-Michael Schumacher a csütörtöki sajtótájékoztatón (2005-ös)-
Michael Schumacher a csütörtöki sajtótájékoztatón (2005-ös)
Kérdés: Michael, néhány héttel ezelőtt beszéltél arról, hogy milyen az új autót vezetni. De ez még azelőtt volt, hogy az új gumikon futottál volna. Tehát most milyen érzés?
Schumacher: Már 2004 végén elkezdtünk 2005-re tesztelni, ezért nyilatkoztam úgy először, hogy többet csúszkálok és hogy sokkal izgalmasabb és keményebb munka vár ránk a kormánynál. De őszintén szólva a tempó nem marad el sokkal attól, mint amit megszoktunk. Újra ott vagyunk, ahol elkezdtük.
Kérdés: Tehát már nem csúszkál az autó?
Schumacher: Nem, már nem csúszkál - legalábbis nem annyira, mint az első teszteken. Eleinte az ember úgy képzelte, hogy nagyot fogunk visszafelé lépni, de aztán a mérnökök keményen dolgoztak azon, hogy a teljesítményt visszanyerjük és sikeresek voltak ebben.
Kérdés: Egy évvel ezelőtt a szezonrajt előtt volt egy nagyon jó teszted Imolában. Volt idén is hasonlóan jó tesztetek, amely esetleg megadhatja az irányt?
Schumacher: Idén nem voltunk Imolában.
Kérdés: Hiszen esett ott a hó....
Schumacher: Pontosan. Azok, akik ott voltak az utolsó valenciai tesztelésen minden bizonnyal egy kicsit csalódottak voltak, mert borzalmas körülmények várták őket. Olyan erős szél fújt, hogy csaknem lehetetlen volt vezetni. Tehát nem voltak meg a megfelelő körülmények egy pozitív teszthez.
Kérdés: De a tesztelések mégis valamennyire bizonyára mutatnak valamit.
Schumacher: Nem, igazán nem, hiszen egész télen intenzív programot futottunk és egyenletes felkészülésen vagyunk túl. Nagyon elégedettek vagyunk azzal, amink van és természetesen az ember mindig úgy gondolja, hogy akár még jobban is tudja csinálni.
Kérdés: Úgy érzed, hogy ugyanazon a szinten vagytok, mint tavaly?
Schumacher: Nem, egészen biztosan nem. Tavaly új autóval érkeztünk, amely egy nagyon gyors játékszer volt. Most egy régi autóval vagyunk itt és noha biztos vagyok benne, hogy sok ember szívesen rendelkezne ilyen autóval, azért nagyon várjuk már az új autót, amely úgy gondolom, hogy gyorsabb lesz.
Kérdés: Mit gondolsz, milyen szinten lesztek az első versenyen?
Schumacher: Meglehetősen versenyképesek leszünk, de nem leszünk teljesen az élen. De ezt nehéz előre látni, mert hűvös időjárási körülmények között teszteltünk, miközben Ausztrália és Melbourne szokás szerint jó hozzánk. Olyan, mintha itt mindig találnánk egy kis plusz teljesítményt. Az élmezőnyben leszünk, de hogy ez egészen az eleje lesz-e, vagy a második hely, vagy a harmadik, azt majd meglátjuk.
Kérdés: Talán ez egy olyan kérdés, amely a GPDA-t (a Grand Prix Pilóták Szövetségét, melynek Schumacher az egyik elnöke - a ford.) is érinti: Narain Karthikeyan az elmúlt szezon végétől kezdve nem tesztelt egészen addig, amíg bele nem ült a Jordanba. A télen talán ha négy napot tesztelt, míg ti sokkal többet. Nem aggódsz, hogy olyan pilóták ellen kell pályára lépnetek, akik ilyen kevés tapasztalattal rendelkeznek?
Schumacher: Azt hiszem nyilván ő is szeretett volna többet vezetni, de sajnos ez nem sikerült. Láttam Barcelonában tesztelni és egy kicsit figyeltem is őt: ott jó munkát végzett. Természetesen azzal az autóval, ami alatta van sokat kell a visszapillantó tükörbe nézegetnie, de ezt meg is tette. Mindenre tökéletesen odafigyelt és szerintem képes lesz rá itt is. Noha a verseny és a tesztelés egy kicsit más, úgy vélem, hogy jó munkát végzett.
Kérdés: 2005-ben új időmérő rendszer van, melynek alapján lesz egy egykörös edzés vasárnap reggel is, amelynek az eredményét aztán hozzáadják a szombaton elért eredményekhez. Versenyzőként mit gondolsz erről?
Schumacher: Először talán meg kell tapasztalnunk, hogy milyen és aztán beszélni róla. Most még itt ülünk és sosem csináltunk ilyet. Majd meglátjuk.
