Petya 2008.02.05. 18:14
Ismét jelentkezem méghozzá egy autó tesztel. Az M3-as húsz év alatt legendává vált, ennyi idő alatt a motorja kétszeresére hízott, az ereje meg még ennél is nagyobb mértékben növekedett, de vajon mit jelent 420 lóerővel gazdálkodni a mindennapok során?
A Cikkhez katt:
Számtalan módon bele lehetne kezdeni egy ilyen autó tesztjébe, annyira különleges. De vajon melyik adja vissza leginkább azt, amit ez a modell tükröz, sugall, éreztetni akar? Egyáltalán mennyire kell bemutatni egy ilyen sportautóikont, amelyért az autóvezetők nagy része rajong?
Az M3-as tesztjét azzal is el lehetne kezdeni, hogy V8, 420 lóerő. Ez elvileg sok mindent elmond, de mégsem, hiszen ez alapján azonban még mindig lehetne egy erős SUV is, vagy éppen egy jó kis kamion.
Az M3-as azonban nem autópálya, nem a sportkocsik alfája és omegája, sőt nem SUV, és nem is kamion. Egyszerűen "csak" M3-as, nem is akármilyen múlttal. És ez itt lényeg. Az M3-as manapság sportkocsis körökben egy fogalom. Ez a BMW legrégebbi M sorozata, immár több mint húsz éve élvezhetjük. Mindig egyre jobb lett, egyre erősebb. Az első teljesítménye még 200 lóerő körül volt, most 420-nál járunk. Hol lesz ennek a vége? Reméljük, nem az E92-es M3-asnál.
M3, V8, 420 LE, 400 Nm, 1655 kg, 4,8 mp és 250 km/óra - az adatok alapján félelmetes!!!
Az én nézeteim szerint egy ilyen M3-asnak utcai versenyautónak kéne lennie, különben minek a 420 lóerő. Ha így értékelem az M3-ast, akkor nem egészen az, ami lehetne; nem úgy mozog, nem akkora élmény. A motorja fantasztikus, nem csak a teljesítmény leadása, hanem a hangja is. Az előd hathengeres motorját is öröm volt hallgatni, erre sem lehet panasz. A V8-as alulról feltörő üvöltése már önmagában megér néhány gázfröccsöt, nem lehet megunni. Ráadásul nagyon szeret pörögni, szívesen beleforog a 8000 feletti zónába is, a hangja meg egyre szebb.
Amikor elkezdtem írni a tesztet, végig azon gondolkoztam, vajon én gondolom rosszul, vagy tényleg megváltozott az M3-as. Aztán megakadt a szemem egy mondaton a reklámjában. "A BMW M3 Coupéval az utak versenypályává változnak."
A Power gomb az autó karakterét változtatja meg: gyorsabb lesz a gázreakció, keményebb a kormány. Az EDC (Electronic Dumper Control - elektronikus csillapítás-felügyelet) a futómű keménységét szabályozza, az alap Comforton felül van még egy Normal, meg egy Sport állás. Természetesen tempós menésnél ez utóbbi ajánlott. Az utolsó gomb a legveszélyesebb, ez ugyanis a DSC, vagyis a menetstabilizáló. Ha ezt kikapcsoljuk, akkor az M3-as gázadásra féktelen fenevaddá változik, minden kis gázra alaposan oda kell figyelnünk, hiszen a 420 lóerő nagyon hirtelen meg tud érkezni a hátsó keréken, aztán meg már csak nézünk szembe a menetiránnyal. Szerencsére az egyszerűség kedvéért a kormányra is tettek egy M-gombot, beprogramozhatói, hogy az autó mit, hova kapcsoljon. Az i-Drive-on belül van egy M-Sport menü, ott lehet a futómű keménységen keresztül a kormányrásegítésen át a menetstabilizálóig mindent állítani. Szerencsére ez utóbbiból létezik egy M Dynamic Mode, amely engedi a csúszkálást, de nagy bajban besegít. Ettől még élményautó az M3-as, de nem vadállat.
Műszaki adatok:
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 3999 cm3. Furat/löket: 75,2/92 mm. Hengerek/szelepek száma: 8/32. Teljesítmény: 309 kW (420 LE)/8300. Nyomaték: 400 Nm/3900. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/hűtött tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4615/1804/1418 mm. Tengelytáv: 2761 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1538/1539 mm. Tömeg: 1655 kg. Terhelhetőség: 425 kg. Csomagtartó térfogata: 430 l. Üzemanyagtartály térfogata: 63l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 4,8 mp. Végsebesség: 250 km/óra. Átlagfogyasztás: 12,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 24,9 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 295 g/km.
|