét kifejezze. Nagy dühöt érzett anyja iránt, mert az soha nem engedte meg, hogy bármit is egyedül csináljon. Ha nekilátott egy feladatnak, anyja rögtön odaugrott és ilyesmit mondott: „mama segít az ő kicsi csigabigájának”. Joe-t arra tanították, hogy tökéletesen engedelmes legyen, és bűn, ha kifejezi a mérgét, így azt Joe belefelé, önmaga felé fordította. Ennek eredményeképpen depressziósnak, kedvetlennek, alkalmatlannak, erőtlennek érezte magát ahhoz, hogy életcélját elérje. A befelé kiált érzelmi energia komoly fizikai problémákat okozhat: gyomor, bél- panaszokat, fejfájást, hát és nyakfájást, erős izomfeszülést, ízületi gyulladást, asztmát, szívrohamot és rákot. Ill. fokozottan balesetveszélyesen él az ilyen ember. A büntetést a balesettel éli meg.

 

Mágikus hiedelmek

A gyermekek mágikusan gondolkodnak. A mágia, hogy bizonyos szavak, gondolatok, viselkedések megváltoztatják a valóságot. Ha azt mondod egy gyereknek, hogy viselkedése közvetlenül felelős mások érzéseiért, akkor mágikus gondolkodást tanítasz neki. Pl. „nédz, mit csináltál..anyu fel van háborodva” vagy „meg vagy elégedve? Felmérgesítetted apádat”

Vagy ha valaki azt mondja: tudom mit gondolsz.

Egy gyerek természetes, hogy mágikusan gondolkodik, de ha a gyerek megsérül, mert függőségi igényeit nem teljesítik, akkor nem nő fel igazán és a felnőttként is átitatja a gyermek mágikus gondolkodása. Más fertőző mágikus gondolatok:

-          ha pénzem van, akkor jól vagyok

-          ha elhagy a szerelmem, akkor meghalok, vagy soha nem viszem semmire

-          egy darab papír pl. diploma okossá tesz

-          ha keményen dolgozom, akkor a világ meg fog jutalmazni

-          a várakozás csodálatos eredményt hoz

 

a kislányoknak mágiával teli tündérmeséket tanítanak. Pl. Hófehérkének azt magyarázzák, hogy ha elég sokáig vár, akkor megjön a herceg. A mese szó szerint azt tanítja, a nőknek, hogy sorsuk kulcsa, hogy arra várjanak, hogy egy nekrofíliás, aki ugye szereti a halott embereket megcsókolni, a megfelelő időben bandukoljon át az erdőben.

A férfiaknak azt tanítják a mesékkel, hogy, valahol létezik az igazi asszony, akit meg kell keresni, messzire kell utaznia, le kell győzni veszélyes és ijesztő sárkányokat, végül kétség nélkül tudniuk kell, hogy rátaláltak az igazira. Ezért félnek sokan a házasságkötő teremben, vajon az igazi-e akivel összekötni készülnek az életüket.

A nők számára a mágia az igazi férfi várásában áll, a férfiak számára az igazi nő végeláthatatlan keresésében. Sok tündérmese szimbolikus felhívás arra, hogy ráleljünk saját férfi vagy női identitásunkra. Ha a fejlődési folyamat simán halad, akkor esetleg kinőjük belső gyermekünk betű szerinti meseértését, és felfogjuk e mesék szimbolikáját. De ha belső gyermekünk megsérül, akkor továbbra is betű szerint értjük a meséket. Felnőtt gyermekként mágikusan várjuk, vagy keressük azt a tökéletes befejezést, ahol boldogan élünk, amíg meg nem halunk.

 

Intimitás zavar

Sok felnőtt gyermek ingadozik az elhagyatottság és bekebelezettség félelme között. Egyesek állandóan elzárkóznak, mert félnek, hogy a másik megfojtja őket, mások pusztító kapcsolatok felbontását utasítják el, mert félnek az egyedülléttől. Legtöbben a két véglet között mozognak. A megsebzett belső gyermek megrontja a kapcsolatok intimitását, mert nem érzékeli hiteles lényét. A legnagyobb sérülés, ami gyereket érhet, hiteles lénye, igazi önmaga elvesztése. Ha a szülő nem tudja visszaigazolni gyermeke érzéseit, szükségleteit és vágyait, akkor elutasítja a gyerek igazi lényét. Akkor pedig egy hamis ént kell kialakítania. A megsebzett gyermek úgy viselkedik, ahogy szerinte elvárják tőle. Úgy, hogy úgy hihesse: szeretik. Hamis énjéről egyre inkább azt hiszi: az ő maga. Elfelejti, hogy a hamis én csak alkalmazkodás egy olyan forgatókönyv alapján, eljátszott szerep, amit valaki más írt. „nem tudsz bensőséges lenni, ha nem érzékeled saját, igazi lényedet”

Hogyan tudod magad megosztani, ha nem tudod ki vagy igazán. Hogyan ismerhetnek meg téged, ha te magad sem tudod ki vagy valójában?

