Galamb józsef és a Ford T-modell
2006.07.05. 18:17
Detroiti otthonában 1896-ban építette Henry Ford az első autóját ....
nézzünk néhány autó történeti és fejlesztési évszámot:
1786. Murdock (angol) gőzautó
1831. Gorni - (angol) gőzkocsi
1837. Thomas Davenport patkolókovács USA - villanymotor- villanyautó
1867. benzinmotor Nicolaus August Otto
1897. dieselmotor -- Rudolf Diesel
1875. Siegfried Marcus osztrák műszerész -benzinmotoros autó
1886. Karl Benz háromkerekű benzinmotoros kocsi, 1000 kcm. Motor 0,87 ps, 15 km/h.-fakerék.
1889. Daimler - kéthengeres V benzinmotor, négykerék, 565 kcm, 1,65ps.
1899. FIAT 3,5 HP TIPE 679 kcrn, 4,2 ps, 35 km/h
1900. Mercedes 5900 kcm, 35 ps, 86 km/h
1900. irányítóbot helyett kormánykerék
1900-1902 általánossá válik a soros, négyhengeres benzinmotor építési mód
1902. Az amerikai Packard szabadalma a H formájú sebességváltási mód
1903. Bánki-Csonka féle benzinporlasztó
1905. A francia Mors szélvédőüveget épít a kocsijára
1906. Romert Bosch nagyfeszültségű mágneses gyújtás
1910. Ablaktörlő
1912. Az amerikai Cadillac-nél elektromos indítómotor és világítás
1913. Egyenlőre csak versenykocsiknál hidraulikus fék
1919. az amerikai autógyártásban az ellenőrzőműszerek belső világítása
1924. Utastér fűtése, krómdíszítések,
1924. Wankelmotor - Felix Wankel
1929. autórádió.
1938. Az amerikai Packard-nál légkondicionáló.
Ebbe a teljesség igénye nélküli képbe kell elhelyezni Henry Fordot, Galamb Józsefet, és a T-Modellt.
Detroiti otthonában 1896-ban építette Henry Ford az első autóját 1901.-ben Ő és csapata győztes versenyautót épített, ezen felbuzdulva ez évben még további két versenyautót építettek. 1903-ban megalakult a Ford Motor Compani, és létrejött a tömegcélokat szolgáló N modell. A hatalmas sikert szerző autó az N Modellt leváltó Az autó története 1906-ban kezdődőit, amikor a Ford művek első főmérnökének, Galamb Józsefnek a rajzasztalán megszülettek a modell tervei. 1907. októberében kezdődött a gyártás. A tervezők egy olyan autót álmodtak, ami olcsó, mindenki számára elérhető, megbízható, könnyen javítható és vezethetőT Modell lett.
A kocsi össztömege 540 kg volt, egy négyhengeres, 2879kcrn-es, vízhűtéses benzinmotor hajtotta. A hajtómű bolygókerekes volt, a sebességváltás pedállal történt. Az elérhető végsebesség 70 km/h feletti, a fogyasztás 10 liter/100 km volt. Gyártásához hőkezelt fémeket, és vanádiumot is használtak.
A borítólemezek nagy része mélyhúzással és nem kézi kalapálással készült. A maga idejében rendkívül modern gépkocsinak számított. Rövid idő alatt ez a modell lett az amerikai népautó. Beceneve kedveskedő évődéssel a 'TIN LIZZIE' (Bádog Böske) volt.
Az eladások folyamatosan növekedtek. 1909-ben 10 ezer darab, 1914-ben 250 ezer darab 1915-ben 500 ezer darab 1922-ben 900 ezer darab 1923-ban 2 millió darab és 1927-ig 15 millió T-Ford született. Megbízhatóságát mutatja, hogy az ezredfordulón (2000-ben) még több mint 100.000 darab volt üzemképes
A húszas években a világ összes személyautójának a fele Ford volt!
A gyártás darabszáma 1913-tól nőtt ugrásszerűen, ugyanis a szintén Galamb József tervei alapján készült futószalagos gyártásmód nagymértékben növelte a termelékenységet. Kezdetben 1 percenként, a csúcson 10 másodpercenként készült el egy T- Modell.
Az első időben minden T-Modell fekete volt, mert ez a festék száradt a leggyorsabban. Ezzel kapcsolatban az az anekdota járja, mely szerint nagyon olcsón, nagy mennyiségű fekete festékre tett szert Ford, és emiatt lettek a T-Modellek feketék. Állítólag kijelentette: vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek.
A gyártás utolsó évéiben megfiatalították a Bádog Böskét, krómozott hűtőrácsot kapott, szürke, kék és sárga színekben is forgalmazták. Gyártották két, és négyüléses, nyitott és zárt, pick-up, sőt kisteherautó változatian is.
Az ára az első példányoknak 1908-ban 850, 1925-ben már csak 250 dollár volt.
Olyan könnyű volt vezetni, hogy az Egyesült Államok néhány államában a szokásosnál alacsonyabb szintű jogosítványt adtak a vezetéséhez.
A versenypályákon is bizonyított. 1909-ben a több mint 4000 mérföldes New York - Seattle derbin győzött. A későbbiek során is több győzelem és sebességi csúcs fűződik a nevéhez.
Ezekben az években a konkurensek Cadillac, Buick, Olds, Chevrolet nagyon előretörtek. A Fordnak is váltani kellett. 1927 elején leállították a T-Modell gyártását, és ez év végén az új A-Modellel jelentek meg a piacon.
1999-ben Las Vegasban egy nemzetközi zsűri a közönség bevonásával a Ford-T modellt választotta az évszázad autójának.
Ez az autó forradalmasította az autóiparban tömeggyártást.
Sokan mondják, hogy a T-modellnél egyetlen autó sem volt nagyobb hatással az autózásra.
Hatalmas népszerűségnek örvendett, megbízhatósága, könnyű javíthatósága, egyszerű vezethetősége, nem utolsó sorban az alacsony ára miatt. Megalkotásában elévülhetetlen érdemeket szerzett típuskonstruktőre, a makói származású Galamb József.
|