1. szabadedzés
f1hirek.hu 2010.10.30. 22:43
A Forma-1-es Német Nagydíj pénteki első szabadedzése esőben kezdődött, de a leintéshez közeledve az aszfalt egyre jobban felszáradt. A legjobb időt az esőben általában brillírozó Adrian Sutil érte el, a Force India hazai pályán szereplő pilótája 1,2 másodpercet vert a második helyezett Felipe Massára. Lewis Hamilton összetörte a McLarent.
Ahogyan a meteorológusok megjósolták, Hockenheimben esett az eső a péntek délelőtti szabadedzésen. A levegő és az aszfalt is csak 20 fokosra melegedett fel az első tréning idején.
Esőben bármennyire is nem akaródzik autózni a pilótáknak, ezúttal kénytelenek voltak megázni, ugyanis nemcsak péntek délutánra, de a szombati időmérőre is csapadékot valószínűsítenek az előrejelzések, így célszerű volt minél előbb megbarátkozniuk a vizes körülményekkel.
Az edzés első felében egyértelműen az esőgumikra volt szükség, a pályán helyenként ugyanis állt a víz. Számtalan megcsúszás és megpördülés volt, a vizes rázókövek gyakran megtréfálták a pilótákat. Komolyabb baleset azonban szerencsére nem történt - az edzés első felében legalábbis.
Az utolsó bő fél órában kicsit javulni kezdett a pálya állapota, így az intermediate (köztes eső-) gumik máris felkerülhettek az autókra. Értelemszerűen a köridők is rohamosan javulni kezdtek, eleinte az 1 perc 30 másodperces eredmény is elég volt a vezetéshez, az intermediate gumikon azonban 25 perccel az edzés leintése előtt már 1:28-as köröket futottak a legjobbak.
Legutóbb 2008-ban rendeztek F1-es futamot a Hockenheimringen, akkor Lewis Hamilton 1:15.666-tal szerezte meg a pole pozíciót. Ez az eredmény azonban nem csak az eső miatt nem szolgálhat viszonyítási alapként, hiszen akkor még bordázott gumiabroncsokat használt a mezőny, ráadásul 2009-től kezdve az aerodinamikai szabályok is jelentősen megváltoztak.
Az említett Hamilton sokáig kivárt, mielőtt pályára hajtott volna, de számítása nem jött be, mert ugyan a pálya valóban jobb állapotban volt, mint az edzés elején, de a hármas kanyarban megpördült, és a füves bukótéren keresztülcsúszva a gumifalnak csapódott, ráadásul olyan szerencsétlenül, hogy az autó orra, majd a hátulja is jelentősen megsérült. A McLaren a pénteki edzéseken szerette volna tökéletesíteni új fejlesztéseit (főként a diffúzorra vezetett kipufogórendszert) - ez a baleset biztosan nem segíti a fejlesztési munkát.
A vizes edzésen Nico Rosberg (Mercedes GP), Adrian Sutil (Force India) és Felipe Massa (Ferrari) volt igazán elemében, ők kisebb-nagyobb rontásiakkal együtt is szemmel láthatóan jól érezték magukat a vizes aszfalton. Az edzés legjobbja is közülük került ki: Sutil egyedüliként tudott 1:26 alá menni, 1:25.701-gyel ő volt a leggyorsabb a hockenheimi nyitányon.
Sutil után a legalább ötször megpördülő Massa volt a leggyorsabb, de már a Ferrari brazilja is közel 1,2 másodperces hátrányt szedett össze - esős pályán nem ritka az ekkora különbség. A harmadik helyre nem sokkal a leintés előtt Jenson Button kapaszkodott fel, a vb-címvédő 11 ezredmásodperccel volt gyorsabb, mint Rubens Barrichello (Williams), akit egyetlen ezredmásodperccel(!) követett az ötödik helyezett Vitalij Petrov a Renault-val. A sokáig élen álló Rosberg a hatodik pozícióba csúszott vissza.
Az élmenők közül a két Red Bull Racing, a ferraris Fernando Alonso és az autóját összetörő Hamilton sem fért be a top 10-be, és meglepetésre Michael Schumacher csak Jamamoto Szakont tudta megelőzni. A német világbajnok nyilvánvalóan műszaki problémával küzdött, ugyanis mindössze 13 kört teljesített Mercedesével a másfél óra alatt.
Az erősorrendre az edzés eredményeiből nem lehet következtetni, hiszen esős pályán futották az időket a pilóták.
Az eső jót tett az újonc csapatoknak, Timo Glock például a 12. helyre repítette a Virgin versenyautóját, de a lotusos Jarno Trulli 15. helyezése is kiugróan jónak számít. Az edzésen egyetlen tesztpilóta szerepelt, a Lotus Heikki Kovalainen helyén lehetőséget adott Fairuz Fauzy-nak.
A Német Nagydíj második szabadedzése 14 órakor kezdődik.
Német Nagydíj 1. szabadedzés |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:25.701 |
|
20 |
2. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:26.850 |
+1.149 |
27 |
3. |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:26.936 |
+1.235 |
16 |
4. |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:26.947 |
+1.246 |
21 |
5. |
Vitalij Petrov |
Renault |
1:26.948 |
+1.247 |
21 |
6. |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:27.448 |
+1.747 |
20 |
7. |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:28.114 |
+2.413 |
31 |
8. |
Nico Hülkenberg |
Williams |
1:28.193 |
+2.492 |
24 |
9. |
Vitantonio Liuzzi |
Force India |
1:28.300 |
+2.599 |
19 |
10. |
Pedro de la Rosa |
BMW Sauber |
1:28.486 |
+2.785 |
23 |
11. |
Timo Glock |
Virgin |
1:28.735 |
+3.034 |
21 |
12. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:28.735 |
+3.034 |
21 |
13. |
Robert Kubica |
Renault |
1:28.903 |
+3.202 |
20 |
14. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:29.048 |
+3.347 |
13 |
15. |
Jarno Trulli |
Lotus |
1:29.280 |
+3.579 |
17 |
16. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:29.366 |
+3.665 |
34 |
17. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:29.429 |
+3.728 |
8 |
18. |
Lucas di Grassi |
Virgin |
1:29.500 |
+3.799 |
19 |
19. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:29.684 |
+3.983 |
15 |
20. |
Kobajasi Kamui |
BMW Sauber |
1:29.690 |
+3.989 |
17 |
21. |
Fairuz Fauzy |
Lotus |
1:30.938 |
+5.237 |
27 |
22. |
Bruno Senna |
Hispania Racing |
1:31.720 |
+6.019 |
23 |
23. |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:32.450 |
+6.749 |
13 |
24. |
Jamamoto Szakon |
Hispania Racing |
1:32.791 |
+7.090 |
26
|
|