Hogy valaki erőteljesen érezhesse önmagát, annak egyik módja, hogy szigorú határokat von maga köré. Saját fizikai határaink megvédik testünket, jelzik, ha valaki túl közel van hozzánk, vagy nem megfelelő módon érint meg. Szexuális határaink biztonságban és kényelemben tartanak. Érzelmi határaink révén tudjuk, hol végződnek a mi érzelmeink, és hol kezdődnek a másokéi. Tudjuk, hogy érzelmeink mikor szólnak önmagunkról és mikor másokról. Vannak intellektuális és spirituális határaink is, amelyek meghatározzák hiteinket és értékeinket. Ha valaki tudja kicsoda, nem fél attól, hogy bekebelezik, ha érzékeli saját értékét és van önbizalma, nem fél attól, hogy elhagyják. Erős határok nélkül nem tudhatjuk, hol végződünk mi és hol kezdődik a másik. Olyankor nehéz nemet mondanunk, tudnunk mit akarunk, és hogyan kell viselkednünk, hogy intimitást teremthessünk. Az intimitás működési zavarát jelentősen fokozza a szexuális működési zavar. A gyerekek, akik rosszul működő családban nőnek fel szexuális működésükben károsodnak. Ilyen károsodás, ha a családban a szexuális mintaadás gyenge, ha a szülő csalódik a gyermek nemében, ha a gyermeket megvetik és megalázzák és ha a gyermek fejlődési függőségi igényeit elhanyagolják. Az a gyerek, aki szülői megvetés és megalázás áldozata, gyakran szadomazochisztikus szexuális viselkedéssel reagál. A gyerekeknek szigorú irányelvekre van szükségük, hogy fejlődésük szakaszainak feladatait megoldják. Akinek csecsemőkori igényeit nem elégítették ki, azok az orális kielégülésben tapadnak meg. Ez szexuálisan az orális szex rögzülésében jelentkezik. Azokat a gyerekeket, akik togyogó kisded korukban rekedtek meg, gyakran lenyűgözik az ülepek. A genitális részek lenyűgöző hatását szexuális objektifikációnak nevezzük. Eza folyamat más személyeket nemiszervekké fokoz le. A szexuális objektifikáció csapás az igazi intimitásra. Az intimitás két személyt igényel, akik egymást mint egyéniségeket értékelik. Sok ko-dependens pár bocsátkozik erőteljesen tárgyiasított objektifikált szexmániába. Ez az egyetlen megsebzett belső gyermekük által ismert mód arra, hogy közel kerüljenek egymáshoz.

 

Nem fegyelmezett viselkedés

 

Amikor fegyelmezzük a gyerekeket, arra tanítjuk őket, hogy éljenek hathatósabban, és szeretetteljesebben. A fegyelem segítségével csökkenthetjük az élet szenvedéseit. Megtanuljuk, hogy az igazmondás, a kielégülés késleltetése, a magunkkal való becsületesség és a saját magunk iránti felelősség növelheti az élet örömeit, élvezeteit. A gyerekeknek olyan felnőttekre van szükségük, akik inkább példát adnak önfegyelemből, mintsem prédikálják azt. Abból tanulnak,amit a szülők ténylegesen tesznek, nem abból,amiről azt mondják, hogy teszik. Ha a szülők nem adnak példát fegyelemből, akkor a gyerekek fegyelmezetlenek lesznek, ha túlságosan fegyelmeznek, akkor pedig a gyerek túlfegyelmezetté válik. A fegyelmezetlen belső gyermek elvesztegeti az időt, késlekedik, nem akarja halasztani a kielégülést, akaratos, makacs, gondolkodás nélkül, indulatból cselekszik.

A túlfegyelmezett gyerek merev, megszállott, túlkontrollált és engedelmes, az emberek kedvébe járó, szégyennel és bűntudattal teli.

 

Szenvedélybetegség és kényszeres viselkedés

 

A megsebzett belső gyermek a fő oka a szenvedélyek kialakulásának, és annak, ha a szenvedélynek rabjává válunk.