Kérdés: Ron Dennis azt nyilatkozta, hogy 2000-ben volt rá esély, hogy a McLaren-Mercedeshez igazolj. Milyen messzire jutottak ezek a tárgyalások és miért gondoltál a pályafutásod ezen pontján csapatváltásra?
Schumacher: Igen, Ron valóban megkeresett, de aztán nem lett az egészből semmi. Elégedett vagyok a mostani csapatomnál és az, hogy az ember az évek során sokszor tárgyalgat teljesen normális dolog. Minden évben idejön és felméri a helyzetet - így volt ez 2000-ben is, de nem csak akkor.
Kérdés: Voltak más alkalmak is, hogy megkeresett?
Schumacher: Igen.
Kérdés: Mikor volt az utolsó ilyen megkeresés?
Schumacher: Szerintem nem lenne sportszerű, ha itt most belemennénk a részletekbe.
Kérdés: A Minardi még nem kapta meg az engedélyt arra, hogy induljon a versenyen - többek között azért nem, mert a Ferrari nem írta alá a hozzájárulást. Talán a Minardi veszélyt jelent rátok a versenyen? És te milyen kimenetelét szeretnéd látni a Paul Stoddart és Jean Todt közötti megbeszéléseknek?
Schumacher: Ez az ő dolguk és nekem nem feladatom ebbe belemenni. Ami az első kérdést illeti: tudom, hogy a Minardinál jó emberek vannak, nekem is volt már egy kellemes találkozóm Paullal, amikor beváltotta egy ígéretét, hogy vezethetem a kétüléses autójukat. Jót szórakoztunk néhány barátommal és a feleségemmel. Nagyon kedves ember. De ez a mostani helyzet nem szép és nem akarok róla véleményt alkotni.
Kérdés: Ha nem jelentenek rátok fenyegetést, akkor miért kellene kizárni őket?
Schumacher: Szoktál focizni?
Kérdés: Igen, játszottam valamikor.
Schumacher: Képzeld el, hogy új szabályokat vezetnek be a futballban, amely szerint minden csapat csak tíz játékossal léphet pályára. De van egy csapat, amelyik nem elég jó. Elfogadnád, hogy ők tizenegy játékossal lépjenek pályára?
Kérdés: Ha a hátukhoz kötözött kezekkel játszanának, akkor igen.
Schumacher: Szerintem ezt nem lehet komolyan megbeszélni.
Kérdés: Aggódsz a Ferrari és a Bridgestone egy körön nyújtott teljesítménye miatt? És mekkora fontossággal bír a rajtpozíció az új szabályok mellett?
Schumacher: Az időmérő edzés mindig fontos, de hogy ugyanolyan fontos-e, mint korábban, azt majd meglátjuk. Talán a versenyhétvégéhez és a versenyhez most másként kell hozzáállni. A teljesítményünk az időmérő edzéseken az elmúlt években nem volt különösebben jó, majd meglátjuk, hogy most milyen lesz.
Kérdés: A Ferrari az egyetlen élcsapat Bridgestone gumikon. Ez hátrány a Michelin-csapatokhoz képest?
Schumacher: Nem vagyok biztos abban, hogy hátránynak lehet nevezni, de azt tudom, hogy nekünk emiatt nagyon sokat kellett dolgoznunk.
Kérdés: Mégis úgy tűnik, mintha hátrány lenne.
Schumacher: Előny is lehet az, hogy egy nagy vállalat egy nagy csapat mögött áll. Ideáig ez elég jól működött.
Kérdés: Tizedszer rendeznek Melbourne-ben versenyt. Az első alkalommal először vezettél egy Ferrarit versenyen. Milyen benyomásokat szereztél a Melbourne-i Grand Prix-ról az azóta eltelt időszakban?
Schumacher: Csak remélhetem, hogy most jobban fog menni, mint az első versenyen. Melbourne számunkra mindig nagyszerű hely. Eleinte nem szerettem ezt a helyet, de aztán megszerettem. A környezet nagyon pozitív és ez egy csodálatos hely. Csak meg kell nézni azokat a helyeket, amelyeken tesztelünk és az ottani hőmérsékleteket. Örülünk, hogy onnan Melbourne-be jöhetünk. Ez egy jó város, kellemes atmoszférával és kedves emberekkel.
Kérdés: Mennyire változtak meg a dolgok számodra a csapatodban ez alatt a tíz év alatt?
Schumacher: Természetesen nagyon megváltoztak. Az az első versenyem volt egy új csapatban. De erős kapcsolatot építettünk fel. A csapatban fantasztikus a harmónia és ez ezek alatt az évek alatt fejlődött ki.
Kérdés: Gondolod, hogy jót tenne a sportnak, ha idén nem dominálnál?
Schumacher: Szerintem azzal sok embernek csalódást okoznék.
Kérdés: Ugyanakkor mások egyáltalán nem lennének csalódottak.
Schumacher: Ez nézőpont kérdése, hiszen nagyon sokan szurkolnak nekünk.
|