Az állateledel gyártó és forgalmazó Gimborn Hungária vezetőjét, H. Szilkai Diánát kérdeztük a prémium kategória jellemzőiről.
Háziállat Online: Az Ön cége prémium termékeket forgalmaz. Elmondaná, mitől lesz egy táp prémium, sőt szuper-prémium? Hol a határ a tápok minőségi osztályai között?
H. Sziklai Diána: Időközben a kisállat élelmiszerpiac négy szegmensre bomlott: szuper-prémium/prémium, közepes árkategória, saját címkés és alacsony árfekvésű ("olcsó termékek"). Ahogy a kisállatok az ember társává váltak, határozott igény lépett fel a szuper-prémium/prémium termékek iránt. A vásárlók számára a szuper-prémium/prémium termékek jól körülírt terméküzeneteket hordoznak. A Gimborn termékválaszték például kizárólag olyan termékekből áll, amelyek a vásárlók számára különleges előnyöket nyújtanak, mint például a "Malt-Soft-Extra", amely egy tiszta, természetes malátát tartalmazó ízletes pástétom. Ez a pástétom nem csak élvezetes, de abban is segít, hogy a macskák könnyen megszabadulhassanak a lenyelt szőrtől, amely egyébként a gyomorban gombóccá alakulna. A fogyasztók hajlandók többet pénzt adni az ilyen prémium termékekért. A kereskedők számára a szuper-prémium/prémium termékválaszték azzal az előnnyel jár, hogy a gyártók fenn tudják tartani az árakat, így a kereskedők a többi termékhez képest lényegesen nagyobb haszonra tehetnek szert ezeknél a termékeknél.
HO: Tehát elvileg mindenki jól jár, marad pénz a termékfejlesztésre is. Milyen újdonságokat találnak ki mostanában az állateledel-gyártók? A pálmaliliom-kivonat (Yukka) innovációnak számít, vagy inkább csak érdekesség az állateledelben?
HSZD: A Gimborn gyártóként, az új termékek mellett évtizedek óta az olyan eredeti, innovatív koncepciókról is jól ismert, amelyek a kisállatok egyedi igényeire szabottak. Ezek a koncepciók beváltották a hozzájuk fűzött ígéretet a kisállat-eledelek piacán. Saját innovációink az olvasószemfa, taurin, L-karnitin, TGOS, valamint csökkentett laktóztartalmú tej macskák számára, hogy csak néhányat említsünk. Ezekre az innovációkra büszkék lehetünk. A Yukkával (pálmaliliom) azonban más a helyzet. Az új Gimpet szárazeledel Yukka schidigerat tartalmaz, ez azonban önmagában nem újdonság, mivel a Yukka aktív összetevőit más gyártók is felhasználják.
HO: Kicsit hasonlít mindez az emberi kozmetikumok piacára. Az emberek egyik része a természetes (például bio-élelmiszerek) másik része a fitness (például vitaminokkal gazdagított) termékeket keresi. Az állateledel piacon hogyan tükröződnek ezek a tendenciák?
HSZD: A divat természetesen az állateledel üzletágnál is jelen van. Itt a varázsszavak a wellness, az egészség és a "további előnyök". Pontosan ez az oka annak, hogy az ízletesség mellett a kisállatoknak szánt falatoknak további előnyös tulajdonságokkal kell rendelkezniük, mint például a pástétom szőrgombóc-képződést segítő hatással, húsgombóc falatok, amelyek tisztítják a fogakat is, de e termékek közé tartozik az illatosított macskaalom is.
HO: Ezek nagyon praktikusnak tűnő példák, mintha egy macska-tulajdonos találta volna ki őket. Van arra példa, amikor az állateledel-gyártó egy gazdi tanácsára kezd új termék vagy szolgáltatás fejlesztésébe? Hogyan születnek az új termékek ötletei?
HSZD: A társaságunkat H. von Gimborn alapította 1855-ben, egy gyógyszerésszel karöltve. A kezdeti időkben gyógyászati termékeket gyártottak, majd a társaság az 1960-as évektől szakosodott a kisállat termékek gyártására. A Gimborn számos európai egyetem állatorvosi karával működik együtt. A Gimborn kutatás-fejlesztési részlegével, termékirányító és marketing részlegeivel együttműködve új ötletek születnek és valósulnak meg. Sokszor előfordul, hogy az új ötletek kisállat tulajdonosok ösztönzésére születnek, de jellemzőbb a profi kezdeményezés.
HO: Valóban, a 19. század az élelmiszeriparhoz pártolt gyógyszerészeké volt. Svájcban ekkor alapozta meg hírnevét a gyógyszerész Nestlé, vagy az Egyesület Államokban a Pepsi és Coca Cola gyógyszerész megalkotója. A hobbiállat-piac meghatározó cégei között viszont sok Németországból indult. Létezik valamilyen formális vagy informális szövetség például a Fressnapf, Vitakraft, Gimborn, Bosch cégek között?
HSZD: Valóban nagy az érdeklődés a piacra bevezetett új termékek és koncepciók iránt, a társaságok azonban egymással nem működnek együtt, mivel versenyben állnak egymással a vásárlókért és a nagyobb piaci részesedés megszerzéséért. Ugyanakkor a hatóságok felé mutatunk együttműködést: az Állateledel Gyártók Egyesülete ennek az ügynek a fő koordinátora.
A német Gimborn immár egy 150 éves vállalat, mely éppen ebben az évben ünnepelte alapításának 150. évfordulóját. A Gimborn csoport 272 alkalmazottat foglalkoztat Németországban, Olaszországban, Magyarországon, Csehországban és Oroszországban. A Gimborn Magyarország Kft. elődje az 1995-ben alapított Giglioli Kft., melyet 1999-ben a német Gimborn GmbH. vásárolt meg (a Giglioli csoporttal, benne a magyar leányvállalattal egyetemben). 1997-ben a Gimborn csoportot a Süd-Chemie AG., az egyik legnagyobb német vegyipari konszern vette meg. A Gimborn csoport kizárólag márkatermékek gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. A Gimborn filozófiája: lehetővé tenni a vevők (kis- és nagykereskedők) számára, hogy minden idejükkel és energiájukkal üzletvitelükre koncentrálhassanak. A cég feladatának érzi, hogy teljes mértékben levegye ügyfelei válláról a termékek beszerzésének gondját, garantálva a kiváló minőséget reális áron. A Gimborn alapelve: teljes körű ellátás biztosítása a vevő legkevesebb fáradtságával. |
|