Viszont ha tudjuk, hogy a megsebzett belső gyermek az addiktív - kényszeres viselkedés okozója, akkor segít meglátnunk a szenvedélybetegség szélesebb összefüggéseit. A szenvedély kóros viszony valamely hangulatváltoztató tevékenységhez, amelynek következményei fenyegetik az életet. Ilyenek: alkohol, drog, étel, cselekvési, megismerési, érzelmi, tárgyakhoz kötődő szenvedélyek.

Cselekvési pl. a vásárlás, munka, kártyázás, szex.

A tevékenységek figyelemelterelés révén változtatják meg az érzelmeket. Az érzelmek maguk is válhatnak szenvedéllyé. Pl. félelemmánia, vagy lehetünk a bánatnak és a gyásznak is rabjai.

Az öröm rabjai azok a kislányok és kisfiúk, akiket kényszerítettek arra, hogy legyenek mosolygósak és vidámak. Ők akkor is mosolyognak, ha meghalt az anyjuk. Lehet valaki a pénz rabja is.

 

Logikátlan gondolkodás

 

A gyerekek nem úgy gondolkodnak, mint a felnőttek, hanem abszolutizálnak. Gondolkodásuk a minden vagy semmi ellentétpárban nyilvánul meg. Nincsen köztes út. Meg kell tanulniuk, elkülöníteni a gondolatot az érzéstől, azt is, hogy hogyan gondolkodjanak az érzésekről, és hogyan érezzenek a gondolatokról. A gyerekek mindent a saját személyükre vonatkoztatnak. Az egocentrizmus a gyermekkor egészséges állapota, nem az erkölcsi önzés jele. A gyerekek egyszerűen nem képesek a másik személy szempontjait felfogni.

Sok embernek támad komoly anyagi problémája érzelmi gondolkodása következtében. Úgy gondolják, hogyha vágyakoznak valamire, akkor az elegendő ok, hogy megvásárolják.

Ha a gyerekek nem tanulják meg, hogyan válasszák el a gondolataikat és az érzelmeiket, akkor felnőttkorukban gyakran használják a gondolkodásukat, hogy elkerüljék a fájdalmas érzéseket. Ez két módon történhet: általánosítással és a részletekbe merüléssel. Gyakran, „mi lesz ha….” kérdéseket tesznek fel maguknak, amivel meg is ijesztik saját magukat.

Akár az általánosítás, a részletek kimunkálása is fontos intellektuális képesség, és akkor nincs is semmi baj, a részletező és alapos gondolkodással. De ha a részletezést arra használja, hogy elszakítsa magát a fájdalmas érzéseitől, azzal eltorzítja élete realitását. Jó példa erre a kényszeresen tökéletességre törekvő viselkedés.

 

Üresség, tartalomnélküliség

 

Közöny, depresszió

 

A depresszió annak a következménye, hogy a gyerek saját, igazi lényét elveszítve, egy valótlan lényt fogadott el magáénak. Igazi lényünket elveszítve üresség támad bennünk. Ha valaki elveszti hiteles lényét, akkor elveszíti kapcsolatát igazi érzéseivel, szükségleteivel és vágyaival. Helyette hamis lénye érzéseit tapasztalja. Hogy hamis lényünk van, az annyit jelent, hogy szerepet játszunk és igazi lényünk sosincs jelen. Egy gyógyulófélben lévő ember így írta le ezt az állapotot: olyan, mintha az oldalvonalon állnék és figyelném, hogy az élet hogyan halad tovább. Az ürességérzésre példa a krónikus depresszió egy formája: az ember gyászolja saját, igazi lényét. Az üresség közönyként is jelentkezhet. A megsebzett belső gyermekkel rendelkező felnőttek gyakran tartják úgy, hogy életük unalmas és értelmetlen. Úgy vélik életük valamilyen mértékben hiányos és nem értik, mások miért lelkesednek úgy érte. Olyan nekik, mintha az élet nem lenne reális, ott vannak de mégsem vannak benne. Még akkor is, ha az emberek csodálnak és akaszkodnak rájuk, akkor is egyedül érzik magukat. A felnőtt gyerekek önmagukba merülnek. A krónikusan depresszióban lévők nem tudnak másra gondolni, csak önmagukra.

 
Idézetek
 
Thornton Wilder

"...nemsokára mi is meghalunk, minket is csak egy kis ideig szeretnek még, aztán elfelejtenek. De a szeretetnek ez teljesen elegendő. A szeretet minden megnyilvánulása visszahull a szeretetre, amelyből fakadt. Annak, aki szeret, nincsen szüksége arra, hogy emlékezzenek rá. Van az elevenek országa meg a holtak országa, s a híd a szeretet; csak az marad meg, az az élet egyetlen értelme."

 

 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre