7. rész:
2007.05.23. 20:25
2007. május 1. és szeptember 30. között, az RRace Mono Motoros Nonprofit Érdekvédelmi Szervezet munkájának első gyümölcseként ideiglenes jelleggel külön autópályahasználati díjkategória kerül bevezetésre motorkerékpárok részére, mely 50 %-kal olcsóbb az eddigi D1-es kategóriánál. Azonban rajtunk motorosokon múlik, hogy ez így marad-e illetve tovább fejlesztik- e a rendszert.
Autópályahasználat
Szöveg: Enyedi Ferenc (RRace Mono) Képek: Mező János
Az idei szezon tehát tesztidőszak, mely a 4 napos időszakra érvényes, elektronikusan (azaz SMSben) vásárolt autópálya-matricára vonatkozik. Ezután véglegesítésre kerülhet az új díjszabás, valamint elérhetővé válhatnak hasonló kedvezményszinten a 10 napos, havi és esetlegesen az éves matricák is hosszabb távon, lépcsőzetes bevezetés mellett. A tesztidőszakban két fontos dolgot monitoroznak a megállapodás résztvevői (GKM, ÁAK és az RRACE MONO). Gazdasági szempontból azt, hogy a kedvezmény generál-e annyi forgalomnövekedést, mely kompenzálja az árcsökkentést, míg forgalombiztonsági szempontból azt, hogy a megemelkedett motorkerékpár jelenléttel párhuzamosan, romlik-e a motorkerékpár baleseti statisztika a sztrádákon. Hogy ez utóbbi ne történjen meg, most alaposan átrágjuk magunkat az autópályákkal kapcsolatos szabályokon, majd a legjellemzőbb veszélyforrásokon is. Előbbi talán unalmasnak tűnhet a gyakorlottabb motoros számára, azonban így teljes képet tudunk nyújtani a témában. A Budapest Motor Kiállításon végzett felmérésünk is megerősített minket abban (a részletes felmérés-értékelés elérhető a www.rrace.hu oldalon), hogy a GKM-nek és az ÁAK-nak tett vállalásunk értelmében, az új díjkategória bevezetésével párhuzamosan kampányoljunk az autópályákon való biztonságos motorozás érdekében. Célunk, hogy a legtöbb motoroshoz eljuttassuk üzenetünk: óvatosan és fegyelmezetten közlekedjünk a sztrádákon, mert most ezen is múlik az olcsóbb autópálya-használat, valamint szervezetünk hitele is! Kérjük, segíts ebben Te is! Nem szeretnénk "hegyi beszédet" publikálni, azonban azt gondoljuk, hogy érdemes néhány fontos – a KRESZ-szabályok szemszögéből vizsgált – az autópályán előforduló közlekedési veszélyhelyzetre felhívni a figyelmet. Honlapunkon elindítottunk egy szavazást arról, melyik közlekedési mozzanatot tartják a motorosok a legveszélyesebbnek az autópályán közlekedve? A felmérés szerint a sávváltás, az előzés, a mögöttes gyorsabb forgalom és a műszaki hiba jelenti a legveszélyesebb szituációkat!
|
Egy idejétmúlt KRESZ-szabály: autópályán, kettőnél több párhuzamos sáv esetén, motorkerékpár nem haladhat a belső (harmadik, negyedik, stb.) sávokban. |
A motorosok között sokan renitensen és agresszíven viselkednek a közlekedésben, kihasználva a motor biztosította előnyöket. Az autópálya meg egyenesen csábít egy kis rendetlenkedésre. Bár a közlekedési szakemberek, azt mondják az autópályán való közlekedés a legbiztonságosabb közlekedési mód, (az ÁAK adatai szerint az elmúlt 7 évben összesen 100 motoros baleset történt autópályáinkon) azonban a motorosok számára számos veszélyforrást tartogat. Négy fontos területet emelnénk ki, mely szerintünk a legtöbb autópályán elszenvedett motoros baleset közvetett, vagy közvetlen oka lehet: • a látni és látszani elv be nem tartása • a sebesség helytelen megválasztása (nagy sebességkülönbség a forgalom többi résztvevője és a motoros között) • túlzott kockázatvállalás és tudatos szabálysértések • a motoros és autós fizikai/pszichikai állapot különbsége A legtöbb autópályán történt motoros baleset elkerülhető lenne, ha a motorosok betartanák a vonatkozó szabályokat, sokkal kisebb kockázatvállalással érnék el úticéljukat, és betartanák a látni és látszani elvet. A legtöbb szabályt úgyis tudjuk, azonban létezik egy-két olyan, idejétmúlt regulázás, mely miatt a motorosok húzhatják a rövidebbet, ezért egyszer legalább érdemes átrágni magunkat az ide vonatkozó szabályokon. Fontos tudnunk – mielőtt felhajtunk az autópályára –, hogy ott csak rendszámmal és forgalmi engedéllyel rendelkező motorkerékpárok jogosultak közlekedni, melyek önerőből 60 km/óránál nagyobb sebesség elérésére képesek [37§(1)]. Utast csak a kialakított gyári ülésen szállíthatunk, abban az esetben, ha annak lába eléri a lábtartót. [46§(1)(3)]
… folyt. június 20-án
|